3 vraagjes
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
pingelen heeft met octaangehalte te maken, niet met het lood 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
volgens mij door te lage smering bij hoge belasting
zoals de motor die een zijspan moet voorttrekken komt pingelen ook wel eens voor dacht ik
dan toch maar eens loodvervanger kopen
zoals de motor die een zijspan moet voorttrekken komt pingelen ook wel eens voor dacht ik
dan toch maar eens loodvervanger kopen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Pingelen is het te vroeg ontbranden van het benzine lucht mengsel in de verbrandingskamer, dus voordat je bougie vonkt.
Pingelen ontstaat omdat de brandstof niet voldoende klopvast is voor de situatie waar deze inkomt en spontaan ontbrandt. Factoren die van invloed zijn, zijn temperatuur, druk, mengverhouding, ontstekingstijdstip en octaangetal (wat een representatie is van tests bij vastgelegde normen).
De reden dat er in een GTT 98 moet is omdat er heel makkelijk en vaak onstandigheden zijn waarbij 95 niet meer voldoet. Als je een gezond blok en turbo hebt en je rijdt 110 op de snelweg en doet een kleine tussenacceleratie (en dan bedoel ik geen sprint ofzo, maar een beetje gas bij tegen een kleine helling op) zit je zo op maximum laaddruk en kunnen de omstandigheden al zo zijn dat met 95 de motor af en toe pingelt. Dat is niet iets wat je direct erg gaat merken, zeer niet bij een ph.2 met pingelsensor, maar de slijtage van de motor neemt significant toe. Op 95 gaan rijden is op de wat langere termijn dief zijn van je eigen portomonee.
@Derby: Je moet de opmerkingen wel in context blijven bekijken, da banden en remmen voor de veiligheid belangrijk zijn doet niet ter zake, het ging om de vergelijking dat goedkope onderdelen op belangrijke plekken wel eens tot hele dure schades kunnen lijden. Ik weet jammergenoeg uit ervaring hoe makkelijk een GTT blok stuk gaat en 95 tanken voor de 0,003 euro per km die je bespaard is een niet rendabel.
Pingelen ontstaat omdat de brandstof niet voldoende klopvast is voor de situatie waar deze inkomt en spontaan ontbrandt. Factoren die van invloed zijn, zijn temperatuur, druk, mengverhouding, ontstekingstijdstip en octaangetal (wat een representatie is van tests bij vastgelegde normen).
De reden dat er in een GTT 98 moet is omdat er heel makkelijk en vaak onstandigheden zijn waarbij 95 niet meer voldoet. Als je een gezond blok en turbo hebt en je rijdt 110 op de snelweg en doet een kleine tussenacceleratie (en dan bedoel ik geen sprint ofzo, maar een beetje gas bij tegen een kleine helling op) zit je zo op maximum laaddruk en kunnen de omstandigheden al zo zijn dat met 95 de motor af en toe pingelt. Dat is niet iets wat je direct erg gaat merken, zeer niet bij een ph.2 met pingelsensor, maar de slijtage van de motor neemt significant toe. Op 95 gaan rijden is op de wat langere termijn dief zijn van je eigen portomonee.
@Derby: Je moet de opmerkingen wel in context blijven bekijken, da banden en remmen voor de veiligheid belangrijk zijn doet niet ter zake, het ging om de vergelijking dat goedkope onderdelen op belangrijke plekken wel eens tot hele dure schades kunnen lijden. Ik weet jammergenoeg uit ervaring hoe makkelijk een GTT blok stuk gaat en 95 tanken voor de 0,003 euro per km die je bespaard is een niet rendabel.
En pingel kan ook ontstaan als de vonk al is geweest. Een extra ontbranding in de verbrandingsruimte. Maar deze verbranding verloopt vaak te snel, te explosief.Calle schreef:Pingelen is het te vroeg ontbranden van het benzine lucht mengsel in de verbrandingskamer, dus voordat je bougie vonkt.
Over die remmen ging het over wanneer het er op aan komt. En is gewoon onverantwoordelijk. Met vermogen komt het er niet op aan. Maar ook hier is weer van toepassing onder normale gebruiks omstandigheden(leer eens lezen(is voor iedereen hèCalle schreef: @Derby: Je moet de opmerkingen wel in context blijven bekijken, da banden en remmen voor de veiligheid belangrijk zijn doet niet ter zake, het ging om de vergelijking dat goedkope onderdelen op belangrijke plekken wel eens tot hele dure schades kunnen lijden. Ik weet jammergenoeg uit ervaring hoe makkelijk een GTT blok stuk gaat en 95 tanken voor de 0,003 euro per km die je bespaard is een niet rendabel.

