1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Riël schreef:Hangt echt van je inlaatluchttemperatuur en kwaliteit van je verbrandingskamer en onsteking af denk ik?
zie aub mijn edit.

Ok dat kan ik voorstellen.. maar toch.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het moet wel soepel blijven draaien. Ik weet het ook niet, maar neem aan dat je een compromis zal moeten zoeken.

Op 0.9 bar heb je een wat lagere luchttemperatuur dan op 1 bar, en ik denk daarom dat je een hogere einddruk kan hebben.

Maar aan de andere kant, die waardes die fastchip geeft zijn uit de praktijk genomen waardes,en die kun je op deze manier toch nooit terug redeneren.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik geloof dat de Saab motor met variabele compressieverhouding van 14:1 tot 8:1 gaat...

dan blijkt dus dat 14 wel kan...alleen bij bepaalde toerentallen en een vulling van bijna niks...

bij hoge vullingsgraad zal er met 8:1 gereden worden om het pingelen tegen te gaan ...

ik ben ook niet zo thuis in deze motor, waar kweet wel dat het zoiets is...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik wil absoluut niet overkomen als de wijze man, maar deze getallen komen me erg bekend voor van een verhaaltje van Mesman, patrick (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dus we moeten gewoon een hele grote IC er voor hangen en de compressie iets verlagen en klaar!!!!
komt wel goed abel gaan we gewoon doen man!!! (Y)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

mark 5t schreef:dus we moeten gewoon een hele grote IC er voor hangen en de compressie iets verlagen en klaar!!!!
komt wel goed abel gaan we gewoon doen man!!! (Y)
that's the spririt :P
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

~Haas~ schreef:ik wil absoluut niet overkomen als de wijze man, maar deze getallen komen me erg bekend voor van een verhaaltje van Mesman, patrick (Y)
is school toch nog ergens goed voor zie je wel :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Maar er is dus niemand die iets inhoudelijk verder over de einddruk kan vertellen??
whyler
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 aug 2004 11:03
Locatie: helmond

je kunt niet per definitie een max einddruk kiezen,

je bent afhankelijk van de kwaliteit van de brandstof en de temperatuur van de verbandingskamer
hoe hoger je einddruk hoe grotere de kans op pingelen.
de brandstof is eigelijk de enige beperkende factor.
van benzine kan nooit een vaste waarde gegeven worden omdat er verschillende chemische samenstellingen RON 95 of 98 kunnen vormen.

Wat ik wel zo nog weet van scheikunde is dat methanol bevoorbeeld een kritiekpunt heeft van 46bar een mengsel van methanol met bezine zal daarom ook altijd een betere klopvastheid hebben en een hogere einddruk aankunnen


een f7p heeft een pingelsensor deze kun je uitlezen gebruiken om de controleren of je er al dan niet last van hebt.

maar let vooral op met expirimenteren en kies liever een veilige safe marge want een pingelende motor kan binnen no-time kapot draaien.

we hebben het er op msn nog wel over abel.
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

een f7p heeft een pingelsensor deze kun je uitlezen gebruiken om de controleren of je er al dan niet last van hebt.
De pingelsensor kun je uitlezen met het Tewblog datalog programma + nog wat andere dingen. Met Tewblog kun je precies zien in welke belastingsgebieden de motor pingelt. Hier zie je een aantal waardes van 3 en 4. Dit betekent dat de motor in die gebieden redelijk zwaar detoneert. De ECU past vervolgens een correctie toe van 3 tot 4 graden om het detoneren te voorkomen. De waarde zou 0 moeten zijn. :D. Heel handig bij het afstellen.
Overigens heb je naast Tewblog nog wat andere dingen nodig..... anders werkt Tewblog niet op de 16V.

[img]http://img61.exs.cx:81/img61/6394/log41afrknock7gv.jpg[/img]
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Abel schreef:hey handig
een verzamel topic voor alle clio 16V turbo's ACT: 1.8 16V Turbo
Kwam dit tijdens het surfen even tegen: :kwijl:

http://www.clioland.ch/body_fotoalbum_c ... iturbo.htm

Renault Clio Williams Turbo

Jahrgang
1993

Modell
Nr. 806

Motortyp
2L 16V Turbolader Umbau ERDIN Motorsport

Motorenleistung
je nach Ladedruck (0,8 Bar- 1,5Bar) 230Ps- 280Ps
(mehr Infos unter chgraf@freesurf.ch )

Auspuff
Devil Auspuffanlage ab Kat

[img]http://www.clioland.ch/images/ClioFotos ... 0005_1.JPG[/img]
[img]http://www.clioland.ch/images/ClioFotos ... 0001_1.JPG[/img]
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Watergekoelde turbo (tuinslangen naar radiateur) alhoewel ik die slangen niet door zie lopen tot aan de turbo. Waar gaat dat heen?

Luchtfilter netjes op de goede plek...alleen, is het afleggen van zoŽn lang traject niet nadeliger voor de prestaties of de turbo zelf?

