[GTT] CChris Parelmoerwitte Ph2 -> update + vraag

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
CChris

goed ook ik zal maar ff een projecttopic aanmaken......ik ben er al mee bezig sinds 10-2004 en het was de bedoeling dat ie 11 juli weer klaar zou zijn (mn verjaardag). door een verhuizing en wat andere dingetjes heb ik er 4 maanden niks aan gedaan :@ maar hier is verandering in gekomen. door omstandigheden moet ie nu zeker apk-gekeurd zijn binnen nu en een maand ongeveer.......ik maak altijd veel foto's dus veel plezier voor de foto-addicts :wink: en commentaar en tips zijn altijd welkom natuurlijk!!! :D :D

zo stond ie er bij toen ik em kocht

[img]http://img89.exs.cx/img89/6296/Afb057.jpg[/img]

[img]http://img89.exs.cx/img89/8558/IMGP0873.jpg[/img]

en hier staat ie al bijna 3/4 jaar......
[img]http://img21.exs.cx/img21/4384/IM001569klein.jpg[/img]

hier zit alles dr nog in, wel alvast takeltje dr aan vast
[img]http://img119.exs.cx/img119/8969/IM001564klein.jpg[/img]

en voila! alles dr uit! :D helemaal in mn eentje gedaan, en dat voor iemand die nog nooit zoiets heeft gedaan of gezien (in het echt dan)
[img]http://img21.exs.cx/img21/4237/IM001567klein.jpg[/img]

hier ligt het blokje netjes voor mn autootje, was ik em alvast een stukkie aan het schoonmaken want wat een prut zit er op zeg! :S
[img]http://img21.exs.cx/img21/5005/IM001579klein.jpg[/img]

en in 1 keer stond het blokje er zo bij!
[img]http://img296.echo.cx/img296/2282/blokjeklein2rb.jpg[/img]

gisteren eindelijk weer eens aan het klussen geweest na 4 maanden.....
complete kopset besteld bij mbcarperformance en de koppakking is nu dus vervangen door een sterkere
[img]http://img296.echo.cx/img296/6527/afb0450kf.jpg[/img]

en de kop er weer op, netjes alle resten verwijdert van pakkingen en dergelijke......
[img]http://img296.echo.cx/img296/2865/afb0516vm.jpg[/img]

waterpomp neem ik vandaag ff onderhanden want de resten van de pakking die daarop zitten vergen wat langer schuurwerk als 10 minuten zeg maar.....

verder heb ik nog dit probleem aan de vliegwielzijde.... :(
Afbeelding

zo had ik er nog een paar, sjah dat krijg je met 16 jaar vast laten roesten, dit is volgens mij het laatste afgebroken boutje wat ik nog er uit moet halen. iemand nog een goede tip om dit fatsoenlijk te doen zonder mn kop weg te hoeven gooien???

volgende week weer een update :D
Laatst gewijzigd door CChris op zo 13 sep 2009 11:54, 37 keer totaal gewijzigd.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Eindelijk Chris! Je pakt het goed aan man, ga zo door! :worship:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
CChris

help! hoe krijg ik dat laatste plaatje kleiner??
R 5 Convertible Rulezz
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Afbeelding

Code: Selecteer alles

[img=640,480]http://img296.echo.cx/img296/7668/im0015886mp.jpg[/img]
CChris

tnx joost :)
R 5 Convertible Rulezz
Abel
Über-Spammer

ehh dat boutje moet je er zelf niet proberen uit te halen!!!! dan kun je je kop idd laten weg flikkeren.

blok achter in de auto en mee naar een revisie bedrijf. als je kop er nu weer af moet, moet je er ook weer een nieuwe koppakking op doen. anders te veel kans op een lekke koppakking.

of zit de kop nog niet vast?
5gt8vturbo

je zou kunnen proberen (als het boutje nog uitsteekt en je kan er met een griptang (waterpomptang) goed grip mee hebben) om er elke dag een beetje kruipolie in te spuiten en dan na een week er proberen voorzichtig uit te draaien Niet "te veel" kracht zetten!!

Lukt dat niet dan zie post Abel.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

:worship: Voor het klussen als niet-techneut.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Contacteer:

moer oplassen en direkt daarna losdraaien is echt een makkie
heb het al heel vaak gedaan en gaat altijd goed.
kan eigenlijk niet fout gaan als je het goed doet.
o ja m8 bout dus he!!
HKM

gaaf! :worship: :worship:
Steven
Car: M536

Ik zou proberen met veel WD40 voor een paar daagjes, ff fiks heestoken, vervolgens een flinke klap met de hamer erop en dan met een griptang eruit draaien.

Lukt niet? zaag em zo recht mogelijk af, probeer netjes een centerpuntje te slaan, boortje 3-4 mm erin en een linkse tap om eruit te draaien

Lukt dat niet, (laten) lassen en uitdraaien.
En dan pas naar dat revisiebedrijf :p
CChris

ik denk dat ik het eerste maar ns ga proberen......is vooralsnog het eenvoudigste en makkelijkste te doen voor mij. of het is gelukt zien jullie eind volgende week :)
R 5 Convertible Rulezz
CChris

goed, vandaag weer ff wat gedaan, 2 bovenste delen vd motorsteunen op het blok gezet, waterpomp er weer op gezet, het kleine afgebroken boutje natuurlijk met wd40 ingespoten, verder ligt er 1 fusee nu klaar om voorzien te worden van een nieuw lager. natuurlijk heb ik bij het demonteren van de remklauw een ontluchtingsnippel afgebroken (ik dacht slim te zijn en em alvast los te draaien).......had em ook eerst warm moeten stoken (domdomdom). nu heb ik dus een nieuwe/andere remklauw nodig, wie heeft er nog zo'n ding liggen voor mij????
begint steeds meer op een compleet blokkie te lijken he?
Afbeelding

verder nog een stukkie in de zinkspray gezet van de linkervoorkant van de auto, en ja het is niet super netjes, maar ik ga als dit een beetje klaar is sparen voor em te laten overspuiten van de buitenkant en de motorruimte in dezelfde parelmoerwitte kleur.......dus het hoeft ook niet zo netjes :D
Afbeelding

en de veren/schokbrekers weer in elkaar gezet (had incl verlagingsveren moeten zijn, maar die ben ik nog ff kwijt door het verhuizen :( )
Afbeelding

morgen als het goed is meer :)
Laatst gewijzigd door CChris op wo 22 jun 2005 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
R 5 Convertible Rulezz
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

voor voor, of voor achter?? aan de voorkant heb ik nog wel liggen. Incl. goeie nippels
Steven

Voorremklauwen heb ik ook, mag je hebben voor weinagh ;)

Zitten alleen geen zadels meer bij, maar die kun je zo overzetten van je bestaande klauw.
CChris

goed, vandaag dus weer ff wezen prutsen :D, uitlaat en inlaatspruitstukken zitten er nu weer helemaal goed op, turbo ook maar moet alleen de juiste steun ff vinden voor de turbo, wie o wie heeft voor mij ff snel het draadje of een foto daarvan?
verder de koppeling en drukgroep er op gezet en nog wat kleine dingetjes......was ook bezig met mn wiellager, maar ze hadden heel slim de verkeerde geleverd dus hopelijk ken ik die vrijdag doen. dan kan ie weer op zn eigen wielen staan en de bak er aan en het blok er in takelen. zou toch moeten lukken in een dagje.

mn blokkie zoals ie dr nu bij staat/ligt
Afbeelding

welke van onderstaande steunen is voor de turbo??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het verkeerde wiellager
Afbeelding
R 5 Convertible Rulezz
Abel
Über-Spammer

CChris schreef:
welke van onderstaande steunen is voor de turbo??

Afbeelding
Dit is de uitlaat steun. hier zit de onderkant van de downpipe aan. deze zit tegen het blok geschroefd en die vast zit met een stang vanaf de uitlaatspruitstuk komt. Wel monteren!

Afbeelding
Dit is een steun voor de hitteschild deze zit tegen het plaatje wat op je cylinderkop is gemonteerd dicht tegen het schutbord dus de laatse 2 gaatjes bovenelkaar.

Afbeelding
Weet ik niet
Je turbo steun is een plaatje rvs met 4 gaten driehoek vorm de 2 bovenste zitten bovenelkaar de de onderste naast elkaar deze 2 onderste gaan op je grote hitteschild steun deze zit tegen je blok en loopt richting je bak. Op je turbo zit het laatste deel geschroefd. dit is een plaat met een stukje haaks gebogen waar dus 2 schroefgaten inzitten en aan de andere kant (het grote gedeelte) is een stuk half rond uitgezaagt (als het ware een hap er uit) deze zit regen je elbow geschroefd zo dat hij aan de linker kant van je turbo hangt

suc6
CChris

deze dus..... :)
Afbeelding

met dank aan joost dubbelfris
R 5 Convertible Rulezz
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Graag gedaan :)
Zie je volgende week ;)
Roy
Moderator

[img]http://img222.echo.cx/img222/4263/afb0708zt.jpg[/img]

