Aceton als brandstof additief -> meer vermogen / zuiniger

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Xander

Ik lees net op de nl.auto nieuwgroep een draadje over Aceton als brandstof additief. Zo zou het toevoegen van 2 cl aceton aan elke 10 liter benzine kunnen leiden tot een verlaging van het benzine-verbruik oplopend tot 30%. Nog belangrijker is natuurlijk is de geopperde toename van het vermogen. :)

Waarschijnlijk een broodje-aap, echter ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig geworden of er iemand van jullie dit wel eens heeft geprobeerd.

Hieronder wat artikelen:

http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

http://www.peswiki.com/index.php/Direct ... l_Additive
1nsane

aceton zal zowiezo wel helpen je vermogen te verhogen omdat het makkelijker ontbrand, of het goed is voor je motor betwijfel ik echter
pierre

alle voordeel heb z'n nadeel ?
Clio16vTR

pierre schreef:alle voordeel heb z'n nadeel ?
Verhip is johan cruijf ook van de rtc?? :p :lol:
Mike (spitsoor)
Contacteer:

:lol:

Heb het overigens nog niet uitgeprobeert. Houd het wel bij V - power :wink:
Riël
Über-Spammer

1nsane schreef:aceton zal zowiezo wel helpen je vermogen te verhogen omdat het makkelijker ontbrand, of het goed is voor je motor betwijfel ik echter
Makkelijker verbranden betekend niet dat 't meer vermogen levert. Het verschil in vermogen krijg je door de verbrandingswaarde van 1cl aceton te vergelijken met die van 1cl benzine maar ik geloof niet dat aceton meer kw's heeft.

1cl toevoegen is naar mijn mening echt een broodje aap, bovendien verhoog je de kans op pingelen waarschijnlijk. Als dit echt zou werken, zou iedereen het al 10 jaar doen met de ellenlange ontwikkeling naar zuinigere motoren ;)
pierre

het is trouwens een publiek geheim dat de automobielindustrie en olie industrie helemaal niet zitten te wachten op zuinigere motoren, laat staan dat we op water kunnen rijden.

verschillende nieuwe ontwikkelingen en zelfs patenten zijn gewoon opgekocht en in een laatje verdwenen.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Ik denk niet dat ze veel keus hebben anders, binnen 20/25 jaar is de benzine onbetaalbaar (en onvindbaar want op=op)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:het is trouwens een publiek geheim dat de automobielindustrie en olie industrie helemaal niet zitten te wachten op zuinigere motoren, laat staan dat we op water kunnen rijden.

verschillende nieuwe ontwikkelingen en zelfs patenten zijn gewoon opgekocht en in een laatje verdwenen.
Dat geloof ik inderdaad meteen.
Menno

Riël schreef:
pierre schreef:het is trouwens een publiek geheim dat de automobielindustrie en olie industrie helemaal niet zitten te wachten op zuinigere motoren, laat staan dat we op water kunnen rijden.

Dat geloof ik inderdaad meteen.
en Elvis leeft ook nog steeds........
Riël
Über-Spammer

:) ja?
Ralf

tupac wel...

sorry mocht niet offtopic...

ontopic:
Ik geloof trouwens wel dat er dat soort dingen gebeuren...
Menno

Ik wordt zo moe van zulke borrelpraat flauwekul. Autofabrikanten ontwikkelen zich helemaal suf, om aan wetgeving en wensen van klanten te voldoen, en zijn echt ubergeil op brandstofverbruik. Ook de brandstofmaatschappijen ontwikkelen als een dolle, en investeren enorm in nieuwe technieken en alternatieve brandstoffen. Maargoed, d'r blijven altijd wel schapen die graag in allerlei complottheorietjes geloven. En als je 't allemaal echt zo belangrijk vindt, en er niet alleen maar over wil mekkeren, ga dan gewoon een nieuwe Prius halen ipv de lucht te verzieken met je minstens 15 jaar oude ineffeciente verdrietbak.
Edward
Contacteer:

Dus met andere woorden: tijd voor bewijs van deze borrelpraat?

Nou lijkt Renault me niet een van deze kwade autobedrijven maar ik kan me goed voorstellen dat General Motors ofzo liever geen concurrentie ziet in de vorm van veel betere en zuinigere motoren die een of andere huis tuin en keuken knutselaar zomaar even bedenkt.

Laatst nog iets gelezen over een Nederlandse 'uitvinder' die een oud ontwerp van voor de tweede wereldoorlog (wat na die oorlog vergeten was) heeft geoptimaliseerd, de Junckers motor, de deskundigen waren er niet over uit of het echt efficienter zou werken, maar hijzelf was er helemaal enthousiast over.