Maar kijk mij laatste post. De vraag was de beste brandstof, en dat is 98, dus vraag beantwoord.
Derby
Dat kan ook gebeuren maar dat heet geen pingelen. Weet even niet meer hoe het wel heet.Derby schreef:En pingel kan ook ontstaan als de vonk al is geweest. Een extra ontbranding in de verbrandingsruimte. Maar deze verbranding verloopt vaak te snel, te explosief.Calle schreef:Pingelen is het te vroeg ontbranden van het benzine lucht mengsel in de verbrandingskamer, dus voordat je bougie vonkt.
Derby

Dat kan zeker alleen dat is dan na het ontsteken en voor je BDP.Riël schreef:Pingel ná de vonk ...
Dus als alles verbrand is terwijl de zuiger omlaag gaat? Geloof het niet
Je verbrandingsfront moet vanaf je ontsteekvonk lopen maar kan ook op meer plekken tegelijk ontstaan en dat is niet goed.

gr sander
Idd. Dan onstaan er door hete delen in de motor of plaatstelijke drukverhogingen vanzelf ontbrandingen. De verbranding neemt wat tijd in en in die tijd is het best mogelijk dat bijvoorbeeld bij een squish vlak al een ontbranding ontstaat.
Voor meer info vraag robert eens.
Derby
Voor meer info vraag robert eens.
Derby
Je hoeft geen GT4 capriolen uit te halen om de zut aan het pingelen te krijgen. Je accelereerd in de 5 van 100 naar 120 in een normaal tempo. De buitenlucht temperatuur is 32 graden celcius en je turbodruk loopt op naar 0,9 bar. Zijn gewoon standard rij omstandigheden waar pingelen heel makkelijk optreedt. En dan heb ik het nog niet over de slijtagen aan je onstekingsmembraam door de tijd heen met peutlucht. Het zakkende rendement van je intercooler door vervuiling binnen en buiten. En je turbo die niet meer heel efficient werkt en de luchttemperatuur doet laten oplopen tot 60-80 graden. En als je carburateur niet is aangepast, of gecontroleerd de afgelopen tijd loopt het beestje op het minimum mengsel wat het moet hebben. Even pingelen en het kan gebeurd zijn.
Waar ik gewoon op wil duiden is dat tanken ook onderhoud is. En als je hier al op gaat besparen, waar trek je dan de lijn.
Olie zit ook verschil in. 8 euro voor 5 liter is ook olie. Net als 40 euro voor 5 liter. Dus dan gaan we voor 8 liter. Boekje schrijft voor dat je het oliefilter ook wel om de oliebeurt kunnen verwisselen. Dus laten we hem nog even zitten. bougies zijn duur. Dus even opschuren en weer op maat tikken?
Onderhoud kost geld, en dat is voor een reden. De kosten wat je je bespaard door minder geld uit te geven aan benzine, olie etc etc, krijg je nooit en te nimmer terug als het kapot gaat.
Tuurlijk kun je met een sportauto ook rustig doen. En dat je hem dan ook niet volledig benut okee. Dan zou je zo echt op alles kunnen besparen. Je neemt deze week niemand mee.. Laat de achterbank thuis, bespaard een paar kilo. Banden... ik ga toch de eerste tijd niet racen. Doe maar El-cheapo banden. Als het rolt, rolt het.. Ja toch.
Sportauto is en blijft een sportauto. Of je er nu maar max 120 mee rijst, of het ding wel eens op 200 vastpint. Het is een sportauto, en daar hoor je mee om te gaan als een sportauto. Dan wel in het rijden, als in het onderhoud.
Met de subaru tank ik alleen maar 98(het liefst nog ron 100 als het even kan). Ding zuipt 1:8 gemiddeld. En met 100 km per dag zou 95 een stuk besparen. Zeker als mijn vriendin rijdt, zal de auto echt geen volgas meemaken. Maar als je ziet hoeveel de knocklink uitslaat bij normaal rijden ten op zichte van volgas(hier krijgt die meer als voldoende peut om te koelen), dan bedenk je je wel 2 keer als je aan de pomp staat. En dat zal bij de 5 precies hetzelfde zijn. Zeker met een hogere km stand en leeftijd is het heel gevaarlijk.
Waar ik gewoon op wil duiden is dat tanken ook onderhoud is. En als je hier al op gaat besparen, waar trek je dan de lijn.
Olie zit ook verschil in. 8 euro voor 5 liter is ook olie. Net als 40 euro voor 5 liter. Dus dan gaan we voor 8 liter. Boekje schrijft voor dat je het oliefilter ook wel om de oliebeurt kunnen verwisselen. Dus laten we hem nog even zitten. bougies zijn duur. Dus even opschuren en weer op maat tikken?
Onderhoud kost geld, en dat is voor een reden. De kosten wat je je bespaard door minder geld uit te geven aan benzine, olie etc etc, krijg je nooit en te nimmer terug als het kapot gaat.
Tuurlijk kun je met een sportauto ook rustig doen. En dat je hem dan ook niet volledig benut okee. Dan zou je zo echt op alles kunnen besparen. Je neemt deze week niemand mee.. Laat de achterbank thuis, bespaard een paar kilo. Banden... ik ga toch de eerste tijd niet racen. Doe maar El-cheapo banden. Als het rolt, rolt het.. Ja toch.
Sportauto is en blijft een sportauto. Of je er nu maar max 120 mee rijst, of het ding wel eens op 200 vastpint. Het is een sportauto, en daar hoor je mee om te gaan als een sportauto. Dan wel in het rijden, als in het onderhoud.
Met de subaru tank ik alleen maar 98(het liefst nog ron 100 als het even kan). Ding zuipt 1:8 gemiddeld. En met 100 km per dag zou 95 een stuk besparen. Zeker als mijn vriendin rijdt, zal de auto echt geen volgas meemaken. Maar als je ziet hoeveel de knocklink uitslaat bij normaal rijden ten op zichte van volgas(hier krijgt die meer als voldoende peut om te koelen), dan bedenk je je wel 2 keer als je aan de pomp staat. En dat zal bij de 5 precies hetzelfde zijn. Zeker met een hogere km stand en leeftijd is het heel gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Michel S. op zo 3 apr 2005 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
maar nog ff over dat lood, mijn kawa ging op een gegeven moment pingelen met zware belasting (zijspanbak), solo geen enkel probleem
loodvervanging erin (met bak) no problem meer.
maar 98 is beter, maar zonder loodvervanging kan dus ook niet?

