3 vraagjes
Hey peepz,
Ik heb 2 vraagjes.
1. Is het verstandig om een open lucht filter in je GTT te plaatsen?
2. Waar kan ik voordelig een dumpvalve en een bleedvalve kopen?
3. Welke benzine is het beste? 95 of 98?
greetz
Ik heb 2 vraagjes.
1. Is het verstandig om een open lucht filter in je GTT te plaatsen?
2. Waar kan ik voordelig een dumpvalve en een bleedvalve kopen?
3. Welke benzine is het beste? 95 of 98?
greetz
Liefde moet je niet budgetteren...water en brood dan maar?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
1/ nee, tis veel te warm onder de kap
2/ koop een forge membraamvalve bij biesheuvel (http://www.biesheuvel.nl)
3/ voor de experts.
2/ koop een forge membraamvalve bij biesheuvel (http://www.biesheuvel.nl)
3/ voor de experts.
1. Ja het kan. Maar zonder de nodige aanpassingen ga je het blok meer belasten dan dat je er winst mee hebt. Zoals er al staat, maak er zeker van dat je alleen maar koude lucht aanzuigt, door bevoorbeeld een apparte ruimte te maken voor je luchtfilter(eventueel luchthapper in de kap bij die plaats).
2. Improve tuning. Baileys doet het heel goed.
3. alleen maar 98. Daar is het beestje op afgesteld, en door de jaren heen wordt het blok enzo er neit beter op. Dus ga je op 95 rijden kan het gewoon goed gaan, maar als je een high speed knock krijgt, kun je het blok naar het hiernamaals helpen in enkele seconde.
2. Improve tuning. Baileys doet het heel goed.
3. alleen maar 98. Daar is het beestje op afgesteld, en door de jaren heen wordt het blok enzo er neit beter op. Dus ga je op 95 rijden kan het gewoon goed gaan, maar als je een high speed knock krijgt, kun je het blok naar het hiernamaals helpen in enkele seconde.
3. Hangt ervan af hoe je de auto gebruikt. Voor normaal snelweg gebruik en stadsgebruik kan 95 best goed. Hangt ook af van je koeling. Maar voornamelijk van de druk. Ga je flink drukvullen zou ik toch aan raden 98 te tanken. De auto is ooit ontworpen voor 98, maar dat was de 98 uit '88. in de tijd is de brandstof echt wel beter geworden van kwaliteit. Zo ook voor 95. En ja 98 blijft 98 maar brandstof bestaat uit meer dan alleen lange CH verbindingen.
Derby
Derby
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
spul is beter geworden
maar octaan is al die jaren hetzelfde gebleven, dus 95 van toen is 95 van nu en 98 van toen is 98 van nu.!
Blijft het beste om een GTT op 98 te rijden, de motor vind t ook lekkerder.
maar octaan is al die jaren hetzelfde gebleven, dus 95 van toen is 95 van nu en 98 van toen is 98 van nu.!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ik denk dat met de grotere hoeveelheid reinigende dopes in de brandstof dat motor intern gezonder blijft en daardoor minder kritisch op octaan. Bij renualt wisten ze jaren geleden ook al dat die motor na 200k km nog steeds niet mocht pingelen, de zogenaamde veiligheids factor. En dat daarom 98 werd aangeraden.Erik Olijnsma schreef:spul is beter geworden
Ik ben van mening dat het hedentendage niet zo nauw meer luistert.
Uiteraard mag iedereen daar zijn eigen invulling aan geven.
Maar de octaan behoefte het hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden (lees temperatuur).
Derby
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ergens met je eens, maar dat de motor intern gezond blijft heeft niets met het octaangehalte te maken en des te meer met de "dope" van jou.
Het pingelen is een fenomeen van ongecontroleerd verbranden en dit wordt veroorzaakt door de rijkheid/armoe van het octaan in de benzine.
En dit blijft hedentendage immer aan de orde! Dus ook in 2005 is het beste 98
Het pingelen is een fenomeen van ongecontroleerd verbranden en dit wordt veroorzaakt door de rijkheid/armoe van het octaan in de benzine.
En dit blijft hedentendage immer aan de orde! Dus ook in 2005 is het beste 98
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Ik zal ook nooit zeggen dat 98 niet het beste is voor je turbo. maar je kan ook zeker op 95 rijden.
vergelijk een poolse 98 octaan eens met een nederlandse. Dan zul je zien dat de nederlandse octaan 98 minder vervuiling in zich heeft en juist deze vervuiling is van invloed op je verbrandingsverloop. De ingenieurs zijn met een 'vervuilde' '88 98 octaan benzine gaan rekenen, die dus niet meer overeenkomt met de schone brandstof van vandaag.
Maar je kan niet fout met 98 brandstof nee.
Derby
vergelijk een poolse 98 octaan eens met een nederlandse. Dan zul je zien dat de nederlandse octaan 98 minder vervuiling in zich heeft en juist deze vervuiling is van invloed op je verbrandingsverloop. De ingenieurs zijn met een 'vervuilde' '88 98 octaan benzine gaan rekenen, die dus niet meer overeenkomt met de schone brandstof van vandaag.
Maar je kan niet fout met 98 brandstof nee.
Derby
Even op die open lucht filter terug komen.......
Ik heb er een van K&N voor mn schutboord, aan de kant waar ook mn turbo zit.
Nou lees ik dat het helemaal niet zo goed is, moet m dus weg halen? maar waarheen dan?