Alleen geen automerk die z'n ontwerp wilde kopen (ja oke iets ander verhaal dan waarvoor ik reageerde maar toch)
Riël
Über-Spammer

Menno schreef:Ik wordt zo moe van zulke borrelpraat flauwekul. Autofabrikanten ontwikkelen zich helemaal suf, om aan wetgeving en wensen van klanten te voldoen, en zijn echt ubergeil op brandstofverbruik. Ook de brandstofmaatschappijen ontwikkelen als een dolle, en investeren enorm in nieuwe technieken en alternatieve brandstoffen. Maargoed, d'r blijven altijd wel schapen die graag in allerlei complottheorietjes geloven. En als je 't allemaal echt zo belangrijk vindt, en er niet alleen maar over wil mekkeren, ga dan gewoon een nieuwe Prius halen ipv de lucht te verzieken met je minstens 15 jaar oude ineffeciente verdrietbak.
Maar denk je niet, dat elke doorbraak in de richting van alternatief branstofverbruik de grote oliemaatschappijen de das om zal doen, en deze wel in staat zijn hier een stokje voro te steken? Had het er gisteravond nog met mijn pa over!
pierre

in feite zijn de hedendaagse auto's niet zuiniger als 25 jaar geleden.
een 2 CV reed die niet 1 op 25 ?
mijn 5gt turbo rijdt 1 op 14, welke clio doet mij dat na ?

Er is een simpele regel dat alle olie tot de laatste druppel wordt opgepompt, verkocht en verbrand.
Aangezien olieproducten bestaan uit koolwaterstofketens, zal het volledig worden omgezet in CO2, alle maatregelen ten spijt.

Gelukkig zit het meeste CO2 in de grootste natuurlijke reserve, kalksteen.
En ook wat nu in de lucht geblazen wordt, wordt weer omgezet in kalksteen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ander voorbeeld in canada is er een man die heeft een heel klein motortje ontwikkeld die gigantische hoeveelheid electriciteit op kan wekken, in canada geeft die man deze dingen gratis weg en incasseert het teveel aan vermogen, dat wordt namelijk via het net teruggegeven aan de maatschappijen daar.
dat apparaat is in nederland verboden.
ik ken iemand die er nu zelf een draaiend heeft in nederland, als het is uitontwikkeld zal die wel uitgekocht worden omdat als het op de markt komt alle maatschappijen hier hun winst zien dalen

wat zou jij doen als je miljarden verdient en een of andere hobby bob verzint zoiets waardoor je miljardenwinst met tientallen procenten terug kan lopen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
PtrGte
Contacteer:

pierre schreef:in feite zijn de hedendaagse auto's niet zuiniger als 25 jaar geleden.
een 2 CV reed die niet 1 op 25 ?
mijn 5gt turbo rijdt 1 op 14, welke clio doet mij dat na ?

Er is een simpele regel dat alle olie tot de laatste druppel wordt opgepompt, verkocht en verbrand.
Aangezien olieproducten bestaan uit koolwaterstofketens, zal het volledig worden omgezet in CO2, alle maatregelen ten spijt.

Gelukkig zit het meeste CO2 in de grootste natuurlijke reserve, kalksteen.
En ook wat nu in de lucht geblazen wordt, wordt weer omgezet in kalksteen.
dan doe je wel 10 uur over een ritje van amsterdam naar maastricht...
dacht dat die auto's voor de fun waren, maar schijnen dus ook nog mensen te zijn die een GT Turbo kopen en er zo zuinig mogelijk mee rijden... :lol:

(en trouwens...1:15 is wel haalbaar...zelfs met een ouwe Clio @ 2.0 16v...maar goed...dan wordt je binnekort van de weg geplukt omdat je maar 80 op de snelweg rijdt...)

ik zeg: methanol d'r bij :beer: (das on-topic dacht ik :) )
Steven
Car: M536

Menno schreef:Ik wordt zo moe van zulke borrelpraat flauwekul. Autofabrikanten ontwikkelen zich helemaal suf, om aan wetgeving en wensen van klanten te voldoen, en zijn echt ubergeil op brandstofverbruik. Ook de brandstofmaatschappijen ontwikkelen als een dolle, en investeren enorm in nieuwe technieken en alternatieve brandstoffen. Maargoed, d'r blijven altijd wel schapen die graag in allerlei complottheorietjes geloven. En als je 't allemaal echt zo belangrijk vindt, en er niet alleen maar over wil mekkeren, ga dan gewoon een nieuwe Prius halen ipv de lucht te verzieken met je minstens 15 jaar oude ineffeciente verdrietbak.
:worship: :lol:
mikko
Contacteer:

