Als ik in mijn RS rij als het regent, dan beslaat mijn hele voorruit. Ik kan dit alleen weg halen door de airco aan te zetten.
Is dit probleem bekent bij jullie, of is er met mijne iets mis??
Ruiten beslaan
Bedoel je alleen als je de airco aanzet, of ook als je gewoon je blower op de voorruit zet?
Het is opzich een logisch verschijnsel omdat de lucht in de auto een hogere temp. dan de lucht erbuiten waardoor er condens ontstaat op je ruit omdat die ook kouder wordt dan de lucht in de auto...
Het is opzich een logisch verschijnsel omdat de lucht in de auto een hogere temp. dan de lucht erbuiten waardoor er condens ontstaat op je ruit omdat die ook kouder wordt dan de lucht in de auto...
Hmm dan denk ik dat er ergens vocht aan de binnekant zit...
-
- Contacteer:
gewoon ff een tijdje een vochtvreter in je auto zetten (zo'n bison ding voor eigenlijk in de badkamer) werkt perfect.
Zit gewoon teveel vocht in je auto
Zit gewoon teveel vocht in je auto
Wel zo 1 met een lekker luchtje dan he(Hoolie)-Ad schreef:gewoon ff een tijdje een vochtvreter in je auto zetten (zo'n bison ding voor eigenlijk in de badkamer) werkt perfect.

Hier ben ik 't niet helemaal mee eens.pierre schreef:vochtvreter helpt niet, er komt water in je auto, dus lek opsporen en dichten.
Misschien is ie weleens ingestapt tijdens een flinke regenbui ofzo, misschien een keer een raampje open laten staan tijdens een hoosbui, misschien een keer een volle vissenkom vervoerd ofzo, etc.

-
Zo'n lek opsporen kan wel eens moeilijk worden... heb wel eens gezien dat een auto een draadje vanuit de motorruimte naar binnen had geleid door hem tussen de deur te klemmen. Toen heeft het deur rubber daar gelekt en er stond na één regen bui zeker 4 a 5 cm water in...
One clio to rule them all
Opzich heb ik ook wel dezelfde ervaring, de voorruit beslaat erg snel, en alleen met de climate control op max ben je er even vanaf...maar komt het toch weer terug ondanks ik de normale ventilator aan heb staan. Vroeger op de brommer waste ik het vizier met zeepsop en was het beslaan ook verleden tijd. Zou dit wellicht helpen?!?
Ik heb wellis gehoord dat als je eigelijk alleen kleinere stukjes rijd dat je er meer last van hebt dan als je grotere stukken rijd. Geen idee waarom.
Maar daar heb je toch ook airco voor. Moet je eens voor stellen als je die niet hebt. Ik heb standaard een handdoekje in de auto.
Maar daar heb je toch ook airco voor. Moet je eens voor stellen als je die niet hebt. Ik heb standaard een handdoekje in de auto.
-
- Contacteer:
Airco ontwasemd, dus daardoor gaat het weg. Het is redelijk normaal dat een autoruit beslaat, alhoewel het gebruik van een vochtvreter een goed idee is als het bij jou wat vochtiger is dan bij de meeste. Zomers zou het toch niet zo maar moeten beslaan. Acht, niks om je zorgen te maken lijkt mij.
Veel kleine stukjes is vochtophoping in je auto, lange stukken rijden dan ververst de lucht in de auto regelmatig en verdampt ook het overtollige vocht.Madmaus schreef:Ik heb wellis gehoord dat als je eigelijk alleen kleinere stukjes rijd dat je er meer last van hebt dan als je grotere stukken rijd. Geen idee waarom.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
maar niet om laten rollen, bij de naturel kan dit wel maar bij het geurtje komt de geurrommel eruit als het omrolt, geloof mij maarcspr schreef:Wel zo 1 met een lekker luchtje dan he(Hoolie)-Ad schreef:gewoon ff een tijdje een vochtvreter in je auto zetten (zo'n bison ding voor eigenlijk in de badkamer) werkt perfect.

