Renault clio 1.4 RT Stuur Trilt??? 31-5
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
waarom dan niet investeren in een paar nieuwe booskijkers?
Dan heb je een perfecte afwerking en doet jouw auto eer aan
Dan heb je een perfecte afwerking en doet jouw auto eer aan
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
tja, dat had ik ook meteen kunnen doen, was weliswaar 30 euro duurder maar ja.
Ik had de tip gekregen van insane dat je met glasvezel ook wel zoiets zou kunnen maken, en zo graag als ik bezig ben met een beetje zelf alles fabriceren, dacht ik, dat gaat mij wel lukken.
Helaas had ik het mis, maar als iemand toevallig ooit nog een paar 2e handse heeft liggen laat het mij maar horen, alleen ben ik bang dat ik dat kleurverschil dan wel blijf houden...
Ik had de tip gekregen van insane dat je met glasvezel ook wel zoiets zou kunnen maken, en zo graag als ik bezig ben met een beetje zelf alles fabriceren, dacht ik, dat gaat mij wel lukken.
Helaas had ik het mis, maar als iemand toevallig ooit nog een paar 2e handse heeft liggen laat het mij maar horen, alleen ben ik bang dat ik dat kleurverschil dan wel blijf houden...
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
check marktplaats.
en mocht je nieuw willen, stuur me dan een pm
en mocht je nieuw willen, stuur me dan een pm
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Ik heb zojuist even de voorwielen er af gehad om te kijken in wat voor staat mijn remschijven zijn.
Nu kwam ik tot de ontdekking dat er een rubber achter mijn linkerwiel kapot gescheurd was. Ik weet alleen zo niet hoe het ding heet, dat zou ik dus graag willen weten en of er iets op aangesloten is, aangezien er wat smeer en dergelijke langs zat. Of is dit gewoon standaard er op gesmeerd aan de binnenkant?
Nu kwam ik tot de ontdekking dat er een rubber achter mijn linkerwiel kapot gescheurd was. Ik weet alleen zo niet hoe het ding heet, dat zou ik dus graag willen weten en of er iets op aangesloten is, aangezien er wat smeer en dergelijke langs zat. Of is dit gewoon standaard er op gesmeerd aan de binnenkant?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Aanrdijfashoes. En als ik jou was. en je niet binnenkort een hele nieuwe aandrijsas wil, zsm vervangen.Son Boelie schreef:Ik heb zojuist even de voorwielen er af gehad om te kijken in wat voor staat mijn remschijven zijn.
Nu kwam ik tot de ontdekking dat er een rubber achter mijn linkerwiel kapot gescheurd was. Ik weet alleen zo niet hoe het ding heet, dat zou ik dus graag willen weten en of er iets op aangesloten is, aangezien er wat smeer en dergelijke langs zat. Of is dit gewoon standaard er op gesmeerd aan de binnenkant?
Het is zelf te doen. Maar als je geen verstand van sleutelen hebt., zou ik of richting de garage gaan. of iemand zoeken die je er mee wil helpen( zo leer je er ook wat van
GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
nou, ik krijg over 5 dagen uitbetaald, maar in principe kan ik mijn spaarrekening even gebruiken om het vooruit te schieten, lijkt me dan wel verstandig.
Heb je voor deze operatie ook nog iets speciaal nodig, of waar ik op moet letten.
In mijn boekie staat dat je een in het engels een 'balljoint seperator' nodig hebt, WASDA????
Heb je voor deze operatie ook nog iets speciaal nodig, of waar ik op moet letten.
In mijn boekie staat dat je een in het engels een 'balljoint seperator' nodig hebt, WASDA????
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Maar wie heeft er dus zin om zondatg lekker een dagje mee te helpen?
wat blijkt nou, voor het vervangen van zon rubber heb je aan specifiek gereedschap nodig:
-Momentsleutel
-stuk gereedschap om het gewricht van stuuras naar wiel los te maken
en ikzelf heb ook nog geen dop groot genoeg om de centrale wielmoer los te maken...

wat blijkt nou, voor het vervangen van zon rubber heb je aan specifiek gereedschap nodig:
-Momentsleutel
-stuk gereedschap om het gewricht van stuuras naar wiel los te maken
en ikzelf heb ook nog geen dop groot genoeg om de centrale wielmoer los te maken...
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Moment sleutel alleen voor je wielen gebruiken. rest is gewoon, vast is vast.Son Boelie schreef:Maar wie heeft er dus zin om zondatg lekker een dagje mee te helpen?![]()
wat blijkt nou, voor het vervangen van zon rubber heb je aan specifiek gereedschap nodig:
-Momentsleutel
-stuk gereedschap om het gewricht van stuuras naar wiel los te maken
en ikzelf heb ook nog geen dop groot genoeg om de centrale wielmoer los te maken...
verder nodig. 1x dop 32. voor je centrale wielmoer. en 2x sleutel 18 voor je veerpoot. Dan kan je de als ook al los halen.

