Riël zijn ... GTE -> GTT 'funcar'
He hallo!
Aangezien ik voor mijn 19 een andere motor zoek, is mijn oog gevallen op een 480 turbo met weinig km. Dat ik deze motor in de 19 krijg zal niet zo ' n probleem zijn. Maar waar ik minder brood van gegeten heb is de aanpassing aan de gasinstallatie.
Allereerst, IS dit mogelijk? Momenteel ligt er een Vialle gasinstallatie met een computer onder de bijrijdersstoel in. Veel bijregelen zit er dus niet in (op de verdamper is geen schroef te vinden).
Heeft er iemand een idee, hoe ik dit dan zou kunnen aanpakken?
Aangezien ik voor mijn 19 een andere motor zoek, is mijn oog gevallen op een 480 turbo met weinig km. Dat ik deze motor in de 19 krijg zal niet zo ' n probleem zijn. Maar waar ik minder brood van gegeten heb is de aanpassing aan de gasinstallatie.
Allereerst, IS dit mogelijk? Momenteel ligt er een Vialle gasinstallatie met een computer onder de bijrijdersstoel in. Veel bijregelen zit er dus niet in (op de verdamper is geen schroef te vinden).
Heeft er iemand een idee, hoe ik dit dan zou kunnen aanpakken?
Laatst gewijzigd door Riël op do 14 feb 2008 17:43, 14 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
rijdt prima
en lach je lekker uit als ik mijn tankie weer voor 12 euro vol heb

en lach je lekker uit als ik mijn tankie weer voor 12 euro vol heb

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ja ik heb corvette gereden was er ook 1 met een corvette op gas, ik heb zelf twee thunderbirds op gas gehad

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haha ga jij maar 1.40 betalen whaha 1) loopt mooier 2) loopt goedkoper 3) beter voor de motor en 4) beter voor 't milieu, jij viezerikrico1047 schreef:gas is om op te koken

én ik kook erop!
MRTN, zou je me in contact kunnen brengen met een of twee van deze personen? Wat voor systeem ze hebben? Misschien is daar nog iets compleets te vinden?
http://groups.msn.com/volvo480
Op dit forum kom ik ook weleens en daar zijn mensen die met 480T's op gas rijden en er iig meer van weten
Op dit forum kom ik ook weleens en daar zijn mensen die met 480T's op gas rijden en er iig meer van weten

Mrtn = Maarten
vanwege het feit dat het lpg systeem aan 1 bar luchtdruk 'denkt' neem ik aan of niet?Menno schreef:Als je het mengstuk voor de turbo plaatst, gaat dat wel werken.
gas is niet beter voor je motor de rest klopt wel.
mocht je die 1.7 t erin hangen op gas ,check dan wel even de klepzittingen,anders ben je zo uitgesteld op gas,zeker met een turbo erop,laat espace v624v gezien op gas,lpi,alleen de grapjassen hadden het mengblok boven de ruitsproeierpijp gehangen en voor het intfilter,dus je kon nergens meer bij.
mocht je die 1.7 t erin hangen op gas ,check dan wel even de klepzittingen,anders ben je zo uitgesteld op gas,zeker met een turbo erop,laat espace v624v gezien op gas,lpi,alleen de grapjassen hadden het mengblok boven de ruitsproeierpijp gehangen en voor het intfilter,dus je kon nergens meer bij.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
gas is toch minder vervuilend voor de motor?en daardoor beter?
minder vervuilend voor milieu,omdat gas een schoner verbranding heeft en veel heter, maar door de hitte slijt de motor,kleppen,daarom moet bij een 1.7 1.8 2.0 oftewel een f motor ook de k en de e motor elke 20 000 de klpeppen gesteld worden en bij 120000/150000 ligt aan de rijstijl zijn ze uitgesteld,maar bij een turbo slijt het nog iets sneller denk ik
oja en ziet ook niet dat de dopes uit de olie verdwijnen omdat gas je olie niet vervuilt,alleen veroudert,dus vervang je je olie iets vaker om er zeker van te zijn dat de turbo voldoende schone en goed olie krijgt.
Geloof ik niet. Gas komt helemaal niet in aanraking met de olie, althans, in aanzienlijk mindere mate dan benzine.rico1047 schreef:oja en ziet ook niet dat de dopes uit de olie verdwijnen omdat gas je olie niet vervuilt,alleen veroudert,dus vervang je je olie iets vaker om er zeker van te zijn dat de turbo voldoende schone en goed olie krijgt.
1x klepzittingen aanpassen en je bent van de zeur af, en bij een 8kleps motor is dat echt het geld niet, dat heb je er na 2 maanden gas rijden al uit.
Trouwens, motor heeft nu 240.000 gelopen en van de kleppen is nog helemaal niets te horen.
~Haas~ schreef:vanwege het feit dat het lpg systeem aan 1 bar luchtdruk 'denkt' neem ik aan of niet?Menno schreef:Als je het mengstuk voor de turbo plaatst, gaat dat wel werken.
uuh...dus...

