[R5gtt] Schema naloopprintje/turbotimer gezocht
Ik ben opzoek naar een elec. schema van een zgn. naloopprintje voor de R5gtt. Dit printje zorgt ervoor dat de motor -na het uitschakelen en uitnemen van de sleutel- een vooraf ingestelde tijd blijft lopen. Dit is vooral erg handig als je haast hebt en niet kunt/wilt wachten op het uitdraaien van de turbo. Als iemand hier een schemaatje van heeft liggen, dan houd ik me aanbevolen.
ennehhhh, het liefst dan ook dat de motor niet uitgaat wanneer de koelfan net aanslaat, maar wacht tot deze ook weer uitgaat.
Daar let ik zelf altijd op, dan laat ik de motor lopen tot de fan weer is uitgegaan
Daar let ik zelf altijd op, dan laat ik de motor lopen tot de fan weer is uitgegaan

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
vanwege de waterpomp?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
enigzins jah, de pomp staat dan stil, maar de fan blijft draaien om het water in de rad. te koelen, terwijl het water in het blok warm blijft.
Ik laat de motor dan draaien en als de fan uitslaat heeft het gehele circuit weer een gelijkmatige en gewenste temperatuur gekregen.
Ik laat de motor dan draaien en als de fan uitslaat heeft het gehele circuit weer een gelijkmatige en gewenste temperatuur gekregen.
Dit kan je ook oplossen met een pompje die ze in de clio en de 19 16v gebruiken.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ik ook wel interesse eventueel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
zijn niet zo duur meer, geloof een euro of 50-70
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
turbotimer??
care to explain???
care to explain???
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
euh, gewoon een vierkant kastje, met een kookwekker erin
maar die dingen zijn echt niet meer duur, geloof dat Tepper nu 1 heeft voor 69, en ik heb ze in Duitsland gezien in Essen voor iets van 55-59 euro

maar die dingen zijn echt niet meer duur, geloof dat Tepper nu 1 heeft voor 69, en ik heb ze in Duitsland gezien in Essen voor iets van 55-59 euro
Zo onder welke steen kom jij vandaan? 
Je kunt tegenwoordig ook zelfs simpele alarmen krijgen met turbotimer-module erin.
Verder is marktplaats ook een idee...
En volgens mij kun je als je wat minder lui bent en eens goed gaat zoeken met google, dat je ook wel wat vind

Je kunt tegenwoordig ook zelfs simpele alarmen krijgen met turbotimer-module erin.
En volgens mij kun je als je wat minder lui bent en eens goed gaat zoeken met google, dat je ook wel wat vind

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
waarom zou ik zoeken als men het hier ook uit kan leggen??? volgens mij is mede daarvoor een forum.Steven schreef:Zo onder welke steen kom jij vandaan?
en onder welke steen kom jij vandaan???? beetje stompzinnige en kortzichtige opmerking, vind je niet, we hebben nou eenmaal niet allemaal een autotechnische achtergrond of technische kennis van auto's.
dus voortaan eerst eens nadenken voordat je stompzinnige opmerkingen maakt.
of heb jij overal verstand van?????????????
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
nee hoor ben niet sjaggie
maar jij schijnt een hoop te weten en dan maak je je er op deze manier vanaf, beetje flauw
maar jij schijnt een hoop te weten en dan maak je je er op deze manier vanaf, beetje flauw

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
lekker ben jij zeg
grote bek hebben ze in beverwijk allemaal
behalve die ajaxieden een paar jaar terug, haha wat renden ze hard weg.

grote bek hebben ze in beverwijk allemaal

behalve die ajaxieden een paar jaar terug, haha wat renden ze hard weg.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
euh, volgens mij speelden ze ook echt geen partijtje voetbal hoorSteven schreef:Aso-cieer me niet met de Zwarte Markt aub, daar kom ik echt zelden
En voetballerij intreseert me geen hol, dus daar was ik ooknie bij.

Kinders ... 
Opties:
- Regelbare naloop
- Bij temp lampje aan motor UIT
- Bij olielampje aan motor UIT
- Bij te lage oliedruk motor UIT
- Bij hoge motorolietemperatuur motor laten lopen tot bepaalde temp pas daarna uit laten draaien op ingestelde tijd?
- Bij korte ritten/koude motor geen of minder naloop?
Het zou ook mooi zijn een turbotoerentalsensor te kunnen ontwikkelen? Zou er niet enige vorm van inductie onstaan aan de turbine ?

Opties:
- Regelbare naloop
- Bij hoge motorolietemperatuur motor laten lopen tot bepaalde temp pas daarna uit laten draaien op ingestelde tijd?
Het zou ook mooi zijn een turbotoerentalsensor te kunnen ontwikkelen? Zou er niet enige vorm van inductie onstaan aan de turbine ?
Whehe zeg Marcel, kun jij me weer ff opfrissen? ik begin het ene beetje kwijt te raken geloof ikMarcel B. schreef:bedoeld...Steven schreef:Ah luco is sjaggie vandaag
Die laatste opmerking was niet voor jou bedoelt

Is het niet mogelijk om met een tijdrelais iets te maken dat ie het contact niet direct afbreekt, maar bv 30sec blijft doorlopen voor het contact (sleutel eruit) eraf gaat. Via hetzelfde relais kan de fan ook nog 30sec worden aangestuurd.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Ga je een boordcomputer maken Riël?Riël schreef:Opties:
- Regelbare naloop

clifford werkt ook zo, die neemt gewoon 90 seconden je contact over. simpel tochMrtn schreef:Is het niet mogelijk om met een tijdrelais iets te maken dat ie het contact niet direct afbreekt, maar bv 30sec blijft doorlopen voor het contact (sleutel eruit) eraf gaat. Via hetzelfde relais kan de fan ook nog 30sec worden aangestuurd.

Immer wieder die verdammte Holländer
Het kloterige is dat ik zo'n zelfgemaakt printje in m'n auto heb zitten, maar bij het vervangen van m'n autoalarm hebben die prutsers een draadje veranderd ofzo, want hij schakeld niet meer in. Het werkte perfect daarvoor.
Iemand verstand van elec?. Mag altijd proberen.

@riël.
Denk niet dat er inductie onstaat(is van alu).
En als het onstaat zie ik nog geen sensor wat fatsoenlijk 140.000 rpm kan meten kopen bij de conrad voor een paar cent
:P
Misschien zou het wel kunnen met een laser? Wordt er alleen niet goedkoper op.
Denk niet dat er inductie onstaat(is van alu).
En als het onstaat zie ik nog geen sensor wat fatsoenlijk 140.000 rpm kan meten kopen bij de conrad voor een paar cent

Misschien zou het wel kunnen met een laser? Wordt er alleen niet goedkoper op.
Een trillingssensor ?
Een temperatuursensor op de turbo plakken wellicht ook
Er moet een bepaalde frequentie opgewekt worden aan de turbo afhankelijk van de turbinesnelheid. Hoe klein deze ook is qua sterkte, als ie te 'filteren' is kan ik er een printje van maken (toch cool, dat electro
)
Een temperatuursensor op de turbo plakken wellicht ook

Er moet een bepaalde frequentie opgewekt worden aan de turbo afhankelijk van de turbinesnelheid. Hoe klein deze ook is qua sterkte, als ie te 'filteren' is kan ik er een printje van maken (toch cool, dat electro

In principe zou je met een Maf sensor en de compressor map van een T2 aardig in de buurt kunnen komen van zijn toerental. Echter neemt dit geen compensatie mee voor de slijtage en andere factoren die een rol spelen.