Met dit beugeltje zit de + draad van je startmotor vast aan het onderblok :)
CChris

kijk, we komen ergens zo :D......vinnet wel belangrijk dat eigenlijk alle beugeltjes en kleine dingetjes goed op zn plek zitten. ben dus ook tot de ontdekking gekomen dat mn turbo niet is ondersteund maar dus gewoon alleen aan het spruitstuk hing.

edit: en het wiellager schijnt toch wel goed te zijn......kan iemand dat miss bevestigen???
R 5 Convertible Rulezz
CChris

vandaag weer ff wezen knutselen, weliswaar niet zoveel gedaan, maar dat komt ook door de hitte.....rechterkant een nieuw wiellager ingezet en allebei de fusee's plus schijven er op gezet incl nieuwe fuseekogels. verder nog ff de kabelboom wat netter gemaakt, gaan nieuwe ribbelslangen omheen, de ouwe zijn gewoon prut :).....
morgen is het wat koeler, dan ga k weer verder en maandag allerlei nieuwe boutjes binnen bij de dealer hopelijk, kunnen die er ook weer in/op.
R 5 Convertible Rulezz
CChris

nieuwe boutjes nog steeds niet binnen :( dus kon niet echt al te veel doen vandaag......heb wel de ontsteking aan de andere kant van het schutbord gezet en de auto weer op zn eigen wielen gezet.

ik heb trouwens een totaal onbekend draadje (voor mij dan), misschien dat iemand het hier weet??? dit draadje komt samen met 2 dunne draadjes uit een rubber (zo'n ding wat de hoek omgaat) wat bij de accubak zit, gaat van de accubak de motorruimte in dus......het is afgeknipt maar ik weet niet waar het bij hoort. de kleur van het draadje is oranje.

het afgebroken boutje is niet gelukt met de griptang, dus volgende stap: boutje er op lassen......
R 5 Convertible Rulezz
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Waar gaan die 2 draadjes heen? Misschien is het het draadje van de remblokkensensor? Die is namelijk ook oranje.
mark 5t
Contacteer:

moer er oplassen bedoel je zeker. :p

verder moet dit in 1 keer snel en met een hoge stroom met een mig lastoestel gebeuren.
vraag evt iemand die je helpt om de moer even vast te houden terwijl je hem vastlast.
succes!!
CChris

mark 5t schreef:moer er oplassen bedoel je zeker. :p

verder moet dit in 1 keer snel en met een hoge stroom met een mig lastoestel gebeuren.
vraag evt iemand die je helpt om de moer even vast te houden terwijl je hem vastlast.
succes!!
haha ja idd, een moertje er op lassen bedoel ik natuurlijk! :D tnx voor de tips!! (Y)
R 5 Convertible Rulezz
CChris

jaja ik ben weer blij! :)

Denk je dat ze weer verenigd worden, geeft iemand mij nog ff de tip dat het afgebroken boutje er nog in zit......ik dus weer niet bij nagedacht, dus kop los en spruitstukken en waterpomp en hup het ding mee naar mn werk.......
Afbeelding

Daar dus ff tapje M6 er in draaien
Afbeelding

en het kan dus maandag weer allemaal in elkaar gezet worden en dan eindelijk eindelijk het hele spul er in! :D :D :D dan nog nieuwe slangen ed bestellen en lekker puzzelen welk slangetje waar hoort en dan hopelijk over 2 weekjes kan ie voor het eerst gestart worden 8)
R 5 Convertible Rulezz
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Goed bezig CChris! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
CChris

jaaaaaa het blok ligt er in!!! eindelijk!!! na het drama van het afgebroken boutje zit het plaatje netjes vast.....op een paar plekkies missen nog een paar boutjes/moertjes, maar die worden zsm er op gezet, moet wel veilig kunnen rijden :D verder gaan als het ff meezit alle slangen van het complete koelvloeistofsysteem vervangen worden door nieuwe (geen samco helaas) en de ontsteking is naar de achterkant van het schutbord verplaatst. ook wordt er een nieuwe kabelboom besteld.
Afbeelding

verder heb ik nog een vraagje........weet iemand waar deze stang van/voor is??? ik weet niet zeker meer of ie van mijn auto afkomt of dat ie nu van een andere auto is......het is niet 1 van de stangen die tussen het subframe en de body zitten en ook niet die tussen het blok en de bak zit, daar issie nl te klein voor.
Afbeelding
R 5 Convertible Rulezz
Steven

Kijk es aan, ik neem aan dat je die klauwen niet meer nodig hebt?

Anyway, die stang is bedoelt om je downpipe af te steunen.

Om je downpipe zit een vork (onderaan waar je uitlaat eraan vast komt te hangen), die aan je blok vastzit, hier aan de zijkant van zit nog een gaatje om een M8 boutje doorheen te prikken.
Hier moet die steun dus aan en dan moet hij achter de uitlaatspruitstukbout van cilinder nummer 3. (de gebroken kant op de foto).

