Zoek goede omschrijving koppakking vervangen en klepstoters?
Hallo allemaal.
Ik zit te twijfel of ik zelf mijn koppakking zal vervangen van mijn 19 16v.
Ben bes wel handig, maar heb dit nog nooit gedaan. heeft er iemand een hel preciese handleiding in het nederlands hoe ik dit kan doen? ik moet ook de klepstoters vervangen.
of liever nog is er iemand die me wil helpen? of dit voor me wil doen tegen een vergoeding uiteraard.
hoor graag van jullie! wat een weer he pfff
Ben bes wel handig, maar heb dit nog nooit gedaan. heeft er iemand een hel preciese handleiding in het nederlands hoe ik dit kan doen? ik moet ook de klepstoters vervangen.
of liever nog is er iemand die me wil helpen? of dit voor me wil doen tegen een vergoeding uiteraard.
vraagbaak of een haynes 

-
misschien cannonballman? die werkt tegen een uiterst aantrekkelijk tarief.mike16v schreef:Hallo allemaal.
mmm, das wel interesant, weet je waar die woont?Frank M schreef:misschien cannonballman? die werkt tegen een uiterst aantrekkelijk tarief.mike16v schreef:Hallo allemaal.
-
in hilvarenbeek, nabij tilburg
-
of toch zelf klussen dan.
ik heb zelf, zonder enige kennis met vraagbaak de koppakking van mn oer-5 een keer vervangen en de kop laten vlakken, daarna nog heel veel fijne kilometers er mee gemaakt. ding roestte uiteindelijk wel weg maar hij bleef rijden
ik heb zelf, zonder enige kennis met vraagbaak de koppakking van mn oer-5 een keer vervangen en de kop laten vlakken, daarna nog heel veel fijne kilometers er mee gemaakt. ding roestte uiteindelijk wel weg maar hij bleef rijden

dus jij vind het wel te doen zelf? is het echt moeilijk of vooral veel werk?Frank M schreef:of toch zelf klussen dan.
-
ik ben er een dag mee bezig geweest, om half9 begonnen en savonds liep ie weer. was wel inclusief kop vlekken.
weet niet of dat veel werk is, was m'n eerste sleutel-ervaring
weet niet of dat veel werk is, was m'n eerste sleutel-ervaring

