Klemmetje bij remklauw achter

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
TEAM009 Gert
Contacteer:

Beste mensen, ik ben Gert en heb met nog 3 vrienden een Renault 19 16V PHII voor circuit gebruik. Ik lees hier al een tijdje mee, en kon tot nu toe mijn problemen oplossen met de al geposte informatie. De oplossing van het probleempje wat ik nu heb vind ik echter nergens terug, vandaar een nieuw topic.

Omdat op het circuit de remmen wat harder slijten :) moesten na 1 dag de (bij aankoop nog redelijke) remblokken achter worden vervangen. Ik heb met mijn stomme kop de remmen aan beide kanten los gegooit zonder echt goed te kijken (of een foto te maken) hoe het allemaal hoort te zitten. Nu ik de boel weer in elkaar wil zetten zit ik aan beide kanten met een soort klemmetje of veertje wat ik met geen mogelijkheid goed, en een beetje logisch vast krijg.

Heeft iemand een foto van zijn remklauw aan de achterkant waarop ik kan zien hoe dit klemmetje vast moet, of kan iemand mij het uitleggen. En waar is het voor? Ik heb het idee dat dmv die 2 torx boutjes de boel al aardig goed blijft zitten.
frank_williams

nog iemand met torx-boutjes :)
bedoel je nou het langwerpige klemmetje dat op het buitenste remblok zit? bij mij hing dit aan de hamervormige nok die aan beide kanten van het remblok zit.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Frank M schreef:nog iemand met torx-boutjes :)
bedoel je nou het langwerpige klemmetje dat op het buitenste remblok zit? bij mij hing dit aan de hamervormige nok die aan beide kanten van het remblok zit.
Die bedoel ik ja, en dat ze om dat hamervormige gedeelte moeten had ik nog wel onthouden van hoe het zat, maar als ik hem daar doe dan werkt hij niet als klemmetje maar als los- en in de weg zittend kreng.

Want hoe moet hij in dat hamervormige gedeelte? zie plaatje.
[img]http://img279.imageshack.us/img279/7109 ... 16v1zm.jpg[/img]
Het haakje wat aan het klemmetje zit moet in 1 geklemd worden, maar moet de andere kant van het klemmetje bij 2 of 3 zitten, dus voor of achter het stukje metaal waar je de blokken met vastklemt nr4. Of kan iemand in het plaatje tekenen hoe hij moet zitten? Het liefst natuurlijk een foto.

Alvast bedankt voor de hulp.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/linksachter.jpg[/img]
Zoiets?? En dat hele torx verhaaltje snap ik nog steeds niets van. heeft er bij mijn clio, of waar ik aan gewerkt heb, nog nooit opgezeten.

Gr.Frits
TEAM009 Gert
Contacteer:

Frits schreef:[img]plaatje[/img]
Zoiets?? En dat hele torx verhaaltje snap ik nog steeds niets van. heeft er bij mijn clio, of waar ik aan gewerkt heb, nog nooit opgezeten.

Gr.Frits
Kijk daar hebben we nog eens wat aan! (Y) (Y)
En wat betreft die Torx: het buitenste remblok zit met 2 torx boutjes vast aan mijn remzadel. Zit standaard zo. (zit geen schroef draad in remzadel, alleen in het remblok, vandaar die 2 gaten op het plaatje)

En nog een vraag, waar zijn deze klemmetjes voor?
En ik zie dat jij bij allebei de blokken een klem hebt, bij mijn auto zit er aan elke kant maar één!? En bij jou zitten ze aan de boven kant, bij mij onder?? Maakt dat allemaal nog wat uit?

En nog een edit: zie net ook dat jij (in mijn plaatje) nr4. anders hebt zitten. Was dit standaard?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

foto is niet van mij, maar van Cliobaccara 16v.

Wat wel logisch is: aan de ene kant torx aan de andere kant een klemmetje. Torx weg, klemmetje erbij :D

Onder of boven maakt volgens mij niet uit. Zolang ze de spie (nr4) maar klemmen. anders zouden je blokken er evt. uit kunnen vallen.

