
ACT: Benzine
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Ja lekker alcoholRiël schreef:Saab presenteert een technisch hoogstandje. De Zweedse autofabrikant heeft een 2,0-liter turbomotor ontwikkeld die behalve op benzine tevens op de milieuvriendelijke brandstof ethanol (E85) kan lopen. De krachtbron debuteert in de Saab 9-5 FFV (Flex Fuel Engine), die in de loop van volgend jaar op de markt komt.
Het gebruik van ethanol is interessant, omdat deze brandstof wordt gewonnen uit graan en daardoor zogeheten CO2-neutraal is. Het graan neemt immers tijdens de groei kooldioxide uit de lucht weg en zet die om in zuurstof. Saab verwacht dat in sommige landen voor auto's op ethanol belastingvoordelen kunnen gaan gelden in de toekomst. De Saab 9-5 FFV is klaar voor productie met een motor die ethanol en benzine in elke mix kan verwerken.
Behalve mogelijke fiscale voordelen biedt de 9-5 FFV een gunstiger brandstofverbruik in het midden en hoge toerenbereik, dus als er flinke prestaties moeten worden geleverd. Het gemiddelde verbruik, zoals dat wordt gemeten volgens de Europese cycli, zal nauwelijks lager uitpakken. Bij hogere snelheden tekent zich echter een vermindering van zo'n 15 procent af. Het is namelijk niet nodig het E85-brandstofmengsel te verrijken voor extra koeling van de motor.
Bij toepassing in combinatie met een turbo biedt het hoge octaangetal van RON 104 bij E85 een mix van ethanol/benzine zoals die al in enkele landen is te tanken forse winst in motorvermogen. Bij de 2.0 light pressure turbomotor stijgt dat van 150 naar 180 pk.
Het Saab Trionic-motormanagement past de timing van de ontsteking aan bij het rijden op ethanol. De brandstof maakte het tevens nodig een andere brandstoftank, leidingen en verbindingen te monteren. Het motormanagement zorgt er automatisch voor dat de motorafstelling correct is voor de getankte brandstof.


NIets mis mee toch?
Dat is wel die 91 oktaan rommel. Ik heb er zo een gevoel bij dat die renault-blokjes dit niet zo heel prettig vinden. Een keer is ok, zeker omdat het hier geen 'snelle' motor betreft, maar ik raad je echt aan dat niet meer te tanken.
Daar gaan we weer:
Benzine weer duurder
Uitgegeven: 6 april 2005 09:29
DEN HAAG - De benzineprijzen blijven stijgen. Shell is woensdag met adviesprijzen gekomen waarmee de marktleider opnieuw records breekt.
De adviesprijs voor euro ongelood bedraagt inmiddels 1,359 euro per liter. Een liter super plus mag 1,413 euro gaan kosten. Beide zijn daarmee 1,4 eurocent duurder geworden ten opzichte van dinsdag. Toen gingen de brandstofprijzen met 2 eurocent omhoog. Begin dit jaar kon een euro ongelood bij Shell nog voor 1,185 euro uit de pomp komen. Dat is 17,5 eurocent minder dan de huidige adviesprijs.
De brandstofprijzen hebben sinds eind maart record op record gebroken. Diesel ging dinsdag door de 1 eurogrens heen en kwam uit op 1,015 euro. Shell heeft zijn adviesprijs voor diesel woensdag nog eens met 1 eurocent verhoogd tot 1,025 euro.
De brandstofprijzen zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkelingen op de olietermijnmarkt. De olieprijs kwam maandag boven de 58 dollar per vat uit. Onder handelaren bestaat vrees dat de voorraden in de Verenigde Staten ontoereikend zijn.
Benzine weer duurder
Uitgegeven: 6 april 2005 09:29
DEN HAAG - De benzineprijzen blijven stijgen. Shell is woensdag met adviesprijzen gekomen waarmee de marktleider opnieuw records breekt.
De adviesprijs voor euro ongelood bedraagt inmiddels 1,359 euro per liter. Een liter super plus mag 1,413 euro gaan kosten. Beide zijn daarmee 1,4 eurocent duurder geworden ten opzichte van dinsdag. Toen gingen de brandstofprijzen met 2 eurocent omhoog. Begin dit jaar kon een euro ongelood bij Shell nog voor 1,185 euro uit de pomp komen. Dat is 17,5 eurocent minder dan de huidige adviesprijs.
De brandstofprijzen hebben sinds eind maart record op record gebroken. Diesel ging dinsdag door de 1 eurogrens heen en kwam uit op 1,015 euro. Shell heeft zijn adviesprijs voor diesel woensdag nog eens met 1 eurocent verhoogd tot 1,025 euro.
De brandstofprijzen zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkelingen op de olietermijnmarkt. De olieprijs kwam maandag boven de 58 dollar per vat uit. Onder handelaren bestaat vrees dat de voorraden in de Verenigde Staten ontoereikend zijn.
Echt he, waarom moeten wij meer betalen omdat ze in amerika met auto's rijden die niet eens 1op2 halen. Laten zij maar eens meer betalen voor de benzine, zij betalen voor een gallon nog minder dan wij voor een liter!!!









