Stikstof in je banden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Volgens mijn pa krijg ik problemen als ik m'n banden laat vullen met stikstof, hij heeft dat vroeger eens gedaan en toen kon ie z'n banden na 3 maanden vervangen. Ik vind dit een sterk verhaal, want stikstof zit ook gewoon in de lucht:
www.caravanhandboek.nl/fvv/tyrecenter.htm schreef: Lucht bestaat voor pakweg 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof. Zou de zuurstof volledig weglekken uit de band en wordt de band daarna weer bijgevuld met lucht, dan bestaat het vulsel voor 96% uit stikstof en voor 4% uit zuurstof. Enz. Dus als een band in de loop van de tijd steeds bijgevuld wordt met lucht, wordt het percentage stikstof steeds groter.
Dus volgens mij haalt hij dingen door elkaar, misschien vloeibare stikstof, alhoewel misschien ook niet...... :D

Dus ik wil wel es ff duidelijkheid over deze kwestie, wat is nu waar, en is het de moeite. Vind het persoonlijk enorm irritant om elke 2 weken weer lucht bij te moeten vullen (met de kilometers die ik draai elke 2 weken dus)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
pierre

interessant verhaal, dat zou betekenen dat een autoband kan worden gezien als een membraan welke selectief gas doorlaat (semi permeabele wand), beetje meer zuurstof als stikstof.
Ik betwijfel het verhaal, want de meeste lucht uit je band lekt weg langs de velgrand en het ventiel.

Mijn originele renault velgen lekten zelfs zo erg, dat ik ze maar door wat anders heb vervangen zo'n 8 jaar terug.

100 percent stikstof heb ik nog nie erin gehad, dus kweetniet.
Riël
Über-Spammer

Is een broodje aap verhaal, wat je pa zegt dan.

De band laat inderdaad makkelijker zuurstof door dan stikstof. Bovendien heeft stikstof minder fluctiaties in dichtheid afh van temperatuur (dus bandenspanningverschil) en helpt in veiligheid en bandenslijtage.

Maar zoals gezegd is, lucht bestaat al voor 80% uit stikstof, dus wat je exacte voordeel is? Het caravan verhaal vind ik ook een beetje kort door de bocht, er zal van alles wat weglekken, maar zuurstof inderdaad wat eerder als de andere gassen.
Le Mec
Contacteer:

Vullen met stikstof is bedacht door de grotere banden schuivers zoals profile ed, het zou je band beter op spanning houden ja zelfs nooit meer hoeven bij te vullen maar stel dat dat wel nodig zou zijn moet je weer terug en betaal je extra om de boel te laten vullen.

Ik heb er ook mee gereden en geen problemen mee gehad (wel slijtage maar dat kwam door verkeerde schokkers), maar als je al om de 2 week je banden op spanning moet brengen zou ik eerst dat probleem aanpakken want dat zal je dan ook met stikstof moeten doen. Maargoed je kunt het proberen en bijvullen met lucht als het nodig is.
Roy
Moderator

Le Mec schreef: en betaal je extra om de boel te laten vullen.
Bij Profile vullen ze je banden gratis bij met stikstof :)
mikko
Contacteer:

En als je band leeg loopt of een klein lekje vertoond op een snelweg :D
Bij de meeste tankstations kun je dan wel lucht "tanken" maar geen stikstof. :)
Roy
Moderator

Dat kan je er gewoon bij doen :)
Frits Clio 16v

Ik heb laatst bij Profile Tyrecenter stage gelopen (op het hoofdkantoor).
En toen heb ik ook een artikel moeten schrijven over stikstof.

Misschien heb je er iets aan: http://www.cliobaccara16v.nl/artikelstikstof.doc

Ik vind het zelf een beetje overdreven om je banden te vullen met stikstof.
Als je gewoon regelmatig je spanning checkt heeft stikstof eigenlijk al geen voordeel meer.
Behalve misschien dat verhaal over corrosie en roest, maar ik weet ook niet in hoeverre dat realistisch is.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Ja, dat aluminium en magnesium roest nogal graag. :wink:

Of kun je het ook in je kokerbalken spuiten? :)
Edward
Contacteer:

Oh nog een argument van m'n pa waarom ik het niet moet nemen:

met een klapband heb je veel minder controle over wat er gebeurt, dus ga je eerder de berm in, of tegen de vangrail of whatever er dan gebeurt.

volgens hem wordt door stikstof te gebruiken het rubber van je band hard en kun je ze daarna weggooien.

dat de lucht langzaam uit m'n banden loopt is niet echt een probleem, lijkt me niet meer dan normaal als je met een nieuwe(tweedehands :smile: ) auto die je net 2 weken hebt, nu al 2000 km hebt gereden :D

maar dan vraag ik me af wat voor rommel hij dan vroeger in z'n banden heeft gegooid, het was voor nood zei die.

en wat krijg je tegenwoordig, bij een auto die geen reservewiel heeft, voor spulletje. is dat iets van vloeibaar stikstof, dat m'n pa daar mee in de war is ofzo? of andersoortig minder onwaarschijnlijk materiaal....... :D

EDIT: volgens de profile site rijdt stikstof ook comfortableer, dus het comfort en het minder vaak bijvullen zijn dan de reden dat ik het overweeg. zoals eerder gezegd: velgen roesten niet zo snel.
Frits Clio 16v

Het tast de band niet aan, en je krijgt ook niet sneller een klapband.
En als je een klapband krijgt maakt het voor de controle over je auto niet uit of je lucht of stikstof vulling hebt.

Enige reden dat het comfortabeler is is omdat de band beter op spanning blijft.
Als je dus gewoon met lucht rijdt en regelmatig je spanning checkt is het net zo comfortabel.

Stikstof heeft op zich geen nadelen, dus je kunt het gerust doen.

Gr, Frits.
Gerard race GT

Met stikstof blijft je band langer op spanning omdat stikstof moleculen groter zijn dan lucht moleculen, deze kunnen dus minder makkelijk door de band heen ontsnappen. In de racelarij wordt door de topteams uitsluitend stikstof gebruikt, ook in de formule 1 dus het is ECHT NIET onveiliger als gewone lucht.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
pierre

stikstof moleculen groter ?
ik betwijfel het, stikstof staat voor zuurstof in het periodiek systeem, ook zijn de paarsgewijs gebonden, dus N2 en O2

H-He-Li-Be-B-C-N-O-F
vertaling : waterstof,helium,lithium,beryllium,boor,koolstof,stikstof,zuurstof,fluor

het is dus juist lichter ?
ken je die filmpjes van die duikers die heliumgas inademen, die krijgen van die lichte hoge stemmetjes.
anders kunnen we er beter bijvoorbeeld chloorgas in doen, is nog zwaarder.
ik denk dat zuurstof meer reageert met het rubber en dus wat afneemt ?
pierre

ForeverYoung schreef:Oh nog een argument van m'n pa waarom ik het niet moet nemen:

met een klapband heb je veel minder controle over wat er gebeurt, dus ga je eerder de berm in, of tegen de vangrail of whatever er dan gebeurt.

volgens hem wordt door stikstof te gebruiken het rubber van je band hard en kun je ze daarna weggooien.

dat de lucht langzaam uit m'n banden loopt is niet echt een probleem, lijkt me niet meer dan normaal als je met een nieuwe(tweedehands :smile: ) auto die je net 2 weken hebt, nu al 2000 km hebt gereden :D

maar dan vraag ik me af wat voor rommel hij dan vroeger in z'n banden heeft gegooid, het was voor nood zei die.

en wat krijg je tegenwoordig, bij een auto die geen reservewiel heeft, voor spulletje. is dat iets van vloeibaar stikstof, dat m'n pa daar mee in de war is ofzo? of andersoortig minder onwaarschijnlijk materiaal....... :D

EDIT: volgens de profile site rijdt stikstof ook comfortableer, dus het comfort en het minder vaak bijvullen zijn dan de reden dat ik het overweeg. zoals eerder gezegd: velgen roesten niet zo snel.
rubber van je banden wordt altijd hard na een paar jaar, is een natuurlijk proces.
vloeibare stikstof is gevaarlijk, iets van minus 200 graden, dus dan verkruimelen je banden meteen.
antilek spul is een soort plaksel wat ze in banden spuiten om een lekje te dichten.
Edward
Contacteer:

Ja bij vloeibare stikstof komen bij mij beelden uit films boven, met koude stoom erboven enzo.

Dus daarom achtte ik dat niet zo waarschijnlijk.

Maar dat was dus het antwoord wat ik zocht, weet ik alleen niet wat m'n pa nou toch bedoelde met z'n noodspulletje wat z'n banden ruineerde..

of ook een sterk verhaal natuurlijk.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

ForeverYoung schreef:Maar dat was dus het antwoord wat ik zocht, weet ik alleen niet wat m'n pa nou toch bedoelde met z'n noodspulletje wat z'n banden ruineerde..

of ook een sterk verhaal natuurlijk.
Moderne auto's hebben vaak een spuitbus in de auto ipv een reservewiel..bij een lekke band spuit je dit in de band..dit dicht het gat (tijdelijk) maar je moet daarna wel je band vervangen..dit bedoelt je vader denk ik.
CChris

daar bedoeld hij denk ik latex spul mee, die ze in auto's gooien die een gastank hebben of bij mensen die geen reserveband hebben in hun auto.........dan kan je dat er in spuiten en kan je nog een stukkie rijden, maar je kan wel je band weggooien daarna (meestal)
R 5 Convertible Rulezz
paulvanrooij
Contacteer:

Volgens mij is je band daarna niet meer te redden..terwijl je als je met je lekke band (spijker ofzo) naar de bandenboer gaat dit meestal nog te repareren is..maar goed..dat is de keus die je dan maakt..kofferruimte kwijt, hoger gewicht of kans op het moeten kopen van een nieuwe band (2?)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

moet je nog wel ruimte hebben voor die reserveband :wink: of om hem bij je te hebben of om hem te kunnen pakken.... ;)
paulvanrooij
Contacteer:

Kan altijd in de kofferbak als het moet ;) :p
maar goed..zo'n spuitbus is wel makkelijk natuurlijk (Y)
Plaats reactie