startmotor raar geluid

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
rolf dunnink

als ik de auto start lijkt het net of de startmotor niet goed op de starterkrans pakt echt een heel raar geluid weet iemand wat ik hier aan kan doen? het is een gt turbo fase 1 motor met een jb3 versnellingsbak
-PAZ-
Über-Spammer

enige wat je eigenlijk kan doen is start motor er afhalen en dan kijken of ie beschadigt is, check ook gelijk effe de tanden van je starterkrans dan
pierre

er zijn 2 mogelijkheden

1. startmotor = defekt

2. startmotor krijgt te weinig stroom door defekt aan toevoerdraad of slappe accu
rolf dunnink

de startmotor is 100%goed starterkrans ook en de accu is nieuw maar het is net of de startmotor niet goed op de starterkrans komt echt een raar geluid draaid wel hard genoeg rond
pierre

dat is de bendix die schiet erover heen, als je zeker weet dat de accu en startmotor nieuw zijn, krijgt de startmotor te weinig stroom.
in dat geval bedrading nazien of multistekker nazien, hier kan sluiting of corrosie in zitten
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ik volg je niet Pierre, wat is een Bendix? as far as I know, is dat een remmen hydrauliek fabrikant
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bart V

Erik Olijnsma schreef:ik volg je niet Pierre, wat is een Bendix? as far as I know, is dat een remmen hydrauliek fabrikant
De bendix is in feite niets anders dan een magnetische bediening (relais principe) van het tandwiel van de startmotor, welke in de tanden van het vliegwiel schiet als je start, en weer terugschiet als je de sleutel loslaat. Zeer logisch ook als je er over nadenkt :)

@rolf: Heb je het pasbusje wel tussen de startmotor en de bak zitten? Anders centreert de startmotor niet, en krijg je dus dergelijke klachten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

hmm, en dat geeft een hoog jankgeluid?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Bart V

nee, een jankgeluid betekent dat de bendix gewoon vastzit, en niet op de starterkrans schiet. Sluit een startmotor maar eens onbelast aan, dat maakt hetzelfde geluid als een staafmixer :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ik heb zo af en toe een vaag hoog jankgeluid, ik had dus het idee dat mijn start motor bijna kapot is.

Punt is wel dat als ie een hoog jankgeluid geeft, en ik sleutel terugzet naar 0 positie en opnieuw start, er niets aan de hand is
Bart V

Haal die startmotor anders een los, en reinig dan eens goed de as waar het tandwiel overheen schuift. Vaak word dat vuil door stof van de koppeling. Daarna een beetje kopervet op de as doen, en je hebt kans dat het weer ff goed gaat.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

(Y) :worship:

moet wel zeggen dat ik er maar 1x in de maand last van heb, daarom dacht ik dus aan een stervende startmotor
Ralf

ongesteld?? :D
rolf dunnink

haha ja 1 keer in de maaand dan kan het niet missen ik heb vandaag eens even gekeken maar ik kan de startmotor wel verzetten op de versnellingsbak dus dat betekend dat waarschijnlijk de pasbus er niet tussen zit
Plaats reactie