Zoek goede omschrijving koppakking vervangen en klepstoters?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Hallo allemaal.

Ik zit te twijfel of ik zelf mijn koppakking zal vervangen van mijn 19 16v.
Ben bes wel handig, maar heb dit nog nooit gedaan. heeft er iemand een hel preciese handleiding in het nederlands hoe ik dit kan doen? ik moet ook de klepstoters vervangen.

of liever nog is er iemand die me wil helpen? of dit voor me wil doen tegen een vergoeding uiteraard.

hoor graag van jullie! wat een weer he pfff
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

vraagbaak of een haynes ;)
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

mike16v schreef:Hallo allemaal.

Ik zit te twijfel of ik zelf mijn koppakking zal vervangen van mijn 19 16v.
Ben bes wel handig, maar heb dit nog nooit gedaan. heeft er iemand een hel preciese handleiding in het nederlands hoe ik dit kan doen? ik moet ook de klepstoters vervangen.

of liever nog is er iemand die me wil helpen? of dit voor me wil doen tegen een vergoeding uiteraard.

hoor graag van jullie! wat een weer he pfff
misschien cannonballman? die werkt tegen een uiterst aantrekkelijk tarief.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:vraagbaak of een haynes ;)
haynes heb ik nog van mijn clio 16v, maar die is engels.... en dat vind ik niet fijn om eerlijk te zeggen...
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Frank M schreef:
mike16v schreef:Hallo allemaal.

Ik zit te twijfel of ik zelf mijn koppakking zal vervangen van mijn 19 16v.
Ben bes wel handig, maar heb dit nog nooit gedaan. heeft er iemand een hel preciese handleiding in het nederlands hoe ik dit kan doen? ik moet ook de klepstoters vervangen.

of liever nog is er iemand die me wil helpen? of dit voor me wil doen tegen een vergoeding uiteraard.

hoor graag van jullie! wat een weer he pfff
misschien cannonballman? die werkt tegen een uiterst aantrekkelijk tarief.
mmm, das wel interesant, weet je waar die woont?
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

in hilvarenbeek, nabij tilburg
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Frank M schreef:in hilvarenbeek, nabij tilburg
heb het gevonden inmiddels, das wel ver weg... kijken of ie het uberhaupt wil...

dichterbij zou wel makkelijker zijn.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

of toch zelf klussen dan.
ik heb zelf, zonder enige kennis met vraagbaak de koppakking van mn oer-5 een keer vervangen en de kop laten vlakken, daarna nog heel veel fijne kilometers er mee gemaakt. ding roestte uiteindelijk wel weg maar hij bleef rijden :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Frank M schreef:of toch zelf klussen dan.
ik heb zelf, zonder enige kennis met vraagbaak de koppakking van mn oer-5 een keer vervangen en de kop laten vlakken, daarna nog heel veel fijne kilometers er mee gemaakt. ding roestte uiteindelijk wel weg maar hij bleef rijden :)
dus jij vind het wel te doen zelf? is het echt moeilijk of vooral veel werk?
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

ik ben er een dag mee bezig geweest, om half9 begonnen en savonds liep ie weer. was wel inclusief kop vlekken.
weet niet of dat veel werk is, was m'n eerste sleutel-ervaring :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

denk er wel aan dat een koppakking van een 5 vervangen iets makkelijker en eenvoudiger werk is dan van een 16v..
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

waarin verschilt dit?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
Mike als je je drijfstanglagers ook wil vervangen, kun je beter het blok eruit halen.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
Mike als je je drijfstanglagers ook wil vervangen, kun je beter het blok eruit halen.
maar waarom zou ik die vervangen als de koppen nog goed zijn? denk dat het voornalijk de koppakking is en de klepstoters...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat weet ik niet, als t de koppakking alleen is, kun je t zo doen, maar als je je kop laat vlakken, zou ik de drijfstanglagers vervangen, aangezien die er nog wel eens uitdraaien na kopvlakking.
Als t alleen de koppakking is, is het te doen, maar het probleem is dat je van tevoren niet weet wat je aan zult treffen. De boel opentrekken moet je toch (kop eraf), dan kun je daarna beslissen wat je doet, maar lijkt me wel slim om de kop af te laten persen, dat weet je zeker wat er aan de hand is. Zonde om alles te vervangen en er later achter te komen, dat de kop toch een scheurtje heeft of lichtelijk krom is...
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

mike16v schreef:
~Haas~ schreef:het principe is hetzelfde, maar denk er aan de de techniek van een 5 veel simpeler is dan een 16V blok. Denk bijv aan nokkenas(sen) en plaats daarvan, distributierem/ketting, spanrollen en dan helemaal de beperkte ruimte bij een 16V.
Mike als je je drijfstanglagers ook wil vervangen, kun je beter het blok eruit halen.
maar waarom zou ik die vervangen als de koppen nog goed zijn? denk dat het voornalijk de koppakking is en de klepstoters...
lees dit maar ff http://www.team1916v.com/forum/viewtopic.php?t=1372
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zoals Haas al eerder heeft gezegd, is het bij 16V motoren zo dat wanneer je de kop vlakt en dus de compressie toeneemt, de drijfstanglagers meer op de donder krijgen.
Je zal zeker niet de eerste zijn die binnen een half jaar dan weer de drijfstanglagers eruit heeft liggen. Doe het gewoon in een keer goed of doe het niet zou ik zeggen......
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

