16v wielophanging verbreden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
MarcoG
Contacteer:

Omdat ik tot nu toe van iedereen verschillende mogelijkheden te horen krijg over wat wel en niet mogelijk is hoop ik via dit topic wat adviezen te krijgen van mensen die het zelf hebben gedaan of eraan gewerkt hebben.

Dit is het plan:

Voorwielophanging van een clio 16v verbreden met spul van o.a. renault 19 16v.

Nou wilde ik beginnen met de draagarmen van een 19 die x cm breder zouden zijn.
Dan had ik de stabilisatorstang van een 19 16v nodig gehad. (eventueel korter te maken met juist gereedschap = flex)

Dan begint nu het twijfel gedeelte:

1. De stuurstang (op een stuurhuis met stuurbekrachtiging) zal misschien ook langer moeten worden, of is de standaard stang over deze lengte te verstellen? Indien niet, is die van een 19 16v zonder aanpassingen te monteren?

2. De assen. Weet iemand of die van een 19 16v gewoon te monteren zijn of zijn er ingrijpende aanpassingen te doen? Nevenvraag: ABS kransen van een clio 16v as, zijn die om te monteren op een as zonder ABS? (en nee, de ABS gaat er niet vanaf, want die heeft zijn diensten al meer dan eens bewezen) :worship:

3. De fuseestukken. Tsja, mijn spoorbreedte wordt groter, dus de fusee komt naar buiten. Dat betekent dat mijn schokbreker onder een andere hoek komt te staan en dus mijn camber -volgens mij "ingrijpend"- veranderd. Nou valt er natuurlijk met een slopgat in je schokbreker het nodige bij te stellen (Y) en ik denk dat dat ook een goede manier is om nog met de standaard cq. cup schokdempers te kunnen blijven rijden. Heeft iemand dit op deze manier gedaan? Of een goed idee?
Laatst gewijzigd door MarcoG op za 26 mar 2005 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Als je bredere draagarmen monteert, moet je ook de bijbehorende binnenste spoorstangen monteren.
MarcoG
Contacteer:

Ah, en die binnenste spoorstangen passen hopelijk op het andere stuk van de clio 16v...danke Menno. Das dan 1 vraagstukje opgelost.
Waar ik mij de meeste zorgen over maak is die fusee/schokdemper.
Riël
Über-Spammer

Dat laatste punt werkt wel in je voordeel, daar doe je het toch voor :) Je vering zal er theoretisch wat stugger van worden.
Riël
Über-Spammer

Je kan gewoon 19 assen monteren en de ABS krans kun je gewoon omzetten.
Riël
Über-Spammer

gewoon gewoon :s :)
MarcoG
Contacteer:

Maar mijn wielen komen dan totaal scheef te staan. Of zal dit een aanvaardbare hoek worden? Grip is natuurlijk "monster" op die manier...maar ehh, ik zou echt willen weten of het niet teveel van het goede wordt.
MarcoG
Contacteer:

Riël schreef:Je kan gewoon 19 assen monteren en de ABS krans kun je gewoon omzetten.
Gewoon als in: "met een moker en jassen" oid.
Riël
Über-Spammer

Jep, maar mijn ervaring is dat ze niet zo gek vast zitten. Rustig tikken was genoeg, zeker als je ze even inspuit met wd40 ofzo.
Menno

Volgens mij heb je dan absurd veel camber. Met alle waarschijnlijkheid ga je 't met een sleufgat in je demper wel redden naar een 'normale' waarde.
Steven
Car: M536

Dat camber zou ik gewoon ff laten meten bij de uitlijnboer en dan kijken wat ie staat. max van -2,5 graden aanhouden en beetje sportief blijven sturen (als je als oma door de bocht gaat kunnen je banden wat schuiner slijten).

Met assen, spoortstangen, draagarmen en sleufgaten (of camberbouten van monroe @Brezan). Dan ben je er wel.
Volgens mij was de stabilisatorstang niet eens nodig, bij de 19-16v zat de bevestiging wat meer naar binnen op de draagarm. Maar ik kan het mis hebben
MarcoG
Contacteer:

Die stabilisatorstang is 1 van de redenen dat ik mijn standaard clio ophanging wil ombouwen tot iets beters. Bij een 19 16v en een williams zit de stabilisatorstang op een goede (stabiliserende) manier vast, goed stevig aan de draagarm. Maar bij een clio 16v hangt het er maar wat onder, bevestigt met een wel heel dun friebelig boutje.
Die camberbouten zijn een goed idee. Zal eens uitzoeken hoeveel graden ik daarmee kan corrigeren. (Y)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ehhh.. ff een gedachte.

een willie is een 16v met 19 wielophanging toch? Waarom kan je dan geen willie fusee's en schokdempers monteren. dan ben je er toch??
MarcoG
Contacteer:

Frits, hoe kom ik aan willy fuseeŽs? De dealert? €€€ :wink: Dat spul ligt helaas niet voor het oprapen, anders had ik het wel gedaan.
Renault maakt denk ik ook niet voor elke auto unieke stukken maar proberen zo veel mogelijk onderdelen te recyclen, ik wil weten welke delen van welke auto dat zijn.
Die willy fuseeŽs is inderdaad nog een grote vraag. Komen die overeen met die van een ander model of zijn deze uniek.
Het lijkt mij ook niet verkeerd om het met de standaard 16v fuseeŽs op te lossen en een licht aangepaste schokdemper.
Bart V

Riël schreef:Je kan gewoon 19 assen monteren en de ABS krans kun je gewoon omzetten.
Dat van die assen betwijfel ik....volgens mij is het subframe van een 19 ook iets breder, en dan zouden de assen dus alsnog te lang zijn, ookal heb je 19 draagarmen.
Steven

Frits schreef:Ehhh.. ff een gedachte.

een willie is een 16v met 19 wielophanging toch? Waarom kan je dan geen willie fusee's en schokdempers monteren. dan ben je er toch??
De fusees zijn hetzelfde apie, alleen die schokbreker is anders. (zelfde als fase 1 n fase 2 GT's)

Camberbouten van monroe corrigeren tot 3 graden + of - kosten iets van 35 euri ofzo. (cheaper als complete shocks van een willy denk ik zo).

Verder zijn die assen van een 19-16v en een willy wel gelijk dacht ik, gebruik de search eens, het hele verhaal is al eens voorbij gekomen.
Bart V

Ik zou gewoon even gaan vijlen om je camber te corrigeren. Behalve dat ik die camberbouten maar niets vind...spaart het je ook nog geld uit.
Steven

Vriend van me heeft zo'n setje bouten, werkt prima en ik vind het eigenlijk een mooiere oplossing dan in je veerpoot vijlen (wat ik ook al eens gedaan heb :p )
MarcoG
Contacteer:

Wat zou er minder zijn aan camberbouten Bart?

Ik heb die bouten even bekeken op fotoŽs, maar daarmee kun je volgens mij nooit een spoorverbreding van 2cm corrigeren. Is net een paar millimeter wat zoŽn bout corrigeert. En met die paar millimeter doet ie maximaal 3 graden. Schatting dat ik bij 2cm per kant breder op en rond de 10 graden camberwijziging zal uitkomen.

Even een plaatje bij een praatje. Foto heb ik even van Florus (Y) geleend, is een R5 maar het principe blijft hetzelfde:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/221481/incoming/f56.jpg[/img]
Patrick L.

marco, op marktplaats zag ik een adv waarin spoorverbreders worden aangeboden, van Dennis, zit hier ook wel eens op het forum.
Steven

Haha je kan goed misrekenen, ff uitgaande van een veerpoot van 60cm tot hart van de as met een hoek van 88 graden (-2 graden standaard camber) en daarbij 2 cm verder naarbuiten dan kom je op 86 graden = -4 graden camber.

Oftewel, dat red je makkelijk met die bouten :p
MarcoG
Contacteer:

Perfekt Steven :) op de volgende meeting een :beer:

@Patrick, die verbreders waren 15mm per zijde, 3cm per as in totaal. Ik vrees dat dit te weinig is. Morgen of maandag even nameten. (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

nou wilde ik precies hetzelfde gaan doen.

het komt er dus op neer dat je het red met assen, draagarmen, sleufgaten en spoorstangen. een vraagje, als ik een 19 16v aanschaf voor de ophanging ZONDER abs kan ik er deze dan toch nog opbouwen :p ? en is het uberhaupt te doen als je clio al 5-6 cm verlaagd is?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

in principe kan alles onder mijn vijf komen ook 19 16 v draagarmen maar je moet een hoop aanpassen maar meten is weten

mijn maatje heeft een 2 liter in zijn vijf en daar past nu een aandrijfas van een clio 1.2 op :wink:

meten dus veel passen en meten
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mdmx

Omdat ik net klaar ben met de wielophanging verbreden toch even een reactie...
-Draagarmen van reinier van ex cup, williams dus als ik me niet vergis, 1 op 1 wisselen, holtrop bevestigde dat R19 niet 1 op 1 past.
-Veerpoten van een williams via Holtrop, boutgat scheelt +/- 2mm van plaats (vergeleken, camberprobleem wereld uit). Steek is wel gelijk zover bekeken.
-Stabilisator van williams, 1mm dikker en anders bevestigd (dan 16v) aan draagarm.
-Spoorstangen ex cup dus ook williams via reinier
-Aandrijfassen reinier ex cup dus ook williams, zowel reinier als holtrop bevestigde dat ook hier R19 niet 1 op 1 past.

Ook rest van upgrade loopt als het goed is (Reinier, Patrick)? haha
Als het zover is maak ik wel even een fotositeje voor de liefhebbers, duurt nog even.
Plaats reactie