ik had toen ik de 19 net had ook veel vocht in de auto, de oplossing was voor mij idd vochtvreter, goed ventileren (veel rijden met raampjes open, als de auto stil staat voor je huis evt. ook raampjes op een kiertje)
en 's winters goed stoken zodat het vocht ook een beetje wegverdampt
na deze maatregelen had ik alleen met regen nog een beetje last van vocht, maar lang zo extreem niet meer als dat het eerst was (ook zonder regen had ik de ramen om de haverklap beslagen destijds)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Contacteer:
je moet de vochtvreter ook weer in een bakje zetten anders loopt het water er zo uit.ForeverYoung schreef:maar niet om laten rollen, bij de naturel kan dit wel maar bij het geurtje komt de geurrommel eruit als het omrolt, geloof mij maarcspr schreef:Wel zo 1 met een lekker luchtje dan he(Hoolie)-Ad schreef:gewoon ff een tijdje een vochtvreter in je auto zetten (zo'n bison ding voor eigenlijk in de badkamer) werkt perfect.
![]()
Maar echt heb het al in 6 auto's gedaan en werkt altijd.
-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
rijstijl he
maar ik had het nooit in een bakje, kennelijk viel het qua vocht bij mij wel mee, want de 1e keer bleef alles keurig in de vochtvreter (een mini trouwens) en de 2e keer ook, totdat ik een bochtje iets te hard nam ofzo, toen kwam die lekkere sterke citroengeur op m'n bekleding, de voetenruimte van de achterpassagiers.

maar ik had het nooit in een bakje, kennelijk viel het qua vocht bij mij wel mee, want de 1e keer bleef alles keurig in de vochtvreter (een mini trouwens) en de 2e keer ook, totdat ik een bochtje iets te hard nam ofzo, toen kwam die lekkere sterke citroengeur op m'n bekleding, de voetenruimte van de achterpassagiers.

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Airco droogt de lucht.elmotheelk (Eric) schreef:Airco ontwasemd, blablabla....
Om een beslagen ruit te ontwasemen, heb je aan een luchtstroming langs het oppervlak al genoeg. Dat een airco een handje helpt, is alleen maar mooi meegenomen.
Volgens mij is een van de zegeningen van de airco juist, dat je je ramen snel kunt ontwasemen. Als je met natte kleding in je auto stapt wordt het al snel erg vochtig in de auto en dat condenseerd dan op je (voor)ruit.
Als je na een ritje met vochting weer, een korte pauze, opnieuw je auto start, beslaan je ruiten vrije snel opnieuw. Er zit dan kennelijk nog veel vocht in het ventilatie systeem. De airco is dan onmisbaar om snel helder zicht te krijgen.
Vochtvreters werken goed, maar je moet ze goed vastzetten onder een van je voorstoelen.
Je auto controleren op lekkage lijkt ook een goed idee. Kijk ook onder de achterbank; sommige Clio's lekken daar...
Wat ook helpt, is je ruiten goed schoon houden. Ten gevolge van die airco schijnt er een vettig/vuil laagje aan de binnenkant te onstaan, heb ik ooit gelezen, waardoor je ramen sneller beslaan. Daar wordt het zicht ook beter van, vooral in het donker met tegenliggers.
Als je na een ritje met vochting weer, een korte pauze, opnieuw je auto start, beslaan je ruiten vrije snel opnieuw. Er zit dan kennelijk nog veel vocht in het ventilatie systeem. De airco is dan onmisbaar om snel helder zicht te krijgen.
Vochtvreters werken goed, maar je moet ze goed vastzetten onder een van je voorstoelen.
Je auto controleren op lekkage lijkt ook een goed idee. Kijk ook onder de achterbank; sommige Clio's lekken daar...
Wat ook helpt, is je ruiten goed schoon houden. Ten gevolge van die airco schijnt er een vettig/vuil laagje aan de binnenkant te onstaan, heb ik ooit gelezen, waardoor je ramen sneller beslaan. Daar wordt het zicht ook beter van, vooral in het donker met tegenliggers.
Tuurlijk draagt de airco een steentje bij aan het ontwasemen van je voorruit, de airco droogt immers de lucht.
Maar in principe zou je aan enkel een koude luchtstroom langs de ruit al genoeg moeten hebben. Zelfs je verwarming volaan aanzetten hoeft niet eens, er moet een luchtstroom langs de ruit plaatsvinden.
Maar in principe zou je aan enkel een koude luchtstroom langs de ruit al genoeg moeten hebben. Zelfs je verwarming volaan aanzetten hoeft niet eens, er moet een luchtstroom langs de ruit plaatsvinden.
Da's waar, maar het is een feit dat warme lucht meer water kan bevatten. Als koude lucht al verzadigd is ontwasemt het nooit