Motor definitief kapot???

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Pieter16v

Hallo,

ik heb afgelopen weekend iets te veel gevraagd van mijn Clio op de Duitse Autobahn. Ik kon op een gegeven moment geen gas meer geven. Hij bleef wel 160 km/u rijden, maar hij ging dus niet harder. Toen ik het gas los niet en terugzakte naar 130 bleef hij 130 rijden, maar hij kon dus geen snelheid maken. Ik ben toen gelijk een parkeerplaats opgereden en heb de motor gelijk uitgezet. Daar was al snel duidelijk wat er mis was. De olie druppelde behoorlijk hard onder het blok vandaan. Ik heb toen de motorkap opengedaan en het was daar niet veel beter. De motorkap, het koelvloeistof reservoir, de binnenkant van mijn linkervelg zat onder de olie. Alles zat onder de zwarte oliespetters (als je voor de motor staat aan de linkerkant). Ik heb de auto de volgende dag met een autoambulance opgehaald. Het oliepeil was een halve liter onder het minimum van de peilstok. Ik heb de auto toen nog een keer gestart. Hij liep toen wel, maar volgens mij maar op drie cilinder, in ieder geval heel erg slecht. Toen ik een klein beetje gas gaf viel hij ook gelijk weer uit. Ik heb toen het luchtfilterhuis ook opengemaakt en daar lag ook een plas olie in (ik vraag me af hoe dat daar kan komen???). Alle vier de bougies waren ook zeik nat van de olie (ook aan de bovenkant), ook de onderkant van de bougiekabels waren nat van de olie. Ik heb de pakking van het klepdeksel al gecontroleerd en dat ziet er nog redelijk uit, ik hoopte in eerste instantie dat dat misschien gescheurd was. Ik heb ook de compressie opgemeten; één cilinder geen compressie en een andere cilinder voor de helft compressie. Ik heb op dit moment nog geen tijd gehad om te controleren waar de olie precies vandaan komt, want dan moet ik hem eerst even goed schoonmaken. Maar weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Zou dit nog de koppakking kunnen zijn of is dit echt zware motorschade?

Groeten,

Pieter
Abel
Über-Spammer

klinkt als zeer zware motorschade. waarschijnlijk een gesmolten zuiger, daardoor krijgje helehoge cartherdruk en spuit hij de olie uit je cartherventilatie gaten, dus ook richting luchtfulterhuis. en zodoende ook weer de motor in.

heb je een 1.8 16V? dan zou ik gewoon opzoek gaan naar een goed blok. niet drukmaken of het een een met een alu cartherpan op stalen cartherpan is. aangezien je zelf wel de juiste hebt ;)

waar woon je?
Pieter16v

Het gaat om een 1.8 16v uit 1992. Ik woon zelf in Nijmegen, maar auto staat op dit moment in Best bij mijn ouders.
Maar de koppakking is uitgesloten?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Pieter16v schreef:Het gaat om een 1.8 16v uit 1992. Ik woon zelf in Nijmegen, maar auto staat op dit moment in Best bij mijn ouders.
Maar de koppakking is uitgesloten?

Pieter zet ff een link naar het FNO topic. We komen uit de buurt. dus misschien heeft een van de jongens van de week ff tijd om er naar te kijken samen met jou.

GR.Frits
Pieter16v

Misschien een hele domme vraag, waar kan ik die vinden?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Pieter16v schreef:Misschien een hele domme vraag, waar kan ik die vinden?
KLIK!!

Edit: HEb al even een link geplaatst voor je :D
Pieter16v

Thanx!
Calle

Dat klinkt idd als het totale einde van je blok, auw! :@

Een motor wissel met een gereviseerde lijkt me de makkelijkste en beste optie, ik kan hier eens rond gaan vragen, misschien weet ik nog wel iemand met een donor (?schade?) blok hier in de buurt.
Pieter16v

Wat zouden ongeveer daar de kosten van zijn? Het inbouwen zou ik zelf wel kunnen doen.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Calle schreef:Dat klinkt idd als het totale einde van je blok, auw! :@

Een motor wissel met een gereviseerde lijkt me de makkelijkste en beste optie, ik kan hier eens rond gaan vragen, misschien weet ik nog wel iemand met een donor (?schade?) blok hier in de buurt.
Er staat op marktplaats een 16v met kapotte bak. voor iets van 750/800 euro vraagprijs. Misschien eens gaan kijken?

GR.Frits

Edit:KLIK
Laatst gewijzigd door Gerald op wo 13 apr 2005 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle

Pieter16v schreef:Wat zouden ongeveer daar de kosten van zijn? Het inbouwen zou ik zelf wel kunnen doen.
Op de sloop 'De kinderen' in Geldrop hadden ze laatst nog een 19 16V blok liggen waar "iets" aan kapot is, samen met bak voor 250 euro(een beetje duur als je niet weet wat je krijgt, waarschijnlijk liggen de lagers eruit). Een 19 blok en een clio blok verschillen nog wel op veel details, dus een complete ombouw zou dan nodig zijn.