Ik heb er een van K&N voor mn schutboord, aan de kant waar ook mn turbo zit.
Nou lees ik dat het helemaal niet zo goed is, moet m dus weg halen? maar waarheen dan?

er zit wel een hitte schild tussen dat wel!, dus misschien wel handig om een keer een lucht happer im mn motorkap te maken? 

Hitteschild doet wel wat, maar de mooiste oplossing is een afgesloten ruimte maken achter de linker koplamp, waar normaal de compressor van de toeter zit, en daar een koude lucht inlaat naar toe te maken. De lucht temp onder de kap is aanzienlijk hoger dan buiten overhet algemeen, die zuig je nu met je openluchtfilter aan en dat kost vermogen, meer dan je wint met het verminderen van de restrictie.
Er zijn voor de GTT ook K&N filters voor de originele behuizing te krijgen.
Er zijn voor de GTT ook K&N filters voor de originele behuizing te krijgen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
mooie van die inlegfilters is dat het origine geluid van de turbo behouden blijft, dus je hoor de turbo mooi opspinnen.
Bij zo'n open ding heb je veel aanzuiglawaai, kan niet zeggen dat ik daar echt een voorstander van ben
Bij zo'n open ding heb je veel aanzuiglawaai, kan niet zeggen dat ik daar echt een voorstander van ben
heb vandaag ff navraag gedaan over een dumpvalve.
Een nieuwe kost mij 100 pleuries.
En van dat open luchtfilter....dat werd me afgeraden. Ze zeggen: daar bevriest je carburateur van.
maar ik zal ook eens bij de sponsoren kijken.
thnx... voor de nuttige discussie over het tanken van 95 of 98.
Een nieuwe kost mij 100 pleuries.
En van dat open luchtfilter....dat werd me afgeraden. Ze zeggen: daar bevriest je carburateur van.
maar ik zal ook eens bij de sponsoren kijken.
thnx... voor de nuttige discussie over het tanken van 95 of 98.
Liefde moet je niet budgetteren...water en brood dan maar?
Een goede (budget) tip is een dumpvalve van Bosch, van een Saab 9000 turbo. Kost nog geen 35 euro, doet wat ie moet doen en zegt PSSSJJJ.
Bestelnummer vind je ergens op de site, ik heb even geen zin om te zoeken
Bestelnummer vind je ergens op de site, ik heb even geen zin om te zoeken

