Olieverbruik

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
cyberpeugeot

Hoi,

Ik heb een clio 1.2 16v bouwjaar 2002, type chicane. De laatste paar weken valt mij op de auto veel olie verbruikt. Er zit een electronische meter op. 4 weken geleden is de olie bijgevuld (1 liter) toen gaf de electronische sensor aan dat de olie bijgevuld moest worden. Dit ook gelijk gedaan. Nu 4 weken later staat het peil weer op de helft minder.

De auto parkeer ik altijd op de oprit en kan daar geen olieplekken ontdekken dus neem aan dat er geen sprake is van een lekkage, anders had ik dit toch al moeten zien op de oprit.

Weet iemand of dit een Clio kwaaltje is? Of duidt het olieverbruik op een ander probleem c.q. defect?. Ik gebruik de auto voor zo wel buiten bebouwde kom, autoweg en stadsverkeer.

Vriendelijke groeten,

Cyberpeugeot. :smoke:
Son Boelie

Het kan volgens mij ook dat je tijdens het rijden gaat lekken. Door de warmte ontstaat er een hogere druk die de olie er dan uit kan duwen als het ware.

Bekijk deze locaties van je auto ff:

Onderkant van je auto, onderaan de moter of je daar een olie lek vind,
loop de slangen even na of alles goed vast zit, cilinderkop ook ff kijken.

In principe is de clio een uitermate zuinige auto wat olie betreft, dus dat zou het niet kunnen zijn dat ie het echt verbruikt.

OOK ZOU KUNNEN dat je sensor kaduuk is, meet daarom eerst even handmatig, als dit het geval is kan je al te veel olie in je auto hebben zitten waardoor je je moter naar de knoppen jaagt.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Strijder

Een halve liter in 4 weken, zeker niet normaal.
Heb een clio 1.4 (2 jaar gehad) en die heb ik nooit bijgevuld.
Handmatig ff checken voor de zekerheid ja
Son Boelie

3e optie is ook dat je moter het gewoon meeneemt en het verbrand.

Dat is de minder leuke kant, dan sijpelt er olie langs de zuigerveren, het carterventilatie systeem of de klepgeleiders. De olie kan op die manieren in de verbrandingskamer komen.

Om dit te controleren ben ik bang dat je de moter toch een eindje uit elkaar moet halen, of beter gezegt, laten doen.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
cyberpeugeot

Hoi

Bedankt voor de reacties, ik zal morgen eens kijken of ik olie aan het blok kan ontdekken. Zo niet dan breng ik hem naar de garage er zit nu nog garantie op. Dacht al dat het niet gebruikelijk is bij clio dat ze olie verbruiken. Ik houd jullie op de hoogte

Groetjes Cyberpeugeot
cyberpeugeot

Vandaag effe bij dealer geweest i.v.m. olie problematiek. De oliekering is stuk en derhalve gebruikt of beter gezegd verbruikt hij zoveel olie. Volgende week donderdag wordt het probleem verholpen. Gelukkig valt het nog binnen de garantie periode. Kan mij iemand vertellen waar ik die oliekering kan vinden? :worship:
pierre

als het garantie is hoef je helemaal niet op zoek te gaan naar een oliekeerring

maar als je dit wilt weten deze zitten bij de krukas aan beide zijden.
Calle

...en op alle andere plekken waar een bewegend deel dat met olie gesmeerd wordt uit je motorblok steekt. Bijvoorbeeld nokkenassen en de as van je oliepomp.
Plaats reactie