denk er wel aan dat een koppakking van een 5 vervangen iets makkelijker en eenvoudiger werk is dan van een 16v..
-
waarin verschilt dit?
het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
Mike als je je drijfstanglagers ook wil vervangen, kun je beter het blok eruit halen.
Mike als je je drijfstanglagers ook wil vervangen, kun je beter het blok eruit halen.
maar waarom zou ik die vervangen als de koppen nog goed zijn? denk dat het voornalijk de koppakking is en de klepstoters...~Haas~ schreef:het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
dat weet ik niet, als t de koppakking alleen is, kun je t zo doen, maar als je je kop laat vlakken, zou ik de drijfstanglagers vervangen, aangezien die er nog wel eens uitdraaien na kopvlakking.
Als t alleen de koppakking is, is het te doen, maar het probleem is dat je van tevoren niet weet wat je aan zult treffen. De boel opentrekken moet je toch (kop eraf), dan kun je daarna beslissen wat je doet, maar lijkt me wel slim om de kop af te laten persen, dat weet je zeker wat er aan de hand is. Zonde om alles te vervangen en er later achter te komen, dat de kop toch een scheurtje heeft of lichtelijk krom is...
Als t alleen de koppakking is, is het te doen, maar het probleem is dat je van tevoren niet weet wat je aan zult treffen. De boel opentrekken moet je toch (kop eraf), dan kun je daarna beslissen wat je doet, maar lijkt me wel slim om de kop af te laten persen, dat weet je zeker wat er aan de hand is. Zonde om alles te vervangen en er later achter te komen, dat de kop toch een scheurtje heeft of lichtelijk krom is...
-
lees dit maar ff http://www.team1916v.com/forum/viewtopic.php?t=1372mike16v schreef:maar waarom zou ik die vervangen als de koppen nog goed zijn? denk dat het voornalijk de koppakking is en de klepstoters...~Haas~ schreef:het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
Zoals Haas al eerder heeft gezegd, is het bij 16V motoren zo dat wanneer je de kop vlakt en dus de compressie toeneemt, de drijfstanglagers meer op de donder krijgen.
Je zal zeker niet de eerste zijn die binnen een half jaar dan weer de drijfstanglagers eruit heeft liggen. Doe het gewoon in een keer goed of doe het niet zou ik zeggen......
Je zal zeker niet de eerste zijn die binnen een half jaar dan weer de drijfstanglagers eruit heeft liggen. Doe het gewoon in een keer goed of doe het niet zou ik zeggen......
wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters... dan bouw je toch niet meer compressie op?robclio16V schreef:Zoals Haas al eerder heeft gezegd, is het bij 16V motoren zo dat wanneer je de kop vlakt en dus de compressie toeneemt, de drijfstanglagers meer op de donder krijgen.
dat stuk had ik al gelezen.
-
ff goed lezen wat haas schrijft he
~Haas~ schreef:Zonde om alles te vervangen en er later achter te komen, dat de kop toch een scheurtje heeft of lichtelijk krom is...
precies..ik zeg niet dat je t MOET doen, maar als t nodig is...
wat ik je duidelijk wil maken: hoe weet je dat dit t probleem verhelpt????mike16v schreef:wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters...
hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.~Haas~ schreef:precies..ik zeg niet dat je t MOET doen, maar als t nodig is...
wat ik je duidelijk wil maken: hoe weet je dat dit t probleem verhelpt????mike16v schreef:wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters...
mijn garage vond het nogal een dramatische gedachten dat er iets met de koppen zouden zijn. hij lekt wat koelvloeistof naar een bougie. slangen waren volgens hem niet bijzonder hard, druk is groot op die slangen, maar dat is altijd volgens hem.
Neem jullie ideen en argument wel zeer serieus hoor!
geen idee wat de kans is...das niet uit te drukken denk ik.mike16v schreef: hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.
mijn garage vond het nogal een dramatische gedachten dat er iets met de koppen zouden zijn. hij lekt wat koelvloeistof naar een bougie. slangen waren volgens hem niet bijzonder hard, druk is groot op die slangen, maar dat is altijd volgens hem.
Nogmaals, de kop HOEFT niet krom te zijn, maar dat weet je toch niet vantevoren. Hij lekt, das zeker, maar of dat komt door de kop of de pakking of beiden, geen idee. Je moet t toch eerst uit elkaar halen en afpersen (dekop) voor je weet wat er is...
is dat je klepdeksel dan?~Haas~ schreef:geen idee wat de kans is...das niet uit te drukken denk ik.mike16v schreef: hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.
Nogmaals, de kop HOEFT niet krom te zijn, maar dat weet je toch niet vantevoren. Hij lekt, das zeker, maar of dat komt door de kop of de pakking of beiden, geen idee. Je moet t toch eerst uit elkaar halen en afpersen (dekop) voor je weet wat er is...
dan moet die ook

en kan je die kop ergen laten afpersen?
kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.
afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
automatriaalzaken bedoel? zoals Brezan?~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.
maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.
bedoel automatrialenzaak, zoals bijvoorbeeld Brezan?
alsie lekt bij de bougies zal t niet de kleppendekselpakking zijn, aangezien er geen koelwater bij de kleppen loopt. Ik had je reply ff verkeerd begrepen, vandaar dat ik begon over kleppendekselpakking.mike16v schreef:maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.
Water in je bougieschachten zal wel via de koppakking in de cilinder op de zuiger komen en door de compressie via je bougieschacht naar buiten komen.
Brezan, leto, velba zoiets ja.. Ff aantal rondbellen. Vaak weten ze bij garages ook wel adresjes voor zoiets

dankt voor je tips!~Haas~ schreef:alsie lekt bij de bougies zal t niet de kleppendekselpakking zijn, aangezien er geen koelwater bij de kleppen loopt. Ik had je reply ff verkeerd begrepen, vandaar dat ik begon over kleppendekselpakking.mike16v schreef:maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.
Water in je bougieschachten zal wel via de koppakking in de cilinder op de zuiger komen en door de compressie via je bougieschacht naar buiten komen.
Brezan, leto, velba zoiets ja.. Ff aantal rondbellen. Vaak weten ze bij garages ook wel adresjes voor zoiets
twijfel wel sterk of ik het zelf wel moet doen... misschien moet ik dit soort dingen toch maar aan de meer ervaren sleutelaars over laten.
hoezo? moeilijk is t niet en je hebt hulp zat hiero 
Kijk, als je verwacht dat t binnen een dag klaar is...mwah, zal tegenvallen aangezien t je eerste keer is, maar goed, als je bereid bent de tijd er voor te nemen, kun je alles zelf doen. En tis nog leuk ook, toch?

