Clio wordt te warm
Hey ik ben een trotse eigenaar van een clio 1 van 1993
Nu als ik rijd blijft de motortemperatuur normaal maar eens ik bv voor de lichten sta gaat het metertje tot in rood
Nu heeft mijn pa gezegd da ik beter eens mijn radiator eens uitkuis met zo een speciaal product om kalk en roest te verwijderen in de radiator
op het busje staat er dat ik gewoon de inhoud bij de koelvloeistof mag gieten en eens goed warm mag laten draaien , nadien moet ik de koelvloeistof eraf laten en nieuwe op doen
Nu is mijn vraag , normaal gezien moet ik mijn koelvloeistof op het laagste punt kunnen aflaten , dus onderaan de radiator , maar ik vind nergens een bout voor af te laten
Dus ik zoek de bout aan mijn radiator om de koelvloeistof eraf te laten Wie kan me helpen
Nu als ik rijd blijft de motortemperatuur normaal maar eens ik bv voor de lichten sta gaat het metertje tot in rood
Nu heeft mijn pa gezegd da ik beter eens mijn radiator eens uitkuis met zo een speciaal product om kalk en roest te verwijderen in de radiator
op het busje staat er dat ik gewoon de inhoud bij de koelvloeistof mag gieten en eens goed warm mag laten draaien , nadien moet ik de koelvloeistof eraf laten en nieuwe op doen
Nu is mijn vraag , normaal gezien moet ik mijn koelvloeistof op het laagste punt kunnen aflaten , dus onderaan de radiator , maar ik vind nergens een bout voor af te laten
Dus ik zoek de bout aan mijn radiator om de koelvloeistof eraf te laten Wie kan me helpen
Die zit er niet bij een Clio, je moet gewoon de radiateurslang lostrekken.
Als ik jou was zou ik eerst even kijken of de fan wel aanslaat als de koelvloeistof te warm wordt voordat je er allerlei rotzooi in gaat gooien wat het systeem alleen maar verslechterd.
Als de fan niet automatisch aanspringt als hij warm is, dan is misschien het thermocontact kapot, dat zit in de radiateur aan de passagierskant.
Het zou ook nog de fan zelf of het relais kunnen zijn.
Ook zou het kunnen dat de bedrading kapot is of los ligt.
Als ik jou was zou ik eerst even kijken of de fan wel aanslaat als de koelvloeistof te warm wordt voordat je er allerlei rotzooi in gaat gooien wat het systeem alleen maar verslechterd.
Als de fan niet automatisch aanspringt als hij warm is, dan is misschien het thermocontact kapot, dat zit in de radiateur aan de passagierskant.
Het zou ook nog de fan zelf of het relais kunnen zijn.
Ook zou het kunnen dat de bedrading kapot is of los ligt.
ik zou idd ook eerst naar het thermocantact kijken, je koelsysteem reinigen kan je dan alsnog doen, dit is opzich ook wel eens goed om alle zooi er eens uit te halen
R5GTT. Drive it like you stole it
Op een kwart van onderaf? Bij mij springt ie vaak aan, vooral nu in de "zomer" terwijl het metertje niet hoger dan een kwart komt.Merijn schreef:Ongeveer op 3/4 moet ie aanslaan.

De mijne koelde met de enorme hitte afgelopen week eventjes na als ik de auto uit zette.
Dit hield ongeveer 15/20 seconden aan en stopte daarna weer.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Als je met nakoelen het lopen van de Fan bedoeld. Dan is het goedmikko schreef:De mijne koelde met de enorme hitte afgelopen week eventjes na als ik de auto uit zette.

Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
Bij mij sloeg ie tot gisteren ook niet aan, dus net gecontroleerd:
* Thermocontact aan de passagierskant van de radiator zit redelijk losjes vaak: een test of de koelventilator het doet is deze twee contactjes eraf halen en die even tegen elkaar drukken: hij moet dan aangaan, ongeacht de temperatuur.
* Check ook even of je 20 Ampere zekering niet is doorgebrand: Zit bij de bestuurderskant onder het kapje bij je ruitewissers.
Bij mij gaat ie nu aan als ie ook maar lichtjes boven de helft komt. (Vergelijkbaar met ongeveer 10 minuten stationair draaien.)
* Thermocontact aan de passagierskant van de radiator zit redelijk losjes vaak: een test of de koelventilator het doet is deze twee contactjes eraf halen en die even tegen elkaar drukken: hij moet dan aangaan, ongeacht de temperatuur.
* Check ook even of je 20 Ampere zekering niet is doorgebrand: Zit bij de bestuurderskant onder het kapje bij je ruitewissers.
Bij mij gaat ie nu aan als ie ook maar lichtjes boven de helft komt. (Vergelijkbaar met ongeveer 10 minuten stationair draaien.)
Jup dat bedoel ikFrits schreef:Als je met nakoelen het lopen van de Fan bedoeld. Dan is het goedmikko schreef:De mijne koelde met de enorme hitte afgelopen week eventjes na als ik de auto uit zette.
Dit hield ongeveer 15/20 seconden aan en stopte daarna weer.En dan hoort het ook zo
![]()
Gr.Frits

Laatst heeft mijnes wel ongeveer 5 minuten staan koelen, het was erg heet maar had helemaal niet zover gereden... hij was wel goed warm... ding bleef gaan..
Vroem enzo
ja heb daarjuist eens getest , eerst een toertje weesten rijden en dan effe stationair laten draaien met motorkap open , en fan slaat aan en blijft na uitzetten van motor nog een goeie 30 sec na draaien
de fan sloeg wel degelijk aan op 3/4 van het metertje ,
maar toch wordt de motor erg warm
de fan sloeg wel degelijk aan op 3/4 van het metertje ,
maar toch wordt de motor erg warm
Die blokken worden ook erg warm hoor, klein motorruim en een grote motor.
als ik bv lang voor het rode licht moet staan wachten , dan gaat de temperatuurmeter in het rood en komt uit mijn verwarming een geurtje dat nogal redelijk verbrand ruikt , ook is het zo dat als ik voor de rode lichten sta , dat ie na een tijd heel hoog in toeren gaat .
Lijkt me tcoh niet zo normaal hoor
Lijkt me tcoh niet zo normaal hoor
Rood hoort ie absoluut niet te worden nee.
denk dat je dan idd het beste eens je koelsysteem eens doorspoelt. en evt je radiator vervangen. wat je ook kan doen is er dan een thermocontact in steken met een lagere waarde zodat je ventilator eerder gaat koelen. mocht je de radiator willen vervangen, ik heb er hier nog een splinter nieuwe liggen voor in een clio die je wel kan overnemen van me voor een schapelijke prijs. kzag dat je uit lochritsiekwam, dat is niet ver van hier. mocht je interesse hebben pm maar effe
R5GTT. Drive it like you stole it
Misschien dat een nieuw/ander thermo contact al het hele probleem oplost.
-
Ik heb ook een vraagje over de koeling van mijn clio 16v uit 91'
Ik ga in augustus 4 weken naar italie (heen over de brennerpas
)
Maar ben bang dat me auto met de temperaturen daar te warm gaat worden als ik in de bergen rijdt of in de file kom te staan. Wat zou ik het beste kunnen doen?
1 Fan handschakelen
2 andere thermostaat
3..........................
Groeten
Jeroen
Ik ga in augustus 4 weken naar italie (heen over de brennerpas

Maar ben bang dat me auto met de temperaturen daar te warm gaat worden als ik in de bergen rijdt of in de file kom te staan. Wat zou ik het beste kunnen doen?
1 Fan handschakelen
2 andere thermostaat
3..........................
Groeten
Jeroen
Ik zou het koelsysteem effe goed doorspoelen, zodat de grootste rommel eruit is, eventueel een nieuwe radiateur, koelere thermostaat en eventueel een handmatig te bedienen fan. Dan moet het wel goedkomen.
Check de slangen ook effe op uitdroging.

