Stationair

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Mitch
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 7 jan 2005 15:28

Hoi, ik heb een klein vraagje. Weet iemand hoe je je stationairtoerental naar beneden krijgt. Mn 16v staat ingesteld op 1500 tpm stationair, dat wil ik naar 1000 tpm minimaal. Ik weet dat je t zelf kan doen en makkelijk naar beneden kan krijgen, maar waar zit deze stationairregelaar in de motor? Heeft iemand daar wellicht een foto van, zodat ik weet hoe t werkt?

alvast bedankt!!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Je moet bij 't gasklephuis wezen. D'r zit een aanslagschroefje onder de gashevel, en d'r zit een luchtomloop-schroefje, bovenop.

Weet je zeker dat 't niet gewoon valse lucht is, waardoor ie zo hard loopt?
Ook zou 't de toerenregelaar kunnen zijn die defect is.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Ik heb gelezen dat je NIET aan het aanslag schroefje mag zitten, dan raakt het motor management systeem van slag. Het is veel waarschijnlijker dat er of valse lucht binnenkomt ergens, of dat je gasklep en/of stationair regelaar vervuilt zijn.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

1500 is idd een berg...!

die van mij loopt als die koud is van 900 naar 1200 te dansen en weer terug....is opzich wel apart.!

als die eenmaal warm is dan loopt ie idd netjes +-1000 toeren constant.

suc6 !
Dennis 16V
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 18 feb 2005 17:35
Locatie: Eindhoven

willow schreef:1500 is idd een berg...!

die van mij loopt als die koud is van 900 naar 1200 te dansen en weer terug....is opzich wel apart.!

als die eenmaal warm is dan loopt ie idd netjes +-1000 toeren constant.

suc6 !
Is bij die van mij ook zo. Koud is het allemaal een beetje schommelen in de toeren en warm is hij mooi constant 1000 tpm.
Ik neem aan dat dit geen probleem is die schommeling van toeren bij koude motor.
Lemon8
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 4 feb 2005 17:46

heb ik ook last van, alleen zou ik dat graag weg willen hebben :) ik heb er ook nog best last van met een warme motor... met koud is het van 700 tot 1200

en met warme motor tussen de 850 en 950, met soms iets over de 1000

maar hoe komt dit?? valse lucht? of moet ik die computer eens goed laten instellen? of toch die schroef.. die ik niet kan vinden..
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik zou eerst even je stationair regelschuif schoonmaken, wat Calle ook al zei.
Kost niks, en als hij het dan nog steeds doet kun je altijd nog verder kijken.

Gr, Frits.
Lemon8
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 4 feb 2005 17:46

heb ik al gedaan, ik heb dat ding los gemaakt en rem reiniger ingespoten tot i zo goed als schoon was.. je kan er nou niet echt makkelijk bij..

maar wat is er nog meer mogelijk.. voordat ik hm laat uitlezen door een dealer...
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

hallo mannen,ff een vraagje.heb zelf ook een probleem met me clio 16v,en lijkt een beetje heirop dus vandaar dat ik hier ook ff vraag.Me clio doet sinds 2 dagen heel raar, ik start het beestje :) en dan loopt die gewoon stationair en op choke,daarna gaat heel snel de choke eraf en gaat de clio heel ff 1000 toeren lopen,en daarna zakt die naar 500 a 700 toeren.heel vreemd , als ik dan ga rijden stotterd de auto best wel,reageerd niet zo goed op het gas????.als ik dan ff wat heb rond gereden is het weg en loopt die weer gewoon 1000 toeren.het vreemde is stop ik de auto en zet ik hem uit,en start hem dan weer na 2 min doet die het weer ff dat stotteren enzo,heb al wat injectie cleaner bij de benzine gegooid eens kijken of dat werkt???.iemand mischien een idee waar ik het probleem moet zoeken??????

ik hoor het graag greetz marc
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

je kunt de stappenmotor/luchtregelschuif, dat ronde bosch-ding bij het gasklephuis eens er tussen uit halen en schoonmaken met remmenreiniger of iest dergelijks.
of mischien de gasklepstandmeter, dat rode gevalletje op gasklephuis defect?
of een temp.sensor kan ook nog.
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

thx pat (Y) , ik zal het allemaal ff nakijken

greetz marc
Lemon8
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 4 feb 2005 17:46

wel irritant dat het zoveel verschillende oorzaken kan hebben, gaat wel een dure hobby worden als je 1 voor 1 al die dingen moet gaan vervangen..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Iemand nog een goed idee hier?
Probleem wat voske heeft met de clio is dat deze bij koude motor mooi net over de 1000 stationair loopt, maar zodra ie naar 900 dreigt af te zakken, gaat de motor een beetje nukken, bok bok bok en gooit ie hem weer omhoog in de toeren, dan weer even mooi 1000 toeren, dan zakt ie weer wat weg, bok bok bok en hopla weer omhoog.

Overigens alleen bij koude motor. En niet bij winterse temperaturen, gewoon overdag. Zodra de motor wat opgewarmd is loopt hij werkelijk als een zonnetje.

Temp sensor lijkt me niet, stationairregelschuif reageert ook perfect, bougies zijn vervangen evenals de kabels. Misschien injectoren die wat druppelen?
Liquid
Berichten: 308
Lid geworden op: do 9 sep 2004 11:54
Locatie: Lisse, Westcoast
Contacteer:

marco schreef:hallo mannen,ff een vraagje.heb zelf ook een probleem met me clio 16v,en lijkt een beetje heirop dus vandaar dat ik hier ook ff vraag.Me clio doet sinds 2 dagen heel raar, ik start het beestje :) en dan loopt die gewoon stationair en op choke,daarna gaat heel snel de choke eraf en gaat de clio heel ff 1000 toeren lopen,en daarna zakt die naar 500 a 700 toeren.heel vreemd , als ik dan ga rijden stotterd de auto best wel,reageerd niet zo goed op het gas????.als ik dan ff wat heb rond gereden is het weg en loopt die weer gewoon 1000 toeren.het vreemde is stop ik de auto en zet ik hem uit,en start hem dan weer na 2 min doet die het weer ff dat stotteren enzo,heb al wat injectie cleaner bij de benzine gegooid eens kijken of dat werkt???.iemand mischien een idee waar ik het probleem moet zoeken??????

ik hoor het graag greetz marc

Dit heb ik rpecies hetzelfde.... alleen als die koud is dan, soms reageert hij helemaal niet op het gas en dan opeens PWOAAP paktie hem.. heel raar.. .de toeren schieten ook echt van 800 naar 1200 en terug, lijkt dan net of die bijna uitvalt
Vroem enzo
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Het lijkt er op dat het verwarmingselement van de lambdasonde enigszins aan het einde van z'n latijn is. De ecu probeert al te regelen, terwijl de sonde nog niet reageert. Hij maakt 'm steeds rijker, wachtend op een reactie van de sonde. De motor begint steeds rotter te lopen, maar met behulp van de luchtomloop, die steeds verder opengaat, blijft het toerental wel zo'n 900. Op een gegeven moment is de lambdacorrectie zo groot, dat de ECU 't ook niet meer vertrouwt, en in 1 klap de lamdacorrectie weer op 0 zet. Hehe, dat vindt ie lekker, toerenregelaar stond nog redelijk ver open, en tada, 1500 toeren. Snel weer terugregelen naar 900 toeren, en het hele feest begint weer opnieuw.

Ergo: NIEUWE sonde monteren.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

op mijn vraag of die na mij ?
We gaan het gewoon eens proberen, thanx! :D
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Vooral dat verhaal van jou, Riel.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Riël schreef:Iemand nog een goed idee hier?
Probleem wat voske heeft met de clio is dat deze bij koude motor mooi net over de 1000 stationair loopt, maar zodra ie naar 900 dreigt af te zakken, gaat de motor een beetje nukken, bok bok bok en gooit ie hem weer omhoog in de toeren, dan weer even mooi 1000 toeren, dan zakt ie weer wat weg, bok bok bok en hopla weer omhoog.