loodvervanging erin (met bak) no problem meer.
maar 98 is beter, maar zonder loodvervanging kan dus ook niet?
Lood is meer bedoeld voor je klepzittingen. Maar vanaf de loodvervanger is het al niet meer echt zoals het hoort. Loodvervanger doet niet precies hetzelfde als de echte oude lood. Je kunt in principe bij een GTT zonder lood rijden. Vaak zijn de koppen al eens opgelapt met nieuwe klepzittingen. Maar als je zonder lood gaat rijden, doe er dan wel verstandig aan om om de 10 keer tanken de klepspeling te controleren en desnoods af te stellen. Als klepzittingen namelijk gaan slijten door de afwezigheid van lood wordt je klepspeling minder. Dit houdt in dat bij hoge temperaturen de klep minder tijd in de zitting zit om warmte af te voeren. In het ergste geval wordt het zo warm en zet het zoveel uit dat de klep (bijna) niet meer sluit. Verbrande klep is je resultaat.
Dus het kan zonder lood vervanger, maar moet je wel maatregelen treffen.
Schijnt dat de loodvervangers in flesjes wel goed hun werk doen.
Dus het kan zonder lood vervanger, maar moet je wel maatregelen treffen.
Schijnt dat de loodvervangers in flesjes wel goed hun werk doen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ach elke 5000 km krijgt de gtt een vette beurt
das wel binnen de 10 keer tanken

das wel binnen de 10 keer tanken

Niet makkelijk aan 98 mlv komenin Eindhoven, eerder heel erg makkelijk?NogeenBart schreef:Ik kan in Eindhoven niet makkelijk aan 98 mlv komen en dit leek mij ook wel een goeie oplossing!
Hier b.v:
Eindhoven Q8 station Gruyters
Locatie J.F. Kennedylaan 10 (Uitg.weg Eindhoven Nrd.)
Brandstoffen Euro95, Super Plus, Super met loodvervanger, Diesel, LPG
Eindhoven Service station Venmakers Tongelre
Locatie Tongelresestraat 446 (Spoorweg Tongelresestr.)
Brandstoffen Euro95, Super Plus, Super met loodvervanger, Diesel
Eindhoven Service station Roto BV
Locatie Ulenpas 56A (Woonwijk Ooievaarsnest)
Eindhoven Service station Schoenmakers
Locatie W. van Konijnenburglaan 7 (Wijk Tongelre)
Eindhoven Service station Schoenmakers
Locatie Quinten Matsijslaan 65 (Wijk Tongelre)
Eindhoven Total station Roxs
Locatie Frankrijkstraat 7 (Nabij rotonde Boschdijk)
Waarvan de onderlijnde de wat goedkopere zijn.
(met dank aan de anwb

Klinkt best goed te doen ja.
Benzine het noodzakelijke onderhoud aan uw machine.....
Benzine het noodzakelijke onderhoud aan uw machine.....

zo...heb weer wat gemist zie ik....
maar euh...ik tank wel 98...
en dat als je een sport auto rijdt dat je daar dan rekening mee moet houden...tja logisch...heb niks anders gereden.
Kleine opsomming van wat ik al heb gereden:
- Golf GTI 16v
- Porsche 944 n/a
- Pontiac Fiero V6 SE
Allen dus sportauto's...
maar thanx voor de antwoorden 
maar euh...ik tank wel 98...
en dat als je een sport auto rijdt dat je daar dan rekening mee moet houden...tja logisch...heb niks anders gereden.
Kleine opsomming van wat ik al heb gereden:
- Golf GTI 16v
- Porsche 944 n/a
- Pontiac Fiero V6 SE
Allen dus sportauto's...

