Het beste zijn onderdelen die goed kunnen presteren en daarna op een juiste manier gebruikt worden. Ongeacht merk of prijs!
Dat er geen geluid uitkomt zoals je gehoopt had kan ik je ook wel vertellen zonder dat ik uberhaubt iets gehoord heb van je setje. Wat je voor het zwikje betaald hebt en waarom je juist voor deze spullen gekozen hebt weet ik niet en is ook niet mijn zaak maar alle adviesen van je vriendjes of de meeste hier op het forum volgen is niet echt het beste wat je kunt doen. Wat je nu gaat lezen zal grof en hard klinken maar is wel eerlijk en duidelijk. Je bent echt niet de enige die dit overkomt. Vele met hun grote praatjes over hun vermogens hier die dit dadelijk lezen, zullen wel het een en ander herkennen en toch uit ijdelheid volmondig ontkennen.
Dat je teleurgesteld bent over je laag-weergave is een logisch gevolg van wat ervoor is gebeurd. Je bent gaan zoeken naar een leuk setje voor in je auto. Hier en daar hoor je allerlei mooie tips en uiteindelijk ga je naar een winkel. Daar vind je een hoop spul. Grote woofers, nog grotere woofers en daarnaast NOG grotere woofers. Mooie glimmende conussen met super vormen. Als eerste loop je naar de bruutste woofer die je ziet hangen tot je de prijs van dat monster ziet en dan kijk je toch maar verder. De verkoper komt naar je toe en vraagt of hij je kan helpen. "Jaaa... ik ben op zoek naar een mooie subwoofer die niet al te duur is." (we blijven nou eenmaal Nederlanders, eh) Natuurlijk heeft die verkoper de juiste keuze voor je en wijst je naar een subwoofer die er heftig uitziet en waar hij veel marge op heeft. Natuurlijk hangt er vlak bij die subwoofer nog een subwoofer die iets groter is, er mooier uitziet en niet eens zo heel veel duurder is. Er staat zelfs met blinkende letters "High Power 400 Watt" op, dan moet die gewoon goed zijn! Een vriend van je had nog gezegd dat een subwoofer zoveel mogelijk vermogen moest kunnen leveren. Trots zeg je dat je DIE subwoofer wilt hebben. Nu nog een versterker. Die moet natuurlijk ook 'heftig' zijn aangezien je net een 'monster' uit hebt gekozen. De verkoper begeleidt je naar de versterkers en geeft je een aantal opties. Een mooie versterker van hetzelfde merk als je monster woofer, met dezelfde kleurstelling en er staat wel een vermogen op van 540 Watt!! Op zich is de prijs ook wel te overleven dus VERKOCHT!

Over trots ga je naar huis en je sluit alles aan. Vol verwachting start je je auto en draait het volume een beetje open. Waauw, het is heel wat beter dan die standaard spulletjes die erin zaten. Je zet je systeempje nog een stuk harder, en nog iets harder. "Hè?! wat is dat voor raar geluid?"
De woofer die je hebt gekocht is een woofer met een dunne stalen gestanste korf zonder enige versteviging. Het frame heeft dus de stijfheid van een schoenveter. Dit frame is echter wel de basis van je luidsprekerunit! Hieraan zit alles bevestigd. De aandrijving (magneet), spider (zit aan de spoel en conus) en de surround. Al die bewegingen die geproduceert worden krijgt dit chassis te verwerken. Als dit chassis al niet stijf is, hoe kan er dan ooit de controle over de spoel en conus worden bewaard?! Daarnaast is de aandrijving niet alles. De magneethoogte is niet echt hoog dus de spoel die eronder schuilt kan nooit lang zijn. Een lange spoel biedt een groot controle oppervlakte en een korte spoel dus NIET. Verder wordt de Xmax berekend op basis van de lengte van de spoel en poolplaat dikte. Door de geringe lengte van je spoel zal je Xmax ook niet denderend zijn. Het tweede punt wat rot is bij de aandrijving is de ruimte die tussen de spoel en de magneet zit. Deze zal vrij groot zijn omdat het chassis verre van stijf is. De magnetische straling is dus al een eind afgezwakt voordat het de spoel bereikt. Hierdoor zakt het rendement en wederom de controle over de spoel. Verder laat ik dit ding nu even voor wat het is....
De versterker met die mooie blauwe koelribben en die mooie rode letters die zeggen 520 Watt, levert maar 40 Watt RMS bij een schone voeding van 14,4 Volt! Stel je staat met je auto stil zonder dat de motor draait dan houd je maar een voltage van ongeveer 11,8 Volt over bij een lage belasting (als je accu stampvol zit). Op dat moment zal je die 40Watt al NOOIT meer halen, sterker nog je zult zo rond de 15 a 18 Watt uitkomen. Maar wees eens eerlijk en vergelijk zo'n auto versterkertje eens met een echte versterker die ECHT 520Watt schoon kan leveren. Zo'n versterker heeft een enorme condensator capaciteit als voedingsbuffer. Alle transistoren van de eindtrappen zijn bijna zo groot als je autosleutel en zitten geplaatst in een aluminium windtunnel met aan beide kanten snelheidsgeregelde fans. Denk je nou echt dat zo'n prutbakje met 2 schamele koelribbetjes, magere transistortjes die amper echt gekoeld worden en die paar condensatoren echt zo'n vermogen kunnen opbouwen?!
Dat waren ff paar kritische opmerkingen over de losse onderdelen. Naast de luidsprekerunit is ook de behuizing hiervan zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste van de prestaties. Caliber zelf weet geen Thiele/Small parameters van deze luidsprekerunit. Waarom?! Het is niet rendabel voor Caliber om deze te meten en bij elke luidsprekerunit bij te voegen in een meetrapport aangezien de figuren die deze koopt toch niet weet wat ze ermee moeten doen. En zeg eens eerlijk voor jezelf... hoe ben je bij die kist gekomen?! Heb je zelf alle parameters van deze luidsprekerunit opgemeten en ben je toen aan de slag gegaan om een behuizing te berekenen? Weet je uberhaubt wel in wat voor type behuizing deze luidspreker thuishoort?! NEE dat kan je zonder deze parameters namelijk niet bepalen. Uiteindelijk is er dus zomaar wat in elkaar geflanst maar er komt echt wel wat meer bij kijken...
