r5gt spruitstuk

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij de downpipe:
De reden waarom normaal (ruwer) ijzer de voorkeur heeft t.o.v. RVS is als volgt.

Ijzer heeft een ruwere binnenkant, dus meer oppervlakte. De ijzeren downpipe geeft door deze eigenschap meer warmte af aan de buitenwereld dan een RVS exemplaar. Het uitlaatgas koelt dus sneller af en de dichtheid wordt groter -> volume wordt kleiner. De weerstand in de uitlaat neemt dan ook af en dat is wat je wil hebben.

Bij het spruitstuk
Voor het spruitstuk geldt een iets ander verhaal. Een atmosferische motor wil ook snel het gas kwijt, dus hier is gietijzer nog altijd de beste keus.

Een turbomotor daarentegen wil zo 'heet' (lees 'veel volume') mogelijk uitlaatgas in de turbo hebben. Vandaar dat de warmteafgifte aan de buitenwereld beperkt moet blijven (bijv. door intapen). Hier is de eigenschap van RVS weer in je voordeel.

Verder vind ik de eigenschap 'roestvrij' niet echt van toepassing, ik heb nog nooit een spruitstuk zien wegroesten. In het ergste geval een downpipe, en dat is me nog niet overkomen, zelfs bij een renault niet :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De materialen die in de F1 gebruikt worden kun je hier echt niet naar voren halen. De eigenschappen waar deze materialen aan moeten voldoen kun je denk ik alleen maar van dromen :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Riël schreef:Verder vind ik de eigenschap 'roestvrij' niet echt van toepassing, ik heb nog nooit een spruitstuk zien wegroesten.
klopt ook wel, want het is dermate heet dat vocht geen kans heeft om aan de poorten te gaan liggen en het roestproces in gaan te zetten.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

[quote="Luco/Alpine-racer"]rij al tien jaar met rvs op de motor :D

en al zou staal beter zijn waarom gebruiken ze in de F1 dan ook rvs???
leg het me maar uit


de formule 1 spruitstukken zijn niet!!! van rvs maar van inconel, wordt ook veel bij straaljagers gebruikt (de straalpijp)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik denk idd dat rvs onder de auto uitloopt bij de temperaturen van een formule 1 spruitstuk :)

Gietijzer ook trouwens.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

lasnaden roesten meestal sneller dan de pijp over het algemeen, is het dan niet handig om met koper te lassen?? dit roest niet namelijk en smelten lijkt me ook aan de orde!?
Mrtn = Maarten
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en wat is dan het nadeel/voordeel van titanium ten opzichte van rvs en staal??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Titanium, is daar ook niet wolverine's schedel van gemaakt?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Marcel B. schreef:Titanium, is daar ook niet wolverine's schedel van gemaakt?
In het engels is het adamantium. (dacht ik) maar of dat titanium is? Heb nog wel ergens een dvd waar het op zou moeten staan :wink:
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Vette comic was dat toch... :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Marcel B. schreef:Vette comic was dat toch... :)
Beide films zijn ook redelijk. Heb wel eens betere gezien, maar toch :D
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Keek vroeger ook altijd de tekenfilmserie, was ook vet!
remcool
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 okt 2004 15:25
Locatie: nederland
Contacteer:

titanium zou eventueel ook nog kunnen, al is dit een beetje duur in aanschaf en ook weer niet geschikt. Deze matrialen houden gewoon te veel warmte vast, extreem hete punten enz. Vandaar het vele werken van het matriaal tijdens opwarmen en afkoelen. Inconel is een van de beste keuze's, daarna mild staal, dan voor wat meer show rvs enz.
Uitlaatwrap heb ik liggen in rollen van 20mtr, verschillende diktes enz.
Zal eens vragen wat een rolletje nou kost bij ons.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