robclio16V schreef:Zoals Haas al eerder heeft gezegd, is het bij 16V motoren zo dat wanneer je de kop vlakt en dus de compressie toeneemt, de drijfstanglagers meer op de donder krijgen.
Je zal zeker niet de eerste zijn die binnen een half jaar dan weer de drijfstanglagers eruit heeft liggen. Doe het gewoon in een keer goed of doe het niet zou ik zeggen......
wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters... dan bouw je toch niet meer compressie op?

dat stuk had ik al gelezen. :wink:
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

ff goed lezen wat haas schrijft he
~Haas~ schreef:Zonde om alles te vervangen en er later achter te komen, dat de kop toch een scheurtje heeft of lichtelijk krom is...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies..ik zeg niet dat je t MOET doen, maar als t nodig is...
mike16v schreef:wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters...
wat ik je duidelijk wil maken: hoe weet je dat dit t probleem verhelpt????
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:precies..ik zeg niet dat je t MOET doen, maar als t nodig is...
mike16v schreef:wie zegt dat ikde koppen ga vlakken??? ik wil mijn koppakking doen en de klepstoters...
wat ik je duidelijk wil maken: hoe weet je dat dit t probleem verhelpt????
hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.

mijn garage vond het nogal een dramatische gedachten dat er iets met de koppen zouden zijn. hij lekt wat koelvloeistof naar een bougie. slangen waren volgens hem niet bijzonder hard, druk is groot op die slangen, maar dat is altijd volgens hem.

Neem jullie ideen en argument wel zeer serieus hoor!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mike16v schreef: hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.

mijn garage vond het nogal een dramatische gedachten dat er iets met de koppen zouden zijn. hij lekt wat koelvloeistof naar een bougie. slangen waren volgens hem niet bijzonder hard, druk is groot op die slangen, maar dat is altijd volgens hem.

Neem jullie ideen en argument wel zeer serieus hoor!
geen idee wat de kans is...das niet uit te drukken denk ik.

Nogmaals, de kop HOEFT niet krom te zijn, maar dat weet je toch niet vantevoren. Hij lekt, das zeker, maar of dat komt door de kop of de pakking of beiden, geen idee. Je moet t toch eerst uit elkaar halen en afpersen (dekop) voor je weet wat er is...
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:
mike16v schreef: hoe groot is de kans dat de kop krom of gescheurd is?? mijn garage (die monteur rijdt alleen maar vclio en 19 16v) zegt dat dat meestal niet het geval is, hij denkt dat het alleen de koppakking is. merk je het tijdens rijden of r iets met je kop is?? ik merk namelijk niks qua vermogen.

mijn garage vond het nogal een dramatische gedachten dat er iets met de koppen zouden zijn. hij lekt wat koelvloeistof naar een bougie. slangen waren volgens hem niet bijzonder hard, druk is groot op die slangen, maar dat is altijd volgens hem.

Neem jullie ideen en argument wel zeer serieus hoor!
geen idee wat de kans is...das niet uit te drukken denk ik.

Nogmaals, de kop HOEFT niet krom te zijn, maar dat weet je toch niet vantevoren. Hij lekt, das zeker, maar of dat komt door de kop of de pakking of beiden, geen idee. Je moet t toch eerst uit elkaar halen en afpersen (dekop) voor je weet wat er is...
is dat je klepdeksel dan?
dan moet die ook ;-) denk ik

en kan je die kop ergen laten afpersen?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.

afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.

afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
automatriaalzaken bedoel? zoals Brezan?
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.



afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?

bedoel automatrialenzaak, zoals bijvoorbeeld Brezan?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mike16v schreef:
~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.



afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?

bedoel automatrialenzaak, zoals bijvoorbeeld Brezan?
alsie lekt bij de bougies zal t niet de kleppendekselpakking zijn, aangezien er geen koelwater bij de kleppen loopt. Ik had je reply ff verkeerd begrepen, vandaar dat ik begon over kleppendekselpakking.

Water in je bougieschachten zal wel via de koppakking in de cilinder op de zuiger komen en door de compressie via je bougieschacht naar buiten komen.

Brezan, leto, velba zoiets ja.. Ff aantal rondbellen. Vaak weten ze bij garages ook wel adresjes voor zoiets :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:
mike16v schreef:
~Haas~ schreef:kleppendeksel zou ik me geen zorgen over maken. Die pakking vervangen is half uurtje werk.



afpersen kun je bij best wel wat automaterialen doen, gewoon ff rondbellen.
maar als ie iets lekt bij de bougies, is dat je klepdeksel toch?

bedoel automatrialenzaak, zoals bijvoorbeeld Brezan?
alsie lekt bij de bougies zal t niet de kleppendekselpakking zijn, aangezien er geen koelwater bij de kleppen loopt. Ik had je reply ff verkeerd begrepen, vandaar dat ik begon over kleppendekselpakking.

