Hallo,
Ik rij met een Clio 1.6 16V 3-deurs uit 2001 en wil misschien een Alpine CDA-9847R Head unit aanschaffen met een KCA-420i iPod adapter erbij. Op het moment heb ik een Aiwa met zo een aux ingang aan de voorkant maar dat kabeltje dat er zo uitsteekt en naar men iPod loopt begint op mijn zenuwen te werken.
Speakers die erin zitten zijn vooraan de originele (denk ik) in de deur en de tweeters bovenaan dashboard. Achteraan in de hoedenplank zitten 2 vrij grote JBL speakers type weet ik nu niet, moest dat van belang zijn kan ik daar wel eens naar kijken. Achteraan naast de achterbank zitten links en rechts ook grilletjes waar normaal speakers moeten maar er zitten er geen in.
Wat ik nu wil is vooraan misschien de speakers vervangen, de JBLs achteraan bijhouden en achteraan 2 extra speakers plaatsen in die 2 ongebruikte plaatsen. 8 speakers in totaal dus. Nu is mijn vraag: kan die head unit die 8 speakers voldoende voeden. Ik ben niet opzoek naar een systeem dat vreselijk veel lawaai maakt maar gewoon een dat vrij goed klinkt. Of moet ik een versterker hebben ? Als ik er een nodig heb, bestaan er dan kleine versterkertjes die ik ergens kan wegstoppen achter een paneel of onder een voorstoel want ik zie het eigenlijk niet zitten om mijn kofferruimte te verspillen aan een versterker.
De speakers die ik me misschien wil aanschaffen zijn Pioneer TS-1356 speakers 13 cm 2-weg speakers van 120W. Of misschien de TS-1376, dat zijn 3-wegs. Ik weet nog niet met wat ik de tweeters in het dashboard kan vervangen, misschien enige suggesties ?
Lange tekst en veel vraagtekens, ik weet het. Maar, ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen !
Bedankt alvast.
Enkele vragen over een nieuwe audio installatie
Als je een goed en zuiver geluid wil kun je bijna niet om een versterker heen. Een versterker kun je op verschillende manieren gebruiken, voor woest hard of een mooi vol geluid.Tevens kun je een versterker heel mooi monteren zodat je er geen last van hebt.Het mooiste is in de kofferruimte i.v.m koeling.Ik heb mijn versterker tegen de achterbank gemonteerd.Geen ruimteverlies( althans zo min mogelijk) Ook heb ik 2 grote JBL-speakers achetr op de hoedenplank en voor in de deuren een set speakers van SONY EXPLODE- serie deze zijn 3-weg. Super vol een zuiver geluid.Als dat nog niet goed genoeg is, kun je tussen de accu-kabel en de versterker een condensator plaatsen, die zorgt dat de versterker continue dezelfde spanning krijgt voor een nog mooier geluid.
groet Youri
groet Youri
die 2 extra speakers naast de achterbank zullen weinig tot niks uithalen wanneer je 6x9 in de hoedenplank zitten hebt . Steek gewoon een deftig composetje in de voordeuren/dashbord . Dan heeft je radio al genoeg mondjes te vullen ... meer speakers betekent niet altijd meer (lees beter) geluid hoor ... integendeel zelfs 
-
Enige tips voor goede versterkers ? Die kleine Pioneer speakers die ik misschien wil kunnen 120W, geen idee hoeveel ohm, dat heb ik nog niet opgezocht. Mijn JBL GT0976 (ofzoiets, het type is allezins met een 9 erin, zijn deze wat goed ?) kunnen 175W. Dus een versterker moet niet superkrachtig zijn. Het ding, moest ik dat echt nodig hebben, moet liefst zo klein mogelijk zijn want ik wil niet teveel koffer opgeven. Tegen de achterbank is geen optie voor mij, als je de stoelen dan plat legt heb je geen vlakke vloer meer.youri schreef:Als je een goed en zuiver geluid wil kun je bijna niet om een versterker heen. Een versterker kun je op verschillende manieren gebruiken, voor woest hard of een mooi vol geluid.Tevens kun je een versterker heel mooi monteren zodat je er geen last van hebt.Het mooiste is in de kofferruimte i.v.m koeling.Ik heb mijn versterker tegen de achterbank gemonteerd.Geen ruimteverlies( althans zo min mogelijk) Ook heb ik 2 grote JBL-speakers achetr op de hoedenplank en voor in de deuren een set speakers van SONY EXPLODE- serie deze zijn 3-weg. Super vol een zuiver geluid.Als dat nog niet goed genoeg is, kun je tussen de accu-kabel en de versterker een condensator plaatsen, die zorgt dat de versterker continue dezelfde spanning krijgt voor een nog mooier geluid.
groet Youri
Ik weet dat meer speakers niet noodzakelijk "beter" zijn, maar wat ik wil is zo een beetje het "gat" opvullen. Als ik naar m'n muziek luister dan hoor ik de boxen vooraan en die helemaal achteraan, maar daartussen ontbreekt nog iets. Er zit een "gat" als het ware. En ook als je vanachter zit is er een gat, je hoort de muziek alleen maar van achter je komen en van helemaal vooraan, niet ertussen.die 2 extra speakers naast de achterbank zullen weinig tot niks uithalen wanneer je 6x9 in de hoedenplank zitten hebt . Steek gewoon een deftig composetje in de voordeuren/dashbord . Dan heeft je radio al genoeg mondjes te vullen ... meer speakers betekent niet altijd meer (lees beter) geluid hoor ... integendeel zelfs
Wat is een composetje? Een set van een tweeter + een tweeweg ofzo ? En die Alpine head unit, is die any good ?
bedankt
-
Kan er iemand mij zeggen wat de diepte is voor de speakers in een Clio 2 ? Ik wil mischien de Focal 130 A composet kopen maar ik weet niet of die gaan passen aangezien de woofer vrij diep lijkt te zijn.
En moet je bij een phase 2 heel het deurpaneel er af halen om aan de speaker te komen of klikt er gewoon iets los ? Ik heb gezocht maar vond alleen iets over de phase 1.
Bedankt.
En moet je bij een phase 2 heel het deurpaneel er af halen om aan de speaker te komen of klikt er gewoon iets los ? Ik heb gezocht maar vond alleen iets over de phase 1.
Bedankt.
8 speakers zou ik zowiso niet doen, (tenzij je je geluidsbeeld compleet overhoop wilt gooien)
En in tegenstalling tot wat bijna iedereen heeft, zijn hoedenplank speakers daar ook niet echt bevordelijk voor.
Let wel op dat als je naar versterkers en speakers gaat kijken dat je er op let dat je naar het nominale of RMS vermogen kijkt en niet het max. vermogen.
Het max vermogen zegt net zoveel als helemaal niks.
Ik weet je budget niet, maar audio-system staat inmiddels al bekend
als goed spul voor weinig. (http://www.audio-system.nl)
En in tegenstalling tot wat bijna iedereen heeft, zijn hoedenplank speakers daar ook niet echt bevordelijk voor.
Let wel op dat als je naar versterkers en speakers gaat kijken dat je er op let dat je naar het nominale of RMS vermogen kijkt en niet het max. vermogen.
Het max vermogen zegt net zoveel als helemaal niks.
Ik weet je budget niet, maar audio-system staat inmiddels al bekend
als goed spul voor weinig. (http://www.audio-system.nl)