Accu of dynamo?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Kweetniet

Hallo,

Van de week stond ik ineens met een lege accu, geen licht aan laten staan gewoon leeg. Ik vermoedde dat de radio sluiting maakte en heb 'm losgekoppeld.

Aan buurman gevraagd gisteren te helpen met startkabels en de wagen liep weer als een zonnetje. Op visite geweest en een uur of vier later weer starten, geen probleem.

Hedenmorgen weer zo dood als een pier. Nu heb ik een vraag (mijn autotechniekkennis is 0,0) is het zeker de accu of kan de dynamo ook stuk zijn? En is er een mogelijkheid dat zelf te testen.

Bedankt voor de reactie!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Meten = weten... Dat is het enige wat je kunt doen.

Als ik zou moeten gokken, zou ik het op de accu gooien.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

als een radio sluiting maakt, dan knapt er wel een zekering of vat de boel wel vlam :p

het kan zijn dat je dynamo of de koolborstels ervan aan hun eind zijn.

Maar zoals merijn zegt: meten is weten,

Als de motor draait, moet er een voltage zijn rond de 13,5 en met de motor uit rond de 12,4
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Haas
Car: Megane RS

gok de accu idd. Maar als je dynamo niet bijlaadt, kan t de dynamo ook zo zijn. Rij ff langs een garage en laat je dynamo doormeten. Minimaal moet de dynamo een laadstroom hebben van rond de 14.4 volt. Daaronder isie matig, slecht tot dood.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

14,4 hoeven ze niet te halen. ligt aan de auto.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
pierre

dynamo is het niet, want deze laadt kennelijk wel bij, accu loopt daarna langzaam leeg, dus of ergens een stroomverbruiker of accu oud en op.
Haas

Erik Olijnsma schreef:als een radio sluiting maakt, dan knapt er wel een zekering of vat de boel wel vlam :p

het kan zijn dat je dynamo of de koolborstels ervan aan hun eind zijn.

Maar zoals merijn zegt: meten is weten,

Als de motor draait, moet er een voltage zijn rond de 13,5 en met de motor uit rond de 12,4
hij moet niet alleen 12.4 zijn, hij moet ook overleven alsie belast wordt, dat doet de startmotor immers ook...
Mrtn
Car: R5GTT

de accu moet rond de 12V aangeven in onbelaste staat, dus zonder dat er lampen/radio aanstaan of de motor draait.

Geeft de accu minder aan is er een cel stuk en zal de accu de motor nooit meer kunnen aanslingeren, enkel met starthulp, zoals in jouw geval.
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Beide goed als ie na vier uur bij de buurman wel start. Ik zou kijken of er geen versterker een lekstroom geeft o.i.d. Opmeten van een lekstroom kan wel maar is een beetje tricky, trek eens zoveel mogelijk uit.
Bart V

Onder belasting van bijvoorbeeld de startmotor, mag de accu niet lager dan 9V uitkomen. De accu moet na de belasting weer terug klimmen in voltage, en moet dan minimaal op 12,50 volt uitkomen, dan zit je op 50% capaciteit. Dit kan je simuleren met een accutester, maar dus ook zelf doen met je startmotor, en losse ontsteking. De laadspanning meet je simpel met je multimeter, en moet met draaiende motor tussen de 13,5 en 14,8 volt liggen. Deze cijfers zijn afhankelijk van de belasting, en de staat van de dynamo.

Dus je kan zelf de laadspanning meten, als die in orde is, iemand circa 10 sec laten starten zonder ontsteking, en dan zowel tijdens belasting, als erna de spanning meten :) Uiteraard zonder dat de motor loopt. Je doet dat niets anders dan de garage met een accutester.

Uiteraard moet je als basis wel een volle accu hebben. Zorg er dus voor dat je even 10 KM rijd, een goede accu moet dan de test goed doorstaan als iig de dynamo en accu in orde zijn. Blijft het probleem dan, dan kan je gaan meten of er lekstroom is.

Succes.
Haas

mijn uitleg was wat beknopter...maar zo doen we het op t werk ook altijd. Let bij het draaien op de startmotor er wel ff op datie in zijn vrij staat ;)
Plaats reactie