Dat is logisch, die kleppen ga je niet horen, aangezien ze strakker komen te staanRiël schreef:Geloof ik niet. Gas komt helemaal niet in aanraking met de olie, althans, in aanzienlijk mindere mate dan benzine.rico1047 schreef:oja en ziet ook niet dat de dopes uit de olie verdwijnen omdat gas je olie niet vervuilt,alleen veroudert,dus vervang je je olie iets vaker om er zeker van te zijn dat de turbo voldoende schone en goed olie krijgt.
1x klepzittingen aanpassen en je bent van de zeur af, en bij een 8kleps motor is dat echt het geld niet, dat heb je er na 2 maanden gas rijden al uit.
Trouwens, motor heeft nu 240.000 gelopen en van de kleppen is nog helemaal niets te horen.

Daarom moet je het mengstuk ook voor de turbo plaatsen, dat is de eenvoudigste oplossing. Je hebt daar geen overdruk. De hoeveelheid aangezogen gas is dan alleen afhankelijk van de hoeveelheid aangezogen lucht. Dit werkt voor een NA en turbo motor identiek. Klein nadeeltje van deze methode is dat je hele inlaattraject gevuld is met brandbaar mengsel. Backfire's worden dan erg 'sportief'. Maargoed, als je ontsteking netjes voor elkaar is, is er geen reden tot backfire.~Haas~ schreef:~Haas~ schreef:vanwege het feit dat het lpg systeem aan 1 bar luchtdruk 'denkt' neem ik aan of niet?Menno schreef:Als je het mengstuk voor de turbo plaatst, gaat dat wel werken.
uuh...dus...![]()
Een andere optie is om het mengstuk vlak voor de gasklep te plaatsen. Je zult de verdamper dan moeten refereren aan de overdruk voor de gasklep. Dit werkt goed, maar het is vaak lastig om de respons hiervan goed te krijgen.
ZOu btw geen Dumpvalve plaatsten als je het mengstuk voor je turbo plaatst. Gaat stinken of meer 

