Hoi,
Bij mijn 19 16v duurt het enige tijd, na het starten, voordat het controlelampje van de ABS(oranje) en het rode (hand)remlampje uitgaan. Je hoort de ABS-pomp dan ook lopen. Nu schijnt dit normaal te zijn, maar het duurt bij mij wel erg lang voordat ze uitgaan.
Is dit normaal ?
Dit geintje heb ik ook gehad met mijn 19 16v.
Eerst duurde het heel lang voordat de lampjes uitgingen, en naar verloop van tijd gingen ze helemaal niet meer uit.
Volgens de verkopen kon dit geen kwaad, maar op een gegeven moment kwam ik zonder remmen te staan. Ik kon toen nog net met mijn handrem en het terugschakelen naar zijn 1 de auto stil krijgen voor een rij auto's bij een stoplicht.
Het bleek een kapotte ABS pomp te zijn.
Hier zat een spoel in die de ene keer wel contact maakte en de andere keer niet.
Hierdoor viel de remdruk weg en had ik dus een serieus probleem.
Nu hoeft dat bij jouw auto niet zo te zijn, maar kijk er wel mee uit.
Het kan ook nog wezen dat er een abs sensor scheef zit. Dit heb ik ook nog gehad. Na het rechtzetten gingen de lampjes weer uit.
Eerst duurde het heel lang voordat de lampjes uitgingen, en naar verloop van tijd gingen ze helemaal niet meer uit.
Volgens de verkopen kon dit geen kwaad, maar op een gegeven moment kwam ik zonder remmen te staan. Ik kon toen nog net met mijn handrem en het terugschakelen naar zijn 1 de auto stil krijgen voor een rij auto's bij een stoplicht.
Het bleek een kapotte ABS pomp te zijn.
Hier zat een spoel in die de ene keer wel contact maakte en de andere keer niet.
Hierdoor viel de remdruk weg en had ik dus een serieus probleem.
Nu hoeft dat bij jouw auto niet zo te zijn, maar kijk er wel mee uit.
Het kan ook nog wezen dat er een abs sensor scheef zit. Dit heb ik ook nog gehad. Na het rechtzetten gingen de lampjes weer uit.
Alle sensoren zijn goed. Heb er laatst nog een vervangen. wanneer die kapot zijn brand alleen het oranje lampje en kun je nog gewoon remmen (zonder ABS). wanneer het rode lampje brand werkt het remsysteem niet. Ik heb geen lekkage. Maar na een nacht stilstaan duurt het ongeveer 30 seconden voordat beide lampjes uitgaan. Misschien dat de interne afdichtingen van de pomp niet meer helemaal dicht zijn. wanneer de lampjes uit zijn, gaan ze tijdens het rijden ook niet meer branden. Wel hoor je heel af en toe de pomp even aanslaan.
Was bij jouw de pomp kapot of de ABS computer of relaiskast ?
Is het normaal dat de pomp even druk op moet bouwen na het starten ?
-----------------
- Renault 19 16v and 11 turbo owner -
Was bij jouw de pomp kapot of de ABS computer of relaiskast ?
Is het normaal dat de pomp even druk op moet bouwen na het starten ?
-----------------
- Renault 19 16v and 11 turbo owner -
Laatst gewijzigd door Arjen op do 5 jul 2001 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
bij mij was de pomp kapot.
Er is toen een ruilpomp ingekomen, omdat een nieuwe pomp (volgens die vent) f5500,- koste.
Lijkt me een beetje veel geld, maar daarna was tie weer goed.
Bij mij moest hij, ook nadat er een nieuwe pomp in was gekomen af en toe druk opbouwen en hoorde je de pomp pompen Is volgens mij dus een normaal geluid.
Er is toen een ruilpomp ingekomen, omdat een nieuwe pomp (volgens die vent) f5500,- koste.
Lijkt me een beetje veel geld, maar daarna was tie weer goed.
Bij mij moest hij, ook nadat er een nieuwe pomp in was gekomen af en toe druk opbouwen en hoorde je de pomp pompen Is volgens mij dus een normaal geluid.
hmmz,
Das ni zo grappig, dat probleem heb ik dus ook met mn 19 16V tje...
Ik kreeg het advies om Hele ABS na te kijken en bedrading te controleren, meestal zat in die stekker verbindingen...
Khoop dat ik het daar mee kan oplossen..
((((((
Cya
Das ni zo grappig, dat probleem heb ik dus ook met mn 19 16V tje...
Ik kreeg het advies om Hele ABS na te kijken en bedrading te controleren, meestal zat in die stekker verbindingen...
Khoop dat ik het daar mee kan oplossen..

