Veilige max RPM R5GTT sprint?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tyberium
Contacteer:

Ik vroeg mij af wat de veiligste max. RPM is om tot door trekken bij een sprint. Mijn auto maakt namelijk eng veel lawaai met m'n Devil. Meeste koppel zit toch ergens bij 5700rpm? Wel een hels lawaai bij die toeren. Kan dat kleine motorretje dat wel aan? :p
-PAZ-
Über-Spammer

om te sprinten is het zowieso het beste om te schakelen op het moment dat je net over het toerental van het max vermogen schakelt, daarna zakt het toch terug in, dus die paar extra toeren daarna maken toch niet zo veel meer uit
R5GTT. Drive it like you stole it
Job-turbo
Contacteer:

Met mijn motor trok ik regelmatig door tot +/- 7000 toeren. Opzich geen probleem tegen gekomen behalve na het demonteren van mijn cilinderkop kwamen de klephoed spietjes er wel gespleten uit :S

Had voor mijn uitlaat kleppen er van VW inzitten die waren nog wel helemaal heel alleen die van Renault waren gespleten..

Lang leve VW ;)
mark 5t
Contacteer:

als je basis van je motor goed is en de algehele staat verder ook goed dus geen overmatige slijtage en op tijd olie wisselen motor eerst goed warmrijden dan durf ik ook best af en toe eens lekker door te trekken .
feit blijft wel dat je op een gegeven moment over zijn maximaal koppel heen gaat en dat je in principe beter kan schakelen ivm inzakken van je prestaties.
Steven
Car: M536

Standaard GT is 5500-6000 echt de max, langer doorhalen heeft gewoon 0 nut.

Met de mijne kan ik makkelijk tot 6500-6800 door. (dat het echt nog nut heeft)
En ws. heeft ie ooit in z'n 1 wel eens over de 7000 heengepiekt, maja das dan niet de bedoeling :p

Maargoed dat kun je heel makkelijk aanvoelen op een gegeven moment zit er gewoon geen vaart meer in en dan moet je gewoon overschakelen.
Michel S.
Contacteer:

Ideale moment van schakelen en toerental om op te trekken is acht afhankelijk van de auto en de setup. Tijdens het rijden trek ik de auto ook wel eens door tot 7000 rpm. Ideale schakelmoment is dan al langs, maar op schakelen kost 150ms en terugschakelen kost weer 150ms. Zijn toch 0,3 sec wat je aan het schakelen bent en dus met 1 hand aan het stuur. En 150ms dat je geen versnelling hebt. Als je dan 0,4 seconde doortrekt heb je meer winst dan schakelen.

Beste rpm voel je meestal zelf aan. Maar meestal zit het maximaal koppel tussen de 2900 en de 3100 RPM.
Vermogen vind je vaak op de 5000 RPM streep, maar tussen de 4500 en 5500 rpm zit meestal maar een procent of 4. Dus dat is wel de band waar je het meeste uithaalt.
Als ik zo wat power meetingen vergelijk kan ik je wel vertellen dat het beter is om bij 5500 rpm te schakelen en lager uit te komen dan 4500 rpm, dan door te trekken dat je na het schakelen uitkomt op 4500rpm.
Dit omdat het na 5500RPM harder omlaag gaat, dan de stijging VOOR 4500 rpm.

Ps. een goed blok kan bij een sprint naar de 100 ook even 7900 rpm overleven. Zou het wel niet aanraden. Kans op boem is groot :P
Abel
Über-Spammer

en dat met een onderliggende nokkenas en van die dunne klepstoterstangen?? zwevende kleppen, kromstaande stoterstangen, alles lijd enorm veel. dus als je je blok heel wilt laten niet boven de 6500rpm uitkomen!
Steven

Tot 7000 gaat prima hoor schnabbel, tenzij je gewoon een gaar blok hebt :p
mark 5t
Contacteer:

abel niet zo angstig we praten over racen.
dan mag je wel eens risicos nemen.
wie niet waagt wie niet wint of niet? michel s
Riël
Über-Spammer

Steven schreef:Tot 7000 gaat prima hoor schnabbel, tenzij je gewoon een gaar blok hebt :p
Nope, klepsteelhoedjes komen los bij 6500 toeren. Staat ook in de diverse instructieboekjes :)
pierre

schakelen bij 6000 tpm, alhoewel die toerentellers zijn niet zo nauwkeurig.

