Bonkkend geluid bij linker voorwielophanging
Mijn Twingo uit 93` maakt bij het uitveren linksvoor een bonkend/tikkend geluid. Het geluid is er alleen als de auto uitveert bij het oprijden van een drempel en bij het overhellen in een bocht. Als de auto stil staat en je tilt hem omhoog aan de linker kant kan je het ook horen. Als je de auto induwt is er niets te horen en hij deint ook niet na.
Is dit een schokbreker probleem of zouden het ook de ophangrubbers van de schokbreker kunnen zijn? Enne wat kunnen we er aan doen?
Is dit een schokbreker probleem of zouden het ook de ophangrubbers van de schokbreker kunnen zijn? Enne wat kunnen we er aan doen?
kijk eens naar je toplager. Of naar de bevestiging van je schokdemper aan de bovenkant. Als die niet goed vast zit namelijk, kan dat ook nogal bonkend geluid maken. Krik de auto ff op en voel of er ergens speling zit.
Daarnaast maken versleten draagarmrubbers vaak ook nogal een kabaal, vooral bij drempels. Hier zet ik mijn geld op in!
Daarnaast maken versleten draagarmrubbers vaak ook nogal een kabaal, vooral bij drempels. Hier zet ik mijn geld op in!
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: zo 8 jun 2003 19:00
- Locatie: Vlaardingen
Heb dit probleem ook gehad, bij mij was een veer gebroken. Een echte twingo kwaal
Ben gisteren bij de garage geweest. Mijn fusseekogel van de linker voorwielophanging bleek erg gaar te zijn. Na het vervangen daarvan bleek het geluid nog niet weg te zijn. Na verder onderzoek bleek dat de passing tussen de veer en veerschotel niet meer optimaal is. Daardoor kan de veer gaan bewegen als de auto uitveert. Volgens de monteur zorgt dit voor het geluid.
Volgens de garage was er niets aan te doen omdat het nog niet noodzakelijk was om de veer te vervangen.
Volgens de garage was er niets aan te doen omdat het nog niet noodzakelijk was om de veer te vervangen.
een veer die kan bewegen tussen de schotels is niet noodzakelijk om te vervangen???? Nou, fijn advies... 
Hebben ze ook gekeken WAAROM dat ding los zat? Lijkt me vrij handig! Er zal we een stuk afgebroken zijn, dat had mijn zus ook. Echt twingokwaaltje, net als wat maarten zegt..

Hebben ze ook gekeken WAAROM dat ding los zat? Lijkt me vrij handig! Er zal we een stuk afgebroken zijn, dat had mijn zus ook. Echt twingokwaaltje, net als wat maarten zegt..
-
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Nieuwstadt
yep die veren die zijn echte klote gemaakt.maar als je die gaat vervangen moet je effe eerst de kleurcode van de veer kijken en die door bellen .want als het zo gaat als in maastricht hebben ze er geen op voorraad liggen .
Toch eigenlijk leuk een auto tich van kleurcodes op de veren .en al die dingen gaan gewoon allemaal naar de klote
.lang leve renault
Toch eigenlijk leuk een auto tich van kleurcodes op de veren .en al die dingen gaan gewoon allemaal naar de klote

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Raar. Meeste Twingo's hebben een zwart-groene. Ligt bij ons standaard op voorrraad.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
yeps, bij coppes bergharen ook gewoon. maar misschien bedoeltie immi veren van spidan oid?
ik snap dat passingsverhaal niet echt...
een veer past of hij past niet...
Een ding is zeker: een veer die speling heeft tussen de schotels is niet normaal en kan gevaarlijk zijn. Ik zou zeggen: laat ze t maar uitzoeken en repareren. Weten ze zeker dat de schotels niet verrot zijn?
een veer past of hij past niet...
Een ding is zeker: een veer die speling heeft tussen de schotels is niet normaal en kan gevaarlijk zijn. Ik zou zeggen: laat ze t maar uitzoeken en repareren. Weten ze zeker dat de schotels niet verrot zijn?
Ik weet niet wat de staat van de schotel is. Ik vond het zelf ook een beetje vreemd verhaal maar ze bleven volhouden dat er geen gevaar was en dat ik gewoon kon gaan rijden. Ik zal volgende week zelf nog eens even gaan kijken. Het geluid was er eerst niet en nu is het er wel, dan lijkt mij toch dat er iets aan de hand is......?
Het was bijna 5 uur, daar kan het ook aan gelegen hebben....

Het was bijna 5 uur, daar kan het ook aan gelegen hebben....

klopt! Heb er pesoonlijk ook een hekel aan als mensen om 2 min voor 5 binnekomen, maar ja, dat is niet altijd hun schuld 
Wanneer je auto btw voor t laatst APK gekeurd, want speling op veren tussen de schotels betekent onherroepelijk afkeur..

Wanneer je auto btw voor t laatst APK gekeurd, want speling op veren tussen de schotels betekent onherroepelijk afkeur..
-
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: za 27 jul 2002 15:19
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Nieuwstadt
ja hebben jullie die op voorraad ?Nou dan moeten jullie eens door faxen naar kerres maastricht dat die dat ook doen.steeds als we een veer moeten hebben kunnen we kleuren checken en dan is het weer:''moeten we bestellen
''.