Helemaal mee eens.Riël schreef:Derby, 95 sloop je je auto van. Ga maar eens goed luisteren bij volgas op bij een hete motor op 3000 toeren. Aiaiai.
Derby schreef:3. Hangt ervan af hoe je de auto gebruikt. Voor normaal snelweg gebruik en stadsgebruik kan 95 best goed.
Buiten deze omstandigeheden daarentegen....Derby schreef: Maar de octaan behoefte het hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden (lees temperatuur).
Derby
-
- Über-Spammer
- Contacteer:

je weet toch niet van te voren als je staat te tanken hoe je je auto gaat gebruiken.
Dus vind dat niet echt een handige opmerking.
Het gaat erom wat het beste is, niet afgezien van dat je er nu wel of niet meerijd, of nu wel of niet als een oude oma in die auto zit.
Het gaat om een GTT, geen R5 Tl ofzo
Je zou dan hetzelfde argument kunnen maken over de snelheids rating van je banden, je kan dan ook de goedkoopste nemen omdat "je toch nooit harder dan 120 km/u mag".
Kunnen we die hele 95/98 diuscussie eindelijk eens afsluiten?
Ja, je kunt met 95 rijden, maar het is net zo iets als met slechte remmen of versleten banden gaan rijden, dat kan ook, maar als het erop aankomt (en dat doet het altijd wel eens) dan heb je grote problemen.
Derby, je krijgt in ieder geval een
als eigenwijsheids prijs (en weet wie dat zegt... )
Kunnen we die hele 95/98 diuscussie eindelijk eens afsluiten?
Ja, je kunt met 95 rijden, maar het is net zo iets als met slechte remmen of versleten banden gaan rijden, dat kan ook, maar als het erop aankomt (en dat doet het altijd wel eens) dan heb je grote problemen.
Derby, je krijgt in ieder geval een

Als er geen discussies meer plaats zouden vinden zou heel dit forum niet bestaan zo als het nu is. En bedankt Calle voor je waardering.
Slechte remmen of versleten banden...is dat niet op een iets ander vlak. Veiligheid enzo. Daarmee kun je andere kwaad doen. Mocht je auto gaan pingelen krijg je een gat in je zuiger, smelt die misschien, maar daar blijf het ook bij. Ok een vastloper is niet wenselijk. Maar niet functionerende remmen zijn simpel weg onverantwoordelijk.
Maar goed ik begrijp dat het niet gewenst is als er een andere kijk op de dingen gegeven wordt. Volg gewoon wat er in het onderhouds boekje staat. Breng je auto voor elke wissewasje naar de garage, dan ligt dit forum tenminste binnen no time op zijn gat.
Derby
Wat ik hiermee wil zeggen blijf niet aan 1 stuk door vermelden wat er in de boeken staat. Er zijn een aantal natuurwetten die niet weer leg baar zijn. Maar op renault 5GTT gebied ligt er maar weinig echt vast. Gelukkig
Just my two cents.
Slechte remmen of versleten banden...is dat niet op een iets ander vlak. Veiligheid enzo. Daarmee kun je andere kwaad doen. Mocht je auto gaan pingelen krijg je een gat in je zuiger, smelt die misschien, maar daar blijf het ook bij. Ok een vastloper is niet wenselijk. Maar niet functionerende remmen zijn simpel weg onverantwoordelijk.
In mijn geval wel. Voor mij is de GT turbo gewoon vervoer. Ik heb er niet nog een X5 voor de weekenden bij en een Leon tdi voor naar het werk. En als ik een keer wat krapper in het geld zit wil ik wel eens 95 tanken. Zeker ook omdat 98 mlv steeds schaarder wordt.erik olijnsma schreef:je weet toch niet van te voren als je staat te tanken hoe je je auto gaat gebruiken.
Maar goed ik begrijp dat het niet gewenst is als er een andere kijk op de dingen gegeven wordt. Volg gewoon wat er in het onderhouds boekje staat. Breng je auto voor elke wissewasje naar de garage, dan ligt dit forum tenminste binnen no time op zijn gat.