Amen :lol:
pierre

wat ook kan is het toevoegen van een geringe hoeveelheid water in de cylinders, speciaal bij turbomotoren. (waterinjektie)

water kost niets, verhoogt het vermogen en heeft een koelende werking.
Dennis VK

integendeel pierre (het is zelfs flauwekul wat je zegt). Ze zitten er juist met de neus bovenop. Wat denk je dat er gebeurd als een ander bedrijf ineens wel motoren produceert die op water rijden? Heb je daar al wel eens aangedacht?

en in een laatje verdwenen? :lol: , sorry pierre maar denk nou eens een beetje door....ze doen er verstandig aan om zich te bemoeien met de nieuwe ontwikkelingen om zodoende hun voortbestaan te kunnen garanderen.

je lijkt me een beetje kortzichtig.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Leuk topic dit. Een auto op lucht is er al he, maar dat is compressed air, en niet iedereen heeft een compressor thuis staan die de lucht met de gewenste druk in de tank stopt. Daarnaast is de technologie tegenwoordig nog niet zo ver dat een auto op water/ waterstof / lucht / biomassa een vergelijkbare kilometrage aankan als de huidige benzinemotoren. En als het dan wel de kilometrage aankan (vb waterstof) heb je een installatie nodig die nooit door een consument betaald kan (en zal) worden.

In de toekomst hopelijk wel natuurlijk.
Riël
Über-Spammer

Ze zijn al behoorlijk ver. Toyota is ook al niet het enige merk met Hybride auto's. De civic kun je ook al altijd hybride bestellen. Hoe een auto op waterstof gemaakt moet worden is ook allang bekend én beproefd. IN ijsland rijden ze zelfs al op waterstof. In Ijsland ja ..
pierre

brandstofcel, waterstof het is allemaal perfekt mogelijk, maar de politieke wil ontbreekt, anders reden we hier al 10-15 jaar geleden mee rond.
deze technologie bracht mensen op de maan, zo oud is het al.

en die laatjes.......zitten voller dan je denkt.
mark 5t
Contacteer:

kan dit topic niet op slot zeg aceton als brandstof hahahaha
wat een onzin topic
net zo onzinnig als al die mensen die over het brandstofverbruik van hun
gt turbo of clio 16v zeuren.

ALS JE HARD WIL GAAN KOST HET BENZINE (of gas) hahahahaha :lol:
Menno

pierre schreef:brandstofcel, waterstof het is allemaal perfekt mogelijk, maar de politieke wil ontbreekt, anders reden we hier al 10-15 jaar geleden mee rond.
deze technologie bracht mensen op de maan, zo oud is het al.

en die laatjes.......zitten voller dan je denkt.
Een auto op waterstof laten rijden is niet zo'n punt, daar zijn al demo's genoeg van. (ben zelf op 't moment een motorscooter om aan 't bouwen naar waterstof). Brandstofcel technologie is ook wel beschikbaar, maar nog veeeeel te duur voor de consument.

Het probleem met waterstof is dat 't geen energiebron is zoals olie, maar slechts een energiedrager. Dat wil zeggen: de waterstof moet ergens geproduceerd worden. Zolang je dat niet met een kerncentrale, wind/waterenergie (veeeel te weinig capaciteit) doet, schiet je er per saldo (emissies, uitputting van energiebronnen) niks mee op. Dat is ook de reden dat er geen doorbraak is van Waterstof richting de consument, en niet omdat de techniek in een laatje verstopt is.
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Riël schreef:
Maar denk je niet, dat elke doorbraak in de richting van alternatief branstofverbruik de grote oliemaatschappijen de das om zal doen, en deze wel in staat zijn hier een stokje voro te steken? Had het er gisteravond nog met mijn pa over!
Denk je niet dat Shell etc anticiperen op wat er overmijdelijk gaat komen?

