toeren rijden koude motor

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
paulusdecliokabouter

Hoi,

Ik heb sinds kort (maandag) een clio 1.8 16v ph2 uit 1995. Nu is mijn vraag, tot hoeveel toeren kan je rijden (dat het nog goed is) met een koude motor? Ik rij nu meestal tot de 2500 of 3000. En als de olietemperatuur zo tussen de 40 en de 100 zit dan trek door.

groeten Paul.
Riël
Über-Spammer

Rustig aan voor je gevoel. Niet echt een regel voor.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Tussen de 40 en de 100? Da's een flinke marge... ;)

Ik zou pas echt gaan trappen als de olie tussen de 80 en 100 graden is. Tot de 40 graden draaide ik nooit meer dan 2500 rpm, tussen de 40 en 80 graden max 3500.

Warmrijden is zeer belangrijk voor deze motoren! :)
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:Rustig aan voor je gevoel. Niet echt een regel voor.
Overigens is 80 graden pas waar je gas mag geven, 40 is veeeel te koud!!! En ja, dat red je bijna niet in 10 km, ik weet het.
paulusdecliokabouter

Sorry, bedoel zo rond de 60/100 graden, bij de 40 begint het metertje pas :)
paulusdecliokabouter

Ik heb ook wat speling in me stuur zitten, en wat lichte trek naar links op de snelweg (is wel kut te bepalen, heb best veel last van spoorvorming (ja wat wil je met die sloffen erop :D )). Hoegroot is de kans da t stuurkolom verrot is? Auto heeft 124dkm gelopen, en is van 1995.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Groot... :)

Als je speling hebt en last hebt van spoorvorming, dan kun je er rekening mee houden dat je stuurkolom speling heeft.
paulusdecliokabouter

mm dat is niet zo mooi, kan het ook niet aan rubbers/kogels enz liggen? zeker wel dure gein om zoiets te fixen. :s
frank_williams

als je het laat doen rond de 167 euro :D
paulusdecliokabouter

ow dat valt dan nog wel mee, dacht aan 300 tot 400 euro ofzo :D Maarja dan stuurt ie wel weer als een tietje neem ik aan :) p.s is er ook een msn group, of msn lijst met allemaal leden die je toe kan voegen? Wil eigenlijk wel meer weten over clio club enz.
mikko
Contacteer:

Altijd even wachten tot de 80/100 graden, daarvoor gewoon rustig rijden.. :)

Het is erg moeilijk maar het is nou eenmaal veel beter >-)
Tom
Moderator
Car: MB

paulusdecliokabouter schreef:mm dat is niet zo mooi, kan het ook niet aan rubbers/kogels enz liggen? zeker wel dure gein om zoiets te fixen. :s
jawel, daar ligt het idd aan. Maar komt er eigenlijk op neer dat je een nieuwe stuurkolom moet hebben. Kosten vallen nog relatief mee en plaatsen kan makkelijk zelf. Er zijn er hier ook die hem gelast hebben, search maar eens
Frits Clio 16v

Ik kom tot de olie z'n 60 graden is niet boven de 2500 toeren.
Daarna niet boven de 3000 toeren tot het metertje net wat onder de 100 graden staat.
En met het warmrijden gebruik ik alleen de 1e gasklep (kun je in je gaspedaal wel voelen, als je de 2e gasklep erbij opentrekt heb je iets mee tegendruk op je pedaal).

Dus ritjes korter dan 15 km is het gewoon rustig rijden.

Als ik met koude motor de snelweg op ga dan blijf ik gewoon een poosje 80 rijden achter een vrachtwagen, tot hij warm is :)

Gr, Frits.
paulusdecliokabouter

Heb wat rond gezocht en kwam ook dit topic tegen:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... kolom+clio

Zal van weekend wel iemand naar laten kijken.

Zal vanaf nu wel ietsjes langer wachten met blazen, wil wel lang genieten van deze auto :D. Het is alleen wel verleiderlijk.... :smoke:

Bedankt voor de reacties iig! (Y)
LotuzClioWilliams

Gewoon gas geven met dat ding! Jij een beetje zuinig zijn erop terwijl de vorige eigenaar waarschijnlijk het gaspedaal regelmatig diep heeft ingetrapt bij een koude motor. "Binnenkort ga ik 'em toch verkopen." :~ :wink:
paulusdecliokabouter

Neej, wil hem niet afjakkeren, ben liefhebber! Ik doe hem ook niet meer weg, als ik andere bak neem, dan gaat deze naar me tante in de boeren schuur :), zodat ik hem later weer keer kan opknappen. Bak ziet er ook netjes uit, wil niet zo'n afrag ding.. liefde moet je er voor hebbu! (ps bijna alles is nog origineel aan dat ding, dus zowiezo geen poeha bak)

:wink:
Riël
Über-Spammer

paulusdecliokabouter schreef:Ik heb ook wat speling in me stuur zitten, en wat lichte trek naar links op de snelweg (is wel k#t te bepalen, heb best veel last van spoorvorming (ja wat wil je met die sloffen erop :D )). Hoegroot is de kans da t stuurkolom verrot is? Auto heeft 124dkm gelopen, en is van 1995.
Vaak is het ook de rubber in de stuurkolom, die kun je vastlassen, is zo gepiept en stuurt veel strakker!
pierre

stuurhuis gaat erg lang mee, meer als 200.000 km.

als de auto naar een bepaalde kant trekt, kan dit aan onjuist afgesleten banden liggen ( deze dan vervangen ) ook spoorkogels, fuseekogels, veerpoten en wieldraagarmen controleren op speling.
canonballman

pierre schreef:stuurhuis gaat erg lang mee, meer als 200.000 km.
Van een Mercedes wel ja, die gaan wel het dubbele mee.

Als je echter zon snel renootje 16v hebt, met stuurverkrachtiging, dan willen die dingen wel eens wat speling krijgen tussen de 150.000 en 200.000 km.

Ligt er onderaan een rubber uit. 3 mogelijkheden:
-bus dichtpersen met een pers, niet met je tanden
-bus vastlassen (met een lasapparaat)
-nieuwe kolom (met samenkomst van een nieuwe stuurkolom) :)

Vraag me niet waarom die 'demper' er zit: hij zit er.
Voor zover ik weet niet op een clio zonder stuurbekrachtiging.
paulusdecliokabouter

ben ff langs de garage geweest, (bij oud collega), hij vond de speling wel meevallen, waarschijnlijk denk ik dat het teveel is, omdat ik hiervoor een clio 1.2 had, zonder stuurbekrachting. Door de stuurbekrachtinging, en de brede banden (195/50) + flink gassen, gaat de auto een weg zoeken. Dus waarschijnlijk moet ik daar gewoon aan wennen (heb nog nooit een auto gehad met meer dan 1200cc hiervoor *schaam*). Maar ik laat dit ff checken door 2de persoon. :) heb wel foto's van de auto, alleen geen website.. :S is het een idee om daarvoor een speciale site onderdeel te maken? Gewoon foto's auto + lul verhaal van wie je bent enz? Zou wel leuk zijn voor de site :D
Mrtn
Car: R5GTT

als je een koude motor flink trapt wordt ie sneller warm :wink:

en dat is wat je wil..... een warme motor :p
Mrtn = Maarten
LotuzClioWilliams

paulusdecliokabouter schreef:heb wel foto's van de auto, alleen geen website.. :S is het een idee om daarvoor een speciale site onderdeel te maken? Gewoon foto's auto + lul verhaal van wie je bent enz? Zou wel leuk zijn voor de site :D
http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=70 [img]http://www.peugeotgticlub.nl/images/smi ... histle.gif[/img]
Plaats reactie