Koppelingspedaal met kuren

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
LotuzClioWilliams

Een maandje geleden is m'n koppelingskabel geknapt en daar was al voor gewaarschuwd vanwege het zware koppelingspedaal. Er is toen een nieuwe, originele kabel gemonteerd. Onlangs heb ik een nieuwe koppelingsset laten monteren en daarna ging m'n koppelingspedaal een heel stuk lichter. Helemaal tevreden dus. :)

Maar sinds een paar dagen gaat het koppelingspedaal weer wat zwaarder en wat vervelender is, is dat het regelmatig een krakend/raspend geluid maakt bij het intrappen van het pedaal wanneer ik schakel en dat het dan ook op dat moment stroever loopt. Hier ben ik dus helemaal niet tevreden mee. [img]http://www.peugeotgticlub.nl/images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Zou dit het stelmechanisme kunnen zijn? [img]http://www.peugeotgticlub.nl/images/smi ... _think.gif[/img]
pierre

nee, is niet het stelmechanisme en is ook niet de kabel.
koppelingen van renault deugen niet.

probeer eens een koppelingsset van een ander merk, heb er zelf 15 jaar last van gehad, de laatste 3 jaar niet meer.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Welk merk gebruik jij, Pierre?

Mijn koppeling heeft ook altijd gekraakt, sinds ik 'm had. Toen de koppeling vervangen moest worden heb ik ook direct het pedaal, de stelmechanisme, koppeling, drukgroep, druklager en koppelingskabel vervangen. Daarmee was het gekraak verdwenen, maar erg veel lichter vond ik het niet.

Let erop dat je de kabel GOED monteert. Ik heb in 1 jaar tijd 2 kabels (origineel Renault) naar de klote geholpen, doordat de garage 'm niet goed gemonteerd had. Hij moet bij het pedaal door een gaatje lopen, maar bij mij was de kabel gewoon over het metaal gespannen. Ik kan je verzekeren dat dat de levensduur niet ten goede komt. ;)
LotuzClioWilliams

Als ik me niet vergis, is er een Sachs koppeling gemonteerd.
canonballman

pierre schreef:nee, is niet het stelmechanisme en is ook niet de kabel.
koppelingen van renault deugen niet.

probeer eens een koppelingsset van een ander merk, heb er zelf 15 jaar last van gehad, de laatste 3 jaar niet meer.
Sorry, maaruh: Renault maakt geen koppelingen.

Valeo wel, en die levert de dealer. Heb die ook wel eens gemonteerd, en daar is niks mis mee.
En het gaat hier over een sachs koppeling, ook niks mis mee.

@Marc: ik zou het gebeuren rondom het pedaal en stelmechanisme eens checken met een zaklamp (kap van dash onderaan demonteren: paar schroefjes).
pierre

mijn koppeling is 2 maal vervangen, waarschijnlijk wordt Sachs geleverd door renault en deze deugt niet.
(Renault levert ook Sachs schokdempers)

Ook mijn koppelingskabel is eens afgebroken midden in Amsterdam, niet erg handig, altijd zwaar koppelen, kraken etc.
Heb eens een keer gereden in een nieuwe megane een jaar geleden van een college en dezelfde vervelende problemen.

Na 15 jaar heb ik nu dacht ik Luk, gemonteerd in Roermond ( prive monteur ), sindsdien geen enkel probleem meer.
Voor mij dus geen renault geleverde koppeling meer.
Smoke

[quote]waarschijnlijk wordt Sachs geleverd door renault en deze deugt niet.
[quote]

Renault levert Valeo..
canonballman

Smoke schreef:
waarschijnlijk wordt Sachs geleverd door renault en deze deugt niet.

Renault levert Valeo..
Yup!

En hun schokkers zijn volgens mij ook geen Sachs.

De meeste originele schokdempers die ik tegenkom zijn van KYB Kayaba.
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:mijn koppeling is 2 maal vervangen, waarschijnlijk wordt Sachs geleverd door renault en deze deugt niet.
(Renault levert ook Sachs schokdempers)

Ook mijn koppelingskabel is eens afgebroken midden in Amsterdam, niet erg handig, altijd zwaar koppelen, kraken etc.
Heb eens een keer gereden in een nieuwe megane een jaar geleden van een college en dezelfde vervelende problemen.

Na 15 jaar heb ik nu dacht ik Luk, gemonteerd in Roermond ( prive monteur ), sindsdien geen enkel probleem meer.
Voor mij dus geen renault geleverde koppeling meer.
LuK is ook een groot aftermarket bedrijf. Maken prima spullen!
LotuzClioWilliams

canonballman schreef: @Marc: ik zou het gebeuren rondom het pedaal en stelmechanisme eens checken met een zaklamp (kap van dash onderaan demonteren: paar schroefjes).
Laten we dat eerst maar doen.
LotuzClioWilliams

Even een oud doch nog altijd actueel topic omhoog schoppen.

Het koppelingspedaal en stelmechanisme zijn onlangs vervangen. Dat heeft wel geholpen tegen een verplaatsend aangrijpingspunt, maar helaas niet tegen het raspende geluid bij het aangrijpen. Overigens loopt het koppelingspedaal soepel na een aantal uren stilstaan, maar na een tijdje rijden, voel je het pedaal weer stroever gaan lopen. Zeker wanneer je veel moet schakelen zoals bij filerijden. Als je dan het pedaal intrapt of op laat komen, lijkt het net alsof je tandjes of karteltjes voelt.

Iemand nog vermoedens wat dit zou kunnen veroorzaken?
H8bal

LotuzClioWilliams schreef:Even een oud doch nog altijd actueel topic omhoog schoppen.

