De reden waarom normaal (ruwer) ijzer de voorkeur heeft t.o.v. RVS is als volgt.
Ijzer heeft een ruwere binnenkant, dus meer oppervlakte. De ijzeren downpipe geeft door deze eigenschap meer warmte af aan de buitenwereld dan een RVS exemplaar. Het uitlaatgas koelt dus sneller af en de dichtheid wordt groter -> volume wordt kleiner. De weerstand in de uitlaat neemt dan ook af en dat is wat je wil hebben.
Bij het spruitstuk
Voor het spruitstuk geldt een iets ander verhaal. Een atmosferische motor wil ook snel het gas kwijt, dus hier is gietijzer nog altijd de beste keus.
Een turbomotor daarentegen wil zo 'heet' (lees 'veel volume') mogelijk uitlaatgas in de turbo hebben. Vandaar dat de warmteafgifte aan de buitenwereld beperkt moet blijven (bijv. door intapen). Hier is de eigenschap van RVS weer in je voordeel.
Verder vind ik de eigenschap 'roestvrij' niet echt van toepassing, ik heb nog nooit een spruitstuk zien wegroesten. In het ergste geval een downpipe, en dat is me nog niet overkomen, zelfs bij een renault niet