Is deze misschien nog te koop? -> Clio 16v Motorblok Te Koop

Wel even om bewijzen van revisie vragen, bonnen en/of foto's.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Calle schreef:Is deze misschien nog te koop? -> Clio 16v Motorblok Te Koop

Wel even om bewijzen van revisie vragen, bonnen en/of foto's.
Volgens mij heeft die gozer nog meer liggen, en een complete clio uit elkaar getrokken. Mailen kan geen kwaad :D
Pieter16v

Is een kapotte koppakking volledig uitgesloten?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Pieter16v schreef:Is een kapotte koppakking volledig uitgesloten?
Dat zie je pas als je de kop van de motor hebt. Maar dan ben je al zo ver weg dat je net zo goed de motor er naast hebt kunnen leggen.

En mocht het hoe dan ook je koppakking wel zijn, doe ff een search. tis niet alleen ff je koppakking en bouten vervangen. :wink: Juist door een nieuwe/lekke koppakking zijn er al meerdere blokken alsnog de soep in gelopen.

GR.Frits
Pieter16v

Heb even gemaild, blok kost 675 euro. Zijn alleen geen rekeningen van, want hij heeft het zelf gedaan. Dan vind ik het toch niet geweldig. Ik moet er maar eens over na gaan denken wat ik precies met de auto wil gaan doen.
Calle

Pieter16v schreef:Heb even gemaild, blok kost 675 euro. Zijn alleen geen rekeningen van, want hij heeft het zelf gedaan. Dan vind ik het toch niet geweldig. Ik moet er maar eens over na gaan denken wat ik precies met de auto wil gaan doen.
Hij zal toch op zijn minst rekeningen van de onderdelen moeten hebben, lagers, pakkingen, kopbouten, zuigerveren etc. Of foto's van het proces, anders kun je hem als ongereviseerd beschouwen en is het veel te duur.

Zelf reviseren (als er geen grote schade is) is zeer goed te doen, het is alleen een secuur werkje. Ik heb zelf ook al twee blokken gedaan en de koppakking van mijn clio 16V vervangen, zonder al te veel problemen. Onderdelen die wel schade hebben of speciaal behandelt moeten worden zul je moeten laten doen, zoals krukas slijpen en polijsten, cylinderkop vlakken en afpersen, klepzetels, cylinders hohnen.
PaTJE

Hij zal toch op zijn minst rekeningen van de onderdelen moeten hebben, lagers, pakkingen, kopbouten, zuigerveren etc. Of foto's van het proces, anders kun je hem als ongereviseerd beschouwen en is het veel te duur.

Vind ik een beetje onzin... Heb zelf ook mijn motor gereviseerd en heb ook geen bonnen van de onderdelen meer........geen reden om te bewaren..... en trouwens een "nepbon" is zo gemaakt.....
MarcoG
Contacteer:

Calle schreef:Een 19 blok en een clio blok verschillen nog wel op veel details, dus een complete ombouw zou dan nodig zijn.
Oh ja? Witte gij da zeeeker? Dacht het toch niet...sensors zitten op wat andere plaatsen, maar die kun je naar de originele clio posities ompluggen. De openingen zitten er al. Dan past je kabelboom ook weer.
Calle

MarcoG schreef:
Calle schreef:Een 19 blok en een clio blok verschillen nog wel op veel details, dus een complete ombouw zou dan nodig zijn.
Oh ja? Witte gij da zeeeker? Dacht het toch niet...sensors zitten op wat andere plaatsen, maar die kun je naar de originele clio posities ompluggen. De openingen zitten er al. Dan past je kabelboom ook weer.
Toch wel wat verschillen hoor o.a. ander inlaatspruitstuk met een andere positie en aansluiting van de stationair regelaar en iets anders positie gasklep, metalen vs. plastic distributiedeksel, andere motorsteun ophangingen, andere thermostaathuis en aansluitingen.

Een hoop kleine details, maar genoeg werk. Niets onoverkomelijks :)
Laatst gewijzigd door Calle op vr 15 apr 2005 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Contacteer:

Ahaaa :)
Bart V

Alles van je eigen blok is prima over te bouwen, dus niks om je zorgen over te maken. Als je een goed 19 blok kan krijgen, meteen doen!!
Bram

In mijn auto ( clio 16V ) ligt ook een 19 blok. Alleen wat senso enzo veranderen geloof ik. En iets met het spruitstuk, kan dta ook?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Bram schreef:In mijn auto ( clio 16V ) ligt ook een 19 blok. Alleen wat senso enzo veranderen geloof ik. En iets met het spruitstuk, kan dta ook?
Even verder lezen dan je neus lang is bram :D Staat hierboven ook al :p
Pieter16v

Morgen haal ik de kop eraf, ben benieuwd wat ik te zien krijg.
MarcoG
Contacteer:

Pieter16v schreef:Morgen haal ik de kop eraf, ben benieuwd wat ik te zien krijg.
Ben ook benieuwd... misschien heb je nog tijd om een foto te maken. Een gesmolten zuiger staat goed in de kast trouwens. (Y)
Pieter16v

Mocht het echt zo "mooi" zijn, dan komt er zeker een foto!!!
Patrick L.

op marktplaats wordt nog een blok aangeboden..

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /39813.htm

mischien iets voor jou..
:)
Plaats reactie