Overigens alleen bij koude motor. En niet bij winterse temperaturen, gewoon overdag. Zodra de motor wat opgewarmd is loopt hij werkelijk als een zonnetje.

Temp sensor lijkt me niet, stationairregelschuif reageert ook perfect, bougies zijn vervangen evenals de kabels. Misschien injectoren die wat druppelen?
Wat jij hier zegt, heb ik ook als de auto gewoon warm is...

Tijdens rijden op de snelweg houd hij zo in ene in, of geeft ff geen gas meer, terwijl ik me pedaaltje wel intrap! Ook bij voorzichtig gas los begint hij te bokken....en constante snelheden.

Kan dit aan hetzelfde liggen Menno, of iemand anders??
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Ik had ook last van onregelmatig stationair. 600-1500 toeren bij koude motor. nadat ik de stappenmotor ff schoon had gemaakt slangetjes door geblazen en de contactjes met contactspray had ingespoten was het weg.

Misschien geld dat voor jullie ook.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...

In het begin nog onregelmatig toerental, en onder rijden inhouden en stotteren...

Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
En bij half gas dat hij erg inhoudt...

Iemand nog een idee??
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

R(ay)Si schreef:IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...

In het begin nog onregelmatig toerental, en onder rijden inhouden en stotteren...

Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
En bij half gas dat hij erg inhoudt...

Iemand nog een idee??
(Y)
Liquid
Berichten: 308
Lid geworden op: do 9 sep 2004 11:54
Locatie: Lisse, Westcoast
Contacteer:

R(ay)Si schreef:IK heb gister de stappen motor schoongemaakt, maar het zit er nog steeds in...

In het begin nog onregelmatig toerental, en onder rijden inhouden en stotteren...

Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
En bij half gas dat hij erg inhoudt...

Iemand nog een idee??
Ik heb echt preciesss hetzelfde. Erg irritant, laatst reed ik zowat iemand aan.. hij reageerde niet...reed best zacht daardoor.. en toen opeens schoot hij vooruit toen hij het gas pakte... dus irritant en nog gevaarlijk ook.
Vroem enzo
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

R(ay)Si schreef: Het is vooral als je ff gas los hebt en rolt, je dan weer gas wilt geven dat hij pas na een seconde reageert....
En bij half gas dat hij erg inhoudt...

Iemand nog een idee??
Kijk eens in je verdelerkapje...2 kleine schroefjes los en eens zien wat daarbinnen nog over is van de contactjes. Had laatst ook haperen bij gas geven, en al hele lange tijd dat ie even inhoudde bij accelereren (halve seconde vertraging). Nieuw verdelerkapje (en bougiekabels had ik ook nog liggen) heeft dat opgelost. Oude kapje was totaal verrot van binnen.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Het kapje is zo goed als nieuw, net zoals de rotor...

Maar ik ga het evengoed ff bekijken! Daarna zien we wel weer verder...

Ga eerst ff 1,5 weekje op vakantie met de auto van me meisje :D
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Als ie nieuw is ligt het daar waarschijnlijk ook niet aan. Maar kijken kost niks. :wink: Even ligtjes! met het contactpuntje van het rotortje over de stoep wrijven om schoon te maken. (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hebben ze geen schuurpapiertjes in Heerlen? :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@ Ray:
Gasklepsensor is het meest waarschijnlijk. Kunnen nog wel een paar oorzaken zijn, maar dan zou ik ff moeten meten.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Riël schreef:Hebben ze geen schuurpapiertjes in Heerlen? :lol:
Hehe! :wink: Schuurpapier ligt in de kelder, ik sta op straat...is weer 20 seconden lopen, 10 minuten zoeken en 20 seconden teruglopen. Stoep ligt op de grond.

Loopt ie ondertussen piekobello?
Plaats reactie