En ik zie dus een slang voor verse lucht de turbo in gaan, er gaat een mooie rvs pijp naar de inlaat van het blok...maar aan de onderzijde van de turbo loopt nog een blauwe slang recht naar beneden, waar is die voor?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Die metalen doos boven de turbo, zeg maar tussen de kop en het schutbord is volgens mij een vloeistof gekoelde intercooler, ook wel charge cooler. Het inlaat traject kan nauwelijks korter dan dit, de lengte van het inlaatfilter naar de turbo is nauwelijks van belang als de doorsnede maar groot genoeg is.

Wel een erg lelijke kleur voor een cliko touwens, en die combinatie met het kleppendeksel maakt het niet beter.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Is inderdaad een charge cooler. Dit is ook echt de enige oplossing in een clio, want een normale luchtgekoelde intercooler raak je natuurlijk nooit ergens kwijt. Er mooi inelkaar gepuzzeld moet ik zeggen.
De kleur is inderdaad zum kotzen, maarja Duitsers... Mooi spul bouwen kunnen ze wel, maar hun smaak in kleuren en velgen is niet helemaal de mijne (N) :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Duitsers hebben inderdaad wel vaker van die Tsjernobyl kleuren.

Ik praat geen poep als dus die slang aan de onderzijde van de chargecooler van de turbo afkomt...de koeler in....en de koeler weer uit, richting motor?

Hoe raakt die chargecooler zijn warmte weer kwijt? Is dat een slang die van de chargecooler naar het vat voor de koelvloeistof loopt?
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

als ik me niet vergis moet de charge cooler een kleine radiateur hebben om de warmte van de koelvloeistof te regelen maar waar hebben ze het in godsnaam geplaatst?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

MarcoG schreef:Duitsers hebben inderdaad wel vaker van die Tsjernobyl kleuren.

Ik praat geen poep als dus die slang aan de onderzijde van de chargecooler van de turbo afkomt...de koeler in....en de koeler weer uit, richting motor?

Hoe raakt die chargecooler zijn warmte weer kwijt? Is dat een slang die van de chargecooler naar het vat voor de koelvloeistof loopt?
Er zijn in dit geval twee koelvloeistofvaatjes, helemaal zien hoe dit systeem in elkaar zit kan ik niet, maar het lijkt er een beetje op alsof hij de normale radiateur gebruikt om te koelen, of, wat me waarschijnlijker lijkt, er nog een extra radiateurtje voor de normale hangt. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, misschien gaan daar die 'tuinslang' slangen naartoe.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het is een apart koelsysteem hoor. Met apart vat en aparte radiator. Lijkt me niet meer als logisch, anders ben je je inlaatlucht naar +80 aan't verwarmen :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Riël schreef:Het is een apart koelsysteem hoor. Met apart vat en aparte radiator. Lijkt me niet meer als logisch, anders ben je je inlaatlucht naar +80 aan't verwarmen :)
Oh ja :) domme vraag. :wink:
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

ja idd ik heb op de bbpreformance site gekeken en je krijgt een kleine radiateur derbij.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Enne, rijd het zaakje al?
Wat heb je nu allemaal gedaan aan dat apparaat? Koppakking hoe dik? Zuigers gewijzigd? (Y)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Enne jongens, ging dat ding zo hard dat jullie je bij de eerste test al tegen een brugpijler hebben geplet??? Hoe gaat het ermee? :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik heb het voor me zelf een beetje op de langebaan geschoven. Ik ben nog wel met het motorblok bezig, maar ik probeer eerst de 1.8 16V lopend te maken.

Dus eerst een goede basis en van daar uit ga ik weer verder. ik denk eerst aan een soft turbo dus een zo dik mogelijke koppakking en een goede tussen koeler en dan laat ik de zuigers eerst gewoon orgineel.

maar dit is geen snel afbouw project. :wink:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ben bijzonder benieuwd hoever je kan gaan met de originele zuigers..aangezien het dan nog enigzins betaalbaar blijft.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Bart V schreef:Ben bijzonder benieuwd hoever je kan gaan met de originele zuigers..aangezien het dan nog enigzins betaalbaar blijft.
?

Hoe, wat...wat maakt het dan duurder als de zuigertjes ook wat gefreesd worden?
Of zit je te denken aan andere zuigers, dus vervangen?
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Hoe pompen ze dan, die vloeistof van de chargecooler rond? mbv een electrische pomp ofzo? Als je nou een brandstof-koeler gebruikt, scheelt toch ook een heel stuk?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

chargecooler --> electriche waterpomp -->radiator

wat is dan een brandstof cooler??
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Volgens mij heb ik dat eens ergens gelezen, dat ze dat ook aan het testen zijn, dat ze de brandstof ook dmv een radiateurtje ofzo, zodat de verbrandingskamer weer heel klein beetje gekoeld word, zodat pingelen dus heel ietsje uitgesteld word.
Gast

ik las iets van dure intercoolers ? Momenteel vind je in amerika spullen die echt spotgoedkoop zijn.

