aansluiten slangen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Ik heb toch nog wel wat vragen mbt tot de aansluitingen op de solex dis carb en de intercooler van de gtt.
Helaas kan ik nergens een duidelijk schema vinden welke nippels waarvoor dienen en blijft het gokwerk en naar plaatsjes in het motorruim staren.

Wie kan mij vertellen waar de 2 nippels op de IC naartoe behoren te gaan? Naast de 2 grote lucht doorlaten heb je aan de onderkant van de ic nog 2 nippels zitten. Die bedoel ik dus.

Verder zou ik het zeer op prijs stellen als iemand een schema had van de aansluitingen van de solex carb of een paar duidelijke foto's met een beetje uitleg welke slang wat is en waar naartoe gaat.

Bedankt vast.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die punten onderop de IC, dat zijn geen aansluitingen, maar slechts bevestigingspunten, die in een paar rubbers vallen om 'm op z'n plek te houden.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

die 2 nippels aan de onderkant van je ic
komen in een(bevestegings) plaat te zitten zodat je ic blyft zitten
samen met een rubber band van boven naar beneden ook nog eens vastklemt
foto's kan ik je helaas niet aan helpen
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

misschien kan je zelf een foto plaatsen en dan kunnen we hier kijken wat waar moet is misschien makkelijker! of kijken of iemand bij jou in de buurt woont die je ff kan helpen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik weet nie wat voor opelmotortje 't is, maar als 't een beetje kan zou ik niet die Gtt carb gebruiken; errug klein.
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

mooi dat scheelt weer dat het geen aansluitingen zijn want ik wordt er langzaam een beetje gek van van al die slangetjes :D

en het motortje is een 1.2 en ga eerst met de orginele carb aan de gang maar het wordt toch wel aangeraden om de carb te nemen van een gtt.

bedankt allemaal weer.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De originele carb zal uberhaupt niet werken omdat daar alle turbodruk aan alle kanten naar buiten blaast :)

Een gtt carb is voor een 1.2 wel bruikbaar neem ik aan, voor de 1.4 is ie wat klein, dus hij is wat minder klein voor de 1.2 :D

Aan de linkerkant van de carb zitten 2 nippels. De onderste verbind je via een t-stuk met de nippel bovenop de zwarte elleboog die op de carb zit. De bovenste is de benzinetoevoer, die van de Benzinedrukregelaar afkomt (die heb je ook nodig van de GTT!) De aansluiting die je op je t-stuk vrij hebt zet je bovenop die benzinedrukregelaar. De gtt heeft er een T-stuk met nog een aansluiting op die naar de drukmeter in je dash gaat.

De andere twee nippels op je elleboog aan de rechterkant kun je doorlussen met een slangetje, of afdoppen, niet nodig.

Je hebt dus ook een benzinepomp nodig, ik weet niet of die al op de kadett zit, maar ik betwijfel het. Zorg voor een pomp met voldoende capaciteit (vrijwel elke pomp van een MPI motor voldoet wel) en benzineslangen met een ruime diameter (6mm).

De benzinedrukregelaar heeft 4 aansluitingen. De bovenste gaat de turbodruk op, dus vanaf eerdergenoemd t-stukje. De slangen aan de zijkant is toevoer. Een komt ie op binnen, de ander gaat naar de carborateur. De onderste aansluiting is de retourslang naar de tank.

Ik heb het cupboek nog online staan geloof ik, kijk eens voor aansluitingen op

http://members.lycos.nl/csa51/Coupe/

daar staat ook wel wat tussen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik vind alle aansluitingen op een GT carb nog reuze meevallen, je moet es een toyota starlet met extra vacuumdoos voor de kat zien, dan heb je rustig een meter of 25 aan vacuumslang onder de kap...
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

oke ik voel me echt een dom blondje maar langzaam begin ik het te snappen.

Ik heb de elleboog niet. Helaas kwam die niet mee met de carb. Dus daar moet ik nog naar opzoek. Voor nu wil ik nog met de orginele carb rijden (dat gaat ik heb mensen gesproken die nog rijden met de orginele carb).


De onderste nippel komt dus vanaf de actuator via de de zwarte elleboog.
De hogere nippel is de benzine toevoer (aan dat uistekende ding op de carb)
[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/tmp/Afb005.jpg[/img]

maar wat zijn dan de nippels aan de andere kant. Ik snap de onderste 2 dat moeten koeling nippels zijn voor de koelvloeistof.
De andere 2 tast ik nog een beetje van in het duister.
[img]http://www.xs4all.nl/~msluijt/tmp/Afb006.jpg[/img]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

volgens mij is de bovenste nippel op de onderste foto de benzine toevoer.
Waar kom je vandaan? Heb hier nog wel zo'n elbowdingetje liggen dacht ik.
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Menno schreef:volgens mij is de bovenste nippel op de onderste foto de benzine toevoer.
Waar kom je vandaan? Heb hier nog wel zo'n elbowdingetje liggen dacht ik.
ik kom uit badhoevedorp. En het zou top zijn als je zo'n ding had voor me.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik pak wel ff de hayness erbij.
2 tellen
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Onderste foto:
Bovenste nippel: benzinetoevoer.
Onderste nippel: komt samen met de nippel aan die kant op de elbow en die gaan samen naar de drukmeter en de bovenste aansluiting van de benzinedrukregelaar.

Bovenste foto:
Schuine nippel vooraan: benzineoverloop (gewoon losse slang naar beneden gooien)
Andere nippel kun je de actuator (op de turbo) en je dumpvalve mee regelen.

De bovenste 2 aansluitingen op de elbow aan deze kant kun je doorverbinden met elkaar of allebei afblinden, deze zijn onnodig voor je turboombouw.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Bovenste is toevoer.
Onderste regelt je retour.

Beiden worden aangesloten op de benzinedrukregelaar.

Onderste wordt aangesloten op bovenkant van je regelaar en de bovenste op 1 van de zij-aansluitingen. Andere zij-aansluiting gaat naar je benzinepomp en de onderste gaat retour naar je tank.
Heb helaas ff geen schemaatje ervan.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

ja Steef ik ga je steeds minder mogen :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dumpvalve regel je met de vacuum van de onsteking, niet met de slang van de actuator !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

peter5GTTurbo schreef:Bovenste is toevoer.
Onderste regelt je retour.

Beiden worden aangesloten op de benzinedrukregelaar.

Onderste wordt aangesloten op bovenkant van je regelaar en de bovenste op 1 van de zij-aansluitingen. Andere zij-aansluiting gaat naar je benzinepomp en de onderste gaat retour naar je tank.
Heb helaas ff geen schemaatje ervan.

Onderste word aangesloten op de aansluiting op de zwarte elleboog en via een t-stuk op de regelaar. had ik dat niet geschreven ? :p

Bovenste gaat op één van de zijaansluitingen (de dunste) van de benzinedrukregelaar.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Dumpvalve regel je met de vacuum van de onsteking, niet met de slang van de actuator !
Eh juist, het was laat (maar nu nog later :D )
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Merci ik heb het helemaal door nu. Het enige dat ik mis op de carb is eigenlijk een vacuum aansluiting voor op de remcylinder? Zit die bij de 5 gtt op het inlaatspruitstuk?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep.
Daar zit een speciale nippel voor met een kogeltje dat er maar eenrichtingsverkeer mogelijk is. Kijk of je die nog kan vinden, aangezien het originele klepje (op de rembekrachtiger) wel moeilijk wil doen met overdruk (dat komt doordat er dan vacuum voor 't klepje zit en turbodruk erachter, da's wat veel van 't goeie).

En een slang van een cm doorsnee is niet verkeerd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie