Remmen van een clio RS op een clio 16v

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Frits Clio 16v

Ik heb hier een setje remklauwen en remschijven van een clio RS liggen.
Het is de bedoeling dat dit op mijn clio 16v gaat komen.

Om dit te kunnen monteren moet ik "spacers" hebben (verloop adapter).

Nu vroeg ik me af of dit al eerder gedaan is (vast wel).
En of iemand misschien een tekening heeft met de maten voor zo'n spacer, zodat ik die kan (laten) maken.

Gr, Frits.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Fritsie, 8) lees het "grotere remmen topic" even na. daar staat alles in wat je weten moet als ik me niet vergis.

GR.Frits :p
antoine
Car: Renault Clio III RS

Bekende vraag.

Heb je ze mee genomen toen je naar de clio turbo ging kijken?
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

antoine schreef:Heb je ze mee genomen toen je naar de clio turbo ging kijken?
Had ie er niet bij, of zelf nog nodig. als het goed heb begrepen. :wink:
antoine

Ik bedoel het remmensetje.
Deze heeft hier al een aantal maal op het forum gestaan.
Frits Clio 16v

Frits schreef:Fritsie, 8) lees het "grotere remmen topic" even na. daar staat alles in wat je weten moet als ik me niet vergis.

GR.Frits :p
Ja dat topic heb ik ook al ongeveer helemaal doorgelezen, maar ik heb nergens de maten van de spacer die ik nodig heb kunnen vinden.
De schijven van een RS zijn 280 mm, en die van K-tec 285 mm.
Ik moet dus ook net een andere maat spacer hebben dan die bij het K-tec setje zit.
antoine schreef:Heb je ze mee genomen toen je naar de clio turbo ging kijken?
Ja klopt, ik heb het setje van Dennis gekocht.

Gr, Frits.
Thierry

Volgens mij heeft Tom RS schijven op zijn Willi zitten, dus die zou het wel weten dan :)
antoine

Hij heeft toch een k-tec setje erop?
Steven
Car: M536

Tom heeft idd Ktec.

Denk dat je ff een spacertje moet zien te lenen van een Ktec-set en aan de hand daarvan bepalen hoeveel die afwijkt. Beste is dan ook ff om de offsets van de ktec en clioschijven te meten.

Er is verder niemand hier op het forum actief bezig die RS remmen heeft op z'n GT/16v

Dus dan wordt zelf knutselen fritsie :p

Edit: dan moet je ook nog meten wat de afstand is tussen top remblok en hart boutgaten van de klauw.
Nog best lastige opgave...
Robke
Car: Lexus IS250

Wat ook een lastige opgave is, is dat bij de K-tec setjes gebruik wordt gemaakt van remtangen van een 5 GTT. Als je die met de spacers op het fusee schroeft, zie je dat de remtangen helemaal tegen de bevestigingspunten op het fusee zitten.
Dus de remtang kan niet verder naar binnen opgeschoven worden, die 5 mm verschil kun je daar dus niet mee overbrugen.

Je zal dan misschien toch eens moeten kijken naar RS remtangen of die passen, mits de fusee's hetzelfde zijn uiteraard.
MarcoG
Contacteer:

Dit is wat die spacer doet bij het Ktec setje. Is bij het linkervoorwiel en ook een GTT remtang.
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... emtang.jpg[/img]
Misschien kun je eens contact opnemen met J.Lubking, dat ie je zoŽn ding even meegeeft. Ik denk dat je die bij PtRgte kan laten freezen, denk dat hij wel handig is met dat apparaat. Lever je hem een Autocad 3d model met wat je wilt hebben en hij freezt em.
Steven

Kan ook met Acad 2D. :P

Wat Rob zegt over die GTT-remzadels was ik ff vergeten, dus ik denk dat je aan die ktec-spacers gewoon geen reet zult hebben. Ooknie om het handig uit te meten.

Verder passen die RS remmen NIET in 1x op de Clio, daar zitten namelijk andere klauwen bij. Dus GT zadels heb je ook geen kont aan.
Je kan Ro16v eens vragen, die heeft ook Megane/RS-remmen op z'n clio.
Frits Clio 16v

Thierry schreef:Volgens mij heeft Tom RS schijven op zijn Willi zitten, dus die zou het wel weten dan :)
Ik had ook al contact gehad met Tom, hij heeft RS remklauwen met K-tec schijven.
Hij gebruikt de K-tec spacers, en GTT remtangen.
Steven schreef:Denk dat je ff een spacertje moet zien te lenen van een Ktec-set en aan de hand daarvan bepalen hoeveel die afwijkt. Beste is dan ook ff om de offsets van de ktec en clioschijven te meten.
dan moet je ook nog meten wat de afstand is tussen top remblok en hart boutgaten van de klauw.
Wat is offset?
robclio16v schreef:Wat ook een lastige opgave is, is dat bij de K-tec setjes gebruik wordt gemaakt van remtangen van een 5 GTT. Als je die met de spacers op het fusee schroeft, zie je dat de remtangen helemaal tegen de bevestigingspunten op het fusee zitten.
Dus de remtang kan niet verder naar binnen opgeschoven worden, die 5 mm verschil kun je daar dus niet mee overbrugen.
Ik zie het inderdaad op de foto van MarcoG, de remtang kan gewoon niet verder naar binnen...
Als ik de remtangen vergelijk van de foto (GTT) en die ik hier heb van de RS, gaat het met de RS remtangen zowiezo niet passen denk ik. Die van de RS zijn namelijk nog iets groter volgens mij.

Dit is nog een PM van Menno erover:
Wat ik zo doen als ik jou was, is eventueel met behulp van een losse fusee, even uitmeten wat de afstanden tussen de gaten in de klauw en in de fusee moeten zijn. Ook in de breedterichting moet je 't verschil in afstand meten. Als je hier een tekeningetje van maakt, kunnen ze dit bij het plaatselijke constructiebedrijfje vast wel ff voor je uitfrezen in aluminium. Succes!
Het wordt dus allemaal wel wat lastiger dan ik had verwacht.
Met K-tec spacers en GTT remtangen moet het wel gaan (want zo heeft Tom het ook).
Alleen komen dan denk ik de blokken 2,5 mm naast de schijf, omdat RS schijven 280 mm zijn en die van K-tec 285 mm.

Gr, Frits.
Frits Clio 16v

Steven schreef:Wat Rob zegt over die GTT-remzadels was ik ff vergeten, dus ik denk dat je aan die ktec-spacers gewoon geen reet zult hebben. Ooknie om het handig uit te meten.

Verder passen die RS remmen NIET in 1x op de Clio, daar zitten namelijk andere klauwen bij. Dus GT zadels heb je ook geen kont aan.
Je kan Ro16v eens vragen, die heeft ook Megane/RS-remmen op z'n clio.
Bedoel je met remzadels hetzelfde als remtangen?

Ik zal Ro16v effe een PM sturen.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Kom op hey Steven. Die K-tec spacers kunnen als uitgangspunt gebruikt worden om een aangepaste spacer mee te maken. :)

Wat die GTT remklauw betreft, die kan inderdaad niks meer naar "binnen" (=richting as). Naar links en rechts kan wel. Hoe ziet die RS remklauw (-tang, -zadel, -etc.) eruit? Misschien dat die wel dichter bij de as uitkomt , zeg een paar mm lager dus.

Je moet eens kijken bij je auto met de 280mm schijf op de naaf geschroefd, hoeveel mm je in welke richting nodig hebt om de klauw (tang, zadel, etc.) correct erop te krijgen.
Als Tom met de K-tec spacers werkt en de GTT remklauw (-zadel, -tang, oid), dan heeft hij dus 2,5mm van zijn remblok dat buiten de remschijf valt? Ik zal even kijken hoeveel er van mijn schijf buiten het slijtagevlak van de blokjes blijft...
MarcoG
Contacteer:

Daar zit ook nog geen mm reserve:

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... tsvoor.jpg[/img]
Frits Clio 16v

MarcoG schreef:Kom op hey Steven. Die K-tec spacers kunnen als uitgangspunt gebruikt worden om een aangepaste spacer mee te maken. :)

Wat die GTT remklauw betreft, die kan inderdaad niks meer naar "binnen" (=richting as). Naar links en rechts kan wel. Hoe ziet die RS remklauw (-tang, -zadel, -etc.) eruit? Misschien dat die wel dichter bij de as uitkomt , zeg een paar mm lager dus.

Je moet eens kijken bij je auto met de 280mm schijf op de naaf geschroefd, hoeveel mm je in welke richting nodig hebt om de klauw (tang, zadel, etc.) correct erop te krijgen.
Ok, ik heb even wat fototjes van de RS remklauwen gemaakt:
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/remklauw1.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/remklauw2.jpg[/img]
MarcoG schreef:Als Tom met de K-tec spacers werkt en de GTT remklauw (-zadel, -tang, oid), dan heeft hij dus 2,5mm van zijn remblok dat buiten de remschijf valt? Ik zal even kijken hoeveel er van mijn schijf buiten het slijtagevlak van de blokjes blijft...
Nee volgens mij zit het bij hem precies goed, hij heeft ook K-tec schijven namelijk.
Maar RS schijven zijn 5 mm kleiner, dus komt denk ik 2,5 mm van het remblok niet op de schijf als ik K-tec spacers ga gebruiken.
Klopt dat?

