Aansluiting stekkers GTT Oliepeil/lampje/druk

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hallo.

Ik heb 4 losse stekkers, 2 met bruin kabeltje en 2 met oranje kabeltje.

Deze zijn van de oliepeilsensor op de carterpan en van het olielampje en oliedruk op de gever aan de voorkant van het blok.

Mijn vraag is, zitten er per 'apparaat' een bruine en oranje op, of bruine op de ene, oranje op de andere, en hoe om? :D

Ik kom er niet wijs uit. Ik heb alleen het stekkertje van de oliedruk gevonden, en ik krijg de witte balk en het olielampje verlicht. Voor de rest geen oliepeil.

Ik heb geen flauw idee hoe ik moet uitzoeken welke kabel waar moet. Heeft iemand een tip hoe ik wat kan meten, of hoe die oliepeilsensor werkt en wat normale waarden zijn? En hoe de kleuren bij hem of haar zitten?

Ik weet dat normaal het oliepeil 1 stekker is maar hier zijn het 2 kabelschoentjes. Vandaar het gekloemel :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

de stekkers van de oliedruk hebben een verschillende maat, dus kunnen niet verkeerd om.

de stekkers van de olienivometer zijn gelijk, maar maakt niet uit.

in jouw geval is het dashboardmetertje kapot, komt veel voor als het oud wordt, maar dan doet de oliedruk het meestal nog wel.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou die stekkers zijn allemaal hetzelfde :p
Hoe werkt dat metertje dan? Als ie toch wel omhoog gaat van de oliedruk is mijn normale conclusie 'metertje werkt' ?

Ik heb eerder het gevoel dat de sensor kapot is. Als ik een of ander stekkertje aard (ik weet echt niet meer welke) vliegt het metertje wel over de 6 bar :p Maar of dat de druk of peil is, I don't know.

Weet iemand hoe het precies werkt? Wat er gebeurt als je niet start, dus alleen contact, dan gaat ie binnen 1 sec oliepeil aangeven. Als je start gaat ie oliedruk aangeven.

Welke electronica regelt dit systeem? Dit omschakelen? Ik heb dit nog nooit echt begrepen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Dat omschakelen gebeurt middels een circuitje op de meter zelf. Dit zit dus binnenin de tellerbak. Van die stekkers heb ik verders geen idee.
Lisa&Bas
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 mar 2005 20:36
Locatie: Koog aan de Zaan

Riel,

Ik heb wel aansluitschema's voor je.
Indien interesse stuur dan even je E-mail.

Ik krijg ze hier niet geladen.

Gr. Willem
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ik heb op elke sensor een bruine en een oranje draad zitten.
als het goed is kom je met de lengte van de draden er wel uit welke 2 bij welke sensor horen? als er nog niet met de draden gerommeld is natuurlijk...

alleen heb ik wel de oliedruk meter werkend maar het oliepeil en het olielampje doen het niet... :~ met een andere tellerbak heb ik hetzelfde resultaat, dus zal dan denk ik wel mijn peil-sensor stuk zijn denk ik...

het maakt wel uit of je de oranje en de bruine stekkers omwisselt, maar dat moet je gewoon even proberen..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Menno schreef:Dat omschakelen gebeurt middels een circuitje op de meter zelf. Dit zit dus binnenin de tellerbak. Van die stekkers heb ik verders geen idee.
Aha.

Dus toch in 't metertje :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Lisa en/of Bas

Ik zit met hetzelfde probleem. Namelijk een weigerend metertje (stekkertjes zitten wel goed, dus roep maar als je die bezetting nog moet weten Riel.). Is het mogelijk dat je me het schema ook even doorstuurt?

Grz Richard
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Riel, ondertussen heb je het aangesloten en ik zie je al vloeken omdat je niet begrijpt hoe dat wijzertje nou werkt :D

Ik zal het je alvast uitleggen voordat je er straks om gaat vragen hehe :lol:

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/oil.jpg[/img]

En je tweede vraag is dan ook, hoeveel moet de druk eigenlijk zijn? :wink:

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/oil2.jpg[/img]

Succes (Y)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je kan toch even de weerstand opmeten van de desbetreffende draden met een multimeter? Draad in het motorcompartiment nemen en de draden achter het instrumentenpaneel pakken!
Mrtn = Maarten
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

ik zit ook net in het elektrische installatieschema te kijken voor je, daar staat de:

oliepeilsensor, 209, Donkerrood (wat jij ziet als bruin) en Oranje draad naar nr. 80, de kabelboomaansluiting naar motor.

oliedrukcontact, 21, Oranje ook naar nr. 80. En de andere draad op de aarde.
Richard5
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 mei 2005 18:20
Locatie: Heythuysen

Probleem gevonden. Bij mij was er blijkbaar een koperspoor gebroken op de achterkant van de tellerbak (bleek idd na ohms doormeten). Evengoed bedankt voor de tekening. Nog succes met het metertje Riel.

Grz Richard.
Plaats reactie