Help ! Remprobleem !
Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.
Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.
Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
Wegvallen remkracht en kraken Clio 16V '92
Misschien zit het probleem in een sensor van de ABS.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Jij hebt een behoorlijk probleem zal ik je zeggen.
Ga er vanuit dat je remblokjes helemaal op zijn, dat is het gekraak wat je hoort.
Als dat het niet is, check ff je remvloeistof peil en of het niet lekt.
Toevallig laatste tijd remvloeistof helemaal vervangen, zo ja, zit er waarschijnlijk lucht in.
Wat ook kan zijn, aangezien na het inhouden de druk minder word, dat je cilinder kaduuk is. In dat geval word het alleen maar erger en zelfmoord om te blijven rijden.
Ga er vanuit dat je remblokjes helemaal op zijn, dat is het gekraak wat je hoort.
Als dat het niet is, check ff je remvloeistof peil en of het niet lekt.
Toevallig laatste tijd remvloeistof helemaal vervangen, zo ja, zit er waarschijnlijk lucht in.
Wat ook kan zijn, aangezien na het inhouden de druk minder word, dat je cilinder kaduuk is. In dat geval word het alleen maar erger en zelfmoord om te blijven rijden.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Blokken zijn goed, vloeistofpeil ook en lekt niet. De auto remt de ene keer goed, de andere keer heb ik dit probleem. Zoals ik al zei als ik het pedaal loslaat en weer intrap remt ie weer goed enz. enz.Son Boelie schreef:Jij hebt een behoorlijk probleem zal ik je zeggen.
Ga er vanuit dat je remblokjes helemaal op zijn, dat is het gekraak wat je hoort.
Als dat het niet is, check ff je remvloeistof peil en of het niet lekt.
Toevallig laatste tijd remvloeistof helemaal vervangen, zo ja, zit er waarschijnlijk lucht in.
Wat ook kan zijn, aangezien na het inhouden de druk minder word, dat je cilinder kaduuk is. In dat geval word het alleen maar erger en zelfmoord om te blijven rijden.
Heel vreemd. Maar zal geen zelfmoord ermee plegen hoor, breng hem wel gewoon weg. Iemand tips waarheen ?
Is 't pedaal dan ook hard ? Dan is 't de vacuümklep op je bekrachtiger.Vince [Clio 16V] schreef:Help ! Remprobleem !
Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.
Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.
Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Laat het even weten wat het uiteindelijk was. Ik zet mijn geld in op cilinder.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Ja dat klopt ! Pedaal voelt dan hard aan ja, is dan niet verder in te trappen en trilt een beetje mee met het ratelend geluid.StevenK schreef:Is 't pedaal dan ook hard ? Dan is 't de vacuümklep op je bekrachtiger.Vince [Clio 16V] schreef:Help ! Remprobleem !
Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.
Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.
Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
Waar zit die vacuümklep precies op de bekrachtiger ? Hoe werkt ie ?
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Ik ben inmiddels iets wijzer, er is vandag even vlug naar gekeken. Het schijnt dat het probleem zit in de bekrachtiger, deze zou zo af en toe niet genoeg vacuüm vasthouden.
Iemand ervaring met het vervangen hiervan, een indicatie van de prijs of een goed adresje om dit te laten doen ?
Iemand ervaring met het vervangen hiervan, een indicatie van de prijs of een goed adresje om dit te laten doen ?
een nieuwe bekrachtiger kost al gauw 300 euro.
het wegvallen van het vacuum kan diverse oorzaken hebben
- de trommel zelf is lek
- een klepje op de trommel waar de vacuumslang aan zit is lek
- de vacuumslang is lek
- het inlaatspruitstuk geeft onvoldoende vacuum aan de slang door een verstopping
alles checken alvorens de trommel te vervangen, neem er een van de sloop voor 10 euro of zoiets.
loshalen gaat door 4 moeren achter de pedalen los te schroeven en eerst de hoofdremcylinder in het motorcompartiment los te halen.
het wegvallen van het vacuum kan diverse oorzaken hebben
- de trommel zelf is lek
- een klepje op de trommel waar de vacuumslang aan zit is lek
- de vacuumslang is lek
- het inlaatspruitstuk geeft onvoldoende vacuum aan de slang door een verstopping
alles checken alvorens de trommel te vervangen, neem er een van de sloop voor 10 euro of zoiets.
loshalen gaat door 4 moeren achter de pedalen los te schroeven en eerst de hoofdremcylinder in het motorcompartiment los te halen.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Na nog even wat testen blijf ik het toch vreemd vinden dat ie dat krakende geluid maakt, wat volgens mij toch van de ABS komt. Als ik zachtjes rem en op een bepaalde snelheid kom, bijna tot stilstand hoor ik nu wat snel tikken wat ook iets in het pedaal te voelen is. Als ik het pedaal ingerdrukt houd en bijna stilstaat blijft dat tikken ook heel even doorgaan. Dat moet de ABS zijn lijkt mij....
