Sportstuurtje

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
roymegane

Hey allemaal.

Ik zit met een klein probleempje. Wil heel graag een sportstuurtje van MOMO (Millenium Evo) in mijn Megane Coupe. Ben vanmorgen bij Renault-dealer geweest, alleen kreeg ik te horen dat zij dit niet doen, omdat zij anders aansprakelijk zijn als er iets mee gebeurd, en ook vanwege de airbag die nu in mijn (standaard) stuur zit!! Ik moet ook nog een stuurnaaf zien te zoeken, want 't stuurtje (nieuw) koop ik misschien particulier en dus zonder stuurnaaf. Nu heb ik 2 vragen:

- Weet iemand waar ik evt. MOMO onderdelen kan kopen / bestellen ? Of misschien datzelfde stuurtje ?
- Zou je het stuurtje zelf kunnen verwisselen ? (denk aan airbag)

Hoop aantal reacties te krijgen.

Groeten,
Roy

(Megane Coupe 2.0 8V, 1996)
Engl

ik heb vorige week zelf mijn stuur met airbag vervangen voor een momo stuur. de naven van momo passen niet prcies maar zijn makkelijk aan te passen. ook word er een vervangings weerstand voor de airbag meegeleverd. het is echt geen probleem om zelf je stuur met airbag te vervangen!!
roymegane

Ok Engl,

Dat is in ieder geval goed nieuws dat ik dit zelf kan doen, zonder enige erge problemen. Maar wat moet je dan o.a. nog aanpassen aan de naaf, zodat die wel gaat passen ? Heb je schik met het stuurtje verder, en heb je nu geen problemen met het sturen zelf........dit maakt geen verschil toch, neem ik aan ??

Hoop snel op een reactie van je.....

Roy
rico1047

zolang je de weerstand van de airbag plaatst en dit alles met de accupool eraf en de doorvoer ring niet beschadigt,kan het allemaal,maar waarom zal het originele stuur met airbag eruit halen en een platsic stuurtje terugplaatsen?
g-force
Contacteer:

als je een stuur hebt met airbag en je vervangt hem door een sportstuur ben je als je letsel oploopt bij een ongeval volgens mij niet zo goed meer verzekerd, maar dat zal ik nog wel ff na vragen bij m'n kammeraad (een verzekering mannetje) :s
Engl

Ik heb de accu niet los gehaald. je haald gewoon je stuur los dus achter op het stuur zitten 2 torkx schroefjes die haal je los. dan pak je zo je airbag er af. dan zit er achter op de airbag een oranje stekkertje , die klik je er af. ( even een beetje kracht zetten.) dan is je airbag losvan het stuur! hier kan nix meer mee gebeuren. dan haal je de grijze stekker van de claxon los. in het midden van het stuur zit een grote torkx schroef maat 55 die haal je los. nu is je stuur los alleen heb je hem nog niet van de as. nou trek je links en rechts een keer goed aan het stuur en zie hier een stuur zonder auto er aan!! ow, de garage rade mij aan de airbag ring vast te zetten en hem niet te verdraaien. dus effe een stukje tape er op! dan pak haal je de kappen achter het stuur los met 2 torkx schroefjes vooronder en 1 achteronder. die kap kan je er dan ook afpakken. de ring van de airbag zit ook met 3 torkx schroefjes vast. je raad het al ... loshalen die handel! er zit een stekker aan de ring en die moet je effe loshalen. met deze ring op de as past je sport stuurtje niet!!!! dus hij moet er af! nu is het tijd om je momo naaf aan te gaan passen. op de as van het stuur zijn 3 plaatsen waar geen tandjes zitten!! helemaal boven aan , links onder en rechts onder. de bovenste is 2 tandjes breed de onderste 2 zijn 1 tandje breed. in je momo naaf zitten deze uitsparingen niet. maar zitten op de plekken gewoon tandjes. deze nokjes zijn er voor dat je stuur er maar op een manier op kan ..... recht! dit is het punt waar onze oude vertroude dremel om de hoek komt kijken! even goed markeren waar de tandjes wegmoeten in de naaf en... frezen maar. dus ff met beleid op 3 plaatsen de tandjes weg halen. dan plaats je de naaf op de as en schroef je hem vast! ow wel ff een beetje locktide er aan! zo klaar!! dit alles is mij niet gelukt zonder mijn airbag lamje te laten branden !het weerstanje dat er bij word geleverd moet er op als de ring van de airbag er nog op zit. deze weerstand past ook wel alsdie ring weg is maar dan gaat wel je lampje branden!! anders niet dat heb ik geprobeert! tja en waarom je een stuur vervangt voor een sportstuur. ik vind dit toch wel effe mooier!! succes!!
[img]http://www.4-stroke.com/avatars/stuur.gif[/img]
rico1047

wat betreft de accu los koppelen lijkt me toch verstandiger staat algemeen bekent .
Engl

klopt helemaal het is een kleine moeite en wel zo veilig!!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

rico1047 schreef:wat betreft de accu los koppelen lijkt me toch verstandiger staat algemeen bekent .
ligt eraan waar je mee bezig bent.

De huidige Renault's houden er niet zo heel veel meer van als ze afgekoppeld worden
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ferdi

g-force schreef:als je een stuur hebt met airbag en je vervangt hem door een sportstuur ben je als je letsel oploopt bij een ongeval volgens mij niet zo goed meer verzekerd, maar dat zal ik nog wel ff na vragen bij m'n kammeraad (een verzekering mannetje) :s
dat is dus onzin! dat is puur voor je eigen veiligheid... als je je gordel niet omdoet? ben je dan ook niet verzekerd?
Riël
Über-Spammer

Sommige maatschapijen niet, ik kan me dat goed voorstellen.

Kunnen zij betalen omdat jij je gordel vergeten bent, terwijl je met gordel waarschijnlijk met een goedkoper letsel ervanaf gekomen was?
Ferdi

het verhaal zal wel moeilijker worden.. maar ik heb genoeg auto's in de prak gezien (brandweer) waar de airbag nog niet eens van werkte dus... :)
Plaats reactie