Middag,
Kan het zo 123 niet onder de search knop vinden en misschien staat dit ook wel in het verkeerde gedeelte.
Wat het nut van koelvloeistof is weet ik en daarom staat het misschien ook in dit gedeelte van het forum, maar mijn vraag is of koelvloeistof een bepaalde levensduur/werking heeft of wordt na een bepaalde tijd de werking minder.
Nu heb ik nergens last van alleen mijn koolvloeistof wordt wat donkerder dan in het begin, was in het begin gifgroen en wordt nu steeds lichter.
Alvast bedankt,
Marco
Koelvloeistof vraagje
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Meestal vervang je koelvloeistof na +/- 4 jaar.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Duidelijk antwoord.
Ben nu dus van plan mijn koolvloeistof te vervangen door nieuwe.
Om de oude vloeistof eruit te laten lopen lijkt mij dit het makkelijkste door dit op het laagste punt te doen, in dit geval bij de radiator dus door daar waarschijnlijk een slang los te maken en de vloeistof eruit te laten lopen.
Als alles eruit is naspoelen met water en de nieuwe vloeistof erin.
Komt de volgende vraag: Hoe zit het met het ontluchten van het systeem???.
Het gaat hierbij om een Clio II, fase I, 1.6 16V uit 1999.
Marco
Ben nu dus van plan mijn koolvloeistof te vervangen door nieuwe.
Om de oude vloeistof eruit te laten lopen lijkt mij dit het makkelijkste door dit op het laagste punt te doen, in dit geval bij de radiator dus door daar waarschijnlijk een slang los te maken en de vloeistof eruit te laten lopen.
Als alles eruit is naspoelen met water en de nieuwe vloeistof erin.
Komt de volgende vraag: Hoe zit het met het ontluchten van het systeem???.
Het gaat hierbij om een Clio II, fase I, 1.6 16V uit 1999.
Marco
tijdens het legen ook alle ontluchtingsnippels open zetten. Daarna de boel weer afvullen.
Heb geen verstand van Clio II's, dus ff wachten op de mensen daaro
*moved*
Heb geen verstand van Clio II's, dus ff wachten op de mensen daaro

*moved*

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Tijdens het vullen zowiezo je verwarming vol aan op de heetste stand. En ontluchtinggsnippel open houden.
Motor stationair laten draaien met de verwarming aan en langzaam bij vullen. Lijkt ie vol, dan ff een klein ritje maken en contr. onderweg. Eventueel bijvullen.
Motor stationair laten draaien met de verwarming aan en langzaam bij vullen. Lijkt ie vol, dan ff een klein ritje maken en contr. onderweg. Eventueel bijvullen.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Met water? Ik ziet niet in waarom. Dit gaat toch alleen maar roesten?marcoclio schreef:naspoelen met water
Naspoelen met water is vooral om de achtergebleven vervuiling eruit te spoelen, dus de slang met de kraan vol open in zoveel mogelijk openingen hangen en door laten spoelen totdat het er aan de andere kant helder uit komt.
Ik had begrepen dat koelvloeistof elke twee jaar vervangen moet worden, vooral bij systemen met verschillende metalen (bijv. een gietijzeren onderblok en een aluminium radiateur)
Bij Renault werkt de verwarming niet met een kraantje (misschien de nieuwere modellen?), maar met de klep die de luchtstroom regelt en is de stand van je verwarming dus niet belangrijk bij het ontluchten.
Ik had begrepen dat koelvloeistof elke twee jaar vervangen moet worden, vooral bij systemen met verschillende metalen (bijv. een gietijzeren onderblok en een aluminium radiateur)
Bij Renault werkt de verwarming niet met een kraantje (misschien de nieuwere modellen?), maar met de klep die de luchtstroom regelt en is de stand van je verwarming dus niet belangrijk bij het ontluchten.
Laatst gewijzigd door Calle op wo 22 jun 2005 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ik doe t meestal 1x per jaar, in de lente 

Wie had het over 2 keer per jaar? Voor motorolie misschien..paz-maniac schreef:2 keer per jaar is wel een beetje overdreven, een keer in de 2 jaar is voldoende. effe een reiniger er door kan natuurlijk nooit kwaad.

olie : 1x per jaar of om de 10000km, wat eerder komt 