[img]http://i3.photobucket.com/albums/y97/jo ... 001993.jpg[/img]
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Yep, die yanken hebben leuke prijsjes...voor ons, "rijke" europeanen hehe!

[img]http://store1.yimg.com/I/machv_1842_16968532.jpg[/img]

The 95-99 Eclipse/Talon twins were equipped with small Garrett T25 turbochargers in the interest of quick spool-up. This small turbo does spin up to speed quickly, but it also limits top-end power. Because it's a Garrett turbo, the traditional Mitsubishi turbo upgrades (like the 16G) require additional hardware to install, which adds to their cost.

The Big T28 is a nice lower-cost alternative. It uses larger turbine and exhaust wheels for better exhaust flow and higher horsepower capacity. Where the T25 is limited to around 250 horsepower, the Big T28 can produce upwards of 350-375 horsepower. The compressor wheel is extremely efficient, boasting 76% efficiency at 14 psi -- that means lots of cool, useable boost at street boost levels.

One final advantage is that it is a Garrett turbo, so it bolts DIRECTLY on in place of your factory T25; no adapter parts required. In fact, it is indistingishable from the factory turbo from the outside, so it's a nice "sleeper" turbo if you don't want people to know your car is modified. But inside, it has the largest T28 wheels available.

Price is for a factory-new Garrett turbo, no core required.



00086Regular price: $1,099.00Sale price: $1,010.00
Gast

je kan het lowbudget doen ook, intercooler van een 21T is heel degelijk voor zo een systeem. Een T2 zou ook moeten volstaan...(of een T3 van een 21 met een iets kleinere turbine)

Enkel op de zuigers zou ik niet besparen, met de std's zoek je naar problemen tenzij je gaat voor 400 gr turbodruk.

Victor reins verkoopt versterkte koppakkingen tot 22 mm .

Mogelijkheden zat :wink:
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

-jo- schreef:ik las iets van dure intercoolers ? Momenteel vind je in amerika spullen die echt spotgoedkoop zijn.

http://i3.photobucket.com/albums/y97/jo ... 001993.jpg
In nederland ook :)
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... ooler1.jpg[/img]
:beer:
Gast

MarcoG schreef:Yep, die yanken hebben leuke prijsjes...voor ons, "rijke" europeanen hehe!

[img]http://store1.yimg.com/I/machv_1842_16968532.jpg[/img]

The 95-99 Eclipse/Talon twins were equipped with small Garrett T25 turbochargers in the interest of quick spool-up. This small turbo does spin up to speed quickly, but it also limits top-end power. Because it's a Garrett turbo, the traditional Mitsubishi turbo upgrades (like the 16G) require additional hardware to install, which adds to their cost.

The Big T28 is a nice lower-cost alternative. It uses larger turbine and exhaust wheels for better exhaust flow and higher horsepower capacity. Where the T25 is limited to around 250 horsepower, the Big T28 can produce upwards of 350-375 horsepower. The compressor wheel is extremely efficient, boasting 76% efficiency at 14 psi -- that means lots of cool, useable boost at street boost levels.

One final advantage is that it is a Garrett turbo, so it bolts DIRECTLY on in place of your factory T25; no adapter parts required. In fact, it is indistingishable from the factory turbo from the outside, so it's a nice "sleeper" turbo if you don't want people to know your car is modified. But inside, it has the largest T28 wheels available.

Price is for a factory-new Garrett turbo, no core required.



00086Regular price: $1,099.00Sale price: $1,010.00
Vind jij dit goedkoop ???? Ik zou dringend eens contact opnemen met JL (Jeroen) als ik jou was. (778 € zonder verzending, reken 50 €= 828 voor enkel de turbo...)

Tegenwoordig is de Garret GT28RS la bomba, top geevolueerde turbo. Weg met die oude meuk. Voor 828 € weet ik wel wat te kiezen. :p
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

-jo- schreef:
Victor reins verkoopt versterkte koppakkingen tot 22 mm .

Mogelijkheden zat :wink:
22mm, das wel netjes, gaat de motorkap nog dicht dan? :p

2.2 bedoel je neem ik aan? :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

-jo- schreef:
MarcoG schreef:Yep, die yanken hebben leuke prijsjes...voor ons, "rijke" europeanen hehe!

00086Regular price: $1,099.00Sale price: $1,010.00
Vind jij dit goedkoop ???? Ik zou dringend eens contact opnemen met JL (Jeroen) als ik jou was. (778 € zonder verzending, reken 50 €= 828 voor enkel de turbo...)

Tegenwoordig is de Garret GT28RS la bomba, top geevolueerde turbo. Weg met die oude meuk. Voor 828 € weet ik wel wat te kiezen. :p
Hey jo...wat kost zoŽn turbo hier dan? Die dingen kosten vet over de 1000 euro.
Plaats reactie