de borgveer moet je loshalen met een tangetje. dan kan je alles in 1x lostrekken als het goed is.dan de hoes vervangen en klaar.
monteren in omgekeerde volgorde van het uit elkaar halen.
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
30 zou ook kunnen. doe het snel uit mn hoofd.Roy schreef:Centrale moer is toch 30 mm?
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
bij het vervangen van die hoes, moet de hele aandrijfas er dan af, of kan ik het andere einde laten zitten en er toch goed bij kunnen.
Als al die boutjes daaronder los zijn, schuift de veer van de vering dan nog verder uit, kheb namelijk gehoord dat zo'n springende veer makkelijk je hoofd er af kan knallen.
Enige andere veiligheidsrisico's waar ik rekening mee moet houden?
Als al die boutjes daaronder los zijn, schuift de veer van de vering dan nog verder uit, kheb namelijk gehoord dat zo'n springende veer makkelijk je hoofd er af kan knallen.
Enige andere veiligheidsrisico's waar ik rekening mee moet houden?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Je moet de homokineet ervanaf trekken. Bij een 16v druk je dan zo'n ringetje uitelkaar, maar bij een andere clio weet ik het niet, en volgens mij gaat dat anders. Ik vind dat altijd maar hoere prutswerk waar je extreem gore klauwen van krijgt.
Ik haal steeds vaker een universele hoes die je moet wat kracht wel over de homokineet heen kan trekken.
Ik haal steeds vaker een universele hoes die je moet wat kracht wel over de homokineet heen kan trekken.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
kan ik de aandrijfas aan de binnenkant wel of niet laten zitten, anders moet ik namelijk de gearbox helemaal leeg laten lopen en daarna weer bijvullen, boel werk zoals je zelf zei om vies van te worden.
Bij het losmaken van de stuurstang van de rest, daar staat dat je er een apart stuk gereedschap voor nodig hebt, iemand enig idee of dit ook te doen is met iets anders?
Bij het losmaken van de stuurstang van de rest, daar staat dat je er een apart stuk gereedschap voor nodig hebt, iemand enig idee of dit ook te doen is met iets anders?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Wat riel zegt van dat ringetje klopt. Bij een gewone clio moet dat ook.Son Boelie schreef:kan ik de aandrijfas aan de binnenkant wel of niet laten zitten, anders moet ik namelijk de gearbox helemaal leeg laten lopen en daarna weer bijvullen, boel werk zoals je zelf zei om vies van te worden.
Bij het losmaken van de stuurstang van de rest, daar staat dat je er een apart stuk gereedschap voor nodig hebt, iemand enig idee of dit ook te doen is met iets anders?
Universele hoezen ben ik niet kapot van. past niet geweldig (bij mij dan). Ze zijn wel goedkoper dan bij renault. maar het gaat ook om de pasvorm.
Het andere eind hoef je. als je het goed doet. niet los te halen. dus ook je versnellingsbak hoeft niet leeg!
wat betreft je stuurstang. Lees boven