Het koppelingspedaal en stelmechanisme zijn onlangs vervangen. Dat heeft wel geholpen tegen een verplaatsend aangrijpingspunt, maar helaas niet tegen het raspende geluid bij het aangrijpen. Overigens loopt het koppelingspedaal soepel na een aantal uren stilstaan, maar na een tijdje rijden, voel je het pedaal weer stroever gaan lopen. Zeker wanneer je veel moet schakelen zoals bij filerijden. Als je dan het pedaal intrapt of op laat komen, lijkt het net alsof je tandjes of karteltjes voelt.

Ik heb exact hezelfde voorgehad, ook na het vervangen.

Bij mij was de nieuwe kabel stukgegaan waar hij in de motorruimte buitengaat(dus onder parafan). Het omhulsel was kapot en een stuk van de binnenste kabel schuurde bij het indrukken. Ik zou gewoon je kabel nog eens vervangen. Kost je bijna niets en ook niet veel tijd.
5gt8vturbo

LotuzClioWilliams schreef:Even een oud doch nog altijd actueel topic omhoog schoppen.

een droog staand druk lager ? heb ik ook in mijn turbo hij kraakt als een gek.
zit er wel de goede olie in je bak?
LotuzClioWilliams

De olie is vervangen tegelijkertijd met de koppeling. Ik ga er vanuit dat degene die dit gedaan heeft, gezien zijn expertise op het gebied van versnellingsbakken echt wel weet wat voor olie gebruikt moet worden. De eerste dagen schakelde hij dan ook superlekker.
H8bal

LotuzClioWilliams schreef:De olie is vervangen tegelijkertijd met de koppeling. Ik ga er vanuit dat degene die dit gedaan heeft, gezien zijn expertise op het gebied van versnellingsbakken echt wel weet wat voor olie gebruikt moet worden. De eerste dagen schakelde hij dan ook superlekker.
Dat die kabel snel sneuvelt zegt niks over de inbouwer hé. Ik had ook gewoon tegenslag. Voor die 12 € en 10 minuten tijd zou ik het gewoon eens proberen te vervangen hoor.
LotuzClioWilliams

H8bal schreef:
LotuzClioWilliams schreef:De olie is vervangen tegelijkertijd met de koppeling. Ik ga er vanuit dat degene die dit gedaan heeft, gezien zijn expertise op het gebied van versnellingsbakken echt wel weet wat voor olie gebruikt moet worden. De eerste dagen schakelde hij dan ook superlekker.
Dat die kabel snel sneuvelt zegt niks over de inbouwer hé. Ik had ook gewoon tegenslag. Voor die 12 € en 10 minuten tijd zou ik het gewoon eens proberen te vervangen hoor.
Ik denk dat je het verhaal verkeerd begrepen hebt. 8)
H8bal

LotuzClioWilliams schreef:
H8bal schreef:
Ik denk dat je het verhaal verkeerd begrepen hebt. 8)
Ik heb het net even opnieuw gelezen en idd ik ben over iets bezig. :(
SQWilliams

Ik heb bij mijn Willie ook al 2 keer de koppelingskabel stuk gehad! Schijnbaar komt dat dus vaker voor..

1e keer was toen ik de willie net gekocht had en nog geen 15minuten ermee gereden had! Da's Balen!!!!!!!! :(
LotuzClioWilliams

Toen mijn kabel brak, was het even schrikken, maar het gebeurde gelukkig op een gunstige plaats en de auto's om me heen lieten genoeg ruimte om mij van de linkerbaan (tweebaans weg) naar de benzinepomp aan de rechterkant te manoeuvreren. Als het iets later was gebeurd, zou ik op een stuk lastigere plaats tot stilstand gekomen zijn.

Kostte me trouwens ook nog behoorlijk wat om die kabel door de Renault garage te laten monteren. De kabel kost niet zoveel, maar het uurtarief wat zij in rekening brengen, is pittig. :s

Maar goed, de kabel is het probleem niet, denk ik. Of hij moet ergens tijdens het rijden bloot komen te liggen en ergens langs lopen. Anders kan ik dat gevoel in het pedaal en het geluid ook niet verklaren. [img]http://smile.smilies.nl/413.gif[/img]
LotuzClioWilliams

LotuzClioWilliams schreef:
le mouton noir (sandy) schreef:die van mijn trap zo nu en dan door, heel irri als je iemand
voor je hebt en hem net in z'n 1 hebt gezet :@
Ik heb dat doortrappen zojuist mogen ervaren. Het pedaal liep de hele tijd te klooien tussen zwaar + hoog aangrijpen en dat gepling + normaal aangrijpen. En toen ik nogmaals wilde schakelen, hoorde ik meerdere plinggeluiden en had ik helemaal geen weerstand meer. Dacht even dat m'n koppelingskabel weer geknapt was, maar nadat ik de wagen aan de kant had laten uitrollen, kon ik m'n koppelingspedaal weer omhoog laten komen en kon ik gelukkig weer gewoon optrekken. Maar hier word ik niet bepaald vrolijk van. :(
En nu heb ik al ruim een week lang het probleem dat m'n koppelingspedaal doortrapt terwijl het stelmechanisme+pedaal nog vrij nieuw is (in november vervangen). Vandaag is het me zelfs twee keer overkomen en bij de laatste keer bleef hij ook nog eens in de derde versnelling hangen in plaats van dat hij terugsprong in z'n vrij. :(

Ik heb er nu echt de balen van. Wat is er verdomme aan de hand met dat kut koppelingssysteem?! :( :(
LotuzClioWilliams

Vandaag maar weer een nieuw pedaal+stelmechanisme+kabel laten monteren. Eens kijken hoe dit bevalt. Het voelt al beter aan, maar eerst maar een tijdje ermee rijden om te zien of het ook zo blijft.
Plaats reactie