Kan de ABS zo gaan doen door een bekrachtiger die niet goed is ?
Kan de ABS zo gaan doen door een bekrachtiger die niet goed is ?
Nog een keer... storing in een of meerdere sensoren?evo schreef:Misschien zit het probleem in een sensor van de ABS.
Niet aan gedacht.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Maar er lekt geen vloeistof of zorobclio16V schreef:Dan zou het storingslampje moeten gaan branden......
Ik hou het ook op een lekke hoofdremcilinder.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Maar is het dan niet zo dat als die hoofdremcylinder lek is dat ie het probleem altijd zou moeten vertonen ? Als ik hard rem bijvoorbeeld is er niks aan de handrobclio16V schreef:Dat hoeft ook niet.
het is geen hoofdremcylinder of abs.
het is de regeling van het vacuum, dit is onbetrouwbaar, zeer waarschijnlijk door een klepje wat niet goed sluit, bij mijn 5 was dit exacte probleem te wijten aan een tweede klep op het inlaatspruitstuk, maar dit schijnt een clio niet te hebben.
door een tekort aan vacuum kun je niet remmen.
slangen en klep controleren, vervangen.
als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
als de hoofdremcylinder lek is, trap je door en kun je constant niet remmen, dat is hier niet zo.
als de bekrachtiger lek is, hoor je een gesis.
abs is elektronisch en de auto remt ook zonder abs prima.
het is de regeling van het vacuum, dit is onbetrouwbaar, zeer waarschijnlijk door een klepje wat niet goed sluit, bij mijn 5 was dit exacte probleem te wijten aan een tweede klep op het inlaatspruitstuk, maar dit schijnt een clio niet te hebben.
door een tekort aan vacuum kun je niet remmen.
slangen en klep controleren, vervangen.
als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
als de hoofdremcylinder lek is, trap je door en kun je constant niet remmen, dat is hier niet zo.
als de bekrachtiger lek is, hoor je een gesis.
abs is elektronisch en de auto remt ook zonder abs prima.
Ik vind het beetje klinken als een abs storing. Bekrachtiger of cilinder zouden ook kunnen gezien je gevoelsmatige drukverlies..maar daar kan ik het door jou genoemde gekraak niet bij plaatsen.
Ik adviseer je om er even mee langs de dealer te gaan, en het rem en abs systeem even goed te laten nakijken.
Succes.
Ik adviseer je om er even mee langs de dealer te gaan, en het rem en abs systeem even goed te laten nakijken.
Succes.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Dat gekraak is hoogstwaarschijnlijk de ABS pomp, er is dan ook trilling voelbaar in het pedaal.Bart V schreef:Ik vind het beetje klinken als een abs storing. Bekrachtiger of cilinder zouden ook kunnen gezien je gevoelsmatige drukverlies..maar daar kan ik het door jou genoemde gekraak niet bij plaatsen.
Ik adviseer je om er even mee langs de dealer te gaan, en het rem en abs systeem even goed te laten nakijken.
Succes.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Nee das ook niet de bedoeling nee. Breng hem volgende week wel weg, denk naar Veban in Rijswijk, moest toch ook wat aan mijn uitlaat gebeuren, kan ie gelijk even kijken. Tis alleen zo vervelend dat ik zelf niet precies weet waar het hem in zit... Dan kunnen ze je van alles wijsmaken of dingen vervangen die misschien niet zo zeer nodig zijn.pierre schreef:in ieder geval kun je hier niet mee doorrijden, te gevaarlijk.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
- Locatie: Rotterdam
Zekeringetje ABS eruit getrokken, probleem verholpen...
Heel vaag
Heel vaag

Een beetje maar zo werkt het niet exact. Je rembekrachtiger bestaat uit 2 kamers, beide kamers bevatten een vacuum. Ertussenin zit een membraan. De as van het rempedaal zit aan dit membraan vast en gaat de hoofdremcilinder in. Het membraan wordt op zijn plek gehouden door een veer die het membraan en dus het pedaal terugduwt, zodat het membraan niet vanzelf de rem in gaat drukken als het bekrachtigd word!! Echter, deze is niet zo sterk, je trapt er wel doorheen.pierre schreef: als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
Wanneer je nu op de rem trapt, gaat er een opening onstaan aan de achterkant van de bekrachtiger, waardoor buitenlucht (relatief gezien dus op 1 bar overdruk) aan die kant MEE drukt tegen het membraan, en dus meehelpt om het membraan in te drukken, dus de as die in de hoofdremcilinder uitkomt waardoor je kan remmen.
Zonder membraan hebben we geen drukverschil, waardoor we op eigen kracht de hoofdremcilinder bedienen en dan dus remmen.
Nu even wat rekensommetjes.
Je druk op het pedaal wordt door de arm met een factor 4 vergroot je bekrachtiger in. Bedenk dat de as door de bekrachtiger loopt en dan je hoofdremcilinder in.