En je centrale as gaat met dop 30 los i.p.v. 32 (mijn foutje

Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Die hoezen kun je op maat kopen hoor. Even opmeten, ik heb er (nog) nooit problemen mee gehad, en ze zijn aanzienlijk goedkoper (7,50euro). Ze kunnen wel wat minder lang meegaan, maargoed, je praat toch over jaren.
De as kun je ook in de bak laten zitten, wel uitkijken dat je er niet te hard aan trekt.
De as kun je ook in de bak laten zitten, wel uitkijken dat je er niet te hard aan trekt.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Ik ben net even bij de lokale onderdelenboer en de renault dealer langs geweest, hier alvast de prijzen.
compleet setje ashoes, ringen en smeermiddel. Bij de dealer 25 euro, bij de boer 12 euro.
ik zelf heb nog wat extra dingetjes nodig zoals locktight vloeistof, dop van 30 mm(tx frits!) enz enz.
bij de dealer gaven ze mij het advies de hele as er af te halen, aangezien je die ashoes er vanaf de binnenkant af en op moet schuiven, dat schijnt makkelijker te gaan dan dat gewricht uit mekaar halen. Moet je wel idd de bak leeg laten lopen en daarna weer bijvullen.
Waar zit de dop ongeveer om de schakelbak bij te vullen????
Ze zeiden ook, momentsleutel, niet nodig. Voor de centrale as moer, gewoon goed vast draaien, die 3 schroeven aan de binnenkant bij de bak, gewoon vast draaien.
Wat denken jullie?
compleet setje ashoes, ringen en smeermiddel. Bij de dealer 25 euro, bij de boer 12 euro.
ik zelf heb nog wat extra dingetjes nodig zoals locktight vloeistof, dop van 30 mm(tx frits!) enz enz.
bij de dealer gaven ze mij het advies de hele as er af te halen, aangezien je die ashoes er vanaf de binnenkant af en op moet schuiven, dat schijnt makkelijker te gaan dan dat gewricht uit mekaar halen. Moet je wel idd de bak leeg laten lopen en daarna weer bijvullen.
Waar zit de dop ongeveer om de schakelbak bij te vullen????
Ze zeiden ook, momentsleutel, niet nodig. Voor de centrale as moer, gewoon goed vast draaien, die 3 schroeven aan de binnenkant bij de bak, gewoon vast draaien.
Wat denken jullie?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
niemand?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
De dop om je versnellingsbak bij te vullen zit op de voorkant van je bak. Die kan van plastic of van staal zijn. Een momentsleutel heb je inderdaad niet perse nodig. Met een ratel en een lang stuk pijp draai je hem ook goed vast. Wel ff opletten dat je hem niet te strak draait en heel het schroefdraad molt 

-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
lftewel in andere woorden, het is makkelijk om zeker te weten of ie goed vast zit. nie te los niet te strak, nou voor die 30 euro koop ik dan wel een momentsleuteltje, heb ik toch nog vaker nodig.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
trouwens, er staat in mijn boekie dat je die centrale asmoer met een moment van 250 nm moet vastzetten en de 4 bouten van de wielen op 90 nm.
Iemand enig idee hoeveel kracht je voor die asmoer wel niet moet zetten, aangezien de meeste momentsleutels niet verder gaan dan 200. Dit hoort dus echt strakker dan strak te zitten????
Iemand enig idee hoeveel kracht je voor die asmoer wel niet moet zetten, aangezien de meeste momentsleutels niet verder gaan dan 200. Dit hoort dus echt strakker dan strak te zitten????
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
en over je booskijkertjes, schuren, plamuren, spuitplamuren, gronden en opnieuw spuiten is duidelijk dat of de lak van je auto wat bleker is geworden (Wat waarschijnlijk niet zo is want ziet er nog puik uit) of waar ik meer aan zat te denken is dat de verfmenger zich vermengt heeft, heb je wel vaker dat de kleur die je uiteindelijk meekrijgt wat afwijkt 

Ja! Achter met 175 Nm is nog best makkelijk te doen, 250 Nm is al fors aan dat apparaat hangen. Het is ook direct de moer die het meest vast hoort te zitten aan je hele auto, als die los gaat zitten kun je heel vervelende resultaten krijgen. Om die vast te zetten met het goede moment zou je moeten kijken of je evt een grotere sleutel ergens kan lenen.Son Boelie schreef:trouwens, er staat in mijn boekie dat je die centrale asmoer met een moment van 250 nm moet vastzetten en de 4 bouten van de wielen op 90 nm.
Iemand enig idee hoeveel kracht je voor die asmoer wel niet moet zetten, aangezien de meeste momentsleutels niet verder gaan dan 200. Dit hoort dus echt strakker dan strak te zitten????
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Ik blijf helaas het kleurverschil houden wat je zegt heb ik al een aatnal keer gedaan, maar helaas.1nsane schreef:en over je booskijkertjes, schuren, plamuren, spuitplamuren, gronden en opnieuw spuiten is duidelijk dat of de lak van je auto wat bleker is geworden (Wat waarschijnlijk niet zo is want ziet er nog puik uit) of waar ik meer aan zat te denken is dat de verfmenger zich vermengt heeft, heb je wel vaker dat de kleur die je uiteindelijk meekrijgt wat afwijkt
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
@calle, ja het is zo, dat ik een momentsleutel kan lenen van mijn baas, die had er toevallig 1 liggen.
Alleen gaat die maar tot 100 nm. Wat ik nu zelf zat te denken is dat ik hem zelf zo strak mogelijk aandraai als ik ongeveer weet wat 100 nm is, dan ff 2 keer zo strak of strakker.
Maar kan het altijd nog ff extra laten aandraaien bij een garage!
Alleen gaat die maar tot 100 nm. Wat ik nu zelf zat te denken is dat ik hem zelf zo strak mogelijk aandraai als ik ongeveer weet wat 100 nm is, dan ff 2 keer zo strak of strakker.
Maar kan het altijd nog ff extra laten aandraaien bij een garage!
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Vast = Vast.
Alleen wel je wielen vastzetten op moment.
Alleen wel je wielen vastzetten op moment.