Dat heeft meer met accijnzen te maken dan met de kale brandstofprijs.Madmaus schreef:Echt he, waarom moeten wij meer betalen omdat ze in amerika met auto's rijden die niet eens 1op2 halen. Laten zij maar eens meer betalen voor de benzine, zij betalen voor een gallon nog minder dan wij voor een liter!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Amerika is gewoon slim. Olie is het belangrijkste op deze wereld als het om economie gaat. En amerika heeft zo goed als alle olie in handen. Europa heeft dat weer niet ingezien en nu is het te laat. Zonder dat we het in de gaten hebben domineert de VS heel Europa. De politiek doet ons geloven dat dat niet zo is, maar helaas...robclio16V schreef:Schijt Amerikanen dat het zijn! Wij moeten GVD 1,413 betalen voor een litertje superplus terwijl ze daar met die slurpende hokken niks betalen voor brandstof.![]()
Arrogant klotevolk dat het is.......
politiek laat ons wel meer geloven wat niet zo is...
Laat die mensen wat nuttigs doen voor hun geld ipv praten over problemen die er niet zijn, zoals SUV's in woonwijken
(N)(N)
Laat die mensen wat nuttigs doen voor hun geld ipv praten over problemen die er niet zijn, zoals SUV's in woonwijken

En loonmatiging, terwijl ze er zelf 30% bij willen...
Zoals Bill Hicks al zegt: "You are free to do as we tell you!"
Je hoort in de afgelopen weken ook ineens het grote milieu-vraagstuk naar voren komen. Overal wordt melding gemaakt dat wij mensen de wereld naar de klote helpen, blabla... Afgelopen 5 jaar niks van gehoord! Wedden dat straks de prijzen omhoog gaan voor zaken die milieubelastend zijn? Het is altijd hetzelfde. Eerst wordt in de media geopperd dat we zuiniger en schoner moeten zijn, met als gevolg dat er ergens meer geld vandaan getrokken gaat worden.
Bah...
Zoals Bill Hicks al zegt: "You are free to do as we tell you!"
Je hoort in de afgelopen weken ook ineens het grote milieu-vraagstuk naar voren komen. Overal wordt melding gemaakt dat wij mensen de wereld naar de klote helpen, blabla... Afgelopen 5 jaar niks van gehoord! Wedden dat straks de prijzen omhoog gaan voor zaken die milieubelastend zijn? Het is altijd hetzelfde. Eerst wordt in de media geopperd dat we zuiniger en schoner moeten zijn, met als gevolg dat er ergens meer geld vandaan getrokken gaat worden.
Bah...
klopt.. Daarbij komt dat wij meer geld moeten betalen voor milieuzaken omdat ze bijvoorbeeld in t ruhrgebied te verontreinigend zijn en de wind toevallig onze kant op staat. Laat ze dat lekker zelf doen daar! Nederland is gewoon een emotieland en dat zuigt grote tijden.. Niet eerst rustig nadenken en dan pas doen, nee, alles moet hier meteen op stel en sprong gebeuren met als gevolg dat t later blijkt niet goed te zijn en dat t beter anders had gekund..
Leve Den Haag en de ambtenare 


