Hoi, ik heb een klein vraagje. Weet iemand hoe je je stationairtoerental naar beneden krijgt. Mn 16v staat ingesteld op 1500 tpm stationair, dat wil ik naar 1000 tpm minimaal. Ik weet dat je t zelf kan doen en makkelijk naar beneden kan krijgen, maar waar zit deze stationairregelaar in de motor? Heeft iemand daar wellicht een foto van, zodat ik weet hoe t werkt?
alvast bedankt!!
Stationair
Je moet bij 't gasklephuis wezen. D'r zit een aanslagschroefje onder de gashevel, en d'r zit een luchtomloop-schroefje, bovenop.
Weet je zeker dat 't niet gewoon valse lucht is, waardoor ie zo hard loopt?
Ook zou 't de toerenregelaar kunnen zijn die defect is.
Weet je zeker dat 't niet gewoon valse lucht is, waardoor ie zo hard loopt?
Ook zou 't de toerenregelaar kunnen zijn die defect is.
Ik heb gelezen dat je NIET aan het aanslag schroefje mag zitten, dan raakt het motor management systeem van slag. Het is veel waarschijnlijker dat er of valse lucht binnenkomt ergens, of dat je gasklep en/of stationair regelaar vervuilt zijn.
-
Is bij die van mij ook zo. Koud is het allemaal een beetje schommelen in de toeren en warm is hij mooi constant 1000 tpm.willow schreef:1500 is idd een berg...!
die van mij loopt als die koud is van 900 naar 1200 te dansen en weer terug....is opzich wel apart.!
als die eenmaal warm is dan loopt ie idd netjes +-1000 toeren constant.
suc6 !
Ik neem aan dat dit geen probleem is die schommeling van toeren bij koude motor.
heb ik ook last van, alleen zou ik dat graag weg willen hebben
ik heb er ook nog best last van met een warme motor... met koud is het van 700 tot 1200
en met warme motor tussen de 850 en 950, met soms iets over de 1000
maar hoe komt dit?? valse lucht? of moet ik die computer eens goed laten instellen? of toch die schroef.. die ik niet kan vinden..

en met warme motor tussen de 850 en 950, met soms iets over de 1000
maar hoe komt dit?? valse lucht? of moet ik die computer eens goed laten instellen? of toch die schroef.. die ik niet kan vinden..
-
Ik zou eerst even je stationair regelschuif schoonmaken, wat Calle ook al zei.
Kost niks, en als hij het dan nog steeds doet kun je altijd nog verder kijken.
Gr, Frits.
Kost niks, en als hij het dan nog steeds doet kun je altijd nog verder kijken.
Gr, Frits.
hallo mannen,ff een vraagje.heb zelf ook een probleem met me clio 16v,en lijkt een beetje heirop dus vandaar dat ik hier ook ff vraag.Me clio doet sinds 2 dagen heel raar, ik start het beestje
en dan loopt die gewoon stationair en op choke,daarna gaat heel snel de choke eraf en gaat de clio heel ff 1000 toeren lopen,en daarna zakt die naar 500 a 700 toeren.heel vreemd , als ik dan ga rijden stotterd de auto best wel,reageerd niet zo goed op het gas????.als ik dan ff wat heb rond gereden is het weg en loopt die weer gewoon 1000 toeren.het vreemde is stop ik de auto en zet ik hem uit,en start hem dan weer na 2 min doet die het weer ff dat stotteren enzo,heb al wat injectie cleaner bij de benzine gegooid eens kijken of dat werkt???.iemand mischien een idee waar ik het probleem moet zoeken??????
ik hoor het graag greetz marc

-
je kunt de stappenmotor/luchtregelschuif, dat ronde bosch-ding bij het gasklephuis eens er tussen uit halen en schoonmaken met remmenreiniger of iest dergelijks.
of mischien de gasklepstandmeter, dat rode gevalletje op gasklephuis defect?
of een temp.sensor kan ook nog.
of mischien de gasklepstandmeter, dat rode gevalletje op gasklephuis defect?
of een temp.sensor kan ook nog.
Iemand nog een goed idee hier?
Probleem wat voske heeft met de clio is dat deze bij koude motor mooi net over de 1000 stationair loopt, maar zodra ie naar 900 dreigt af te zakken, gaat de motor een beetje nukken, bok bok bok en gooit ie hem weer omhoog in de toeren, dan weer even mooi 1000 toeren, dan zakt ie weer wat weg, bok bok bok en hopla weer omhoog.
Overigens alleen bij koude motor. En niet bij winterse temperaturen, gewoon overdag. Zodra de motor wat opgewarmd is loopt hij werkelijk als een zonnetje.
Temp sensor lijkt me niet, stationairregelschuif reageert ook perfect, bougies zijn vervangen evenals de kabels. Misschien injectoren die wat druppelen?
Probleem wat voske heeft met de clio is dat deze bij koude motor mooi net over de 1000 stationair loopt, maar zodra ie naar 900 dreigt af te zakken, gaat de motor een beetje nukken, bok bok bok en gooit ie hem weer omhoog in de toeren, dan weer even mooi 1000 toeren, dan zakt ie weer wat weg, bok bok bok en hopla weer omhoog.
Overigens alleen bij koude motor. En niet bij winterse temperaturen, gewoon overdag. Zodra de motor wat opgewarmd is loopt hij werkelijk als een zonnetje.
Temp sensor lijkt me niet, stationairregelschuif reageert ook perfect, bougies zijn vervangen evenals de kabels. Misschien injectoren die wat druppelen?
marco schreef:hallo mannen,ff een vraagje.heb zelf ook een probleem met me clio 16v,en lijkt een beetje heirop dus vandaar dat ik hier ook ff vraag.Me clio doet sinds 2 dagen heel raar, ik start het beestjeen dan loopt die gewoon stationair en op choke,daarna gaat heel snel de choke eraf en gaat de clio heel ff 1000 toeren lopen,en daarna zakt die naar 500 a 700 toeren.heel vreemd , als ik dan ga rijden stotterd de auto best wel,reageerd niet zo goed op het gas????.als ik dan ff wat heb rond gereden is het weg en loopt die weer gewoon 1000 toeren.het vreemde is stop ik de auto en zet ik hem uit,en start hem dan weer na 2 min doet die het weer ff dat stotteren enzo,heb al wat injectie cleaner bij de benzine gegooid eens kijken of dat werkt???.iemand mischien een idee waar ik het probleem moet zoeken??????
Dit heb ik rpecies hetzelfde.... alleen als die koud is dan, soms reageert hij helemaal niet op het gas en dan opeens PWOAAP paktie hem.. heel raar.. .de toeren schieten ook echt van 800 naar 1200 en terug, lijkt dan net of die bijna uitvalt
Vroem enzo
Het lijkt er op dat het verwarmingselement van de lambdasonde enigszins aan het einde van z'n latijn is. De ecu probeert al te regelen, terwijl de sonde nog niet reageert. Hij maakt 'm steeds rijker, wachtend op een reactie van de sonde. De motor begint steeds rotter te lopen, maar met behulp van de luchtomloop, die steeds verder opengaat, blijft het toerental wel zo'n 900. Op een gegeven moment is de lambdacorrectie zo groot, dat de ECU 't ook niet meer vertrouwt, en in 1 klap de lamdacorrectie weer op 0 zet. Hehe, dat vindt ie lekker, toerenregelaar stond nog redelijk ver open, en tada, 1500 toeren. Snel weer terugregelen naar 900 toeren, en het hele feest begint weer opnieuw.
Ergo: NIEUWE sonde monteren.
Ergo: NIEUWE sonde monteren.
Wat jij hier zegt, heb ik ook als de auto gewoon warm is...Riël schreef:Iemand nog een goed idee hier?
Tijdens rijden op de snelweg houd hij zo in ene in, of geeft ff geen gas meer, terwijl ik me pedaaltje wel intrap! Ook bij voorzichtig gas los begint hij te bokken....en constante snelheden.
Kan dit aan hetzelfde liggen Menno, of iemand anders??
Ik had ook last van onregelmatig stationair. 600-1500 toeren bij koude motor. nadat ik de stappenmotor ff schoon had gemaakt slangetjes door geblazen en de contactjes met contactspray had ingespoten was het weg.
Misschien geld dat voor jullie ook.
Misschien geld dat voor jullie ook.
IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...
In het begin nog onregelmatig toerental, en onder rijden inhouden en stotteren...
Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
En bij half gas dat hij erg inhoudt...
Iemand nog een idee??
In het begin nog onregelmatig toerental, en onder rijden inhouden en stotteren...
Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
Iemand nog een idee??
R(ay)Si schreef:IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...
Iemand nog een idee??

Ik heb echt preciesss hetzelfde. Erg irritant, laatst reed ik zowat iemand aan.. hij reageerde niet...reed best zacht daardoor.. en toen opeens schoot hij vooruit toen hij het gas pakte... dus irritant en nog gevaarlijk ook.R(ay)Si schreef:IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...
Iemand nog een idee??
Vroem enzo
Kijk eens in je verdelerkapje...2 kleine schroefjes los en eens zien wat daarbinnen nog over is van de contactjes. Had laatst ook haperen bij gas geven, en al hele lange tijd dat ie even inhoudde bij accelereren (halve seconde vertraging). Nieuw verdelerkapje (en bougiekabels had ik ook nog liggen) heeft dat opgelost. Oude kapje was totaal verrot van binnen.R(ay)Si schreef: Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
Iemand nog een idee??
Als ie nieuw is ligt het daar waarschijnlijk ook niet aan. Maar kijken kost niks.
Even ligtjes! met het contactpuntje van het rotortje over de stoep wrijven om schoon te maken. 

Hehe!Riël schreef:Hebben ze geen schuurpapiertjes in Heerlen?
Loopt ie ondertussen piekobello?