olie(filter) vervangen/verversen
door omstandigheden zit er nu vol en half syntetische motorolie door elkaar en hij staat een beetje boven het 2e streepje van de pijlstok, dus tijd om me olie te verversen (alles eruit) en nieuw oliefilter..
bij me garage gooien ze er "5w40 vol syntetisch" in (er is nu ook een 3/4 liter 15w40 half synteet ingegaan, door problemen op de snelweg)
als ik het bij die garage laat doen zeiden ze vandaag. En dat gebruik ik ook altijd, ik neem aan dat dat goed is...
weet iemand hoeveel liter erin gaat als de olie er helemaal uit is en gaan jullie ook naar garages of doen jullie dit zelf
bij me garage gooien ze er "5w40 vol syntetisch" in (er is nu ook een 3/4 liter 15w40 half synteet ingegaan, door problemen op de snelweg)
als ik het bij die garage laat doen zeiden ze vandaag. En dat gebruik ik ook altijd, ik neem aan dat dat goed is...
weet iemand hoeveel liter erin gaat als de olie er helemaal uit is en gaan jullie ook naar garages of doen jullie dit zelf
Ik doe dit gewoon zelf, is geen drol aan.
Alleen zit het filter wel eens vast, maar em doorboren met hamer en schroevendraaier en dan draaien werkt altijd prima
En kijk hier eens:
http://www.kroon-oil.com
Alleen zit het filter wel eens vast, maar em doorboren met hamer en schroevendraaier en dan draaien werkt altijd prima

En kijk hier eens:
-
kheb het zelf 2 weken terug ook zelf gedaan voor het eerst. is best ff prutsen (bij een clio heb je weinig ruimte) maar het is te doen.
kroon olie
kroon olie

ja idd, ik had een half jaar geleden zo'n jerrycan 5 liter gekocht 5w40 van dit merk bij de brezan, brezan had ook eigen merk, maar dat was even duur als kroon, dus had ik kroon maar genomenSteven schreef:Ik doe dit gewoon zelf, is geen drol aan.
En kijk hier eens:
maar als je je olie doet is het wel makkelijk dat je een brug hebt tog?
en 5 liter kroon 5w40 betaalde ik zo'n 40 euro voor volgens mij...
je kan ook zeggen, het is leuk om zelf te doen en simpel.Steven schreef:Ik doe dit gewoon zelf, is geen drol aan.
En kijk hier eens:
geen drol aan, geen bal aan, klinkt alsof het mateloos verveelt.
een filter doorboren ? dit klinkt als prutswerk.
ik heb zoiets nog nooooit gehad en ververs de olie altijd al jaaaren zelf.
in principe maakt het niet veel uit welke olie je erin doet, de meeste is van uitstekende kwaliteit, er is echter een uitzondering voor de gt turbo, hier moet in de wintertijd zeker een 5w in anders is de koude start een crime.
filter doorboren (en dan easy losdraaien) prutswerk???pierre schreef:je kan ook zeggen, het is leuk om zelf te doen en simpel.Steven schreef:Ik doe dit gewoon zelf, is geen drol aan.
En kijk hier eens:
geen drol aan, geen bal aan, klinkt alsof het mateloos verveelt.
een filter doorboren ? dit klinkt als prutswerk.
ik heb zoiets nog nooooit gehad en ververs de olie altijd al jaaaren zelf.
in principe maakt het niet veel uit welke olie je erin doet, de meeste is van uitstekende kwaliteit, er is echter een uitzondering voor de gt turbo, hier moet in de wintertijd zeker een 5w in anders is de koude start een crime.
best way to do the job easy...zelfs bij fatsoenlijke revisiebedrijven en garages doen ze dat op die manier...gewoon logisch nadenken heet dat hier...

oh ja, ik hou het bij ELF 10W40...Renault en Elf, dat rijmt niet voor niks...
EDIT: handige tip:
"Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"
-
want?
ik hoor verschillende verhalen
ja bart, wat raad jij me dan aan...de garage zei vandaag dat ze 5w40 erin doen, welk merk heb ik niet gevraagd...weet nu wel dat er een capaciteit van 6.5 liter motorolie ingaat dankzij de kroon olie siteBart V schreef:Kroonolie is meukFrank M schreef:kroon olie