Feit blijft dat er een olieschaarste op komst is. Dat wisten we jaren geleden al, maar om de economie maar niet te temperen is er nooit echt veel aandacht aan besteed. Zeker niet door de VS. Maar nu gaan zij het ook voelen in de portemonnee. Misschien dat er zaken gaan veranderen, maar ik vrees van niet. Als het even tegen zit, gaat de VS hun olie lekker alleen binnen de VS verhandelen. En geef ze eens ongelijk? Europa is veel te laks geweest, in mijn ogen.
klopt...met oogkleppen op vrolijk doorgaan, dan komt t wel goed.
Nou..niet dus! Denk niet dat er erg veel verandering in komt hoor merijn...hooguit ten ongunste van ons.
Nou..niet dus! Denk niet dat er erg veel verandering in komt hoor merijn...hooguit ten ongunste van ons.
Wat ik nou niet snap is dat de overheid de onderzoeken naar schone en nieuwe brandstoffen niet zwaar stimuleert. Je leest het wel af en toe ergens maar ze moeten nu toch gewoon nieuwe manieren zoeken. Anders zit over 10 jaar iedereen zonder auto. Laat iedereen lekker op Waterstof rijden, of alcohol. Er zijn volgens mij genoeg stoffen.
als t goed gaat of zo blijft, hebben we geluk, maar zoals altijd zullen we dat wel niet hebben...
Krijg er echt de schijt van dat ze in den haag niet eens aan het werk gaan met belangrijke onderwerpen dan al dat geneuzel. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij de AH. maar mouwen dat t slecht gaat, al t personeel boven de 19 eruit...en ondertussen gaat moberg alleen maar meer ontvangen. Ik snap niet dat mensen dat tov zichzelf aan kunnen..ik zou me kapot schamen!
Krijg er echt de schijt van dat ze in den haag niet eens aan het werk gaan met belangrijke onderwerpen dan al dat geneuzel. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij de AH. maar mouwen dat t slecht gaat, al t personeel boven de 19 eruit...en ondertussen gaat moberg alleen maar meer ontvangen. Ik snap niet dat mensen dat tov zichzelf aan kunnen..ik zou me kapot schamen!
@Madmaus: Zo lang er fors verdiend wordt op niet-schone brandstoffen, gaan ze schone brandstoffen minimaal stimuleren. Shell heeft een te grote vinger in de economische pap en de staat wordt er ook beter van als wij olie blijven gebruiken.
De brandstofcel en waterstof als brandstof zijn al lang verkrijgbaar. Zelfs tegen een leuke prijs, volgens mij. Maar niemand is daarbij gebaat (economisch). En economie gaat nu eenmaal voor milieu. Dat zal altijd zou blijven, tot de dag dat de wereld aan de mensheid kapot gaat.
De brandstofcel en waterstof als brandstof zijn al lang verkrijgbaar. Zelfs tegen een leuke prijs, volgens mij. Maar niemand is daarbij gebaat (economisch). En economie gaat nu eenmaal voor milieu. Dat zal altijd zou blijven, tot de dag dat de wereld aan de mensheid kapot gaat.
Dat is precies wat ik bedoel, zolang de overheid een euro per liter verdient gaan ze niet aan zulk soort brandstoffen denken. Maar wel grote auto's willen verbieden. Maja daar kunnen wij toch niets aan veranderen. Zulk soort veranderingen moeten door de automerken zelf gemaakt worden. En dan misschien komt het er wel door!
De techniek is er al jaren, daar gaat het niet om...
Het is financieel tot op heden gewoon voor niemand interessant, behalve voor de consument. Maar de consument heeft niks in te brengen. Terwijl wij de macht zouden moeten hebben, als afnemers. Helaas werkt dat niet op dit gebied.
Geldt ook voor de liberalisering van de energiemarkt... Wie dat verzonnen heeft mag zich ook wel eens achter de oren krabben.


hoe bedoel je dat, over de energiemarkt??
We hebben het hier wel over de zelfde overheid die aan het begin van vorig jaar 2000 euro extra belasting op dieselautos ging heffen vanwege de vervuilende roetuitstoot van diesel en aan het eind van hetzelfde jaar aankondigde dat er 25 cent extra per liter op lpg zou komen omdat "andere brandstoffen ook schoner worden"...
Dus, meer vervuiling, meer belasting.
EN
Andere minder vervuiling, meer belasting.
Ergo: Meer belasting, want iedereen blijft toch wel auto rijden.
Dus, meer vervuiling, meer belasting.
EN
Andere minder vervuiling, meer belasting.
Ergo: Meer belasting, want iedereen blijft toch wel auto rijden.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
krijgen we naast het kwartje van Kok op benzine, het kwartje van Balkenende op LPG 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
dat van de lpg, snap ik helemaal geen snars van. LPG is nooit gepromoot, terwijl t schoner is dan benzine en diesel. Waarom dan duurder maken...dan koopt er toch zowiezo geen hond een auto meer op lpg?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
terwijl het al berg afwaarts gaat met lpg 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
dat bedoel ik idd!!
Juist door t even duur te laten of goedkoper te maken zou die markt weer aan kunnen trekken, maar zo natuurlijk niet...
Juist door t even duur te laten of goedkoper te maken zou die markt weer aan kunnen trekken, maar zo natuurlijk niet...
Duurder, omdat ze natuurlijk het gat willen dichten wat veroorzaakt is door mensen die overgestapt zijn van diesel/benzine naar LPG. Vreemd genoeg zijn wij (Nederland) 1 van de weinige landen die LPG op zo'n grote schaal aanbieden. In het buitenland kun je langs de snelwegen nauwelijks aan LPG komen. In Duitsland mag het niet eens langs de snelweg verkocht worden, maar alleen op industrieterreinen. Vanwege explosiegevaar? Get the f**k outta here... Dat wordt nog wat als er straks waterstof wordt ingevoerd als brandstof. 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
en in Frankrijk mag je je auto niet eens parkeren in een parkeerkelder
Geloof dat een LPG tankje net ff wat veiliger is dan een benzine tank, maar goed.
Frankrijk is wel bezig met een giga comeback van LPG. er komen steeds meer stations bij

Geloof dat een LPG tankje net ff wat veiliger is dan een benzine tank, maar goed.
Frankrijk is wel bezig met een giga comeback van LPG. er komen steeds meer stations bij
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
daar? of hier?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD