co gehalte

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
martijnclio

hoi, ik heb een renault clio 16v uit 1991 en mijn auto moet bijna voor de apk maar het c0 gehalte is veel te hoog hij liep eerst 1 op 7 en na het riseten van det comp kast liep tie 1 op 9.5 maar daar mee heb je het co gehalte van 7% niet terug naar 1.5% wie weet van hoe of wat?!?!
Menno

Kan echt van alles zijn. Misschien een overleden lambda-sonde?
-PAZ-
Über-Spammer

lambda-sonde is idd een goede optie, mischien vacuum slang gescheurt ergens, of hij trekt valse lucht
Madmaus

Zit er een katalisator onder?
Bart V

7% is echt ernstig. Het co mag maximaal overigens 0,5 zijn, en niet 1.5 Met een goed werkende kat is je co gewoon 0,0

Naast de lamdasonde, zou bijvoorbeeld ook de koudestart sensor kapot kunnen zijn. Een defecte kat veroorzaakt iig niet zo'n hoog CO, er is echt iets aan de hand met de motorelectronica. Uitlezen bij de dealer zal waarschijnlijk wel het 1 en ander ophelderen.

Succes
martijnclio

Ik heb een clio 16v uit belgie waar geen kat onder hoort te zitten en als ik dat wel zou doen dan krijg je hem niet van 7% naar 1.5% want die van mijn mag 1,5% hebben.
martijnclio

En trouwens een electrische stooring kan ook niet want het lampje brand er niet van ik kan hem wel reseten en dat schilt dat hij van 1 op 7 naar 1 op 9.5 gaat.
Menno

aha, belgische Clio, dan moet je gewoon ff CO afstellen, *simpel*
Robke
Car: Lexus IS250

Kijk ook even naar de CO regelweerstand, die zit bij de ontstekingsmodule.
Menno

Ow, lees net in een ander topic dat ie gechipt is. Weet je wel zeker dat dat een chip voor een non-kat clio is? Anders werkt je CO afstel potmetertje ook niet, en kan 't stationair idd wel eens skyhigh worden
martijnclio

hehe was het maar waar dat er een afstel potmetertje op zit dan kon ik hem afstellen maar ja dat kan niet want hij zit er niet op maar bedankt voor de info
martijnclio

ik het er ook een andere kast aan gehongen met een orginele chip maar dat hielp niets
Bart V

Zit er wel een lamdasonde op dan?? Tis óf een sonde, óf een een potmeter.
Laatst gewijzigd door Bart V op ma 6 jun 2005 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
rico1047

lambda sensor eff e checken ,luchtfilter helemaal dicht mischien
Menno

Was dat wel een originele kast van een non-kat clio?
Als je die er aan hebt hangen, moet je nog eens proberen om 't CO af te stellen met de daarvoor bedoelde potmeter
martijnclio

zit geen lamba sensoor op en het lucht filter zit ook niet verstopt ( openluchtfilter)
martijnclio

heb ik ook al gedaan menno maar dat hielp ook niet
Menno

Je hebt dat potmetertje wel gevonden?
martijnclio

ja dat wel
Bart V

matrix tuning schreef:hehe was het maar waar dat er een afstel potmetertje op zit dan kon ik hem afstellen maar ja dat kan niet want hij zit er niet op maar bedankt voor de info
Dan snap ik dit niet helemaal :)
martijnclio

nou bij achterberg motor sport ( had ik op gebelt ) zeiden ze dat je de co kon afstellen ike kijken en kijken maar kon niks vinden( hij zou in de buurt van het expansievaatje van af de voorkant gekijken rechts ) moeten zitten maar dat zat tie niet bel ik een oficiele renault garage op maar die zeiden weer dat je het co gehalte helemaal niet kan afstellen aan de auto dus vandaar
Menno

Het merendeel van de dealers weet echt van het bestaan van non-kat clio's niet af. (eigenlijk weten ze nergens wat van af). Maar vlak bij je bobine zit een zwart busje, ongeveer zo groot als een wijnkurk. Pinnejte d'r uit duwen, kapje er af schuiven, en je ziet een potmetertje waarmee je stationair CO af kan stellen.

Maar als ie door een of andere "tuner" gechipt is, heb je dikke kans dat er een chip inzit van een clio met kat, en dan gaat 't niet werken. Dan is je 7% CO ook gelijk verklaard.

D'r is echt een wezenlijk verschil tussen de electronica van een clio met kat, en zonder kat!
martijnclio

die "tuner" heeft ook het blok gereviseert en een paar aanpassingen gedaan waar onder ook de comp kast met chip die tuner heeft er al jarenlang ervaring in clio's dus hij zou er wel geen chip van een non-kat in zetten dus :D
martijnclio

maar bedankt voor de info ik ga meteen kijken!
Menno

matrix tuning schreef:die "tuner" heeft ook het blok gereviseert en een paar aanpassingen gedaan waar onder ook de comp kast met chip die tuner heeft er al jarenlang ervaring in clio's dus hij zou er wel geen chip van een non-kat in zetten dus :D
Ik ken 'm niet, en wil 'm ook niet afzeiken, maar 't zou zeker de eerste niet zijn....
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

beeuntuning in de beunstraat te beuningen :D :D
geintjeeeeeeeeeeeeeeee
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
martijnclio

nee, daar ben ik het met je eens. ik heb gisteren het co afstelpotje kunnen gebruiken maar het co gehalte liep maar een halve % omlaag dus daar heb ik ook niks aan. maar omdat ik geen lambasonde sensor heb kan het ook aan de themperatuur sensor liggen als hij afwijkt kan hij ook te rijk lopen waardoor het co gehalte omhoog gaat. Wat denken jullie er van?!?!?!
Menno

Ja, dat zou in principe kunnen ja.

Is ie met deze chip wel eens door de APK gekomen?
martijnclio

ja, al twee keer
-PAZ-
Über-Spammer

kzou je auto es laten uitlezen en kijken of er mischien geen defecte sensoren inzitten die een te hoog CO gehalte veroorzaken
martijnclio

dinsdag moet tie voor de apk dus dan kunnen ze dat meteen doen (Y)
martijnclio

hij is apk goed gekeurd met een paar kleine reparaties en het co gehalte hebben ze ook naar beneden kunnen krijgen :)
Abel
Über-Spammer

WAT was et oorzaak dan?? dat willen we nu dan wel weten!
martijnclio

ze hebben er nieuwe bougies er in gezet en ze hebben het co gehalte met het schroefje van de toeren en het co stel schroefje het co gehalte bij gestelt dat was alles ondanks een holle pijp van 60 mm van voor tot achter met een matrix demper er onder. gr :)
Plaats reactie