Nieuwe schokbrekers en veren: problemen..
-
Hallo,
Heb op mijn Clio 16V (1991) een verlagingset van KONI afgehaald (de schokbrekers waren slecht en de banden verdwenen onder de wielkast).
Na een tijdje zoeken nu originele Monroe gasveren en nieuwe veren ondergezet aan de voorkant. (de achterkant moet ik nog laten verstellen)Subliem. Alleen........
Bij het laten uitlijnen zijn ze er achtergekomen dat de wielen nu
/ \ staan. Te scheef om uit te lijnen!!
Na een onderzoekje blijkt dat ik de juiste spullen heb gebruikt en dat de schokdempers en veren op de juiste manier onder zitten.
Deze week ga ik dit laten onderzoeken, maar weet iemand toevallig wat hier aan de hand kan zijn?
(Verder heb ik hier dus nog een set mooie gele Koni verlagingsveren liggen met veerschotels, etc. Schokdempers ook, maar die zijn niet zo goed meer)
Heb op mijn Clio 16V (1991) een verlagingset van KONI afgehaald (de schokbrekers waren slecht en de banden verdwenen onder de wielkast).
Na een tijdje zoeken nu originele Monroe gasveren en nieuwe veren ondergezet aan de voorkant. (de achterkant moet ik nog laten verstellen)Subliem. Alleen........
Bij het laten uitlijnen zijn ze er achtergekomen dat de wielen nu
/ \ staan. Te scheef om uit te lijnen!!
Na een onderzoekje blijkt dat ik de juiste spullen heb gebruikt en dat de schokdempers en veren op de juiste manier onder zitten.
Deze week ga ik dit laten onderzoeken, maar weet iemand toevallig wat hier aan de hand kan zijn?
(Verder heb ik hier dus nog een set mooie gele Koni verlagingsveren liggen met veerschotels, etc. Schokdempers ook, maar die zijn niet zo goed meer)
neem aan dat je het hier over de voorkant hebt, maar is het schuinstaan verticaal of horizontaal?
-
Ja, het is de voorkant.
Het is verticaal scheef staan. De bovenkant naar binnen en de onderkant naar buiten.
Weet je iets?
Het is verticaal scheef staan. De bovenkant naar binnen en de onderkant naar buiten.
Weet je iets?
het lijkt me sterk dat de uitlijners een verkeerd model hebben ingevoerd, maar kan uiteraard.
Waarschijnlijker is dat de vering toch niet goed is, of er een schotel mist. Nu heb ik geen idee hoe byzonder of anders de vering van een clio 16v is maar ik had soortgelijke problemen met mijn 21T en daar bleek (ondanks dat iedereen ervan overtuigd was dat het de juiste poten waren) toch de verkeerde veerpoot onder te zitten.
Waarschijnlijker is dat de vering toch niet goed is, of er een schotel mist. Nu heb ik geen idee hoe byzonder of anders de vering van een clio 16v is maar ik had soortgelijke problemen met mijn 21T en daar bleek (ondanks dat iedereen ervan overtuigd was dat het de juiste poten waren) toch de verkeerde veerpoot onder te zitten.
-
Mmm.. laat ik het je sterker vertellen: Nu het me werd verteld kun je het zelfs zien (!). Het lijkt me daarom niet aan de uitlijners te liggen. Ze kunnen er gewoon niets mee.
De types van de schokbrekers en veren komen voort uit het kenteken.
Hoe kan ik kijken of deze correct zijn? Kan het te maken hebben met de veren ipv de schokbrekers?
Thanks anyway..
De types van de schokbrekers en veren komen voort uit het kenteken.
Hoe kan ik kijken of deze correct zijn? Kan het te maken hebben met de veren ipv de schokbrekers?
Thanks anyway..
No problemo, tis het meest irri wat je kan overkomen. Helaas heb ik zo niet de gegevens van een clio 16v. Misschien kan iemand van hetforum met een 16v je verder helpen, je kan ook hier even kijken: http://www.havam.nl/ (klik op onderdelen info en dat op voertuig model zoeken, niet kenteken om zeker te zijn)
Ciao!
Ciao!
-
Ik heb ook het probleem dat mijn wielvlucht erg negatief is met originele schokbrekers met 3,5 cm verlagingsveren.
Mijn 16V is uitgelijnd en ze zeiden er niks van dat de wielvlucht zo negatief was.
Mijn 16V is uitgelijnd en ze zeiden er niks van dat de wielvlucht zo negatief was.
-
Met originele schokdempers kun je de wielvlucht ook niet verstellen.
En dan krijg je dit volgens mij altijd als je er verlagingsveren onder zet.
Maar een klein beetje negatief is niet erg, want het is goed voor je wegligging en van een klein beetje schuin staan slijten de banden ook niet heel veel sneller.
Gr, Frits.
En dan krijg je dit volgens mij altijd als je er verlagingsveren onder zet.
Maar een klein beetje negatief is niet erg, want het is goed voor je wegligging en van een klein beetje schuin staan slijten de banden ook niet heel veel sneller.
Gr, Frits.
-
Ik vind het een beetje onzin dat een uitlijn bedrijf een auto niet uitlijnd vanwege een te negatieve wielvlucht.
Ik ga er vanuit dat de wielvlucht Remco hetzelfde is als die van mij, en die van mij kan normaal uitgelijnd worden en bij hem doen ze moeilijk
Ik ga er vanuit dat de wielvlucht Remco hetzelfde is als die van mij, en die van mij kan normaal uitgelijnd worden en bij hem doen ze moeilijk
-
.. Maar helaas zijn het originele schokdempers & originele veren: Hij zou dus perfect uit te lijnen moeten zijn.
Daar komt nog bij dat ze zo 'negatief' staan dat je het echt kunt zien. Het voelt (achteraf) ook niet erg lekker aan het stuur: eigenlijk een beroerde wegligging.
Al het advies is welkom!