Maar zoals gezegd. ik zou eerst bij me zelf moeten kijken hoe alles zit. voor ik meer kan zeggen.
Frits Clio 16v

Foto is dus van mij, en ik heb ook lopen kloten om die veerjes goed te krijgen.
Had namelijk precies hetzelfde probleem als jij nu hebt, los halen en vergeten te kijken hoe het nou precies zat (S)

Met nr. 4 bedoel je de spie?
Die kon er bij mij alleen zo in dacht ik.

Maar volgens mij zitten ze zo goed, al vind ik het wel een raar systeempje.

Gr, Frits.
Rob 16v
Contacteer:

agent smith schreef:
Frits schreef:[img]plaatje[/img]

Gr.Frits
Kijk daar hebben we nog eens wat aan! (Y) (Y)
En wat betreft die Torx: het buitenste remblok zit met 2 torx boutjes vast aan mijn remzadel. Zit standaard zo. (zit geen schroef draad in remzadel, alleen in het remblok, vandaar die 2 gaten op het plaatje)

En nog een vraag, waar zijn deze klemmetjes voor?
En ik zie dat jij bij allebei de blokken een klem hebt, bij mijn auto zit er aan elke kant maar één!? En bij jou zitten ze aan de boven kant, bij mij onder?? Maakt dat allemaal nog wat uit?

En nog een edit: zie net ook dat jij (in mijn plaatje) nr4. anders hebt zitten. Was dit standaard?
Heb ook een 19 16v ph.2, maar torx in de remblokken heb ik bij mij nog nooit gezien of eruit gehaald. Zit wel op elk blok zo'n klemmetje (2 per kant dus)
pierre

zijn anti rammelveertjes, ze geven een beetje voorspanning op de blokken.
Abel
Über-Spammer

Clio Baccara 16v schreef:Foto is dus van mij, en ik heb ook lopen kloten om die veerjes goed te krijgen.
Had namelijk precies hetzelfde probleem als jij nu hebt, los halen en vergeten te kijken hoe het nou precies zat (S)

Gr, Frits.
spie zit niet goed!!! die moet helemaal omgedraaid worden, dat opstaande gedeelte moet tussen het blokje en de klauw
TEAM009 Gert
Contacteer:

Abel schreef:
Clio Baccara 16v schreef:Foto is dus van mij, en ik heb ook lopen kloten om die veerjes goed te krijgen.

Gr, Frits.
spie zit niet goed!!! die moet helemaal omgedraaid worden, dat opstaande gedeelte moet tussen het blokje en de klauw
Ah, dan zit die bij mij dus wel goed :) ...
Dus als ik het goed begrijp kun je ook zonder deze klemmetjes? Want aan de andere kant ben ik met de laatste circuitdag een remblok + spie + klem verloren >-) Dit was het gevolg van een afgebroken bout waarmee het remzadel vast zit, deze is terplekke houtje touwtje gerepareerd, maar zat dus niet helemaal goed.

Conclusie, remblok verloren en hij heeft op het remzadel zitten remmen. Dus: nieuwe schijf+klauw :@
TEAM009 Gert
Contacteer:

Rob 16v schreef:
Heb ook een 19 16v ph.2, maar torx in de remblokken heb ik bij mij nog nooit gezien of eruit gehaald. Zit wel op elk blok zo'n klemmetje (2 per kant dus)
Dit zit alleen maar achter. Het is een phII uit '92.
In het remzadel zitten 2 gaatjes, daar gaan die boutjes doorheen en dan aan het buitenste remblok. Nogmaals: er zit geen schroefdraad in het zadel, alleen in de blokken.
Frits Clio 16v

Abel schreef:spie zit niet goed!!! die moet helemaal omgedraaid worden, dat opstaande gedeelte moet tussen het blokje en de klauw
Ow, goed dat je het zegt!
Zal hem snel effe omdraaien dan :)

Gr, Frits.
Plaats reactie