mark 5t schreef:laat ik nu toevallig gecertificeerd lasser zijn wat betreft rvs .
verder is rvs dus gewoon shit als uitlaatspruitstuk.
en LUCO aub niet meer antwoorden nu he , je hoeft niet altijd het laatste woord te hebben.
mag ik nog wel een vraag stellen :D
waarom wordt er dan steeds meer voor rvs gekozen?, dat snap ik dan niet en wil ook best graag leren hoor (al ben ik wel eigenwijs, maar dat is ook wijs) :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

remcool schreef:titanium zou eventueel ook nog kunnen, al is dit een beetje duur in aanschaf en ook weer niet geschikt. Deze matrialen houden gewoon te veel warmte vast, extreem hete punten enz. Vandaar het vele werken van het matriaal tijdens opwarmen en afkoelen. Inconel is een van de beste keuze's, daarna mild staal, dan voor wat meer show rvs enz.
Uitlaatwrap heb ik liggen in rollen van 20mtr, verschillende diktes enz.
Zal eens vragen wat een rolletje nou kost bij ons.
maar over die uitlaatwrap hoor je ook verschillende verhalen, wel goed niet goed?
ik was ook van plan om het om de pijp te wikkelen om teveel warmtetoevoer in de motorruimte te vooorkomen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

er word vaak gekozen voor rvs omdat het verkoop technisch wel lekker klinkt.
technisch gezien hebben die lui er vaak totaal geen verstand van .
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat blijkt maar weer, hehe ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

twee niet voorstanders van rvs zeg maar :D
ben nu wel benieuwd hoelang ze heel blijven op de motorfiets, de uitlaten houden het al ruim 10 jaar uit. maar we zien wel en ik moet wat origineel zijn ze niet meer te krijgen :( :( :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik ben niet tegen RVS, maar sommige denken gewoon echt dat het wondermateriaal is...

Bovendien zouden het er dan wel meer dan '2' zijn...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

juust zo ist
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

we zien wel hoelang het heel blijft toch, veel anders kan ik niet meer :D
en ik zei niet voorstanders das iets genuanceerder dan tegenstanders :lol:
en bestaat wondermateriaal wel?
heb van de week met carbonwielen in mijn handen gestaan, ik geloof niet dat ik ermee durf te rijden :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee dat bestaat niet, dacht dat je zelf wel zover zou komen...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zover was ik al langer hoor :D
maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren of die nu gebaseerd zijn op technische informatie of uiterlijk of prijs.
gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
maar steven rij jij zomeravond?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee voorlopig nog ff niet... en nee komende zondag ben ik er ook niet, dan heb ik ook andere verplichtingen :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ach we hebben de papieren binnen tsssssssss
alleen inhalen op rechte stukken en als voorganger je gezien heeft :D
wordt dus tuffen maar geeft niet ik wil de blauwe graag heel houden (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

zondag?? racen?
Mrtn = Maarten
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

clubdag op zandvoort waar diverse clubs komen
als het meezit is de zwarte vijf van mijn maat klaar (na een bakprobleem) en kan die dat mooi als testdag gebruiken :D :D
en ik ga de gtt van mijn vrouw mishandelen :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

gaat ie het halen voor zondag luco?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hij wou het wel proberen toch haha ik wist het wel hij wil met die zwarte :-)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

ik zou het ook wel weten, die grijze of dat monster...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hahaha toch scheelt het maar 6 sec op zandvoort kan je nagaan wat je moet doen om 6 sec te winnen :D :D
maar het mooiste is allemaal zelf gemaakt en uitgedokterd en dat vind ik knap

al olie gewisseld?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Graag weer even ON topic!!!!

:wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is on topic die zwarte heeft rvs spruitstuk :D :D :D :D :D :D :D :D
kan daar waarschijnlijk bewonderd worden :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

je snapt wat ik bedoel, chatten doe je maar verder in de desbetreffende topics
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

erik waarom is off topic eigenlijk dicht???
ff oftopic sorry
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie