Remmen van een clio RS op een clio 16v

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
MarcoG
Contacteer:

Maar de remklauw hoeft dan ook niet meer verder naar buiten of binnen (vanaf de wielkast gezien) vroeg ik mij af.
Dat ie omhoog moest begrijp ik wel, als je met grotere diameter schijven gaat werken. Maar je zou ook zijwaarts moeten kunnen gaan schuiven.
Frits Clio 16v

Nee, zoals ik het begrepen had past het er zo op.
Maar als er nog eens iemand dit wil gaan doen, zou ik wel eerst even passen voor de zekerheid.

Gr, Frits.
Jeroen-16v

Als mijn remmen er op zitten, maak ik wel een heel groot aantal foto's, en dan kun je zien dat het bij mij wel gaat passen, dus ik denk dat ik niet de remklauwen van een rs heb. Waarschijnlijk duurt het niet lang meer.
Vandaag worden de fusee bouten afgedraait naar de juiste lengte, dus denk ik dat ik morgen een aantal foto's kan maken, zonder dat de remklauw is aangesloten op de remleiding. Maargoed, Morgen denk ik dat het zit zoals het moet gaan zitten :wink:

Gr Jeroen
Jeroen-16v

Hier de afmetingen van het plaatje :wink:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00237.jpg[/img]

Als je meer wilt weten, reageer maar raak 8)
Frits Clio 16v

Misschien nog even de maten van die hoekjes die eraf zijn rechtsboven, rechtsonder, linksonder en de breedte v/d inkeeping midden onder.
Dan zijn de buitenmaten rondom ook kompleet.

Je hebt wel andere klauwen dan die van de clio RS, alleen de zuigerdiameter is wel hetzelfde (Y) .

Even voor de duidelijkheid, dit plaatje is dus niet voor het RS setje dat ik heb. Maar voor het setje wat jeroen heeft (zie grotere remmen topic :) )

Gr, Frits.
Jeroen-16v

Clio Baccara 16v schreef:Misschien nog even de maten van die hoekjes die eraf zijn rechtsboven, rechtsonder, linksonder en de breedte v/d inkeeping midden onder.
Dan zijn de buitenmaten rondom ook kompleet.

Gr, Frits.
De maten van die hoekjes maakt niet zo veel uit, dat heb k ook later even weggezaagt. Maar je moet alleen niet te veel weghalen.

De maat van het stuk van onder wa is weggehaald is:
Breedte: 110mm
Hoogte: 55 - 39 = 16 mm

:wink:
Jeroen-16v

Heb net ff alles snel gemonteerd en ff pica's gemaakt, en zie hier het resultaat :D

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/-fusseestuk.JPG[/img]

Hier het verschil in groote van de standaard en de nieuwe :wink:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/-pla ... _fusee.JPG[/img]

Hier het zelfgemaakte plaatje op het fussee

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/-schijf+stuk.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/-gem ... +dicht.JPG[/img]

Hier hoe het uiteindelijk komt te zitten 8)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/-gem ... iel+di.JPG[/img]

Hier met het wiel :) En ja, i mag mijn velgen wel ff schoonmaken jah :D
Frits Clio 16v

(Y) zit er dik uit.

Je mag je velgen wel ff schoonmaken :wink: :D

Gr, Frits.
Robke
Car: Lexus IS250

Lijkt het maar zo, of zijn die schijven te klein?

Als de schijven te klein zijn en je remblokken raken de schijf maar half, slijten de remblokken half af en dan kun je ze weggooien binnen de kortste keren.
Jeroen-16v

Op de foto lijkt dat idd zo, ben op dat moment niet zo critisch aan het controleren geweest, maar het viel me toen niet zo op :)

Ik denk dus dat het wel mee zal vallen :wink:

En als dat zo is, dan monteren we grotere schijven >-)
Donleben
Contacteer:

Gewoon een nieuw setjes 285 mm schijven halen van een 21...
Anders de spacer wat aanpassen. Heb je nu nieuwe gemaakt?

Voor de rest ziet het er netjes uit. :worship:
Zijn het nou niet gewone RS of Megane 2.0 16v remklauwen?