Cya
Wat heb je nodig voor abs op een r5 te bouwen.
Ik ben van plan een r19 16V te schorsen en de onderdelen op een goede R5 GTT body te zetten. Moet toch willen?
Ik heb al eens gelezen hier op de forum dat iemand r19 remklauwen op zijn auto had. (GTT)
edit: update/uitvoeriger
Ik ben van plan een r19 16V te schorsen en de onderdelen op een goede R5 GTT body te zetten. Moet toch willen?
Ik heb al eens gelezen hier op de forum dat iemand r19 remklauwen op zijn auto had. (GTT)
edit: update/uitvoeriger
Laatst gewijzigd door Abel op wo 3 okt 2001 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zou je dat wel doen???? Een hoop moeite en hij gaat van ABS niks harder remmen, zelfs nog iets zachter vergeleken met een Super rechtervoet! Wel veiliger maar dat is een GTT toch al niet.
Hmm maar is wel stoer.
En aan dat niet veilig, wordt ook aan gewerkt.
Je kunt wel een sterke rechterbeen hebben maar als je wielen stil staan kun je trappen en sturen wat je wilt. dussss,:sad:
<font size=1>[ This message was edited by: Aiken Drum on 2001-10-10 07:52 ]</font>
En aan dat niet veilig, wordt ook aan gewerkt.
Je kunt wel een sterke rechterbeen hebben maar als je wielen stil staan kun je trappen en sturen wat je wilt. dussss,:sad:
<font size=1>[ This message was edited by: Aiken Drum on 2001-10-10 07:52 ]</font>
Er brand bij mij ook een ornaje lampje, maar die gaat helemaal niet meer uit. De ABS pomp bijft ook constant lopen en gaat niet uit.
Soms heb ik wel druk met remmen maar meestal niet.
Ik denk dat ie ergens lekt ofzo.
Iemand anders nog een idee of hoe ik dit kan repareren?
Thnx Paul
Soms heb ik wel druk met remmen maar meestal niet.
Ik denk dat ie ergens lekt ofzo.
Iemand anders nog een idee of hoe ik dit kan repareren?
Thnx Paul
FF ééntje uit de oude doos
Mijn abs lichtje blijft branden (sensor LV zou stuk zijn, ga ik volgende week ofzo vervangen) ,
maar wat lastiger is : in die fase van een halve minuut dat het duurt eer het lichtje van de remmen uitgaat, durft de zekering van de rembekrachtiger soms springen. En zo kan je maar een paar keer remmen en dan is je remdruk weg. Tot nu toe is het 2 maal deze week voorgekomen en enkel voor/tijdens het starten. Onder het rijden is het nog niet voorgevallen (en toch al tamelijk wat kilometers gedaan deze week). En ik kan moeilijk een jaarvoorraad zekeringen inslaan

Mijn abs lichtje blijft branden (sensor LV zou stuk zijn, ga ik volgende week ofzo vervangen) ,
maar wat lastiger is : in die fase van een halve minuut dat het duurt eer het lichtje van de remmen uitgaat, durft de zekering van de rembekrachtiger soms springen. En zo kan je maar een paar keer remmen en dan is je remdruk weg. Tot nu toe is het 2 maal deze week voorgekomen en enkel voor/tijdens het starten. Onder het rijden is het nog niet voorgevallen (en toch al tamelijk wat kilometers gedaan deze week). En ik kan moeilijk een jaarvoorraad zekeringen inslaan

Als de zekeringen eruit slaan dan wordt er teveel stroom getrokken, dus zit er iets elektrisch niet goed. Een nieuwe zekering is geen oplossing, ga op zoek naar de oorzaak, want de gevolgen van dergelijke problemen (zeker bij de remmen!) kunnen erg vervelend worden. Kijk eens of je een andere ABS pomp kan vinden om erop te zetten.
Mja dat er ergens dan een probleempje is, weet ik ook welCalle schreef:Als de zekeringen eruit slaan dan wordt er teveel stroom getrokken, dus zit er iets elektrisch niet goed. Een nieuwe zekering is geen oplossing, ga op zoek naar de oorzaak, want de gevolgen van dergelijke problemen (zeker bij de remmen!) kunnen erg vervelend worden. Kijk eens of je een andere ABS pomp kan vinden om erop te zetten.

Ik heb gisterenavond al die relais er eens uitgenomen en de contactjes eens gereinigd. Normaliter heb ik één van dees wel een abs set om onderdelen om te ruilen en te kijken of het opgelost is.
Maar de vraag is nu vooral: kan dit door die sensor voortkomen ?
nee...die sensor geeft enkel een klein signaalspanninkje door aan de ABS computer...en heeft niets te maken met voeding ervan. Ik weet niet in hoeverre een foutief sensorsignaal het systeem over de zeik kan helpen, maar het mag niet zo kunnen zijn dat daardoor de zekering eruit knalt.
Die zekering verzorgt niet de hoofdvoeding van het systeem..maar enkel de voeding van de computer, en nog wat klein spul, zoals de sturing van de relais. Om te beginnen zou je een andere computer kunnen proberen, en als dat niets uithaalt, en compleet andere relais kast. Die dingen veoorzaken weleens storingen.
Controleer ook even alle bedrading vanaf het systseem..naar de stekker die achter je accu zit. Mischien is er het 1 en ander geoxideerd, waardoor er sluiting is ontstaan.
Succes
Die zekering verzorgt niet de hoofdvoeding van het systeem..maar enkel de voeding van de computer, en nog wat klein spul, zoals de sturing van de relais. Om te beginnen zou je een andere computer kunnen proberen, en als dat niets uithaalt, en compleet andere relais kast. Die dingen veoorzaken weleens storingen.
Controleer ook even alle bedrading vanaf het systseem..naar de stekker die achter je accu zit. Mischien is er het 1 en ander geoxideerd, waardoor er sluiting is ontstaan.
Succes
Ondertussen is het al een week geleden dat de zekering er is uitgevlogen. Sindsdien eigenlijk weinig last van gehad, behalve dat hij smorgens een half minuutje nodig heeft eer het lichtje van de remmen uitgaat.
Ook slaat de pomp héél even aan wanneer ik op de rem duw. Versleten pomp ? of ergens drukverlies ?
Ook slaat de pomp héél even aan wanneer ik op de rem duw. Versleten pomp ? of ergens drukverlies ?