Je hoofdremcilinder heeft een overbrenging die de kracht nog eens vergroot met een factor 9 (Dit is de verhouding tussen de inhoud van de zuiger van de hoofremcilinder en zuiger in je remklauw)
Dus als je met 10 kilogram op de pedaal drukt, druk je zonder bekrachtiging met 360 kilogram totaal op de remblokjes (da's 180 kg per blokje, immers, 2 blokjes per zuiger).
Nu gaan we de bekrachtiger aansluiten. We zullen eens stellen dat de diameter 20cm is, 3,14 x (0,1 meter x 0,1 meter) = 0,0314 vierkante meter. Op 1 bar drukt er 1000 kg op 1 vierkante meter, dus nu drukt er 31 kilogram op het membraan, alleen door de luchtdruk! Doen we dit weer vermenigvuldigen, komt er 31+10 x 36 kilogram op de blokjes ( dit even delen door 2) en dat is 738 kg per blokje!
vergelijken we dat eens met die 180 kilogram van tevoren en dan kun je raden waarom het pedaal zo hard aanvoelt met 180! Je mist bijna 600 kilogram die even meehelpt per blokje

dat was 'n leuk stukje tiepen

-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
tijd over.......
Jij wiskunde leraar????
Jij wiskunde leraar????
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Riel studeert voor Leraar automobieltechniek.Son Boelie schreef:tijd over.......
Jij wiskunde leraar????
Maar klasse gedaan riel. dit is goed te begrijpen

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
dat verklaart een boel.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
samenvatting :Riël schreef:Een beetje maar zo werkt het niet exact. Je rembekrachtiger bestaat uit 2 kamers, beide kamers bevatten een vacuum. Ertussenin zit een membraan. De as van het rempedaal zit aan dit membraan vast en gaat de hoofdremcilinder in. Het membraan wordt op zijn plek gehouden door een veer die het membraan en dus het pedaal terugduwt, zodat het membraan niet vanzelf de rem in gaat drukken als het bekrachtigd word!! Echter, deze is niet zo sterk, je trapt er wel doorheen.pierre schreef: als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
Wanneer je nu op de rem trapt, gaat er een opening onstaan aan de achterkant van de bekrachtiger, waardoor buitenlucht (relatief gezien dus op 1 bar overdruk) aan die kant MEE drukt tegen het membraan, en dus meehelpt om het membraan in te drukken, dus de as die in de hoofdremcilinder uitkomt waardoor je kan remmen.
Zonder membraan hebben we geen drukverschil, waardoor we op eigen kracht de hoofdremcilinder bedienen en dan dus remmen.
Nu even wat rekensommetjes.
Je druk op het pedaal wordt door de arm met een factor 4 vergroot je bekrachtiger in. Bedenk dat de as door de bekrachtiger loopt en dan je hoofdremcilinder in.
Je hoofdremcilinder heeft een overbrenging die de kracht nog eens vergroot met een factor 9 (Dit is de verhouding tussen de inhoud van de zuiger van de hoofremcilinder en zuiger in je remklauw)
Dus als je met 10 kilogram op de pedaal drukt, druk je zonder bekrachtiging met 360 kilogram totaal op de remblokjes (da's 180 kg per blokje, immers, 2 blokjes per zuiger).
Nu gaan we de bekrachtiger aansluiten. We zullen eens stellen dat de diameter 20cm is, 3,14 x (0,1 meter x 0,1 meter) = 0,0314 vierkante meter. Op 1 bar drukt er 1000 kg op 1 vierkante meter, dus nu drukt er 31 kilogram op het membraan, alleen door de luchtdruk! Doen we dit weer vermenigvuldigen, komt er 31+10 x 36 kilogram op de blokjes ( dit even delen door 2) en dat is 738 kg per blokje!
vergelijken we dat eens met die 180 kilogram van tevoren en dan kun je raden waarom het pedaal zo hard aanvoelt met 180! Je mist bijna 600 kilogram die even meehelpt per blokje(Eigenlijk mis je die 30 kilogram aan de bekrachtiger dus maar even voor het idee).
dat was 'n leuk stukje tiepen
alleen een dolle stier van 1000 kg kan goed remmen zonder bekrachtiging
Ik heb precies t zelfde probleem gehad.. heb de zekering er ook es uitgetrokken, nadat ik dit heb gelezen, maar dan heb ik wel remdruk, maar niet voldoende, kan niet echt hard remmen.Vince [Clio 16V] schreef:Zekeringetje ABS eruit getrokken, probleem verholpen...
Heel vaag
Hoi,
Ik heb sinds kort hetzelfde probleem als vince, maar bij mij gaat ook het lampje van de abs branden.
Ik zit er over te denken om die zekering er ook maar eens uit te trekken.
Of heeft iemand anders nog betere ideeen?
Ik heb sinds kort hetzelfde probleem als vince, maar bij mij gaat ook het lampje van de abs branden.
Ik zit er over te denken om die zekering er ook maar eens uit te trekken.
Of heeft iemand anders nog betere ideeen?