geen veer vervangen, die bonken nooit, zelfs als ze los zouden zitten en dat is echt onzin want ze kunnen nergens heen en het wagengewicht drukt ze in elkaar.
iets anders zit ruimte in, je hebt een zgn. schokdemper reparatieset, dit bestaat uit een rubber en toplager, het lijkt me zinvol om dat eens te proberen,
iets anders zit ruimte in, je hebt een zgn. schokdemper reparatieset, dit bestaat uit een rubber en toplager, het lijkt me zinvol om dat eens te proberen,
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: zo 8 jun 2003 19:00
- Locatie: Vlaardingen
@ Pierre : Wil niet eigenwijs zijn. Maar in mijn geval was dat bonkende geluid toch echt de veer. Ondanks het feit dat hij ingedrukt wordt. Maar dit geval hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan mijn probleem!
vind ik zowieso wel een goede optie, indien er wat kapot gaat aan je auto vervangen door betere spullen, veer gebroken dan een setje verlagings veren eronder, remschijven versleten dan een setje sportschijven eronder. meestal ben je dan niet zo veel duurder uit en je kan gelijk nog wat leuke veranderingen doen aan je auto
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: za 28 mei 2005 17:31
- Contacteer:
Dat heeft mijn vrouw ook gedaan met de twingo
Banden versleten?? toen velgen en nieuwe banden gekocht
Uitlaat versleten?? Sport uitlaat erop
Veer was gebroken maar dat was nog garantie. Ik denk trouwens dat het zowieso garantie mnoet wezen als er een veer breekt omdat et gewoon een fabrieksfout is, hoe kan het anders dat je niets anders hoort dan gebroken veren bij renault en bij andere merken niet?
(Laats verlagings veren eronder gehangen haal ik de ene veer eraf voor, is die ook gebroken. Gelukkig daar geen problemen mee gehad met rijden, maar kon nu ook geen verhaal gaan halen, was er al onderuit)
Banden versleten?? toen velgen en nieuwe banden gekocht
Uitlaat versleten?? Sport uitlaat erop
Veer was gebroken maar dat was nog garantie. Ik denk trouwens dat het zowieso garantie mnoet wezen als er een veer breekt omdat et gewoon een fabrieksfout is, hoe kan het anders dat je niets anders hoort dan gebroken veren bij renault en bij andere merken niet?
(Laats verlagings veren eronder gehangen haal ik de ene veer eraf voor, is die ook gebroken. Gelukkig daar geen problemen mee gehad met rijden, maar kon nu ook geen verhaal gaan halen, was er al onderuit)
he niet alleen renault veren breken hoor,
opel ook asrta vecrta en fiat cinqecento
oja en bij renault de twing,laguna 1 espace 2 en 3
achterveren clio en laguna ll achter
\en op de nieuwe megane een modus en velsatis zten service mededelingen op de veren ,preventief vervangen
opel ook asrta vecrta en fiat cinqecento
oja en bij renault de twing,laguna 1 espace 2 en 3
achterveren clio en laguna ll achter
\en op de nieuwe megane een modus en velsatis zten service mededelingen op de veren ,preventief vervangen
Mijn Twingo maakt sinds kort ook een tikkend/bonkend geluid linksvoor
Lijkt net of ergens speling op zit. Zondag effe kijken.

Lijkt net of ergens speling op zit. Zondag effe kijken.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Veerpoot lagers?Edwin16v schreef:Mijn Twingo maakt sinds kort ook een tikkend/bonkend geluid linksvoor![]()
Lijkt net of ergens speling op zit. Zondag effe kijken.
Project: GTT Blue Sport
Ja dat wel, maar heb nu de originele voorschokbrekers eronder zitten.Jacco Osté schreef:Schroefset goed vastgezet?
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 12 sep 2005 13:15
bij een bepaald bouwjaar gebeurde dit enorm vaak. De veer breekt gewoon, maar deze wordt door Renault vergoed!!pierre schreef:het klopt dat veren bij renault afbreken als strootjes, slechte kwaliteit.
indien afgebroken, kun je dit makkelijk zien door de wagenhoogte even na te meten, moet dan 1 cm of meer gezakt zijn.
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 12 sep 2005 13:15
waar zo'n suf programma al niet goed voor is, kijk hier maar eens om te kijken of je nog wat geld kan terugkrijgen
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/337
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/337
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
og og pier wat weet je het toch weer goedpierre schreef:geen veer vervangen, die bonken nooit, zelfs als ze los zouden zitten en dat is echt onzin want ze kunnen nergens heen en het wagengewicht drukt ze in elkaar.
iets anders zit ruimte in, je hebt een zgn. schokdemper reparatieset, dit bestaat uit een rubber en toplager, het lijkt me zinvol om dat eens te proberen,
ben je zelf wel een praktijk mannetje?
of haal je je wijsheid uit boekjes
damn wat kan jij zullen als een kip zonder kop
Dank je wel JaccoJacco Osté schreef:Schroefset goed vastgezet?
Op de een of andere manier is de bevestiging bovenop losgeraakt.
Die ronde schotel zeg maar, alles vastgezet en nergens last meer van.
vanwaar zo'n reactie?Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:og og pier wat weet je het toch weer goedpierre schreef:geen veer vervangen, die bonken nooit, zelfs als ze los zouden zitten en dat is echt onzin want ze kunnen nergens heen en het wagengewicht drukt ze in elkaar.
iets anders zit ruimte in, je hebt een zgn. schokdemper reparatieset, dit bestaat uit een rubber en toplager, het lijkt me zinvol om dat eens te proberen,
ben je zelf wel een praktijk mannetje?
of haal je je wijsheid uit boekjes
damn wat kan jij zullen als een kip zonder kop
Bovendien zat ie wel redelijk in de buurt


Edwin16v schreef:Dank je wel JaccoJacco Osté schreef:Schroefset goed vastgezet?![]()
Op de een of andere manier is de bevestiging bovenop losgeraakt.
Die ronde schotel zeg maar, alles vastgezet en nergens last meer van.

Het was nog wel een geintje

Fijn dat alles weer OK is

Wel ff opletten dat het niet weer losloopt dan

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T