(geweldige site trouwens http://www.havam.nl -> zie 3 verschillende uitvoering van de Clio16V in 1991: allemaal dezelfde schokdempers)
Daar komt nog bij dat ze zo 'negatief' staan dat je het echt kunt zien. Het voelt (achteraf) ook niet erg lekker aan het stuur: eigenlijk een beroerde wegligging.
Al het advies is welkom!

(geweldige site trouwens http://www.havam.nl -> zie 3 verschillende uitvoering van de Clio16V in 1991: allemaal dezelfde schokdempers)
Ze zullen heus wel uitlijnen als je erop staat, het is niet meer dan normaal fatsoen om te melden dat het weinig zin heeft als ze daadwerkelijk schuiner staan dan een acceptabele marge. Veel erger is het als ze wel uit lijnen en achteraf melden, tja ze staan niet helemaal recht enje moet toch dokken.Robert-Jan schreef:Ik vind het een beetje onzin dat een uitlijn bedrijf een auto niet uitlijnd vanwege een te negatieve wielvlucht.
-
Ik heb ff het uitlijn rapport erbij gepakt, ik heb een wielvlucht van -2 graden tegenover 1,5 standaard, geloof ik, dit zou niet merkbaar moeten zijn met rijden
-
Uhm.. dit is wel meer dan 2 graden.. schat meer in de buurt van 5 ...
Stel je voor dat de schokbrekers goed zijn (dit kan ik zo terugvinden en lijkt me goed), maar dat er een foutje is gemaakt met de veren en dat ze bijvoorbeeld te kort zijn. Ondanks dat ze goed in de veerschotels passen.
Kan het dan zo zijn dat de totale schokbreker iets te kort / te groot is, waardoor er een verschil optreedt?
Is het ook mogelijk dat de auto wellicht schade heeft gehad? En dat dit niet zichtbaar was met de verlaagde veren? Of klinkt dit gek?
Zoals jullie merken: ben geen expert. Heb het 'kanon' nu net 6 weken..
Stel je voor dat de schokbrekers goed zijn (dit kan ik zo terugvinden en lijkt me goed), maar dat er een foutje is gemaakt met de veren en dat ze bijvoorbeeld te kort zijn. Ondanks dat ze goed in de veerschotels passen.
Kan het dan zo zijn dat de totale schokbreker iets te kort / te groot is, waardoor er een verschil optreedt?
Is het ook mogelijk dat de auto wellicht schade heeft gehad? En dat dit niet zichtbaar was met de verlaagde veren? Of klinkt dit gek?
Zoals jullie merken: ben geen expert. Heb het 'kanon' nu net 6 weken..
Misschien is het een idee om langs de renault dealer(onderdelen bestel gedeelte) te gaan en te vragen naar alle onderdelen van de veerpoot voor inlcusief schotels ed. Als het goed is kunnen ze je een lijst geven met alle onderdelen en een "exploded view" daarvan; kun je rustig nagaan of alles klopt. Mocht de Renault dealer geen zin hebben kun je altijd naar autoparts utrecht gaan/mailen.
-
Zitten er verlagingsveren onder jou auto Remco
Nou lekker uitlijnbedrijf, weet je niet eens wat de scheefstand is?
Ik heb het ook een x gehad, ik ging met m'n GT naar de euromaster, omdat die nieuwe apparatuur zou hebben.
En dat klopte ook wel, maar die vent zit in de computer te zoeken naar mijn model en kwam uit op C405/C409(=express).
Maarja de wielvlucht van normale auto's is nagenoeg 0-1 graad.
Dus die knakker begon ookal te jammeren dat de boel krom was en niet klopte blablabla. Terwijl het toch echt 2 graden moet zijn.
Kwam dus gewoon omdat er geen GT waardes in die computer stonden.
Naja de sporing was goed, dus heb em weer van de brug gehaald en gewoon weer weg gereden
Ik heb het ook een x gehad, ik ging met m'n GT naar de euromaster, omdat die nieuwe apparatuur zou hebben.
En dat klopte ook wel, maar die vent zit in de computer te zoeken naar mijn model en kwam uit op C405/C409(=express).
Maarja de wielvlucht van normale auto's is nagenoeg 0-1 graad.
Dus die knakker begon ookal te jammeren dat de boel krom was en niet klopte blablabla. Terwijl het toch echt 2 graden moet zijn.
Kwam dus gewoon omdat er geen GT waardes in die computer stonden.
Naja de sporing was goed, dus heb em weer van de brug gehaald en gewoon weer weg gereden

Ik heb met mn Clio -2, was niet goed volgens het uitlijnbedrijf.
Er zaten volgens hem verkeerde fuseekogels onder..tjah die waren net 2 weken daarvoor vervangen..
Er zaten volgens hem verkeerde fuseekogels onder..tjah die waren net 2 weken daarvoor vervangen..
5 graden is inderdaad te veel, en zie je overduidelijk. tussen de 0 en 1,5 graad is normaal voor de meeste auto's, dit kan je overigens ook al zien.
Het heeft niks met veren en dergelijke te maken, maar je hebt gewoon de verkeerde dempers gekregen. De bevestigingspunten van de demper aan de fusee zitten op de verkeerde plek. Misschien zijn het sleufgaten? Dan kan je het alsnog goed zetten.
Het heeft niks met veren en dergelijke te maken, maar je hebt gewoon de verkeerde dempers gekregen. De bevestigingspunten van de demper aan de fusee zitten op de verkeerde plek. Misschien zijn het sleufgaten? Dan kan je het alsnog goed zetten.
-
-2 moet toch geen problemen opleveren, misschien een beetje meer bandenslijtage aan de binnenzijde van de band.
Ik heb zelf ook -2 graden
Ik heb zelf ook -2 graden
-
- Car: Renault Clio III RS
Hierbij de oplossing??? Je hebt voor de type 1 verschillende schokbrekers, dus waarschijnlijk de verkeerde!?
[img]http://www.superkitcar.net/1.jpg[/img]
[img]http://www.superkitcar.net/1.jpg[/img]
Voor mn Mini houd ik me aan deze tabel: http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html
-
He hallo!
Allereerst bedankt voor jullie reacties! :-D
Eerst een paar antwoorden:
* Robert-Jan: nee, er zitten nu geen verlagingsveren meer op. (Heb ze van Koni nog wel liggen....)
* Antoine: Dankje, maar met een verschil van 2 mm in de aansluitingsgaten zouden mijn schokdempers - als ze verkeerd zouden zijn - niet passen. Het ging allemaal perfect. Of zou dit verschil van 1 mm per gat nog wel goed gaan? Hoe kan ik dit goed controleren? Zie ook onder..
* Menno: Nee, helaas geen sleufgaten.
Misschien kan 1 van jullie ergens controleren of ik dan wel de goede heb? Het is motorcode C57D (1.8 GT 16_V Kat. -C57D- (99kW) Inj.) van begin juni 1991 en heb nu schokdempers met typenr: 16192 van Monroe (gasveren natuurlijk) er onder zitten.
Vraag 1: Is dit wel het juiste type? Of moet ik - zoals Antoine aangeeft - een ander type hebben?
Vraag 2: Is dit gelijk aan de 170157 type van Sachs? of de 27-A56F van Boge? (Dit geeft http://www.havam.nl aan)
Vraag 3: Kan een onjuist type veren dit ook veroorzaken?
Nogmaals alvast bedankt!

Allereerst bedankt voor jullie reacties! :-D
Eerst een paar antwoorden:
* Robert-Jan: nee, er zitten nu geen verlagingsveren meer op. (Heb ze van Koni nog wel liggen....)
* Antoine: Dankje, maar met een verschil van 2 mm in de aansluitingsgaten zouden mijn schokdempers - als ze verkeerd zouden zijn - niet passen. Het ging allemaal perfect. Of zou dit verschil van 1 mm per gat nog wel goed gaan? Hoe kan ik dit goed controleren? Zie ook onder..
* Menno: Nee, helaas geen sleufgaten.
Misschien kan 1 van jullie ergens controleren of ik dan wel de goede heb? Het is motorcode C57D (1.8 GT 16_V Kat. -C57D- (99kW) Inj.) van begin juni 1991 en heb nu schokdempers met typenr: 16192 van Monroe (gasveren natuurlijk) er onder zitten.
Vraag 1: Is dit wel het juiste type? Of moet ik - zoals Antoine aangeeft - een ander type hebben?
Vraag 2: Is dit gelijk aan de 170157 type van Sachs? of de 27-A56F van Boge? (Dit geeft http://www.havam.nl aan)
Vraag 3: Kan een onjuist type veren dit ook veroorzaken?
Nogmaals alvast bedankt!

-
Pierre, dank je.. je was net iets te snel.
Vraag 3 dus beantwoordt.
Welk type moet ik dan hebben?
Vraag 3 dus beantwoordt.

Welk type moet ik dan hebben?
het typenummer schijnt te kloppen, dit kun je controleren bij http://www.heuts.nl en je kenteken bij winkel online in te typen en het onderdeel op te zoeken.
er is dus wat anders aan de hand, wellicht een montagefout ?
het kan ook zijn dat het aangegeven dempertype toch niet juist is.
ik kan het verder niet oplossen vanaf hier.
er is dus wat anders aan de hand, wellicht een montagefout ?
het kan ook zijn dat het aangegeven dempertype toch niet juist is.
ik kan het verder niet oplossen vanaf hier.
-
Ai.. dat klinkt dus echt als shit an de knikker.
Maar bedankt voor je tijd.
Maar bedankt voor je tijd.
ik had dit ook aleerder gezien maar is zo niets aan te doen. De wielgeometrie van de clio is zo uitgevoerd dat bij inveren de voorwielen negatiever komen te staan (ivm gewicht en korte wielbasis).
Nou heb ik laatst (alleen waar??) excentrische bouten gezien voor de bovenste fuseebevestiging. Zo zit dat ook op Golfjes GTI en kan je leuk stoeien met negatiever zetten of in dit geval positiever.
als ik het weer gevonden heb post ik het meteen.
** edit 10-08; ik word gek; kan het niet meer vinden!!**
Nou heb ik laatst (alleen waar??) excentrische bouten gezien voor de bovenste fuseebevestiging. Zo zit dat ook op Golfjes GTI en kan je leuk stoeien met negatiever zetten of in dit geval positiever.
als ik het weer gevonden heb post ik het meteen.
** edit 10-08; ik word gek; kan het niet meer vinden!!**
Heeft iemand inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? De wielen van mijn Clio 16v staan namelijk ook schuin, net zoals bij de TS. Zou het vervangen van de schokbrekers door een ander type de oplossing zijn? Of zit het toch in de verlagingsveren, die er bij mij ook onder zitten?
De stuurkogels zijn onlangs vervangen waarna de wielen meteen zijn uitgelijnd. De banden die ik er nu onder heb zitten zijn drie maanden oud en komen nu al niet meer door de APK, omdat ze schuin afgesleten zijn. De hoofdgroeven hebben genoeg profiel, maar de binnenkant van de banden niet...
(Sorry voor de kick van 2,5 jaar, maar dit topic beschrijft exact hetzelfde probleem)
De stuurkogels zijn onlangs vervangen waarna de wielen meteen zijn uitgelijnd. De banden die ik er nu onder heb zitten zijn drie maanden oud en komen nu al niet meer door de APK, omdat ze schuin afgesleten zijn. De hoofdgroeven hebben genoeg profiel, maar de binnenkant van de banden niet...
(Sorry voor de kick van 2,5 jaar, maar dit topic beschrijft exact hetzelfde probleem)
Misschien foute dempers in de doos? Zal niet de eerste keer zijn bij monroe aftermarket 

Die ga je echt niet nodig hebben.