-
weet je het zeker? in me willy gaat 6 liter incl. filter...
Kheb dat spul 1x noodgedwongen moeten gebruiken in een 16V, maar wat een ellende. Motor ging overal lekken, en de klepstoters bleven maar tikken. Ik had dan de 10W40 halfsyntheet. Andere types van kroon olie heb ik geen ervaring mee..maar die 10W40, en laat dat het beste type olie zijn voor de 16V, is dus gewoon troep!Frank M schreef:want?
Wat ik adviseer....ikzelf gebruik inderdaad zoals pierre al zei Unil olie, 16S 10w40, das perfecte olie. Uiteraard is ELF ook een aanrader. Maar kroon olie dus duidelijk niet.
-
Met filter gaat er 4,5 liter in, beste is 10W40 half synthetische olie (zoals hierboven al gezegt).
Het filter van onderaf er af halen, je kan er slecht bij maar het is te doen.
Gr, Frits.
Het filter van onderaf er af halen, je kan er slecht bij maar het is te doen.
Gr, Frits.
-
Ik heb van weekend olie bij gevuld bij mijn clio 1.8 16v. ('95) Heb een 5 liter fles Total 10W40 Quartz 7000 gekocht (geschikt voor meervoudige kleppen motoren enz). Vind opzich wel goed spul. Is die olie goed in combi met andere soorten te gebruiken? heb het er namelijk ingegooid bij de overige olie.
-
omdat ze daar waarschijnlijk alleen 16 klepper hebben ingetikt en toen kwam dit eruit. er wordt aangenomen dat je geen 6 tot 7000 toeren gaat halen. je moet bij kroon is vragen wat je erin moet gooien bij hard rijgedrag. (6 tot 7000 toeren) bij mijn turbo zeiden ze ook dat er makkelijk 5w40 in kon, toen ik zei dat de 6000 toeren wel vaak gehaald werden veranderde het hele verhaal, dit omdat je dan veel betere smering nodig heb en de motor wordt veel heter dus olie veel dunner dus bij 5w40 heb je bijna helemaal geen smering.
@pierre heeft olie met starten te maken eigenlijk?
-
ter info: er is een vrij groot topic over olie op dit forum http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... light=olie
wellicht eens handig om door te spitten, in je favorieten/bookmarks te zetten
wellicht eens handig om door te spitten, in je favorieten/bookmarks te zetten

-
Ik snap geen ruk van al die technische meuk bij die topic
is 10w40 synthetische olie (Total 10W40 Quartz 7000) nou goed op slecht voor een clio 1 1.8 16v phase 2? Of welke olie is optiemaal?

is 10w40 synthetische olie (Total 10W40 Quartz 7000) nou goed op slecht voor een clio 1 1.8 16v phase 2? Of welke olie is optiemaal?
weet niet waarom je m bijgevuld hebt, maar dat is neit het idee van olie verversen, dat snap je zelf ook wel.paulusdecliokabouter schreef:Ik heb van weekend olie bij gevuld bij mijn clio 1.8 16v. ('95) Heb een 5 liter fles Total 10W40 Quartz 7000 gekocht (geschikt voor meervoudige kleppen motoren enz). Vind opzich wel goed spul. Is die olie goed in combi met andere soorten te gebruiken? heb het er namelijk ingegooid bij de overige olie.
Gewoon ff nieuw filtertje en kannetje blur, prima!

-
Had gepeild, stond onder helft olie in, dus dacht naai er wat bij. Kan dus beter maar gewoon meteen alles verversen. Kleine beurt komt er toch aan binnenkort
.

kleine beurt geen verversing? Das nieuw... 
Tuurlijk doen ze dat wel, althans, een fatsoenlijke garage wel. Zelfs kwikfuck doet t...dus...
Verversen om de 10.000 km ( bij 16V aanraden wat korten, dus na 8.000km oid) of elk jaar, ligt er aan wat er het eerste voorbij komt

Tuurlijk doen ze dat wel, althans, een fatsoenlijke garage wel. Zelfs kwikfuck doet t...dus...