-
Heb eigenlijk een tegenovergesteld vraagje: sinds dat ik mijn clio16v (bj 92) terug heb na een apk-tje en groot onderhoud, komt mijn watertemperatuur maar amper voorbij het eerste streepje (sensor is een paar maandjes geleden vervangen) en is mijn olietemp. bij een warme motor en bij een constante snelheid van 80km/uur maar iets meer dan 60 graden, bij snelheden op de snelweg nog geen 80 graden terwijl ie daarvoor netjes richting de 100 ging. Ik kan met dit weer denk ik een kwartier stationair draaien voor de fan een keer aanspringt...Op zich leuk maar of dat nu gezond is?? Verder werkt alles perfect want na een stukje toeren in Duitsland met een kameraad van mij kwam de olie wel boven de 100 graden en sloeg de fan direct aan nadat wij van de snelweg af gingen om te tanken. Iemand een idee?
Thermostaat kapot.
Blijft open staan waardoor het koelwater door de radiateur blijft stromen en dus teveel gekoeld word!
NIeuw thermostaatje scoren, is niet veel werk. Zo doorrijden is niet goed, motor komt niet op temperatuur, hoog verbruik en veel slijtage.
Blijft open staan waardoor het koelwater door de radiateur blijft stromen en dus teveel gekoeld word!
NIeuw thermostaatje scoren, is niet veel werk. Zo doorrijden is niet goed, motor komt niet op temperatuur, hoog verbruik en veel slijtage.
-
Hmm, kreeg dit al vaker te horen maar dacht dat het op de olietemp. geen invloed had.
Ik weet genoeg, tnx.
Ik weet genoeg, tnx.
heren kenners;
iedereen die het over een clio heeft in dit topic vergeet een behoorlijk belangrijk onderdeel. De waterpomp!
Nee, dan bedoel ik niet de mechanische maar de elektrische!!! Werkt die wel goed? Kan je vinden tussen je bak en je radiateur, cylindervormig apparaat waar boven twee draadjes uitkomen en onder 2 koelslangen zitten.
Het verbaast me toch wel een beetje dat niemand dat bedenkt!! Zelf heb ik er ook ellende mee en kan het nog niet oplossen helaas.. mijn koelfin slaat inderdaad nét boven 3/4 aan, en de meter loopt ook wel op soms naar het voorlaatste witte streepje.
Maar ik heb geleerd dat tot het rode gebied geen probleem is; erin wel! Daarbij heeft een 16V toch een een controlelampje voor overtemp. erin?? Heeft die gebrand al??
iedereen die het over een clio heeft in dit topic vergeet een behoorlijk belangrijk onderdeel. De waterpomp!
Nee, dan bedoel ik niet de mechanische maar de elektrische!!! Werkt die wel goed? Kan je vinden tussen je bak en je radiateur, cylindervormig apparaat waar boven twee draadjes uitkomen en onder 2 koelslangen zitten.
Het verbaast me toch wel een beetje dat niemand dat bedenkt!! Zelf heb ik er ook ellende mee en kan het nog niet oplossen helaas.. mijn koelfin slaat inderdaad nét boven 3/4 aan, en de meter loopt ook wel op soms naar het voorlaatste witte streepje.
Maar ik heb geleerd dat tot het rode gebied geen probleem is; erin wel! Daarbij heeft een 16V toch een een controlelampje voor overtemp. erin?? Heeft die gebrand al??
Ik had precies hetzelfde met mn Williams. Ik heb er even een ander thermostaatje in gezet en nu doet ie het weer perfect hoor. De watertemperatuur zit nu tussen de 2de en de 3de streep en de olietemperatuur zit mooi tussen de 80 en 100 gradenRoy - clio16v schreef:Heb eigenlijk een tegenovergesteld vraagje: sinds dat ik mijn clio16v (bj 92) terug heb na een apk-tje en groot onderhoud, komt mijn watertemperatuur maar amper voorbij het eerste streepje (sensor is een paar maandjes geleden vervangen) en is mijn olietemp. bij een warme motor en bij een constante snelheid van 80km/uur maar iets meer dan 60 graden, bij snelheden op de snelweg nog geen 80 graden terwijl ie daarvoor netjes richting de 100 ging. Ik kan met dit weer denk ik een kwartier stationair draaien voor de fan een keer aanspringt...Op zich leuk maar of dat nu gezond is?? Verder werkt alles perfect want na een stukje toeren in Duitsland met een kameraad van mij kwam de olie wel boven de 100 graden en sloeg de fan direct aan nadat wij van de snelweg af gingen om te tanken. Iemand een idee?

