Krukas Bourage

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
REDDEVIL

hallo allemaal ,

ik heb een probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een Clio RL 1.100CC bouwjaar 1992
een rode .

mijn krukas bourage is versleten een de kant van de versnellingsbak , met gevolg dat de olie er gewoon uitloopt , de clio rijd nog perfekt , nu ik wil die gemaakt zien en zou die zelf willen verniewen en van den eerste keer mijn coulash laten afvlakken en nieuwe dichting op steken .

nu is er hier iemand die dat al gedaan heeft , en mij een paar dinges kan uitleggen over die krukas bourage, ik heb dat in de tijd nog gedaan met brommers maar kan er mij wel bij voorstellen dat dat bij ne auto anders is

alle info is welkom groetjes lorenzo

p.s ik ben echt wonhopig want ik denk er nog niet aan om hem te verkopen :@ (N) snif snif
it's not how you stand your car, it's how you race you're car !
Daniël W.
Car: 5TL-T

Lekker klote is dat ja! :@
Bourage=keerring neem ik aan? Maar wat een coulash is...? :) Geen idee
Enne als die krukaskeerring idd zo lekt zou je hele koppeling onder de olie moeten zitten, resulterend in slippende koppeling...kun je dat ook weer vervangen. Kost een bommetje duiten als je het laat doen, maar als je het zelf kan (en de apparatuur ervoor hebt) is het goed te doen...
Vbak moet er wel af, incluis de koppeling. Betekent dus ook dat de motor eruit moet...ik zou zeggen :beer:

edit: coulash=vliegwiel? (just a shot in the dark :wink: )
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Coulash = culasse, de krukas- cylinderkop gok ik :-) (als die eerste bewering waar is dan ;-) )

edit: ah damn dat is waar ook :p een joint de culasse was 'n koppakking...
Laatst gewijzigd door Bas op ma 4 jul 2005 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-PAZ-
Über-Spammer

culasse is cilinderkop. bourage is keering :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
REDDEVIL

ik bedoel dat ding met uw kleppen in en uw nokkenassen hehe dat bedoel ik met coulash.

mijn koppeling slipt een beetje maar ik kan perfekt nog rijden maar ik voel dat ze minder begint te pakken :s:s:s

ik heb inderdaad mijn apparatuur voor de motor eruit te halen ,
maar ik begin zo te denken om er gewoon een andere motor in te gooien
ik dacht aan een 1.4 Energy ofzoiets

wat denken jullie ???
Daniël W.

Ahhh ok...zo komen we er wel achter :wink: :p 8)

Ik zou zeggen: vervang die keerring, de koppeling is zo te horen waarschijnlijk ook vet geslagen, dus vervang die hele set (koppelingplaat, drukgroep, druklager), ook omdat je er nu toch bij kan (Y)
->Qua onderdelen moet dat niet meer dan 150 euro kosten
Andere motor kan wel, maar ik denk dat bovenstaande het beste is...gewoon ff doorsparen voor een willy of 16V, is uiteindelijk veel goedkoper 8)
REDDEVIL

is dat eigenlijk moeilijk voor die keering te vervangen ? koppeling is geen probleem maar die keering heeft er daar iemand fotos van of iets dergelijke dat ik weet wat me staat te wachten ???

groetjes lorenzo
Daniël W.

Is gewoon een ronde stuk plastic (om het maar simpel te houden :p ), je haalt de oude er met beleid uit (schroevedraaier), maak je het oppervlak schoon(doekje), vlak(fijn schuurpapier) en vetvrij(wasbenzine) (niet per se in die volgorde :p ). Dan tik je met een plastic hamer die nieuwe keerring erin, desnoods ff de oude gebruiken om het ding er helemaal in te krijgen...met beleid tot het niet verder kan, en dan moet het er ook recht inzitten.
Koppeling is idd niet erg moeilijk, denk om het centreren van de plaat, en let ff op aanhaal momenten van het vliegwiel+drukgroep... 8)
REDDEVIL

dus de keering is geen probleem oke schrik weg ,

Nu die koppeling als ik alles aanduid met een lakstiftje Hoe mijn oude koppeling zat kan ik toch mijn nieuwe koppeling erinsteken met de aanduidingen van mijn oude koppeling

Of ben ik verkeerd ?

groetjes lorenzo
Robert-Jan

een koppeling kan je maar op een manier monteren zit op pas bussen en de boutgaten zijn verschillend kwa afstanden
Daniël W.

Ja de drukgroep kan er maar op 1 manier op, de plaat moet wel gecentreerd worden...en de vliegwiel moet zeker gemerkt worden! Anders is je hele timing naar de filistijnen!
8)
REDDEVIL

begin al schrik te krijgen ??? :s

ik heb net iemand gebeld die heeft nog een nieuwe koppeling liggen ,
en die zegt dat de mijne nog niet kapot is :s:s:s maar dat het tijd word om mijn keering te vervangen en mijn culash te laten afvlakken en nieuwe kopdichting te steken , emzelf wilt het niet doen , nu ik wil dit allemaal zelf doen anders leer ik het nooit :s is er ergens een tutorial over vervangen van koppelingen ?

pleaseeeeee

groetjes lorenzo
Riël
Über-Spammer

AREXSTYLE schreef:Ja de drukgroep kan er maar op 1 manier op, de plaat moet wel gecentreerd worden...en de vliegwiel moet zeker gemerkt worden! Anders is je hele timing naar de filistijnen!
8)
Dat vliegwiel gaat er ook maar op 1 manier op ;) Even opletten dat je de plaat niet verkeerd om monteerd. En vergeet bij het monteren van de versnellingsbak je druklager niet op de prise as van de versnellingsbak te zetten, die haak je aan je koppelingshevel (je ziet 't wel als je 't uitelkaar neemt). Zet de bak met 1 of 2 boutjes vast en hang de koppelingskabel in en dan trap je es op de pedaal of 't goed voelt, vervelend als je dat achteraf merkt :)

En ik zou niet met schuurpapier aan de keerringzitting komen, gewoon even schoonmaken en dan is 't ok. Je kan hem ook niet doormeppen dat ie niet verder kan, dan zitten ze erg ver door. Gewoon even diep slaan als de oude, beetje recht erin dat wel.
Menno

Idd die keerrring niet te ver er in tikken, en ook niet exact op dezelfde plek als de oude, maar een millimetertje verder, of juist minder ver.

Je moet alles wel schoon maken, maar niet perse vetvrij. De rand van die keerring moet je juist ff insmeren met een beetje olie.
REDDEVIL

allemaal bedankt voor die informatie ,
ik ga jullie nog laten weten hoe het geweest is en met fotos :d

groetjes lorenzo
Plaats reactie