Ik heb dan wel de praktische vraag hoe het met de oldtimers moet, of dat het geleidelijk aan gaat :-)
pierre

mark 5t schreef:kan dit topic niet op slot zeg aceton als brandstof hahahaha
wat een onzin topic

in principe kunnen allerlei stoffen als brandstof dienen, ook voor gebruik met een brandstofcel.
waterstof is gemakkellijk te winnen via elektrolyse van water, dit kan simpel op zee ( getijden-energie ) of aan land gebeuren via zonne-energie, waterkracht etc.
massaproduktie maakt elke toepassing uiteindelijk goedkoop.
mark 5t
Contacteer:

vertel een iets nieuws in dit onzin topic jongens!!!
Menno

pierre schreef:
wat een onzin topic

in principe kunnen allerlei stoffen als brandstof dienen, ook voor gebruik met een brandstofcel.
waterstof is gemakkellijk te winnen via elektrolyse van water, dit kan simpel op zee ( getijden-energie ) of aan land gebeuren via zonne-energie, waterkracht etc.
massaproduktie maakt elke toepassing uiteindelijk goedkoop.
Precies, het is dus een energiedrager, je gebruikt uiteindelijk elektrische energie. Dan gaat het er uiteindelijk dus om hoe je aan die elektriciteit komt. Bio-energie, zon- wind- en waterkracht klinkt altijd leuk, maar als je eens serieus kijkt naar rendementen en geleverde en benodigde hoeveelheid energie, allesbehalve realistisch als vervanger voor olie.
Edward
Contacteer:

wat een onzin topic

niet 'aceton als brandstof' was de insteek van dit topic maar 'wat als je aceton bij je benzine doet'

het eindigt op 'ezen' en rijmt op kezen :wink:

en bovendien: misschien vinden wij deze onzin wel gewoon interessant (ik wel)

dus om het nog effe open te houden: :p

heb wel es op tv gezien (een programma met eddy zoey) dat hij whisky en andere sterke drank in een auto gooide, als thuiskomertje voor als de benzine op is (kostbare hobby idd, en echt lekker liep het ook niet, maar 't was dan ook gewoon om te testen of de verhalen klopten) maar zou dit niet iets zijn om even geschikt te maken als brandstof voor auto's.

dus champagne (wie drinkt dat nou (N) ) in je tank en jakkeren maar.

of bier :beer: of gewoon pure alcohol ofzo. krijg je ook geen idioten die het liever zelf opdrinken in plaats van dat ze het hun auto gunnen....

juist omdat het kan (je kunt het als 'thuiskomertje' gebruiken, gaat altijd nog sneller dan duwen :D ) en omdat het ook niet al te duur is, en heineken toch niet te zuipen is :smoke: :wink:
Riël
Über-Spammer

Ach, E85 is al mega Hot in Zweden. Da's vergelijkbaar (Y). Ik vind het erg leuk wat Saab er om te beginnen mee doet, en de Zweedse regering pakt het super op.

In Zweden is het dus mogelijk Ethanol te tanken. E85 staat voor 85% ethanol, 15% benzine. Buiten de goedkoper brandstofprijs en veel schonere uitstoot, heeft Saab nu de Bio-Turbo uitgebracht, welke gebruikt maakt van het veel hogere Octaangetal.

De auto heeft veel meer vermogen, kost evenveel als de normale versie, is goedkoper in verbruik en wordt ook nog eens door de Zweedse regering minder belast!

Zó maak je een start.
Madmaus

mark 5t schreef:vertel een iets nieuws in dit onzin topic jongens!!!
Heb ik wellis gehoord:
Mottenballen als octaanboost.
Gooi er een paar in je tank en je gaan sneller.
Laatst bij Mythbusters gingen ze het testen. De motorklonk zeer duidelijk hoorbaar een stuk agressiever. Ik ga het alleen niet uitproberen.
Menno

Riël schreef:Ach, E85 is al mega Hot in Zweden. Da's vergelijkbaar (Y). Ik vind het erg leuk wat Saab er om te beginnen mee doet, en de Zweedse regering pakt het super op.

In Zweden is het dus mogelijk Ethanol te tanken. E85 staat voor 85% ethanol, 15% benzine. Buiten de goedkoper brandstofprijs en veel schonere uitstoot, heeft Saab nu de Bio-Turbo uitgebracht, welke gebruikt maakt van het veel hogere Octaangetal.

De auto heeft veel meer vermogen, kost evenveel als de normale versie, is goedkoper in verbruik en wordt ook nog eens door de Zweedse regering minder belast!

Zó maak je een start.
In Nederland is de Ford Focus flexfuel leverbaar. Hier mag je allerlei mengsels van Benzine en Ethanol in gooien. Ik heb d'r wel eens in gereden, rijdt prima. Maar zonder Ethanol-infrastructuur is het in Nederland nog niet echt zinvol.

In Brazilie rijdt al sinds jaren een fors deel van het wagenpark op ethanol.
Plaats reactie