Water in je bougieschachten zal wel via de koppakking in de cilinder op de zuiger komen en door de compressie via je bougieschacht naar buiten komen.

Brezan, leto, velba zoiets ja.. Ff aantal rondbellen. Vaak weten ze bij garages ook wel adresjes voor zoiets :)
dankt voor je tips!

twijfel wel sterk of ik het zelf wel moet doen... misschien moet ik dit soort dingen toch maar aan de meer ervaren sleutelaars over laten.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hoezo? moeilijk is t niet en je hebt hulp zat hiero :)
Kijk, als je verwacht dat t binnen een dag klaar is...mwah, zal tegenvallen aangezien t je eerste keer is, maar goed, als je bereid bent de tijd er voor te nemen, kun je alles zelf doen. En tis nog leuk ook, toch? (B)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:hoezo? moeilijk is t niet en je hebt hulp zat hiero :)
Kijk, als je verwacht dat t binnen een dag klaar is...mwah, zal tegenvallen aangezien t je eerste keer is, maar goed, als je bereid bent de tijd er voor te nemen, kun je alles zelf doen. En tis nog leuk ook, toch? (B)
ja tijd wil ik er wel voor nemen, da is zeker hetpunt niet... ruimte heb ik ook wel. maar ben toch bang dat ik het verkeerd doe... hoe zit dat met die bepaalde stand van die krukas ofzo, ik hoorde dat je iets op een stand met zetten, twee streepjes ergen bovenaan zetten ofzo? straks doe ik zoiets niet goed bijvoorbeeld. de een zegt zelf doen de anders zegt doe maar niet... begrijp dat het veel werk, dat vind ik niet erg, geduld heb ik ook, maar dit heb ik nooit gedaan. dynamo en wat slangen uitlaatje enz, lukt me prima, maar dit??? ik wil het wel graag lijkt me echt wel kikke als het gelukt is. maar de motor eruit tillen lukt al niet, geen middelen voor...

vandaar me twijfel. als ik hulp van iemand zou krijgen, met eventueel betaling, zou ik heel fijn vinden, ananders moet ik een maand wachten, dan kan ik wel hulp krijgen als het meezit
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

enthousiasme is er genoeg, dus ik zeg: zelf doen! Precies, tis kicke als t lukt! En dat gaat vast goed komen, je hebt hulp zat hier toch? Digicam erbij, alles goed vastleggen voorje alles uit elkaar haalt (fotos maken dus) dan kun je altijd kijken hoe t zat, als je t niet meer weet. Wat betreft de distributie. Je moet m o pde merktekens zetten, dat zie je vanzelf. op de nokkenastandwielen en de kop staan streepjes, zet de motor op dit punt neer, dan kan er nix gebeuren. Wel ff nieuwe streepjes zetten (duidelijke, tip ex ofzo), want die streepies zijn vaak al half verdwenen. Als je de nokken- en krukas op die pos laat staan als je je distr eraf haalt en monteert, kan er nix gebeuren hoor...
Let er alleen wel op, datje ten alle tijde de auto in de vrij hebt staan, ivm rollen van de auto en de stand van de krukas :)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:enthousiasme is er genoeg, dus ik zeg: zelf doen! Precies, tis kicke als t lukt! En dat gaat vast goed komen, je hebt hulp zat hier toch? Digicam erbij, alles goed vastleggen voorje alles uit elkaar haalt (fotos maken dus) dan kun je altijd kijken hoe t zat, als je t niet meer weet. Wat betreft de distributie. Je moet m o pde merktekens zetten, dat zie je vanzelf. op de nokkenastandwielen en de kop staan streepjes, zet de motor op dit punt neer, dan kan er nix gebeuren. Wel ff nieuwe streepjes zetten (duidelijke, tip ex ofzo), want die streepies zijn vaak al half verdwenen. Als je de nokken- en krukas op die pos laat staan als je je distr eraf haalt en monteert, kan er nix gebeuren hoor...
Let er alleen wel op, datje ten alle tijde de auto in de vrij hebt staan, ivm rollen van de auto en de stand van de krukas :)
die digitale camera is wel een goed idee! je motiveerd me toch wel weer moet ik zeggen. ik ga er is een nachtje over slapen...

maar dit zijn wel de dingen waar ik bang voor was, maar je omschrijft het goed en dat bevalt me wel!

Thanks! Mike
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

goed kijken naar zaken en zorgen dat je later nog weet hoe t zat,is de helft van t sleutelen :) Desnooods tekeningetjes, foto's, enz...

slaap lekker :p Weet zeker dat je na t weekend al onder de kap ligt ;)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:goed kijken naar zaken en zorgen dat je later nog weet hoe t zat,is de helft van t sleutelen :) Desnooods tekeningetjes, foto's, enz...

slaap lekker :p Weet zeker dat je na t weekend al onder de kap ligt ;)
nou dat gaat helaas niet lukken maar me handen jeuken wel om de boel open te maken :wink: fijn weekend!!
Plaats reactie