[R19-diesel]Motor slaat moeilijk aan

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
djerikp
Contacteer:

Hoi mensen,

Sinds een paar dagen slaat de motor van mijn R19 heel moeilijk aan. Er zit een diesel motor in.

De motor slaat de eerste keer moeilijk aan, wanneer ik vervolgens direct daarna weer opnieuw probeer te starten start hij bijna direct. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dat ik dit kan oplossen (niet te moeilijk graag :P). De accu moet goed zijn die is namelijk van augustus 2004. Wel heb ik deze week een centrale deurvergrendling setje ingebouwd, maar zelfs wanneer deze afgekoppeld is start hij moeilijk.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

klinkt als gloeibougies
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
djerikp
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:klinkt als gloeibougies
Kunnen die dingen van het een op het andere moment gewoon kapot gaan dan? Kan ik die dingen gewoon vervangen? (hoe?)

Zou je je antwoord een beetje kunnen motiveren? Heb niet zo heel veel verstand van auto's maar misschien dat ik het dan snap :) bedankt iig.

Meer suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Die gloeibougies doen wat de naam eigenlijk al zegt.

De gloeien heet op, waardoor bij een koude start de diesel eerder ontbrand en daardoor de auto beter start.

Deze gaan niet van de 1 op de andere dag kapot. maar het kan door een lange slijtage slag, wel zijn tol hebben geëist.

ze zijn te koop bij een auto-materialen zaak.

Je kan die dingen vervangen, maar een normale bougie sleutel is niet toereikend, je hebt een speciale gloeibougie dop nodig
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Robert-Jan

Met een lange dop 10 of een sleuteltje 10 moet het ook wel lukken.
Vaak zijn de gloeibougies wel defect bij moeilijk starten.
Als het de bougies niet zijn zou ik er ff naar laten kijken bij een garage.
djerikp
Contacteer:

inderdaad, ik ben toch maar even langs de garage gegaan en ze zeiden inderdaad hetzelfde. Vervolgens langs wat lokale autoboeren gegaan om nieuwe bougies te halen. Die dingen zijn nog best prijzig à 20 pleuro per stuk. Dus ik breng hem toch maar even naar de garage, daar deden ze het voor 25 euro zei die gast....

desalnietemin toch bedankt! :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

die dingen zijn idd prijzig, maar wees blij dat je geen jtd of een japanner hebt.

En een garage rekent niet zo veel, omdat het nauwelijks tijd kost. :wink:
djerikp
Contacteer:

whoeps.. heb em vanmorgen naar de garage gebracht. En een paar uur later kon ik em weer ophalen. Waren toch niet de gloeibougies. Maar hij starte op dat moment wel weer aardig. Even later moest ik toch naar de echte renault dealer om ffen wat onderdelen op sproeikopjes op te halen, meteen maar even gevraagt aan die knakkers daar. Kon met met de brandstof toevoer te maken hebben en met de klepspeling.

Thuis gekomen direct het brandstof circuit doorgelopen. Blijkt gewoon het brandstof filter te lekken, waardoor de diesel steeds terug liep en waarom hij dus niet goed starte.

Als je op die knop drukt kun je met de hand brandstof oppompen, nah daar spuite het er al aan uit. Heb em maar weer naar de garage gebracht (ondertussen viel de motor 2x uit, gewoon rijd je 80 hoppa ineens nix meer), moest zo'n nieuw ding in.... 150 a 200 euries... das balen, die monteur bedankte me wel aardig voor de goede diagnose, hoefde hij niet te zoeken
Bart V

Welk "ding" is vervangen?

Waar lekte hij precies?
djerikp
Contacteer:

Bart V schreef:Welk "ding" is vervangen?

Waar lekte hij precies?
Het brandstof filter, had ik ook genoemd in mijn post.

Wanneer op de knop gedrukt wordt om diesel handmatig op te pompen (om je circuit vrij te maken van bellen) spuit de diesel er langs heen. Normaal zou overbodige lucht (en vanzelfsprekend ook wat diesel) uit het ontluchtings nippel moeten komen wanneer deze open gedraait is.

[img]http://members.chello.nl/h.poelhuis/filter.jpg[/img]
Bart V

vreemd, bij mij lekt hij ook iets diesel als je dat systeem op druk brengt, door handmatig te pompen. Mijn dieseltje start en loopt altijd perfect.

Normaal staat dat systeem niet onder druk, dus als hij voorheen niet lekte onder normale omstandigheden, hoef je er niet per se vanuit te gaan dat dat de oorzaak is/was.

Ben dus benieuwd of je probleem echt is opgelost hiermee.
djerikp
Contacteer:

Nou um, bij mij spoot het er gewoon langs heen (had het nog net niet voor mn kop zitte) er kwam in ieder geval een flinke hoeveelheid uit naar mijn mening.

Nou kan ik je ook vertellen dat hij altijd naar mijn idee wat olie lekte, ik kon alleen niet vinden waar het uit kwam. Naar alle waarschijnlijkheid is het al die tijd gewoon diesel geweest. Ik ga er vanuit dat de brandstof terug loopt (en weglekt) wanneer de auto een tijdje stil staat. Het circuit staat dan droog eigelijk en daarom start hij moeizaam.

Het is namelijk zo dat wanneer ik voor de 2e keer kort achter elkaar starte dan sloeg hij vrijwel gelijk aan. Lijk mij wel dat dat met je brandstof toevoer te maken kan hebben. Magoed krijg het vandaag te horen, kan em denk ik straks ophalen.

Toen ik em gister weg bracht kwam ik onderweg ook 2x stil te staan. Toen mijn kameraad mij ffen aandrukte een zijweg in, kon hij duidelijk zien dat er de nodige diesel op de grond gelekt was (dat verkleurt zo mooi op een nat wegdek).
Plaats reactie