[GTT] Rob's Project. Foto's testschermpjes.

Vertel hier alles over je project.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Eerst maar ff wat voorhistorie, vroeger... toen rob nog een robje was droomde hij van GT Turbo's.
Toen robje echter een rob werd ging dit een beetje in de vergetelheid.
Daarom werd zijn eerste autootje een AX 1.1je
Met verderop in zijn leven een ietwat vage spoiler :D Deze lag er alleen na een week al weer af (S).
Nog verderop in z'n leven een bling bling kleppendeksel.
Toen kwam een maat van me op het idee om een GTTje te kopen, leuk wagentje, veel plezier mee gehad, veel aan gesleutelt.
Deze gtt had helaas niet het eeuwige leven, hij lekte langs 1 cilinder en was erg roestig, leeggehaalt en afgevoerd naar de sloop :@ .
Niet lang daarna moest m'n ax voor de apk en ik had eigenlijk geen zin meer om hem er doorheen te moeten sleuren.
Toevallig kwam ik op een sloop waar ook auto's te koop stonden deze tegen:
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/voor.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/achter.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/motor.jpg[/img]
Ook hier zijn veel sleuteluurtjes in gaan zitten, auto had toen al volgens mij 2 jaar niet actief meer gereden, dit is overgens ook al weer meer als een jaar geleden.
Complete remmerij moest vervangen worden, slangetjes, lagers, te veel om voor mij te herinneren.
Moet ik ook nog foto's van hebben, kan ik alleen ff niet vinden.
Auto is vervolgens in februari apk goedgekeurd.
In juni radiateur vervangen door een compleet koperen.
Daarna is in augustus (?) de koppeling vervangen.
De laatste tijd hoorde ik een vervelende ratel vanonder de kap, is dus de uitlaatspruitstuk pakking die kaput is.
Deze word nu samen met koppakking en waterpomp vervangen, waarvan hier de foto's van zaterdag, tijdens het eraf halen van de kop.
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20001.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20002.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20003.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20004.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20005.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20006.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20007.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20009.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20010.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20011.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20012.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20013.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/17-10-2004%20014.jpg[/img]
Kop is nu naar een revisiebedrijf en hopelijk heb ik zaterdag weer tijd om hem weer in elkaar te zetten :)
Ik ben erg slecht in sleutelverhaaltjes schrijven, dus mijn excuses voor bovenstaand warrig verhaal.
Laatst gewijzigd door Pr0f op di 6 jun 2006 17:05, 16 keer totaal gewijzigd.
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

lekker bezig!
heb je nog verdere plannen met je GTT?
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Tuurlijk, many...
Er zit nog steeds een kapottig grilletje in, en de voorbumper is ook niet meer je van het.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een origineel renault afstandbediening en bijbehorend printje of een radiografisch gebeuren waar ik wat voor moet solderen aan de cv die er in zit.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Ik heb meteen een ander vraagje, ik ben op zoek naar het slangetje van de carburateur/inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger. Bij de renault garage konden ze het niet vinden, dus een renault bestel# mag ook :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Het is echt een leuk 5ie om te zien! Veel succes met je project!

Ik heb btw die RTC stikkers en houders nog voor je klaarliggen, maar ik zie je nooit meer in Leiden.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Klopt, maar met die lekke uitlaatpakking kwam ik daar liever niet aanzetten. :p Alstie weer rijd kom ik weer langs.
Heb meteen nog een vraagje wat opkwam, ik heb nieuwe bougie's besteld (ngk) maar moet ik hier nog de goeie afstand (0.6mm) aan afstellen?
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Goh! wat leuk nog een Rob met een project topic over het opknappen van een GTT :p
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Ziet er goed uit!

Maar kan je misschien de foto's wat kleiner maken?
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Joy, het apparaat zit weer in elkaar.
Toch best wel weer een aardige klus om zelf te doen. Heb helaas geen foto's gemaakt, camera vergeten.
Hoe lang mag hij eigenlijk na-roken? Heb er nu ongeveer 10 km mee gereden en hij doet het nog een heel klein beetje. Gewoon verder rijden en goed in de gaten houden?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hangt ervanaf, het kan zijn dat er nogal wat vocht door je uitlaat is gekomen en dat het in 1 van je dempers is blijven hangen. Dan kan het nog wel ffies duren.

Ik zou gewoon ff een lekker lang stuk binnendoor pakken en dan na een km of 50-75 voorzichtig ene stukkie snelweg. Als ie dan na 100 km nog ernstig rookt ist nie goed. Zou me nu nog geen zorgen maken, rije met dat ding (Y)
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Ik zie dat de pakking vooral bij de uitlaatpoort aan vliegwielzijde naar de haaien is. Bij de twee gtt's die ik uit elkaar heb gehad, was die spruitstukpakking aan vliegwielzijde ook altijd behoorlijk beschadigd (weliswaar minder dan hier het geval is, maar toch).
Toeval, of hebben er meer mensen last van??
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Vandaag 150km in totaal gereden. Na 10 km was het roken al helemaal weg. Nu weet ik weer dat het een franse auto is, overal hoor je rammeltjes :D
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Omdat het nu zo stil is in de auto, komt er toch maar een stereo in. Probleempje is alleen dat de 12v van de renault connector niet werkt.
Toen ik hem net had, had ik al gezien dat de vorige eigenaar aparte draden van de accu naar binnen had gelegt, nu weet ik ook waarom.
Iemand een idee waar die draden uitkomen, of waar ik makkelijk 12v kan aftappen? Bij de remschakelaar vandaan oid?
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Log book entry nr.4, stardate 01112004.
Wiellager links achter is op stardate 31102004 kapot gegaan. Schijf met lager er meteen maar af gehaalt, bout vd remschijf zat wel redelijk vast. Manjana maar even kijken of er een garage zo vriendelijk is om de oude eruit te halen en om de nieuwe erin te persen.
End of log.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

We zijn alweer paar maandjes verder zie ik. Naast het gebruikelijke onderhoud geen speciale dingen eigenlijk.
Vandaag is de auto weer apkgoedgekeurd.
Staan wel wat dingen in het verschiet, FMIC, clio williams brake conversion en koni's.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Dus we kunnen hem snel weer op een meeting bewonderen Rob?!
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

kickuh man goed bezig..en wijs dat het een rooie is :lol: :lol: :lol:
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Chris schreef:Dus we kunnen hem snel weer op een meeting bewonderen Rob?!
Zeker weten, in rotterdam ben ik er bij. Leiden laat ik nog ff schieten totdat het weer wat beter is.
Ronnie B. schreef:kickuh man goed bezig..en wijs dat het een rooie is :lol: :lol: :lol:
Ik vind rood 1 vd gaafste kleuren voor een gtt 8) Getuigt gewoon van smaak als je een rooie hebt :wink:
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Binnenkort komen er koni geel schokdempers onder m'n 5je, maar nou wil ik niet de bijbehorende veren gebruiken want die verlagen iets van 5 cm en dat lijkt me niet fijn op de nordschleife :wink: Kan ik gewoon nieuwe origineel renault veren gebruiken/bestellen of weet iemand ergens veren die 1 of 2 cm verlagen.
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

er zijn best veel verlaginsveren op de markt die 3 of 3,5 cm verlagen. volgesmij heeft koni ook 3 cm verlaginsveren, hele mooie combinatie met die konischokdempers.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Rob, als je naar de Ring gaat geef ff een seintje, rij ik achter je aan. 8)
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

tijd niet gezien in Leiden! goed bezig!
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Vanavond bezig geweest om het andere wiellager achter te vervangen, dat was geen probleem.
Nu moest alleen ook nog aandrijfas recht vervangen worden, nu zit alleen die naafbout zo verschrikkelijk vast, wd40, heetstoken, echt niets hielp.
Heeft iemand nog een andere goede tip of moet ik op zoek gaan naar een garage die hem ff met een luchtsleutel los haalt?
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Pr0f schreef:Vanavond bezig geweest om het andere wiellager achter te vervangen, dat was geen probleem.
Nu moest alleen ook nog aandrijfas recht vervangen worden, nu zit alleen die naafbout zo verschrikkelijk vast, wd40, heetstoken, echt niets hielp.
Heeft iemand nog een andere goede tip of moet ik op zoek gaan naar een garage die hem ff met een luchtsleutel los haalt?
al geprobeerd door de arm te verlengen met een buis over de ratel heen te schuiven???? daarmee krijg je alles los, als de arm maar groot genoeg is :)
R 5 Convertible Rulezz
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Hoe heb je de naaf tegengehouden?

En zoals CChris al zei,flink stukkie pijp op je ratel schuiven (Y)
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Lang stuk pijp op de ratel had ik al eerder geprobeerd, daarmee had ik namelijk de bout achter los gekregen. Naaf tegen gehouden door de rem in te trappen, ik heb helaas geen speciaal stuk gereedschap ervoor.
Het probleem is dat alles te veel meebeweegt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wiel erop laten zitten, iemand erin op de rem laten trappen.

Ratel met verlengstuk verlengen, de ratel ondersteunen met een assteuntje en dan kun je op je ratel gaan staan of je pakt een pijp.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Bedankt voor die tip :)
Ik heb zoiezo al een stevigere en grotere ratel kunnen regelen. Vanavond kan ik ook weer de schijf achter met nieuw wiellager er weer op zetten, dan heb ik weer een extra stukje stabiliteit want hij staat nu achter nog op een assteuntje.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Zucht, verhaaltje
Vervangen van aandrijfas is gelukt en heb er ook meteen koni's rondom op gezet.
Na een testrondje kreeg ik een lange rechterbocht een enorm soort geratel, toen ik uit de bocht kwam was het weer weg. Elke keer als je daarna gaf gas kreeg je geratel, van de aandrijfas waarschijnlijk.
Toenet nog ff eronder gekeken, en de ashoes aan de bak-kant zit gedraaid, dat betekend (denk ik) dat het gedeelte daaronder gedraaid heeft (dat stuk met die 3 ballen). Dat zou dus betekenen dat de aandrijfas te kort is oid? Moest er nog een ring tussen oid bij het fusee zodat ie minder ver naar buiten komt? In ieder geval klinkt deze (nieuwe) aandrijfas of die f*cked is.
Je kan dus begrijpen dat mijn humeur nu niet vrij goed is (N), kost weer mucho $$$$ :(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Oei dat klinkt niet goed Robbie, ff de olie eruit laten lopen, rubber ring naar achteren en kijken hie ie in de bak steekt, dan ook ff oprkikken dan moet ie langzaam naar buiten komen.
Hopelijk is die 3-klauw in de bak niet al te ernsitg beschadigd.

Denk dat je vermoeden wel klopt, er staat me ook nog steeds iets bij over verschillende lengtes aandrijfassen.
Waar komt de as vandaan?
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Het is de rechteras dus olie hoeft er niet uit (gelukkig). Die 3poot is nog deel van de aandrijfas, daarachter zit pas het deel wat echt in de bak zit, dat zit met een spietje heel vast. De aandrijfas komt van de brezan en is een compleet nieuwe, dus geen revisieas. Ik heb niet veel meer opties als dan deze as er weer uithalen, naast de oude leggen en precies opmeten. Ik ben tenminste al blij dat het deel in de bak niet beschadigt was, dat was waar ik het meest bang voor was.
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Toenet de as er weer uit gehaald, het lijkt er in de eerste plaats gewoon op dat het een as is voor een "gewone" 5. Ik weet niet of er verschil in zit maar hij ziet er een stuk minder stevig uit. De as zat er gewoon stevig in, er was echt geen ruimte om heen en weer te bewegen. Ik ga dr zo mee naar de brezan, dan mogen hun even kijken.

[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/P1010086.JPG[/img]
[img]http://members.lycos.nl/prof2/R5/P1010087.JPG[/img]
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

aandrijfassen voor een "normale 5" verschillen met die van een gtt... dat is dus waarschijnlijk het probleem! suc6 ermee
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Het is inderdaad niet de goeie as, bij de brezan gaan ze maandag de leverancier bellen wat dan wel de goeie is. Word vervolgd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Op de foto is die nieuwe 'uitgetrokken' uit die 3-klauw die aan de bak gaat denk ik?

Voor de rechteras heb je dus wel degelijk verschillende lengtes, ook in de GT.
Verder is aan de dikte van de as te zien dattie wel bedoelt is voor een GT. Normale 5-asjes zijn vele dunner.
Plaats reactie