Kijk, als je verwacht dat t binnen een dag klaar is...mwah, zal tegenvallen aangezien t je eerste keer is, maar goed, als je bereid bent de tijd er voor te nemen, kun je alles zelf doen. En tis nog leuk ook, toch?

ja tijd wil ik er wel voor nemen, da is zeker hetpunt niet... ruimte heb ik ook wel. maar ben toch bang dat ik het verkeerd doe... hoe zit dat met die bepaalde stand van die krukas ofzo, ik hoorde dat je iets op een stand met zetten, twee streepjes ergen bovenaan zetten ofzo? straks doe ik zoiets niet goed bijvoorbeeld. de een zegt zelf doen de anders zegt doe maar niet... begrijp dat het veel werk, dat vind ik niet erg, geduld heb ik ook, maar dit heb ik nooit gedaan. dynamo en wat slangen uitlaatje enz, lukt me prima, maar dit??? ik wil het wel graag lijkt me echt wel kikke als het gelukt is. maar de motor eruit tillen lukt al niet, geen middelen voor...~Haas~ schreef:hoezo? moeilijk is t niet en je hebt hulp zat hiero
vandaar me twijfel. als ik hulp van iemand zou krijgen, met eventueel betaling, zou ik heel fijn vinden, ananders moet ik een maand wachten, dan kan ik wel hulp krijgen als het meezit
enthousiasme is er genoeg, dus ik zeg: zelf doen! Precies, tis kicke als t lukt! En dat gaat vast goed komen, je hebt hulp zat hier toch? Digicam erbij, alles goed vastleggen voorje alles uit elkaar haalt (fotos maken dus) dan kun je altijd kijken hoe t zat, als je t niet meer weet. Wat betreft de distributie. Je moet m o pde merktekens zetten, dat zie je vanzelf. op de nokkenastandwielen en de kop staan streepjes, zet de motor op dit punt neer, dan kan er nix gebeuren. Wel ff nieuwe streepjes zetten (duidelijke, tip ex ofzo), want die streepies zijn vaak al half verdwenen. Als je de nokken- en krukas op die pos laat staan als je je distr eraf haalt en monteert, kan er nix gebeuren hoor...
Let er alleen wel op, datje ten alle tijde de auto in de vrij hebt staan, ivm rollen van de auto en de stand van de krukas
Let er alleen wel op, datje ten alle tijde de auto in de vrij hebt staan, ivm rollen van de auto en de stand van de krukas

die digitale camera is wel een goed idee! je motiveerd me toch wel weer moet ik zeggen. ik ga er is een nachtje over slapen...~Haas~ schreef:enthousiasme is er genoeg, dus ik zeg: zelf doen! Precies, tis kicke als t lukt! En dat gaat vast goed komen, je hebt hulp zat hier toch? Digicam erbij, alles goed vastleggen voorje alles uit elkaar haalt (fotos maken dus) dan kun je altijd kijken hoe t zat, als je t niet meer weet. Wat betreft de distributie. Je moet m o pde merktekens zetten, dat zie je vanzelf. op de nokkenastandwielen en de kop staan streepjes, zet de motor op dit punt neer, dan kan er nix gebeuren. Wel ff nieuwe streepjes zetten (duidelijke, tip ex ofzo), want die streepies zijn vaak al half verdwenen. Als je de nokken- en krukas op die pos laat staan als je je distr eraf haalt en monteert, kan er nix gebeuren hoor...
maar dit zijn wel de dingen waar ik bang voor was, maar je omschrijft het goed en dat bevalt me wel!
Thanks! Mike
goed kijken naar zaken en zorgen dat je later nog weet hoe t zat,is de helft van t sleutelen
Desnooods tekeningetjes, foto's, enz...
slaap lekker
Weet zeker dat je na t weekend al onder de kap ligt 

slaap lekker

nou dat gaat helaas niet lukken maar me handen jeuken wel om de boel open te maken~Haas~ schreef:goed kijken naar zaken en zorgen dat je later nog weet hoe t zat,is de helft van t sleutelenDesnooods tekeningetjes, foto's, enz...
slaap lekkerWeet zeker dat je na t weekend al onder de kap ligt