Ik heb nogal slechte ervaringen met aandrijfassen. Elke Renault die ik heb gehad (met uitzondering van mijn eerste), en dat zijn er onderhand al 4, heeft wel een kapotte/tikkende aandrijfas gehad. Nou is de rechterzijde niet zo'n probleem, als die tikt is het een van de homokineten die in de hoezen zitten.
De witte 5 die ik had, was de as door de hoes gebroken. Nou was dat de bakzijde... en daar had ik nog geen ervaring mee. Maargoed, ik dus die as er uithalen en vervangen. Terug er in doen tikte de as: in de zoals de dealer het noemt "satelliet" waar de 3poot in zit.
Nou heb ik met mijn GTT in Frankrijk op het circuit gereden. Dat vonden m'n assen na 19 jaar niet fijn, ze tikken nu beiden. De rechterzijde vervangen is dan niet zo'n probleem, ik zit meer met de bakzijde...
De as tikt bij rechtdoorgaan, eerst alleen bij langzaam rijden, nu ook met tot de 30 a 40 km/u. Wat ik me afvraag, wat zorgt nou voor het tikken? Zijn de 3 lagers op de as (die in de bak steken) versleten? Is het metaal (kan toch, na 19 jaar) versleten? Is het intern in de bak (de satelliet) versleten?
Ik wil nu nieuwe assen kopen, maar moet ik dan ook de satelliet erbij vervangen omdat die ook versleten is? Ik wil niet nadat ik het vervangen heb wéér een reparatie moeten uitvoeren.
[GTT] Aandrijfas: wat is er nou écht kapot?
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
neem aan dat je met sattelliet niet je diff bedoeld of wel? je hebt t over inwendige van de bak, maar dat heeft nix met assen te maken..
-
- Contacteer:
Zit in de bak ja, is het punt waar de 3poot in de bak steekt. Alleen de dealer heeft met hun programma een plaatje ervan...
diff van onze 205 xs carb was na een dagje zandvoort ook naar de tering. Er is dan wel onnoemelijk mee gestierd!! 

-
- Contacteer:
Ok thnx, maar niemand weet wat het geluid veroorzaakt?
de speling op de versleten onderdelen lijkt me zo he

-
- Contacteer:
Klinkt idd logisch. Maar er kan niet gezegd worden wat het snelste slijt? Ik bedoel dus, dat de 3 kopjes op de as sneller uitgesleten zijn dan de binnenkant van de bak? Want het moet natuurlijk wel op elkaar passen als ik een nieuwe er op zit, dat die speling dan verdwenen is.
meten is weten!
pak de schuifmaat en de vraagbaak en meet je rot
Denk dat de assen eerder slijten hoor, met oog op reparatiekosten. Aan de andere kant, zou t me niets verbazen als t andersom is...tis en blijft Renault he
pak de schuifmaat en de vraagbaak en meet je rot

Denk dat de assen eerder slijten hoor, met oog op reparatiekosten. Aan de andere kant, zou t me niets verbazen als t andersom is...tis en blijft Renault he

Dat zal toch niet daardoor gekomen zijn?Joost (DoubleYou) schreef: Nou heb ik met mijn GTT in Frankrijk op het circuit gereden. Dat vonden m'n assen na 19 jaar niet fijn, ze tikken nu beiden.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
-
- Contacteer:
Chris, ik denk de combinatie leeftijd en het "uitbundige" gebruik. In ieder geval begon het tikken (eerst zacht, nu wordt het steeds harder) na de circuitrondes. Net zoals dat een schokdemper er waarschijnlijk is mee opgehouden, de auto veerde ineens meer door in zo'n bocht, waardoor ik dus ook op een gegeven moment langs de baan belande 

Joost (DoubleYou) schreef:Chris, ik denk de combinatie leeftijd en het "uitbundige" gebruik.

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
joost, dat van je schokdemper, kan dat niet gewoon je stabi zijn die aan 1 kant los is gekomen van je draagarm? Dat heb ik nu bij mijn clio ook namelijk (vd week ff maken)
satelliet nr. 7700856937 nooit vervangen gaat even lang mee als de bak, dus pakweg 400.000 km.
bij mij is het eens vervangen en het had geen zin, het geluid zat hier niet in.
ruilassen gaan 180.000-200.000 km mee, mits de ashoezen niet scheuren.
homokineten tikken niet rechtuit dus is het misschien iets anders.
als ze versleten zijn beginnen ze te kloppen in een bocht, een soort mixergeluid.
homokineten tikken niet rechtuit dus is het misschien iets anders.
als ze versleten zijn beginnen ze te kloppen in een bocht, een soort mixergeluid.
-
- Contacteer:
Bij mij tikt de as bij rechtuit, dus bakzijde, de 3poot. Maar voelen aan de andere as heb ik duidelijk speling, en een homokineet hoort toch geen speling te hebben? Het geluid van de bakzijde-as overstemt natuurlijk de andere kant.
-
Hij kan wel tikken bij rechtdoor ik heb er ook nog eentje liggen (wil je hem hebbenpierre schreef: homokineten tikken niet rechtuit dus is het misschien iets anders.

aandrijfassen hebben altijd iets speling, dit is heel normaal
wieldraagarmen moeten vast zitten.
als je denkt dat de assen problemen geven, gewoon 2 vd sloop halen, goedkoopste oplossing maar ik zou die satelliet laten zitten.
een ruilas bij de dealer kost ongeveer 140 euro
wieldraagarmen moeten vast zitten.
als je denkt dat de assen problemen geven, gewoon 2 vd sloop halen, goedkoopste oplossing maar ik zou die satelliet laten zitten.
een ruilas bij de dealer kost ongeveer 140 euro
-
pierre schreef:satelliet nr. 7700856937 nooit vervangen gaat even lang mee als de bak, dus pakweg 400.000 km.
Vwb kapotgaande versnellingsbakken heb je niet helemaal gelijk Pierre. Ik denk dat er hier wel redelijk wat mensen zijn die geen 400.000 km met hun bak hebben gedaan. Nog niet de helft.....
Ook een opmerking mbt ruilassen: nieuwe gaan lang niet altijd 180 tot 200k mee, zelfs met hele ashoezen. Ruilassen ook niet, helemaal aftermarket van de automaterialenzaak niet.
Je had laatst ook al een opmerking over een stuurkolom van een Clio dat een leven lang mee zou kunnen volgens jou ,wat ook zelden het geval is bij reno.
Hoe kom jij bij die 'getallen'?
Zo goed zijn Renaults gewoon niet (mijn ervaring)
Wat doe je voor werk als ik vragen mag? Of kom je daar niet aan die getallen/ levensduren?
No offence overigens. Enigste wat ik wil bereiken is duidelijkheid. Straks gaan mensen denken dat ze ECHT pech hebben als hun bak het bij 200.000 begeeft, terwijl dat redelijk normaal is.
-
Ik denk dat het heel veel te maken heb met hoe je met je wagen omgaat. Als jij vaak spint, hard optrekt, hard remt hard over drempels heen crosst, auto verlaagd (verlagingsveren staan ze toch weer erger onder druk), gaan je aandrijf assen en bak niet zo lang mee, maar rij jij overal rustig en schakel jij goed en vervangt je olie om de 60k van je bak gaat hij echt wel 400k mee en halen je assen het ook wel 200k. Renaults zijn zeer kwetsbaar bij ruig rij gedrag, (ik haal die cijfers ook niet hoor
)

-
okee, maar wat voor type renault? GT-turbo? Clio?pierre schreef:mijn getallen zijn uit de praktijk, ik rijd al 18 jaar met mijn renault en al meer als 400.000 km afgelegd.
En 1 zwaluw in de lucht maakt nog geen zomer: dat jij 400.000 km rijdt met 1 versnellingsbak is 1, maar ik kan er daartegenover wel 30-40 reno's zetten die nog geen 200.000 km hebben gehaald met hun versnellingsbak.
GTT, maarja Pierre is gewoon een nette rijder die veel lange afstanden rijd.
Denk dat menig GT Turbo rijder toch anders met de auto omgaat.
Als ik een snelle sprint neerzet geef ik dat ding ook flink op z'n flikker.
Met mijn rijgedrag zal de turbo ook geen 2 ton halen, maja dat soort slijtage vind ik niet erg.
Er is een groot verschil tussen zelf slopen en de auto de boel laten slopen
Overigens zijn veel versnellingsbakken na de 2 ton hard aan het achteruit gaan, zeker de synchromeshen. Maja das Reiniers gebied.
Denk dat menig GT Turbo rijder toch anders met de auto omgaat.
Als ik een snelle sprint neerzet geef ik dat ding ook flink op z'n flikker.
Met mijn rijgedrag zal de turbo ook geen 2 ton halen, maja dat soort slijtage vind ik niet erg.
Er is een groot verschil tussen zelf slopen en de auto de boel laten slopen

Overigens zijn veel versnellingsbakken na de 2 ton hard aan het achteruit gaan, zeker de synchromeshen. Maja das Reiniers gebied.
-
Nou Pierre, als jij 400.000 hebt gereden met je GTT: petje af!
Ik neem aan met 1 en dezelfde auto?
Nooit geen bak kapot gehad? Nooit geen stuurkolom lagers moeten vervangen.
Dan moet je volgens mij wel op eieren rijden, of zijn dat allemaal stukken A'dam-Munchen?
Dan moet je volgens mij wel op eieren rijden, of zijn dat allemaal stukken A'dam-Munchen?
-
- Contacteer:
Ik heb zojuist 2 ruilassen besteld. Volgende week weet ik weer meer: of het tikken dus ermee gestopt is.
kijk renaults zijn net vrouwen, als je andere merken kijkt, zoals golfjes en toyota's enz oke oke lelijke autos maar ze gaan rustig 3 a 4 ton mee, maat van mij zijn corolla uit 89, 330 000 gereje, nu begint 1 homokneet te tikken heel zachies in de bocht, rest nog in PERFECTE staat, zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, dat zijn gewoon de sterke mannen onder de auto's, renaults moet je met respect behandelen alsof het een vrouw is, en dan zal je respect terug krijgen 

dezelfde auto en dezelfde motor, 2 jaar geleden eens de koppaking vervangen uit voorzorg wegens doorzweten olie en eveneens de bak vervangen uit voorzorg omdat deze iets haakte van een sloop gt met 120.000 km op de teller , en die bak was niet eens zoveel beter als mijn oude met toen 390.000 km.canonballman schreef:Nou Pierre, als jij 400.000 hebt gereden met je GTT: petje af!
Ik ben nu weer 60.000 km verder.
stuurkolomlagers gaan nooit kapot bij mij, ik zou niet weten van wat.
ik hang niet aan me stuur.