Verversen om de 10.000 km ( bij 16V aanraden wat korten, dus na 8.000km oid) of elk jaar, ligt er aan wat er het eerste voorbij komt

ff logisch nadenken he
olie elke 10000km, kleine beurt bij de meeste auto's ook (niet de allernieuwste
), dus 1 + 1 = 2 he

-
en grote beurt om de?
-
@ Paulusdecliokabouter:
Ik raad je aan wat vaker je olie te peilen (met de stok, dus niet alleen op het metertje).
Een oliepeil onder de helft is namelijk heel link, probeer hem altijd zo dicht mogelijk bij de max te houden (te veel is ook niet goed trouwens, dus niet meer dan max erin gooien
).
Olie en filter vervang ik altijd elke 7000 km.
Gr, Frits.
Ik raad je aan wat vaker je olie te peilen (met de stok, dus niet alleen op het metertje).
Een oliepeil onder de helft is namelijk heel link, probeer hem altijd zo dicht mogelijk bij de max te houden (te veel is ook niet goed trouwens, dus niet meer dan max erin gooien
Olie en filter vervang ik altijd elke 7000 km.
Gr, Frits.
wel pijlen met koude motor. Alsie dan net ondet t max staat ist goed..
-
Ja hij stond onder de helft (had hier gelezen dat ie aardig vol moet zitten), daarom heb ik hem volgegooid tot 3/4 tussen min en de max. Ik geef hem wel een kleine beurt binnenkort. Als je hem te vol gooit dan gooit de motor wat teveel is overal eruit, dus daar let ik zeker wel op
.

-
Zolang hij niet over het max streepje zit gooit hij het er niet uit hoor.
En vol is natuurlijk beter dan 3/4 vol
Gr, Frits.
En vol is natuurlijk beter dan 3/4 vol
Gr, Frits.
dikker als 5w vind ik niet lekker starten in de winter en het loopt ook voor geen meter de eerste km.5gt8vturbo schreef:omdat ze daar waarschijnlijk alleen 16 klepper hebben ingetikt en toen kwam dit eruit. er wordt aangenomen dat je geen 6 tot 7000 toeren gaat halen. je moet bij kroon is vragen wat je erin moet gooien bij hard rijgedrag. (6 tot 7000 toeren) bij mijn turbo zeiden ze ook dat er makkelijk 5w40 in kon, toen ik zei dat de 6000 toeren wel vaak gehaald werden veranderde het hele verhaal, dit omdat je dan veel betere smering nodig heb en de motor wordt veel heter dus olie veel dunner dus bij 5w40 heb je bijna helemaal geen smering.
trouwens 5w40 heeft exact dezelfde viscositeit in warme toestand als een 0w40 of een 10w40 of een 15w40.
het getal voor de ..w geeft de viscositeitsindex aan in koude toestand, het getal erachter in warme toestand, het is een multigrade olie, welke een vrij constante viscositeit heeft bij een groot temperatuurbereik.
een 0w60 of 0w60 zal in feite dunner zijn koud en dikker in warme toestand als de gangbare 10w40.
het mengen van verschillende soorten olie is wel toegestaan en kan ook wel, maar ik kan het niet aanbevelen omdat de eigenschappen van het geheel minder zijn als van een nauwkeurig uitgebalanceerd merk.
eigenlijk hetzelfde als spruitjes en worteltjes in een pan koken, het kan wel maar het resultaat is niet echt lekker.
3000 is weinig hoor.... ik heb me auto nu 3/4e jaar en heb er nu 7000 km mee gereden ofzoJohan schreef:ook als je maar weinig rijd (zeg 3000 km/pj), is het toch wel aan te raden om 1x per jaar minstens de olie en oliefilter te vervangen.