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

die 2,5 mm heb je goed, die vallen dan buiten de schijf.
Dus je hele remklauw moet 2,5mm omlaag, MITS de hoogte van dat hele geval even hoog is als standaard.
Dus de uiterste buitenkant van je remblokje (die volgens ons tot nu toe 2,5mm buiten de schijf zou vallen) en het hart van de bout waarmee het hele geval aan de fusee vastzet geeft een maat. Misschien is deze maat wel korter dan bij de K-tec oplossing en past het toch.
Ik zou eerst eens zelf kijken (op de auto) hoeveel je waar, nodig hebt. Met de 280mm schijf. Kun je meteen zien of je je klauw gewoon op de fusee kunt schroeven of niet. Is niet zo ingewikkeld, alleen het exact uit gaan meten wordt wat lastiger.
Dat lukt wel (Y)
Menno

die K-tec spacers zijn voor gtt/clio I klauwen, de afmetingen van de RS klauwen zijn volstrekt anders. Gewoon zelf uitmeten en (laten)maken dus *simpel*
Frits Clio 16v

MarcoG schreef:die 2,5 mm heb je goed, die vallen dan buiten de schijf.
Dus je hele remklauw moet 2,5mm omlaag, MITS de hoogte van dat hele geval even hoog is als standaard.
Ja, 2,5mm omlaag t.o.v. de K-tec spacer bedoel je.
MarcoG schreef:Dus de uiterste buitenkant van je remblokje (die volgens ons tot nu toe 2,5mm buiten de schijf zou vallen) en het hart van de bout waarmee het hele geval aan de fusee vastzet geeft een maat. Misschien is deze maat wel korter dan bij de K-tec oplossing en past het toch.
Ik zou eerst eens zelf kijken (op de auto) hoeveel je waar, nodig hebt. Met de 280mm schijf. Kun je meteen zien of je je klauw gewoon op de fusee kunt schroeven of niet. Is niet zo ingewikkeld, alleen het exact uit gaan meten wordt wat lastiger.
Dat lukt wel (Y)
Ik denk dat ik zowiezo de remtangen van een GTT nodig heb, want dat was bij Tom ook het geval.

Het probleem is dus dan dat de remklauw/-tang nog 2,5mm naar binnen moet komen als je de K-tec spacer zou gebruiken, omdat de schijven 5mm kleiner zijn.

@Menno: Tom heeft wel de K-tec spacer i.c.m. een RS remklauw en GTT remtang op een K-tec schijf. Dat kan dan dus weer wel.

Gr, Frits.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

@frits.

ik heb hier nog wel remtangen/klauwen van een GTT liggen. PM maar voor intresse. :D
RO 16v

Als antwoord op je pm:

Ik rij met Megane klauwen en 21 GTX schijven (285mm).

Als je met RS schijven en klauwen wilt gaan rijden zou jezelf spacers moeten maken om dat de schijven te ver naar buiten komen.

Je zo kunnen kijken hoe je uitkomt met GTX schijven omdat die qua maten beter uitkomt.

RS schijven zijn 280x24x44x4 en GTX schijven zijn 285x21x32x4, deze schijven steken minder ver uit.

Hoe dan ook zou je zelf een spacer moeten maken om de verschillen op te vangen met de set up die jij wilt.

Gr, Ro
Frits Clio 16v

Bedankt voor je reactie Ro (Y)

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

En? Remt het al? :)
Frits Clio 16v

MarcoG schreef:En? Remt het al? :)
Nee, ben er nog niet mee verder gegaan.
Probleem is dat ik nu full time stage moet lopen, en in het weekend nog mijn bijbaan heb.
Daarom heb ik er dus weinig tijd voor de komende weken.

Wil binnenkort een losse fusee gaan zoeken, dan ga ik even meten of het nou wel of niet gaat passen.
Dus hoe Menno het uitgelegd heeft:
Menno schreef:Wat ik zo doen als ik jou was, is eventueel met behulp van een losse fusee, even uitmeten wat de afstanden tussen de gaten in de klauw en in de fusee moeten zijn. Ook in de breedterichting moet je 't verschil in afstand meten. Als je hier een tekeningetje van maakt, kunnen ze dit bij het plaatselijke constructiebedrijfje vast wel ff voor je uitfrezen in aluminium. Succes!
Maar als ik meer weet laat ik dat in dit topic weten.

Gr, Frits.

PS. Als iemand nog een losse fusee heeft liggen van een 16v, dan wil ik die dus wel graag lenen (of kopen voor weinig).
Frits Clio 16v

Net even gepast met een losse fusee, en ik vraag me af of hier wel een adapter voor te maken is.
Er is namelijk weinig ruimte om een adapter goed vast te zetten op de fusee.

[img]http://www.cliobaccara16v.nl/DSCN0384.jpg[/img]
[img]http://www.cliobaccara16v.nl/DSCN0385.jpg[/img]

Iemand een idee hoe ik dit passend zou kunnen krijgen?

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Ik heb je fotoŽs en die van de ktec spacer eens goed bekeken Fritso.
Maar die remtang zit in de weg, precies daar waar je vlees nodig hebt om de "spacer" aan je fusee vast te zetten. Dus daar waar een bout de fusee in zou moeten.
Na veel gepeins kan ik op het moment niet op een beter idee komen dan een stukje uit die remtang te flexen (daar waar de "spacer" aan je fusee gemonteerd dient te worden) en een mooie spacer te laten maken.

Weet je of die GTT remtangen passen?

Precies op die plek waar de bouten uit de fusee komen moet wat ruimte ontstaan om een spacer te kunnen monteren. Die ruimte is er nu niet. Ik zou bijna zeggen, boor gaten in die remtang hehe! (liever niet natuurlijk)

Ik hoop dat we niet langs elkaar heen lullen :lol:
Steven

Hmm nou gaten boren is geen optie, als ik het zo zie is het geen makkelijke opgave....

ik zou eens kijken in hoeverre je met een bijbehorend fusee uit de voeten komt qua aansluitingen.
MarcoG
Contacteer:

Steven schreef:Hmm nou gaten boren is geen optie, als ik het zo zie is het geen makkelijke opgave....

ik zou eens kijken in hoeverre je met een bijbehorend fusee uit de voeten komt qua aansluitingen.
Dit is het bijhorende fusee Steven. Of bedoel je een RS fusee?
Als ik goed kijk, zou je niet echt superveel uit die tang hoeven te freezen om plaats te maken voor een bout+spacer+voldoende vlees in de spacer.
CNC-god PtRgte kan misschien iets bedenken. Hij weet wel in hoeverre er mogelijkheden bestaan hierin.
Laatst gewijzigd door MarcoG op zo 22 mei 2005 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Frits Clio 16v

Waar bedoel je precies dat je een stukje weg zou flexen?
Bedoel je in de remtang een stukje weghalen boven de gaten in de fusee, zodat daar bouten doorheen kunnen?

Gtt remtangen kan ik binnenkort wel passen, maar heb ik nog niet gedaan.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:Bedoel je in de remtang een stukje weghalen boven de gaten in de fusee, zodat daar bouten doorheen kunnen?
Gr, Frits.
Ja, dat was waar ik aan dacht...
MarcoG
Contacteer:

Je verzwakt de remtang daarmee wel een stuk, maar je kunt dat weer compenseren doordat de spacer hiervan weer een deel van opvangt. Die vormt weer een soort brug, net als in de k-tec spacer. Ik weet wel niet in hoeverre alu (want ik denk dat daar de spacer van gemaakt gaat worden) qua sterkte zit...
In principe zou de hele remtang aan gort (doormidden) geflexed kunnen worden en alle krachten op de spacer laten rusten. :)
Frits Clio 16v

Op zich hoeft er niet zo gek veel weggehaald te worden, als je op de foto van bovenaf kijkt.
Maar ik weet niet of op dit deel veel kracht komt te staan, dus of dat problemen zal geven.

Ik zal het straks nog es in elkaar zetten, dan kan ik even kijken hoeveel ruimte er dan zal zijn voor een spacer.
MarcoG schreef:In principe zou de hele remtang aan gort (doormidden) geflexed kunnen worden en alle krachten op de spacer laten rusten.
Je bedoeld het hele stuk tussen de gaten voor de bouten op de remtang eruit halen?
In dat geval is er wel lekker veel ruimte voor een (dikke/stevige) spacer.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef: Je bedoeld het hele stuk tussen de gaten voor de bouten op de remtang eruit halen?
In dat geval is er wel lekker veel ruimte voor een (dikke/stevige) spacer.
Inderdaad...een dik blok staal of alu, en tpv je as nog een stukje rond uitfreezen net als bij die k-tec spacer is gebeurt. Valt die daar ook een beetje overheen.
Frits Clio 16v

Volgens mij zou dat best wel eens kunnen werken.
Gewoon het deel tussen de rode lijnen op de foto uit de remtang halen, en daarvoor in de plaats een dik blok (spacer) die ook over de gaten in de remtang loopt.

[img]http://www.cliobaccara16v.nl/DSCN0384_2.JPG[/img]

De vraag is alleen of het dan stevig genoeg zal zijn??

Gr, Frits.
Plaats reactie