lampje koelvloeistof clio 16v en meer beginnersvragen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
KvK

Ik heb pas sinds kort (1 week) een clio 16v uit 1993 en ben dus nog niet bekend met alle lampjes en meterstanden. Wanneer ik em op contact zet, gaat, naast de lampjes van de accu en de olie (rechts en links van het lampje van de handrem), ook het ronde lampje van de koelvloeistof aan (boven dat metertje). Wanneer ik de motor start gaat deze weer uit. (hoort dat zo?)
Verder lees ik vanalles over de olietemperatuur en oliedruk. Mijn olietemperatuur komt tot iets boven horizontaal (wazige schaalverdeling). wat ik als ongeveer 105 graden C beschouw. Dat lijkt me niet verkeerd toch?
Mijn oliedruk hangt stationair (bij een warme motor) vlak boven de 0 Bar...is dat wel goed?...ik heb verder geen problemen met vermogen of iets dergelijks, maar ik ben een beetje ongerust geworden na het lezen van alle verhalen op de site.
Tenslotte is het vat van de koelvloeistof niet echt schoon (mijn clio heeft net 195.000 km gelopen). Wanneer ik erin kijk lijkt er iets op te drijven (als een beetje olie op water) en daarnaast zit er een bruine afzetting aan de binnenkant....is er reden tot zorgen?
clio 16v
Jasper16v

- Koelvloeistof lampje kan ik me zo niet herinneren of dat zo hoort, heb hem nooit zo lang op contact staan :p
- Olietemp. 'moet' bij bedrijfstemperatuur rond de 80/100 graden zitten. Aflezen is niet zo moeilijk, eerste streepje is 40, 2e is 60, etc.
- Oliedruk moet eigenlijk wat hoger zijn bij warme motor (1 á 1,5), maar wie zegt dat je meter of sensor nog goed is...is niet echt betrouwbaar.
- Koelvloeistofreservoir wordt altijd bruin, is normaal. Dat er iets op de koelvloeistof drijft (wittig?) kan een lekke koppakking betekenen.

Komt ie verder wel gelijk en normaal op temperatuur?
Wanneer heb je deze waardes? Hoe lang of hoeveel km heb je dan gereden?

Mijn oliedruk sensor geeft ook te weinig aan, maar een test bij de dealer wees uit dat de waardes ok waren. Heb wel eens lopen pielen met die sensor maar veranderde weinig. Met het nieuwe blok gingen de waardes wel omhoog.
Laatst gewijzigd door Jasper16v op ma 21 mar 2005 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

KvK schreef: (mijn clio heeft net 195.000 km gelopen). n?
"net" in de zin van weinig? :~
Calle

Koelvloeistof lampje klopt. Als je hem op contact zet kun je ook even controleren hoe het staat met je olieniveau. Gebruik dit wel als een indicatie en gebruik je peilstok om het echt te meten. De oliedruk is wel erg laag als de meter klopt, de temperatuur komt bij mij ook bij snelwegtempo iets boven horizontaal uit. Die van mij heeft een ruime 175k gelopen en net een verse koppakking.
Riël
Über-Spammer

Stationair 0 bar kan wel als ie warm is. Misschien eens olie verversen. Onder het rijden moet ie wel boven de 2 bar blijven.
Tom
Moderator
Car: MB

Calle schreef:Als je hem op contact zet kun je ook even controleren hoe het staat met je olieniveau.
dat hebben ze bij de willi wel fijn gedaan. Daar blijft de meter nog een seconden of 10 hangen. Dus kun je gewoon doorstarten en dan effe kijken
Plaats reactie