[GTT] Aandrijfas: wat is er nou écht kapot?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb nogal slechte ervaringen met aandrijfassen. Elke Renault die ik heb gehad (met uitzondering van mijn eerste), en dat zijn er onderhand al 4, heeft wel een kapotte/tikkende aandrijfas gehad. Nou is de rechterzijde niet zo'n probleem, als die tikt is het een van de homokineten die in de hoezen zitten.

De witte 5 die ik had, was de as door de hoes gebroken. Nou was dat de bakzijde... en daar had ik nog geen ervaring mee. Maargoed, ik dus die as er uithalen en vervangen. Terug er in doen tikte de as: in de zoals de dealer het noemt "satelliet" waar de 3poot in zit.

Nou heb ik met mijn GTT in Frankrijk op het circuit gereden. Dat vonden m'n assen na 19 jaar niet fijn, ze tikken nu beiden. De rechterzijde vervangen is dan niet zo'n probleem, ik zit meer met de bakzijde...

De as tikt bij rechtdoorgaan, eerst alleen bij langzaam rijden, nu ook met tot de 30 a 40 km/u. Wat ik me afvraag, wat zorgt nou voor het tikken? Zijn de 3 lagers op de as (die in de bak steken) versleten? Is het metaal (kan toch, na 19 jaar) versleten? Is het intern in de bak (de satelliet) versleten?

Ik wil nu nieuwe assen kopen, maar moet ik dan ook de satelliet erbij vervangen omdat die ook versleten is? Ik wil niet nadat ik het vervangen heb wéér een reparatie moeten uitvoeren.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

neem aan dat je met sattelliet niet je diff bedoeld of wel? je hebt t over inwendige van de bak, maar dat heeft nix met assen te maken..
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Zit in de bak ja, is het punt waar de 3poot in de bak steekt. Alleen de dealer heeft met hun programma een plaatje ervan...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Da's je dif, dat ka nstuk zijn, alleen ik heb dat alleen nog maar meegemaakt met wagens van het VAG concern :D. Mijn 5 nog niet.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

diff van onze 205 xs carb was na een dagje zandvoort ook naar de tering. Er is dan wel onnoemelijk mee gestierd!! :~
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ok thnx, maar niemand weet wat het geluid veroorzaakt?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

de speling op de versleten onderdelen lijkt me zo he ;) (B)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Klinkt idd logisch. Maar er kan niet gezegd worden wat het snelste slijt? Ik bedoel dus, dat de 3 kopjes op de as sneller uitgesleten zijn dan de binnenkant van de bak? Want het moet natuurlijk wel op elkaar passen als ik een nieuwe er op zit, dat die speling dan verdwenen is.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

meten is weten!

pak de schuifmaat en de vraagbaak en meet je rot :D

Denk dat de assen eerder slijten hoor, met oog op reparatiekosten. Aan de andere kant, zou t me niets verbazen als t andersom is...tis en blijft Renault he ;)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Joost (DoubleYou) schreef: Nou heb ik met mijn GTT in Frankrijk op het circuit gereden. Dat vonden m'n assen na 19 jaar niet fijn, ze tikken nu beiden.
Dat zal toch niet daardoor gekomen zijn?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Chris, ik denk de combinatie leeftijd en het "uitbundige" gebruik. In ieder geval begon het tikken (eerst zacht, nu wordt het steeds harder) na de circuitrondes. Net zoals dat een schokdemper er waarschijnlijk is mee opgehouden, de auto veerde ineens meer door in zo'n bocht, waardoor ik dus ook op een gegeven moment langs de baan belande ;)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Joost (DoubleYou) schreef:Chris, ik denk de combinatie leeftijd en het "uitbundige" gebruik.
:lol: Uitbundig?! :lol: Zal ik hem eens meenemen voor je? Oeps, heb ik al eens gedaan...;)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

as far as I know slijt vooral de lagering van die 3-poot, en niet de buitenkant en diff. Ik weet niet of het dan de binnenste pen, de naaldjes, of de binnenkant van die 3 'tonnen' is, dat zou je eens kunnen meten.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

joost, dat van je schokdemper, kan dat niet gewoon je stabi zijn die aan 1 kant los is gekomen van je draagarm? Dat heb ik nu bij mijn clio ook namelijk (vd week ff maken)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

satelliet nr. 7700856937 nooit vervangen gaat even lang mee als de bak, dus pakweg 400.000 km.

bij mij is het eens vervangen en het had geen zin, het geluid zat hier niet in.
ruilassen gaan 180.000-200.000 km mee, mits de ashoezen niet scheuren.

homokineten tikken niet rechtuit dus is het misschien iets anders.
als ze versleten zijn beginnen ze te kloppen in een bocht, een soort mixergeluid.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bij mij tikt de as bij rechtuit, dus bakzijde, de 3poot. Maar voelen aan de andere as heb ik duidelijk speling, en een homokineet hoort toch geen speling te hebben? Het geluid van de bakzijde-as overstemt natuurlijk de andere kant.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

pierre schreef: homokineten tikken niet rechtuit dus is het misschien iets anders.
als ze versleten zijn beginnen ze te kloppen in een bocht, een soort mixergeluid.
Hij kan wel tikken bij rechtdoor ik heb er ook nog eentje liggen (wil je hem hebben :p ) die dat doet. Heel vreemd maar het leek erop dat als er weinig druk opstaat dat hij dan gaat tikken(rechtdoor dus) en in de bochten was het veel en veel minder. We hebben het gecheched door de auto op te krikken en de motor te laten draaien gas te geven en aan het stuur draaien!
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

aandrijfassen hebben altijd iets speling, dit is heel normaal
wieldraagarmen moeten vast zitten.

als je denkt dat de assen problemen geven, gewoon 2 vd sloop halen, goedkoopste oplossing maar ik zou die satelliet laten zitten.

een ruilas bij de dealer kost ongeveer 140 euro
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

pierre schreef:satelliet nr. 7700856937 nooit vervangen gaat even lang mee als de bak, dus pakweg 400.000 km.

bij mij is het eens vervangen en het had geen zin, het geluid zat hier niet in.
ruilassen gaan 180.000-200.000 km mee, mits de ashoezen niet scheuren.