Je kunt gewoon de standaard verversingstermijn aanhouden voor de motorolie. Er zijn zelfs tongen die beweren dat je de motorolie langer kunt laten zitten...rico1047 schreef:oja en ziet ook niet dat de dopes uit de olie verdwijnen omdat gas je olie niet vervuilt,alleen veroudert,dus vervang je je olie iets vaker om er zeker van te zijn dat de turbo voldoende schone en goed olie krijgt.
Nou, hij klinkt alsof ie een lekke uitlaat heeft, boven de 5000 toeren is er niets meer daar, en als ik aan het stoplicht stilsta, en ik wil optrekken, dan houdt ie echt in, verder dan 3000 toeren kom ik dan niet meer. Niet altijd, maar regelmatig.
Als ik dan op benzine druk, dan gaat ie 1 a 2 seconden ervandoor, maar dan gaat ie verder inhouden, dus ook op benzine.
het is dus iets met het mengsel, maar ik kom er maar niet achter wat. Ik dacht misschien een lek dus maar ik heb het nagekeken en het lekt niet. Maar toch klinkt het zo pfffrrfrfrrfffrrr in het spruitstuk. Wellicht sluiten de uitlaatkleppen voor geen meter?
Starten duurt ook 3 á 4 seconden en de startmotor gaat rond als een tierelier.
Maar als de motor niet inhoudt, loopt ie nog gewoon 180 en rijdt verder heerlijk, op de snelweg 1:11 op gas met zo'n 140. Dus erg veel mis kan er nu ook weer niet zijn ...
Als ik dan op benzine druk, dan gaat ie 1 a 2 seconden ervandoor, maar dan gaat ie verder inhouden, dus ook op benzine.
het is dus iets met het mengsel, maar ik kom er maar niet achter wat. Ik dacht misschien een lek dus maar ik heb het nagekeken en het lekt niet. Maar toch klinkt het zo pfffrrfrfrrfffrrr in het spruitstuk. Wellicht sluiten de uitlaatkleppen voor geen meter?
Maar als de motor niet inhoudt, loopt ie nog gewoon 180 en rijdt verder heerlijk, op de snelweg 1:11 op gas met zo'n 140. Dus erg veel mis kan er nu ook weer niet zijn ...
Stationair is ook perfect. Alleen soms als ik van een snelle rit aan een stoplicht beland zakt ie meteen weg in toeren, vaak afslaan. Soms vangt ie het op en dan trekt ie hem netjes weer naar een zeer stabiele 900 toeren.
Maar ik heb in elk geval voor een leuke prijs een blok helemaal compleet incl. turbo, enz. Computers + kabelboom (2 stuks, KLR en inspuitcomputer) tenminste wat die kerel me mailde gevonden met 190.000 en voor 200 euro lijkt me de swap wel de moeite waard, toch?
Bovendien lekt mijn huidige motor olie en ik heb geen zin er veel aan te klooien.
De 19 is een heerlijke auto om in te rijden, comfortabel, alles erop wat ik hebben moet, en wil er nog een hele poos mee vooruit.
Bovendien lekt mijn huidige motor olie en ik heb geen zin er veel aan te klooien.
De 19 is een heerlijke auto om in te rijden, comfortabel, alles erop wat ik hebben moet, en wil er nog een hele poos mee vooruit.
Riël schreef:Nou, hij klinkt alsof ie een lekke uitlaat heeft, boven de 5000 toeren is er niets meer daar, en als ik aan het stoplicht stilsta, en ik wil optrekken, dan houdt ie echt in, verder dan 3000 toeren kom ik dan niet meer. Niet altijd, maar regelmatig.
je kan onmogelijk 240000km draaien zonder kleppen stellen of je moet zo zuinig op je motortje zijn en als een ouwe zak rijden.en de verbrande gassen van het gas komen via de carterventilatie inde olie,bij resten van benzine verbranding word de olie zwarter, bij gas nietdus zie je niet dt de olie aangetast word. en zoals ik al zij gaat een gas kop ge,iddeld 150000km mee ook als je hardere zittingen geplaatst heb het blijft inslijten,een turbo gaat harder dus trap je meer word de verbranding nog heter dus slijt ook deze motor.
Jep, zal wel zeker. Maar de kleppen zijn zeker wel eens gesteld hoor. Er gaan wel eens koppen kapot, maar volgens mij zijn dat idioten die met een auto rijden, ik heb het nog niet meegemaakt in elk geval.
Zou er iets niet goed zijn zou ie of niet lopen of enorm verbruiken. Mijn vijfje met 320.000 heb ik 1x zelf eens de klepjes van gesteld, en die liep nog altijd 1:12 op gas. De 19 nu ook trouwens.
Compressie ok. 't is idd, hoe ga je ermee om
Op gas ga ik niet verder dan 4000 toeren en dat is al uitzonderlijk. Om een of andere reden rij ik echt als een opa dan. Zo rij ik in de GTT helemaal niet 
Zou er iets niet goed zijn zou ie of niet lopen of enorm verbruiken. Mijn vijfje met 320.000 heb ik 1x zelf eens de klepjes van gesteld, en die liep nog altijd 1:12 op gas. De 19 nu ook trouwens.
Compressie ok. 't is idd, hoe ga je ermee om

een 5 heeft een c motor gaat langer mee op gas maar we hadden het toch over een 1.7 een f7n deze is met stelplaatje en gaat gemiddeld 150000 mee als je rustig rijdt dus langer maar ik heb koppies gereviseerd met net een ton op de teller het hangt er allemaal een beetje om heb ook al 16v gezien met 110000 met verzakte of verbrande kleppen.
Die F3N (F7N bestaat niet) motortjes werken idd via het plaatjes principe..en daar zit em nou net het probleem. Zodra de auto niet meer in onderhoud is bij renault...en soms gebeurt het ook daar niet, word de klepspeling niet vaak genoeg of gewoon NIET gecontroleerd, mede omdat het meer tijd kost, en er speciaal gereedschap + de plaatjes voor nodig zijn, terwijl bij een 5 het gewoon ouderwetse tuimelaars zijn. Zeker bij gas moet dat stellen gewoon gebeuren. Hou je dat netjes bij i.c.m het andere onderhoud, en rij je er een beetje fatsoenslijk mee, dan gaan die motortjes in principe behoorlijk lang mee