- dus schakelen op gevoel.

begrijp nu waarom de meeste al zo snel aan revisie toe zijn.
Job-turbo
Contacteer:

Riël schreef:
Steven schreef:Tot 7000 gaat prima hoor schnabbel, tenzij je gewoon een gaar blok hebt :p
Nope, klepsteelhoedjes komen los bij 6500 toeren. Staat ook in de diverse instructieboekjes :)
Ahaaa.... vandaar :p
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Oke. Weer iets om rekening mee te houden...
Kon namelijk de GTT aardig doortrekken naar de 7000 rpm.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Erik (Schepjes)
Contacteer:

NIet gelijk slopen he! :p
Arco
Über-Spammer

Erik (Schepjes) schreef:NIet gelijk slopen he! :p
* schaam schaam * :p

Keisuki

gaat bij mij op gehoor en gevoel, op een bepaalt toerental gaat je motor janken en voel je de trek weg zakken op den duur weet je precies wanneer en in welke versnelling je wanneer moet schakkelen, toerenteller is niet te zegen omdat het oudere auto's betreft die inprincipe allemaal net iets anders lopen.
1 ding is zeker jaag hem niet te hoog in toeren, ik hou het dikke rooie gebied aan als grens want meer heeft geen enkele zin in wat voor situatie dan ook (tenzij er flink getunde is :wink: )
turbo powerrrrrrrr
Gerard race GT

Gewoon doortrappen op het circuit naar +- 7000 rpm.
Klephoedjes die splijten???? Die zitten er bij mij allang niet meer in, minder inwendige weerstand in de motor en alleen bij het starten soms een pluimpje.

Hier met de pk's :D
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Arco
Über-Spammer

Gerard race GT schreef:Gewoon doortrappen op het circuit naar +- 7000 rpm.
Klephoedjes die splijten???? Die zitten er bij mij allang niet meer in, minder inwendige weerstand in de motor en alleen bij het starten soms een pluimpje.

Jij spoort echt niet.... :wink: :lol:

Sander
Contacteer:

Gerard race GT schreef:Gewoon doortrappen op het circuit naar +- 7000 rpm.

Kijk die klepsteelhoutjes kun je het beste er af laten zodat de kleppen iets beter gesmeert worden. Maar de klep spietjes die splijten sneller hij hoog toeren. Er is hier spraak verwaring in het spel. :beer:

gr s :D nder
Riël
Über-Spammer

Oh ja inderdaad sollie :D
Steven

Riël schreef:
Sja boekjes... daar zijn we weer met de theorie en praktijk-kloof ;)
Maargoed ik ga meestal tot 6k soms tot 6500 en heel incidenteel kom ik wat hoger, maja das wel zo sporadisch, daar kannie wel tegen.

Verder is op mijn uitdraai te zien dat ik bij 6250 rpm nog steeds vlakbij het max vermogen zit (op 3% ofzo) alleen is de run toen afgekapt.
Michel S.
Contacteer:

Wat ik met de auto doe, staat niet in de boekjes :P

Het wordt aangeraden om de klepsteelspietjes om de tijd te vervangen wanneer je vaak/langdurig boven de 6000 rpm zit.
Klepsteelhoedjes heb ik vervangen door uprated. Deze kunnen wat meer hebben en zorgen ervoor dat niet de olie langs de kleppen gaat lopen.
Dit doe ik wel alleen bij straatauto's waar ik weet dat de carterontluchting intact blijft. Deze zorgt namelijk ook voor smerig!.
Bij de rally zit die er niet op en heb ik ook geen hoedjes.

P.S. als je hogere toerentallen langdurig wilt rijden zonder angst te hebben voor zwevende kleppen kun je een ring onder je veer leggen voor wat meer voorspanning. Of de veren vervangen met iets zwaardere. Let wel op dat je je klepstoterstangen niet gaat overbelasten. Eventueel vervangen door holle van 8mm??? Dacht dat Robert daar eens mee bezig is geweest. Was toch een aantal % sterker.
Steven

Die was bezig met titanium stangen geloof ik :)
Abel
Über-Spammer

Steven schreef:Die was bezig met titanium stangen geloof ik :)
die waren van aluminium en hij heeft ze er al lang weer uit...

omdat alu teveel uitzetten gingen ze wat klemmen ofzo
Plaats reactie