temperatuurprobleempjes en de oplossing daarvoor?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Beste forummers

Wij hebben pas een blauwe gtt gekocht die gerestaureerd is.
Nu staat die voor zijn eerste beurtje bij mijn privemonteur :D en zijn we het volgende tegen gekomen.

Het tussenblokje met pijpjes richting de radiateur, waar je dus het oliefilter op zou moeten draaien, zit er niet en ze hebben dus het oliefilter zo in het blok gedraaid.

Tevens blijkt de radiateur ook niet best meer te koelen.

Wat is nu de beste oplossing?

een gewone radiateur met aparte oliekoeler? en waar moet en kan je die aparte oliekoeler dan plaatsen bij een standaard phase 1 zonder de halve auto te verneuken?

Of een dikkere radiateur waar een wat grotere oliekoeler bij in zit, zoals origineel zeg maar, maar dan met een betere capaciteit?
Bestaat dat en waar kan ik die dan kopen?

ik wacht in spanning af :D :D :D :D

Het zal iig weer geld gaan kosten :@ :@
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Car: MB

waarom niet gewoon een standaard radiateur als het blok toch standaard is. Een grotere is in mijn ogen dan nergens voor nodig
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

omdat er nu wat aan moet gebeuren en misschien zeggen we wel over een jaar beetje tunen :D en dan kan je weer een nieuwe kopen, dan maar beter gelijk goed doen als het toch moet. toch?
pierre

als de radiateur niet goed koelt, check dan eens de thermostaat in de waterslang bij de waterpomp, dit kan wel eens de boosdoener zijn.

dan heb je alleen een dubbele olieslang nodig met aluminiumring, kosten zo'n 170 euro bij elkaar.
-Ray-
Contacteer:

een nieuwe radiateur is als je niet teveel gaat tunen al prima. in combi met een koudere thermostaat en een vroeger schakelend thermocontact ben je klaar.

als je gaat tunen is een aparte oliekoeler lekker, maar geen must. pas als je met hele dikke turbo's en hoge drukken gaat rijden zou ik m gisteren al monteren. je kan m gewoon met 4 draadeinden aan je front hangen, zodat ie net onder je nummerbord hangt, precies achter de sleuven van je bumper. neem je een fmic draai je m om en hang je m achter je grille.

er zijn als het goed is wel foto's van te vinden.

al deze spullen kan je krijgen bij JL tuning of bij een autospullen zaak, ff zoeken bij je in de buurt. life can be so simpel :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

we hebben er goed naar gekeken en in mijn eerste post staat het probleem, slangen zijn allemaal goed en thermostaat ook
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Dan zou ik voor een nieuwe, standaard radiateur gaan. :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

wie verkoopt in nederland ook alweer k-tec?
Merijn
Über-Spammer

JL Tuning
Riël
Über-Spammer

Of een koperen variant, is nooit slecht.

Ik zou geen koudere thermostaat nemen, maar da's mijn mening :) Ik vind een wat hogere bedrijfstemperatuur wel goed, mijn ervaring is dat met korte ritten 't ding te koud blijft. Een originele thermostaat die goed werkt heeft het dan de vorige keer ook 10 jaar uitgehouden dus nu lukt dat vast nog es :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ja heb al wat gevonden bij k-tec maar kan de site van de nederlandse leverancier van k-tec niet vinden
Merijn
Über-Spammer

-Ray-
Contacteer:

radaiteur, thermocontact en thermostaat allemaal bij brezan. oliekoeler nij JL Tuning of AP Racing in Delft bijvoorbeeld. zijn wel meer zaken die Mocal leveren.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nou iig een oliecooler besteld met stalen slangen, radiateur wordt aangepast, zat er slordig in met de slangen en thermostaat zat er ook niet in :( :( knoeierssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
eerst met deze aanpassingen maar eens kijken wat die doet :D
-Ray-
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:we hebben er goed naar gekeken en in mijn eerste post staat het probleem, slangen zijn allemaal goed en thermostaat ook
Luco/Alpine-racer schreef:nou iig een oliecooler besteld met stalen slangen, radiateur wordt aangepast, zat er slordig in met de slangen en thermostaat zat er ook niet in :( :( knoeierssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
:~
Michel S.
Contacteer:

Trek je auto anders eens door van stilstaand naar de top terug en dan nog een keer naar de top met een olietemp meter. Dan zie je de olietemp goed stijgen. Zeker bij verhoogde druk.

Qua radiateur zou ik voor een standard gaan. Je kunt er 1 inzetten van een Diesel, maar de orginele doet het voor het water goed genoeg mits in goede conditie en juiste thermostaat(Niet te koud. Motor moet wel op temp komen en blijven!). Alleen een aparte oliekoeler zou ik er wel bij pakken. ZIjn niet eens meer zo gek duur bij Improve tuning.
Je hebt ook setjes die gebruiken de orginele olieslangen en olieblok in combi met een opzetblok en extra oliekoeler. Dit heeft als voordeel dat je olie net als bij de standard GTT sneller opwarmt naar bedrijfstemp. Zit dus een thermostaat in het extra huisie.

hopelijk heb je er wat aan.

greetz
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

-Ray- schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:we hebben er goed naar gekeken en in mijn eerste post staat het probleem, slangen zijn allemaal goed en thermostaat ook
Luco/Alpine-racer schreef:nou iig een oliecooler besteld met stalen slangen, radiateur wordt aangepast, zat er slordig in met de slangen en thermostaat zat er ook niet in :( :( knoeierssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
:~

ja snap dat het verwarrend is haha nu ik het zelf lees.
even uitleg.

de slangen zijn goed en trouwens nieuw, alleen sommige aansluitingen zaten niet lekker en zat geen koelvloeistof in maar water :(
dus nieuwe thermostaat besteld van een paar graden koeler maar en alles nu weer goed aansluiten, radiateur is dus al van koper.

maar de oliekoeler is niet aangesloten, en slangen en blok zijn weg, dus nu maar aparte oliecooler besteld bij jl met stalen slangen en olieblok bij filter.

zo beter ray?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

zow oliekoeler met thermostaat zit erop, wat heeft die gevloekt om het netjes te krijgen zeg :( :(
allemaal erg erg krap maar het werkt, blijft nu stukken beter op temperatuur.
volgende week is die klaar :D
deviltje eronder, kunnen we de boel ff testen op zandvoort de 24e.
nu alleen nog een komplete set samcoslangen en hij is echt helemaal af :D :D :D
Bart GTT

Te koud niet goed?
Nou heb ik pas een nieuwe koperen radiateur gekocht met een 75 graden thermostaat.
Kan dit dan té koud zijn??
5gt8vturbo

wat er dan kan gebeuren is dat je thermosstaat dicht blijft als je op de rijksweg rijdt en dat je radiateur slang vacuum gaat trekken waardoor hij kan gaan scheuren. ik ga kijken of ik er een lange dikke rvs veer in kan draaien waardoor de slang z`n normale positie houdt.
(je kan ook een silicone slang nemen)
Bart GTT

Heb je dat probleem dan helemaal niet wanneer je silicone slangen monteert?

Ik heb de nieuwe koperen radiateur en thermostaat wel al in huis maar nog niet geplaatst.
Ik merkte dat er wat koelvloeistof "verdween" en heb dus maar meteen 2 nieuwe (originele) slangen besteld.
Ik wil straks toch op wat hogere druk gaan rijden en zal tegen die tijd ook de slangen maar gaan vervangen door silicone...
Daar schijnen ze volgens de dealer toch niet héél erg goed tegen te kunnen :D
Plaats reactie