[clio] niet soepel bij optrekken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
micha

Hoi,

Mijn 1.2 (1171cc) clio heeft de laatste tijd iets raars: bij het optrekken (vooral als de motor koud is) lijkt als of het versnellen niet gelijkmatig verloopt. optrekken in de 1 gaat soepel, dan in de 2 gaat het eerst goed soepel, bij een bepaald toerental lijkt het alsof ie 'stokt'. Het toerental gaat dan niet echt omhoog, en versnellen gaat alleen door door te schakkelen naar de 3e versnelling. Dit is lang voordat ik op een hoog toerental zit (halverwegen gok ik).

Ik heb al vervangen: Bougies en Luchtfilter. Ik heb nog niet de bougie kabels vervangen, maar wilde eerst jullie mening horen voordat ik geld uit geef. Het is een injectie motor dus het is niet een carberateur die niet goed is.

Het lijkt mij vreemd dat het alleen voorkomt als de motor koud is, en alleen lijkt te gebeuren in de 2e versnelling. Ik gok zelf dat het of de 'gap' (wat is dat in het nederlands?) van de bougies niet goed is, of dat het de bougie kabels is. Ik ben niet echt ervaren dus wil advies vragen.

alvast bedankt!

p.s. ik heb de bougies vervangen door het zelfde type dat er daarvoor al in zat, merk NGK.
Steven
Car: M536

Benzinepomp of benzinefilter eens checken?
micha

Klinkt aanemelijk.. hoe kan ik die testen? De pomp zit geloof ik in de tank bij mijn clio(?) dus dat is misschien lastig te checken.

Benzine pomp is geloof ik simpel te vervangen, maar hoe test ik die? Of is er iets aan te zien? Ik heb geen idee wanneer deze voor het laatst vervangen is, dus het zou goed kunnen dat ie aan vervanging toe is.

In iedergeval bedankt voor je reactie!!
paulusdecliokabouter

bij mijn vorige clio 1.2 hield de motor ook wat in als ie koud is. Lijkt me niet goed als je dan door trapt. Ik schakelde dan gewoon eerder over naar hogere versnelling. Als blok warm is dan is het inhouden afgelopen. Misschien dat de sjook te zuinig (ofzo?) staat afgesteld?
micha

het is idd niet echt hinderlijk, en het gaat na een kwartiertje rijden ofzo wel weg.
Zolang het geen teken is van iets echt ergs, ga ik er voorlopig maar niets aan doen.
rico1047

1.2 8v of 16v
????
bij 8v verderkap kijken
bij een 16v de bougies
pierre

het lijkt me de regeling van de inspuiting, wellicht lambdasensor, er wordt kennelijk een verkeerde waarde doorgegeven waardoor er onvoldoende benzine wordt ingespoten, dan stokt het toerental.
Son Boelie

Steven schreef:Benzinepomp of benzinefilter eens checken?
Is het mogelijk om een benzinefiltertje gewoon schoon te maken, of moet je hem perse vervangen??

Zo ja, waarmee kan je em dan het beste schoonmaken, dit staat namelijk ook op mijn lijstje van things to do...
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Bart V

Als het enkel is als de motor koud is, kan je beter eens de koudestart sensor (laten) doormeten.

Benzinefilters moet je overigens altijd gewoon vervangen!
Haas
Car: Megane RS

benzinefiltertje kost gelukkig geen flikker, dus dat scheelt weer :)
-PAZ-
Über-Spammer

effe de ontstekings delen nazien en anders bij de dealer je sensoren laten uitlezen met test kast. dan weet je gelijk waar je aan toe bent. bougie kabels kan ook oorzaak zijn van je probleem
Plaats reactie