Die beugeltjes kosten nieuw iets van 13 euro geloof ik, maar zijn wel noodzakelijk omdat anders je hele uitlaat aan je uitlaatspruitstuk komt te hangen, wat na een tijdje scheuren in je spruitstuk veroorzaakt.
En zoals je ziet werkt ie wel degelijk, anders wassie ook niet gescheurd.
(dat scheuren komt vaak doordat ie op het spruitstuk losloopt en begint te rammelen).
CChris

Steven schreef:Kijk es aan, ik neem aan dat je die klauwen niet meer nodig hebt?
jewel, heb ze nog wel nodig! :) sorry, was je vergeten trug te pmmen......heb je ff toegevoegd op msn als je t niet erg vindt?

enne tnx voor het identificeren.......ik had wel een flauw vermoeden dat ie ergens op de achterkant hoorde, zat dus in de goeie richting :)
R 5 Convertible Rulezz
CChris

zo, weer een kleine update.......stuurkogels zijn ook vervangen aan allebei de kanten, nu alleen nog een aandrijfas links ff nieuw halen en dan kan ik met de aandrijfassen, fuseekogels, wiellagers en stuurkogels tenminste niet zo snel meer problemen krijgen :).
ik heb weer een paar dingen waar ik niet van weet waar ze horen of wat ze zijn........
hier komen ze:
dit is de zijkant van de carburateur, ik heb hier nog 1 aansluiting "over" zeg maar die leeg is......(bij het rode pijltje) wat moet hier op, waar is het voor en waar gaat de slang naartoe die er op moet?
Afbeelding

waar gaan de slangen naartoe die op dit t-stuk horen??? de rechterkant gaat naar de bocht die van de turbo naar het luchtfilter loopt toch?? maar wat gaat er op de kant die naar de achterkant van de auto is gericht??
Afbeelding

dan de volgende, waar is het rood omcirkelde stukkie van???? het ene deel gaat in het remvloeistofreservoir.........maar nu het andere stukkie nog, er zitten 2 simpele stekkertjes aan
Afbeelding

en tot slot nog ff deze slangen, de bovenste hoort volgens mij bij de 2e foto........die naar rechts gaat in de bocht die van de turbo naar het luchtfilter loopt??? die in het midden is een kvs slang (ik dacht van het vaatje naar de waterpomp, maar weet het niet meer zeker) en de onderste is een olieleiding, maar waar die hoort ik zou het echt niet weten........
Afbeelding

en dan nog iets, ik wil graag de vacuumslangen vervangen door rode, moet ik nu 4 mm hebben of 6mm doorsnede???

zo dat was het weer ffies
R 5 Convertible Rulezz
Abel
Über-Spammer

vraag 1 is de aansluiting van je remdruk bekrachtiger of dat vermikje wat via een dun buisje en een terugslagklep op je turbo elbow zit geschroefd

vraag 2 is idd die 1e slang op de laatste foto en is de carther ontluchting aansluiting voor de turbo die in de dikke aanzuig kuis tussen het luchtfilter en de turbo zit

vraag 3 dat is volgens mij de overdruk beveiliging. die zit op de sensor die op de kleine turbo druk slang zit, (tussen de turbo en de intercooler)

die slang met dat stukje er in met slange klemmen is denk ik idd tussen het resevoirtje en de waterpomp. maar deze weet ik niet zeker aangezien dit een ph1 slang is denk ik

en de laatste slang met buis is de oli eretour leiding van de turbo naar het carther.. Check goed die slangetjes op droogte scheurtjes, want als die slang lekt kan je motor zo in de soeplopen

suc6
CChris

ff het stof van dit topic af blazen.....

in de tussentijd is mn gebakkie verhuisd naar de garage hier achter t huis van mn ouders en ik ga weer thuis wonen want dan is mn wagen oa des te sneller af. het blokje lag er weer in en was al bezig met aansluiten, maar inmiddels is t blokje dr alweer uit en heb ik het dash er ook uitgehaald om te checken op roest er achter. wat niet het geval was, het blokje is er uit omdat ie compleet overgespoten wordt!! :smoke:
hij wordt weer parelmoerwit, maar dan met een extraatje zeg maar....
alle roest wordt ook verwijdert. ondertussen ga ik het dash helemaal zwart spuiten als dat een beetje fatsoenlijk lukt :)
hier staat ie op de wagen van de spuiter.....
[img]http://img26.imageshack.us/img26/790/afb0159mr.jpg[/img]
R 5 Convertible Rulezz
ARNO16V
Contacteer:

Goed bezig (Y) mooi projekt!
Plaats reactie