[img]http://www.spirit-racing.nl/Pictures%20 ... 05-044.jpg[/img]
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Jeroen-16v

Ik heb idd nieuwe spacers gemaakt van een schematische tekening.
Ik ga het setje nog een keer monteren om het goed te kunnen zien, er moest nog 2 mm van de remklauw afgehaald worden, want mijn schijf zal niet precies in het midden :( maargoed, als het niet anders kan, dan maar een ander plaatje, of idd grotere schijven.
Zijn die schijven van een 21 dan net zo diep ten opzichte van de naaf ??

Het zijn volgens mij geen gewone remklauwen van een rs of van een megane, want frits (Clio baccara 16v) heeft wel die klauwen en schijven, maar bij hem past het voor geen meter ook niet met een spacer zoals die van mij :wink:

Kijk maar ff op de eerder getoonde foto's hoe het bij hem zit.
Frits Clio 16v

Ja joh, je heb helemaal geen RS remmen, wat doen die foto's in mijn topic? :( :wink: :lol:

De nummertjes enzo op de klauw en tang zijn ook anders, maar je zuigerdiameter is wel hetzelfde dus das wel gunstig (Y)

Gr, Frits.
Bart V

robclio16V schreef:Lijkt het maar zo, of zijn die schijven te klein?

Als de schijven te klein zijn en je remblokken raken de schijf maar half, slijten de remblokken half af en dan kun je ze weggooien binnen de kortste keren.
Volgens mij staat de klauw iets tever naar buiten toe...aangezien je aan de binnenrand van de schijf teveel oppervlakte overhoud naar mijn mening. Je houd altijd een randje over, en dat zie je nu niet omdat de schijf is afgedraaid, maar volgens mij houd je nu teveel over.
Jeroen-16v

Als het hele blokje de remschijf raakt, dan is het toch alleen maar beter dat ie de buitenste rand heeft, hoe groter de diameter met het remoppervlak, des te meer rendement is de remvertraging. :wink:
MarcoG
Contacteer:

Jeroen-16v schreef:Als het hele blokje de remschijf raakt, dan is het toch alleen maar beter dat ie de buitenste rand heeft, hoe groter de diameter met het remoppervlak, des te meer rendement is de remvertraging. :wink:
Op de foto lijkt het alsof het remblokje bijna een cm buiten de remschijf uitkomt, vandaar Jeroen.
Jeroen-16v

Dat begrijp ik :p
Ik hoop alleen dat het meevalt, en dat ik dus niets hoef aan te passen :D
Jeroen-16v

Heb net de boel weer gmonteerd, en ben er achter gekomen dat de blokken er idd een beetje uitsteken.
Ben net bij cartal geweest of hun schijven hebben van 300 mm.
Deze moeten perfect uitkomen.
Hebben ze niet.
Dat wordt dus of de spacer aanpassen, of mischien hebben jullie een adres waar ik diezelfde schijven, alleen dan in 300 mm kan krijgen.
Het zijn volgens da specificaties rs schijven :)
Menno

D'r zijn van een of andere seat wel schijven met 4*100, 305 mm groot. Alleen het naafgat is groter, dus daar moet een busje oid in.
Bart V

Jeroen, heb je die spacers exact naagemaakt van die tekening? Dus ook de plaatsen van de boringen?
Yde 16V
Contacteer:

Menno schreef:D'r zijn van een of andere seat wel schijven met 4*100, 305 mm groot. Alleen het naafgat is groter, dus daar moet een busje oid in.
Het naafgat van Renault is juist groter, dus je zou dan een stuk van je schijf af moeten draaien. Maar of dat zo verstandig is...

Renault: 60.1 mm
Seat: 57.1 mm
Yde 16V
Contacteer:

Weet er trouwens iemand of de remklauwen van een Megane 2.0 16v en een Clio RS het zelfde zijn?
Jeroen-16v

Bart V schreef:Jeroen, heb je die spacers exact naagemaakt van die tekening? Dus ook de plaatsen van de boringen?
Ik heb van een tekeningetje zonder maten dit plaatje gemaakt, en daar weer een tekeningetje van gemaakt (zie foto)
Ben er nu dus achter dat de afstanden iets anders moeten zijn.

De blokken komen exact 1 cm naar buiten toe :(

Ik ben benieuwd of een van jullie weet waar die schijven te koop zijn.
Het mag ook een schijf van 305 zijn hoor, maar je zit met de hoogte ( = 43 d8 ik) van de schijf en dat ie 4 gaats is
Menno

Yde 16V schreef:
Menno schreef:D'r zijn van een of andere seat wel schijven met 4*100, 305 mm groot. Alleen het naafgat is groter, dus daar moet een busje oid in.
Het naafgat van Renault is juist groter, dus je zou dan een stuk van je schijf af moeten draaien. Maar of dat zo verstandig is...

Renault: 60.1 mm
Seat: 57.1 mm
Die gegevens kloppen ongetwijfeld, maar toch hebben die Seat Cupra schijven een groter naafgaat. Misschien dat die naaf van een Seat 2 verschillende diameters heeft, voor wiel en schijf. Volgens mij is 't iets van 65mm.
Jeroen-16v

Schijven zijn niet zo makkelijk te krijgen merk ik al wel.
Wat ik ga doen, is het plaatje door midden halen, en dan 12 mm ertussen uit halen, en dan weer aan elkaar lassen. probleem opgelost :wink:
Dan komt het remblok 2 mm binnen de schijf

Ik zal dan een klein gedeelte uit mijn remstuk moeten halen, omdat anders de bouten die ik in het fussee moet draaien niet meer passen.
Maar volgens mij moet dit geen probleem zijn 8)

Ik hou jullie op de hoogte wanneer het klaar is.

Zal wel een tijdje duren, want ik wordt de 29e geopereerd aan mijn hernia en ben er dan een tijdje uit :(
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Jeroen-16v schreef:Wat ik ga doen, is het plaatje door midden halen, en dan 12 mm ertussen uit halen, en dan weer aan elkaar lassen. probleem opgelost :wink:
Kan je niet beter opnieuw een plaatje maken?? Dan is het materiaal ook niet "verzwakt" door het slijpen en lassen..
Jeroen-16v

Frits schreef:
Jeroen-16v schreef:Wat ik ga doen, is het plaatje door midden halen, en dan 12 mm ertussen uit halen, en dan weer aan elkaar lassen. probleem opgelost :wink:
Kan je niet beter opnieuw een plaatje maken?? Dan is het materiaal ook niet "verzwakt" door het slijpen en lassen..
Volgens de "kenners" zal een las nooit breken, dus ik denk dat het alleen maar een hoop tijd kost om een nieuw plaatje te maken 8)
En aangezien het niet met huis tuin en keuken gereedschap gebeurt ga ik er van uit dat het zeker gaat lukken :wink:

Ik hoop dat het allemaal een beetje goed gaat na de operatie, en dat ik het snel kan laten zien.

Reacties zijn natuurlijk altijd welkom! :beer:
Steven
Car: M536

Nee op de las zelf niet, maar ernaast wel :p

Gewoon nieuw plaatje pakken, dit is knoeierij en die wil je niet als het om remmerij gaat.
Jeroen-16v

Je heb gelijk, :wink:

Ik maak een nieuw plaatje. :beer:
Haas
Car: Megane RS

verstandige keuze ;)
MarcoG
Contacteer:

Even in de lasersnijder en voor je je koffie op hebt is ie klaar. (Y)
Jeroen-16v

MarcoG schreef:Even in de lasersnijder en voor je je koffie op hebt is ie klaar. (Y)
Ok schrijf jij het proggie ff dan :wink:
Haas
Car: Megane RS

autocadtekening... *pling* (I)
MarcoG
Contacteer:

~Haas~ schreef:autocadtekening... *pling* (I)
Jaman, dwgŽtje is genoeg hoor. Als ze letters kunnen snijden uit RVS kunnen ze ook iets nuttigs met die laserpointer doen. :wink:
Jeroen-16v

Maar als je er niks voor wilt betalen, en het met de hand goed zelf kunt doen bij een metaalbewerkingsbedrijf ze niet zo'n eenvoudige machine hebben ( alleen maar machines om assen te slijpen, laserlassen,robots om assen in de machine te zetten en een heleboel frees, slijp en draaimachines hebben) ( http://www.scherpenzeelbv.nl ) , moet je het toch anders doen.
En ik vind het leuk om het met de hand te maken, dan heb ik een goed gevoel als ie af is :)
Plaats reactie