Derby
Wat ik hiermee wil zeggen blijf niet aan 1 stuk door vermelden wat er in de boeken staat. Er zijn een aantal natuurwetten die niet weer leg baar zijn. Maar op renault 5GTT gebied ligt er maar weinig echt vast. Gelukkig
Just my two cents.
Laatst gewijzigd door Derby op vr 1 apr 2005 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
handig als je loodvervanger en octaan booster in je auto heb liggen kan je 95 en 98 tanken. en volgas turbo rijden
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
lekker kortzichtigDerby schreef:
Maar goed ik begrijp dat het niet gewenst is als er een andere kijk op de dingen gegeven wordt. Volg gewoon wat er in het onderhouds boekje staat. Breng je auto voor elke wissewasje naar de garage, dan ligt dit forum tenminste binnen no time op zijn gat.![]()
Sjuust...!!5gt8vturbo schreef:handig als je loodvervanger en octaan booster in je auto heb liggen kan je 95 en 98 tanken. en volgas turbo rijden

Ik kan in Eindhoven niet makkelijk aan 98 mlv komen en dit leek mij ook wel een goeie oplossing!
Misschien ben ik dat dan, maar als je al op het geld moet letten bij het tanken, wat rij je dan sportauto?
Als je het niet kan betalen, auto gewoon laten staan, of een goedkopere auto zoeken wat niet zo nou kijkt naar de peut wat je erin flikkert.
Ik wil ook Evo rijden, kan het totaal plaatje(onderhoud verbruik etc) niet bekostigen. Dus rij ik geen Evo. Is een simpele formule lijkt mij.
Als je het niet kan betalen, auto gewoon laten staan, of een goedkopere auto zoeken wat niet zo nou kijkt naar de peut wat je erin flikkert.
Ik wil ook Evo rijden, kan het totaal plaatje(onderhoud verbruik etc) niet bekostigen. Dus rij ik geen Evo. Is een simpele formule lijkt mij.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik wil ook Evo rijden, al kan ik die hele Evo betalen, laat staan het onderhoud 

Omdat ook een sport auto een gaspedaal heeft kun je er mee rijden zoals je zelf wil. Door die mogelijkheid is het goed mogelijk om met euro 95 toe te kunnen.Michel S. schreef:Misschien ben ik dat dan, maar als je al op het geld moet letten bij het tanken, wat rij je dan sportauto?
Voor sommige mensen is geld altijd een probleem. Welke auto ze ook rijden.
Als het kan begrijp ik niet waarom het niet te doen. Ik hou het geld liever in mijn zak dan dat ik de staatskas sponsor. Maar goed, ieder zijn ding.
Terug komend op de eigenlijke vraag, (3. Welke benzine is het beste? 95 of 98?) het beste is dus 98.
Derby
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Een helikopter? die vergelijking vat ik ff niet hoor
Maar de staatskas ontvangt bij euro en super bijna evenveel. De inkoop van de super is gewoon iets duurder

Maar de staatskas ontvangt bij euro en super bijna evenveel. De inkoop van de super is gewoon iets duurder
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ik tank altijd 98 maar let eigenlijk nooit of er loodvervanger in zit.
een 84er blok kan toch zeker wel op gewone 98 zonder loodvervanger?
een 84er blok kan toch zeker wel op gewone 98 zonder loodvervanger?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
het lood of de loodvervanger moet de kleppen smeren, dus ik zou wel ff busje kopen met vervanger 

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
oops
ach de kawa moet ook eigenlijk lood hebben maar doe het nooit het ergste wat kan gebeuren is dat die bij zware belasting gaat pingelen toch?

ach de kawa moet ook eigenlijk lood hebben maar doe het nooit het ergste wat kan gebeuren is dat die bij zware belasting gaat pingelen toch?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.