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
met wielen, bedoel je dan die 4 bouten of de centrale as. Aangezien ik die 4 bouten altijd zo vast mogelijk draai?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Dat kun je met de hand nooit goed inschatten, de hoeveelheid kracht die je zet komt steeds meer in de richting van wat je kan en dan lijkt het allemaal veel zwaarder ineens. Daarnaast zal een momentsleutel die tot 100 Nm gaat het niet zo fijn vinden als je er meer dan twee keer het maximum aan gaat sleuren. Iets anders pakken om de rest te doen zal ook niet werken aan gezien je dan geen referentie meer hebt.Son Boelie schreef:@calle, ja het is zo, dat ik een momentsleutel kan lenen van mijn baas, die had er toevallig 1 liggen.
Alleen gaat die maar tot 100 nm. Wat ik nu zelf zat te denken is dat ik hem zelf zo strak mogelijk aandraai als ik ongeveer weet wat 100 nm is, dan ff 2 keer zo strak of strakker.
Die vier (of drie, vijf of zes, afhankelijk van je wielen en naven) bouten zou je eigenlijk met 90 Nm vast moeten zetten, zeker met licht metalen velgen kan je de boel beschadigen als je ze veel te strak zet.Son Boelie schreef:met wielen, bedoel je dan die 4 bouten of de centrale as. Aangezien ik die 4 bouten altijd zo vast mogelijk draai?
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
ik heb stalen velgen dus, dat komt niet zo nauw.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Hoe zit dat trouwens met verschillende soorten onderdelen.
Als ik bij de dealer remschijven en remblokjes koop ben ik ruim 140 euro kwijt, maar als ik deze aanschaf bij de hacos, een lokale onderdelen en gereedschap boer kost dit maar 80 euro.
Zijn die van de onderdelenboer nog steeds goed genoeg, of is het hier goedkoop is duurkoop?
Dat geld trouwens ook voor de ashoezen, bij renault 30 euro, bij boer maar 15.
enige adviezen over dit?
Als ik bij de dealer remschijven en remblokjes koop ben ik ruim 140 euro kwijt, maar als ik deze aanschaf bij de hacos, een lokale onderdelen en gereedschap boer kost dit maar 80 euro.
Zijn die van de onderdelenboer nog steeds goed genoeg, of is het hier goedkoop is duurkoop?
Dat geld trouwens ook voor de ashoezen, bij renault 30 euro, bij boer maar 15.
enige adviezen over dit?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Nou, vandaag stopte mijn centrale vergrendeling van de achterklep mee. Ik blijf bezig zeg...
Iemand enig idee of ik met een voltmeter kan controleren of er iets mis is met de bekabeling of iets dergelijks.
Ik weet al waar ik een 2e handse kan halen op de sloop, maar die is van een 3 deurs 16v. Enig verschil tussen die 2?
Iemand enig idee of ik met een voltmeter kan controleren of er iets mis is met de bekabeling of iets dergelijks.
Ik weet al waar ik een 2e handse kan halen op de sloop, maar die is van een 3 deurs 16v. Enig verschil tussen die 2?
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
Nou, ik heb zojuist geprobeerd om de centrale as los te maken, niet gelukt.
2 stukken gereedschap van zeer goede kwaliteit zijn daarbij gesneuveld.
een sleutel en een ratelsleutel.
Als verlenging heb ik een ijzeren buis gebruikt maar dat hielp ook niet.
Iemand enige tips hoe ik dit ding nog zelf los kan krijgen....!
2 stukken gereedschap van zeer goede kwaliteit zijn daarbij gesneuveld.
een sleutel en een ratelsleutel.
Als verlenging heb ik een ijzeren buis gebruikt maar dat hielp ook niet.
Iemand enige tips hoe ik dit ding nog zelf los kan krijgen....!
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
je moet ook geen buis op een ratel zetten.. daar kunnen ze niet zo heel goed tegen 
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
- Locatie: Geffen - Noord Brabant
bij de ratel is het draai mechanisme kapot, het ding zelf is gewoon nog in orde, handvat recht en zo.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.