Vwb kapotgaande versnellingsbakken heb je niet helemaal gelijk Pierre. Ik denk dat er hier wel redelijk wat mensen zijn die geen 400.000 km met hun bak hebben gedaan. Nog niet de helft.....

Ook een opmerking mbt ruilassen: nieuwe gaan lang niet altijd 180 tot 200k mee, zelfs met hele ashoezen. Ruilassen ook niet, helemaal aftermarket van de automaterialenzaak niet.

Je had laatst ook al een opmerking over een stuurkolom van een Clio dat een leven lang mee zou kunnen volgens jou ,wat ook zelden het geval is bij reno.

Hoe kom jij bij die 'getallen'?
Zo goed zijn Renaults gewoon niet (mijn ervaring)

Wat doe je voor werk als ik vragen mag? Of kom je daar niet aan die getallen/ levensduren?

No offence overigens. Enigste wat ik wil bereiken is duidelijkheid. Straks gaan mensen denken dat ze ECHT pech hebben als hun bak het bij 200.000 begeeft, terwijl dat redelijk normaal is.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

Ik denk dat het heel veel te maken heb met hoe je met je wagen omgaat. Als jij vaak spint, hard optrekt, hard remt hard over drempels heen crosst, auto verlaagd (verlagingsveren staan ze toch weer erger onder druk), gaan je aandrijf assen en bak niet zo lang mee, maar rij jij overal rustig en schakel jij goed en vervangt je olie om de 60k van je bak gaat hij echt wel 400k mee en halen je assen het ook wel 200k. Renaults zijn zeer kwetsbaar bij ruig rij gedrag, (ik haal die cijfers ook niet hoor :D )
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

mijn getallen zijn uit de praktijk, ik rijd al 18 jaar met mijn renault en al meer als 400.000 km afgelegd.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

pierre schreef:mijn getallen zijn uit de praktijk, ik rijd al 18 jaar met mijn renault en al meer als 400.000 km afgelegd.
okee, maar wat voor type renault? GT-turbo? Clio?

En 1 zwaluw in de lucht maakt nog geen zomer: dat jij 400.000 km rijdt met 1 versnellingsbak is 1, maar ik kan er daartegenover wel 30-40 reno's zetten die nog geen 200.000 km hebben gehaald met hun versnellingsbak.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

GTT, maarja Pierre is gewoon een nette rijder die veel lange afstanden rijd.
Denk dat menig GT Turbo rijder toch anders met de auto omgaat.
Als ik een snelle sprint neerzet geef ik dat ding ook flink op z'n flikker.
Met mijn rijgedrag zal de turbo ook geen 2 ton halen, maja dat soort slijtage vind ik niet erg.
Er is een groot verschil tussen zelf slopen en de auto de boel laten slopen :p

Overigens zijn veel versnellingsbakken na de 2 ton hard aan het achteruit gaan, zeker de synchromeshen. Maja das Reiniers gebied.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nou Pierre, als jij 400.000 hebt gereden met je GTT: petje af!
Ik neem aan met 1 en dezelfde auto?
Nooit geen bak kapot gehad? Nooit geen stuurkolom lagers moeten vervangen.

Dan moet je volgens mij wel op eieren rijden, of zijn dat allemaal stukken A'dam-Munchen?
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik heb zojuist 2 ruilassen besteld. Volgende week weet ik weer meer: of het tikken dus ermee gestopt is.
1nsane
Berichten: 760
Lid geworden op: do 10 mar 2005 23:59

kijk renaults zijn net vrouwen, als je andere merken kijkt, zoals golfjes en toyota's enz oke oke lelijke autos maar ze gaan rustig 3 a 4 ton mee, maat van mij zijn corolla uit 89, 330 000 gereje, nu begint 1 homokneet te tikken heel zachies in de bocht, rest nog in PERFECTE staat, zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, dat zijn gewoon de sterke mannen onder de auto's, renaults moet je met respect behandelen alsof het een vrouw is, en dan zal je respect terug krijgen :D
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

canonballman schreef:Nou Pierre, als jij 400.000 hebt gereden met je GTT: petje af!
Ik neem aan met 1 en dezelfde auto?
Nooit geen bak kapot gehad? Nooit geen stuurkolom lagers moeten vervangen.

Dan moet je volgens mij wel op eieren rijden, of zijn dat allemaal stukken A'dam-Munchen?
dezelfde auto en dezelfde motor, 2 jaar geleden eens de koppaking vervangen uit voorzorg wegens doorzweten olie en eveneens de bak vervangen uit voorzorg omdat deze iets haakte van een sloop gt met 120.000 km op de teller , en die bak was niet eens zoveel beter als mijn oude met toen 390.000 km.
Ik ben nu weer 60.000 km verder.

stuurkolomlagers gaan nooit kapot bij mij, ik zou niet weten van wat.
ik hang niet aan me stuur.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Joost (DoubleYou) schreef:Ik heb zojuist 2 ruilassen besteld. Volgende week weet ik weer meer: of het tikken dus ermee gestopt is.
ik hoop het, want het is een dure grap die assen.
Plaats reactie