Liefde moet je niet budgetteren...water en brood dan maar?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Aangezien dit topic over het brandstoftanken gaat van de GTT, stel ik toch maar ook ff een klein vraagje.
Aangezien Super Plus (98) ook hier in de omgevinng aan het verdwijnen is (cq. al verdwenen is) en ik hier niemand echt antwoord op heb zien geven, vraag ik het me af of er iemand is die Shell V-power tankt met z'n GTT en zijn ervaring.
Of tanken jullie allemaal euro 95 met loodvervanger ??
Aangezien Super Plus (98) ook hier in de omgevinng aan het verdwijnen is (cq. al verdwenen is) en ik hier niemand echt antwoord op heb zien geven, vraag ik het me af of er iemand is die Shell V-power tankt met z'n GTT en zijn ervaring.
Of tanken jullie allemaal euro 95 met loodvervanger ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
shell v-power is een heel goede vervanger voor super 98 en heeft volgens shell een gelijke klopvastheid als super 98 dus lijkt me geen probleem.
@diegenen die 95 tanken, wel eens van "high speed knock" gehoord?
dit gebeurt bij hoge toerentallen en dan een tijdje halfgas mee rijden (dus optrekken en dan bij hoge toeren dezelfde snelheid houden waarbij je wat gas terugneemt). Als de motor dan gaat pingelen door een gebrek aan octaan in combinatie met een vervuilde motor (koolafzettingen op kleppen en zuiger) en hoge temperatuur, dan brandt er in no time een gat in 1 of meer zuigers, dan kun je dus echt opzoek naar een ander blok want het hele zaakje smelt vast incl kop. High speed knock hoor je niet in tegenstelling tot pingelen (alsof je een ketting door een stalen buis trekt).
dus 95? NIET DOEN!!!
Als je wel 95 tankt dan ben je naar mijn mening gewoon dom.
@diegenen die 95 tanken, wel eens van "high speed knock" gehoord?
dit gebeurt bij hoge toerentallen en dan een tijdje halfgas mee rijden (dus optrekken en dan bij hoge toeren dezelfde snelheid houden waarbij je wat gas terugneemt). Als de motor dan gaat pingelen door een gebrek aan octaan in combinatie met een vervuilde motor (koolafzettingen op kleppen en zuiger) en hoge temperatuur, dan brandt er in no time een gat in 1 of meer zuigers, dan kun je dus echt opzoek naar een ander blok want het hele zaakje smelt vast incl kop. High speed knock hoor je niet in tegenstelling tot pingelen (alsof je een ketting door een stalen buis trekt).
dus 95? NIET DOEN!!!
Als je wel 95 tankt dan ben je naar mijn mening gewoon dom.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Jij gooit dus ook Shell V-power in jouw GTT Gerard ?? Of wat anders ivm circuit-gebruik ?? 
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
hier is al eens een heel discussie over geweest, en ik geloof dat de uitkomst niet positief was voor V-power. probeer eens een search
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Als pingelen met een te vroege ontsteking plaatsvindt zou je juist geen 98 moeten gaan rijden omdat deze nu eenmaal eerder/sneller onsteekt vanwegen het octaan gehalte. Ron 100 las ik ook ergens, dat is onmogelijk bij mijn weten
Wat betreft de loodvervanger, ik meende met mijn 21T dat ook te moeten gebruiken maar bleek dat, na wat ploegen in franse fora/sites, Renault dat al lang en breed niet meer benzine met lood als branstof advies gaf.
v-power en 98 vergeleken met 95, enige wat ik merkte was dat ik minder vaak hoefde te tanken. Daarbij maakt het ook nog eens uit waar je tankt, bij de Tango bv kon ik altijd weer veel sneller de tank volgooien; gewoon een mindere kwaliteit bezine.

Wat betreft de loodvervanger, ik meende met mijn 21T dat ook te moeten gebruiken maar bleek dat, na wat ploegen in franse fora/sites, Renault dat al lang en breed niet meer benzine met lood als branstof advies gaf.
v-power en 98 vergeleken met 95, enige wat ik merkte was dat ik minder vaak hoefde te tanken. Daarbij maakt het ook nog eens uit waar je tankt, bij de Tango bv kon ik altijd weer veel sneller de tank volgooien; gewoon een mindere kwaliteit bezine.
Riël schreef:Ron 100 is hier 1 minuutje over de grens te krijgen hoor