De olietemperatuur hangt af van de temperatuur van je blok. En als die constant teveel gekoeld wordt dan zal de olie dus ook niet op temperatuur kunnen komenRoy - clio16v schreef:Hmm, kreeg dit al vaker te horen maar dacht dat het op de olietemp. geen invloed had.
Ik weet genoeg, tnx.

@Alex1971: Ik had altijd het probleem dat mn watertemperatuur bij normaal rijden bij de 1ste streep stond en als ik maar even in de file stond dan schoot die echt omhoog. Ik heb zelfs al eens gehad dat ik m even uit moest zetten omdat het lampje begon te branden. Maar nu staat ie altijd hoog tussen het 2de en 3de streepje en als ik wa langer stilsta dan blijft ie vrij constant, alleen slaat de fan af en toe aan.
Laatst gewijzigd door Thierry op wo 10 aug 2005 7:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Die elektrische waterpomp zit er op voor nakoeling van het blok. Om te voorkomen dat het systeem begint te koken als je de auto heet wegzet. Bij deze motoren kan die tot scheuren in de kop lijden, alhoewel dit in de praktijk maar zelden voorkomt, met of zonder pomp.alex1971 schreef:heren kenners;
De meeste koelproblemen zijn vrij eenvoudig:
Een oude Franse auto die te warm wordt? : Radiateur vervangen. *simpel*
rev it like a rental
@Menno; bij een R19 schijnt dat het geval te zijn ja, alleen bij een Clio 16V begint die pomp al zodra het KVS een bepaalde temperatuur haalt. Net als de koelfin! Het viel me gewoon op dat niemand daarover spreekt, that's all.
@Thierry; ja, da's inderdaad ook niet best.. thermostaatje die open blijft staan.. verbruik zal denk ik ook stukken verbeterd zijn nadat de thermostaat vervangen is? Maar de rest van je koelsysteem klopt dan ook niet volgens mij.. met een open thermostaat kan je motor alleen in het rood komen als je lang in de file staat of na een hele snelle rit in 1 x heel langzaam gaat of stilstaat. En dat moet dan ook binnen 2 minuten weg zijn omdat dan fin en pomp gaan werken...
@Thierry; ja, da's inderdaad ook niet best.. thermostaatje die open blijft staan.. verbruik zal denk ik ook stukken verbeterd zijn nadat de thermostaat vervangen is? Maar de rest van je koelsysteem klopt dan ook niet volgens mij.. met een open thermostaat kan je motor alleen in het rood komen als je lang in de file staat of na een hele snelle rit in 1 x heel langzaam gaat of stilstaat. En dat moet dan ook binnen 2 minuten weg zijn omdat dan fin en pomp gaan werken...
Ja oke, maar ik denk dat als je thermostaat vast staat op n klein kiertje, dat die dan nooit genoeg koelvloeistof kan leveren om je blok koel te houden, hoe hard je fan ook draait.
Bij rijden koelde die teveel en bij (lang) stilstaan te weinig
Het verbruik kan ik nog niets over zeggen
Bij rijden koelde die teveel en bij (lang) stilstaan te weinig
Het verbruik kan ik nog niets over zeggen
Als je rijdt dan is de thermostaat (meestal?) dicht, omdat extra koeling niet nodig is. Maar bij mij stond die waarschijnlijk altijd op een klein kiertje waardoor mn motor bij normaal rijden constant extra gekoeld werd, vandaar de te lage temperatuur.
Maar zodra je gaat stilstaan moet die na een tijdje opengaan om voor extra koeling te zorgen, maar bij mij bleef ie dan waarschijnlijk vast staan op die kleine opening en dus kon er niet genoeg koelvloeistof geleverd worden om de motor voldoende te koelen.
Zoiets moet het geweest zijn denk ik. Het gaat in elk geval prima nu
Maar zodra je gaat stilstaan moet die na een tijdje opengaan om voor extra koeling te zorgen, maar bij mij bleef ie dan waarschijnlijk vast staan op die kleine opening en dus kon er niet genoeg koelvloeistof geleverd worden om de motor voldoende te koelen.
Zoiets moet het geweest zijn denk ik. Het gaat in elk geval prima nu