Wat zijn de grootste wielen voor een R5 GTT?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Riël schreef:OKéé :P

ik kreeg ze er niet onder, maar dat kan 7j geweest zijn.
had je je bril wl op? :p
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik vind zo'n verlaagde R5 met Clio schoepenvelgen er toch wel erg mooi uit zien! (Y) Hoe zou dat staan onder een Antique Beige Metallique Baccara? :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Martijn *Baccara* schreef:Ik vind zo'n verlaagde R5 met Clio schoepenvelgen er toch wel erg mooi uit zien! (Y) Hoe zou dat staan onder een Antique Beige Metallique Baccara? :D
Als je hem dan ook nog 6 cm verlaagd staat het denk ik zeer goed :bang:
Clio 16v.....
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Verlagen was ik inderdaad ook nog van plan. Eerst maar eens overspuiten. Kan ik wel vast gaan zoeken naar zulke velgen. En de originele velgen (ken je ze nog) liggen als reserve op zolder. Vind ik voor het mooie net iets te smalletjes. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik heb een set velgen op het oog, die zijn 16 inch met een ET van 40.
Ik ben beetje bezorgd om die waarde, gaat dat wel goedkomen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jahoor en anders gewoon spoorverbredertje van 5mm (kan ook nog met originele bouten en is toegestaan met apk) ertussen. Gaat prima :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik kom niet in de problemen met aanlopen?

Tis 7J met 195 banden
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

195/40/16 is de goede maat voor 16" onder een gtt
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

was toch 195/45?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

195-45-15 en 195-40-16 is hetzelfde he.

Die 40/45 geeft het percentage van de breedte ana als hoogte en dies bij 16" lager uiteraard.

Maar 7J heb ik in 15" en dat gaat prima, alleen linksachter loopt bij heeel diep inveren wel eens een beetje aan. Maja ik heb ET37

Als jij ET40 5mm verbreed heb je 35, dan heb je net ff 2 mm meer ruimte.

Hij loopt trouwens voor wel aan met max insturen, maja wanneer stuur je max? No problemooo
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ik kan in 195/40/16 alleen geen banden vinden.
Alleen in 195/45/16 :S
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

op autobandenmarkt zijn ze iid uitverkocht. maar je hebt in die maat dunlop SP 9000, continental sportcontact 2, en pirelli 'nogiest'.

edit: ik zie dat ze bij autobandenmarkt zo ie zo niet veel meer hebben: toyo's zijn in verschillende maten ook al uitverkocht (195/45/16 en 15).
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik verkoop dagelijks banden :wink:

maar ik dacht dat het 195/45x16 was, voor de GT
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ff nog ff een vergelijk gemaakt, voor diegene die het interessant vind.

[img]http://www.maxtune-d.com/banden.jpg[/img]

[img]http://www.maxtune-d.com/banden2.jpg[/img]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

eigenlijk is 195/40 de maat voor 15 inch dat komt beter overeen met 195/55-13

maar ik merk nu met 195/45 hoe knetterhard die dingen al zijn en 40 bestaat niet.

de vraag hoe groot kan ik kiezen kun je beter vervangen door de vraag hoeveel afwijking vind ik zelf nog wel lekker ?

er gaat niets boven een 13inch (lichtgewicht) velg met een goede band in 195/55 alleen wordt in deze maat weinig meer gemaakt, alleen de semperit ( T ) is goed.

Nu ik dan overgestapt ben naar 15 inch is te merken dat de stuurprecisie echt minder is, de grote velgen en banden hebben een eigen leven en dat kost extra correctie, voorheen stuurde ik de auto met 2 vingers, nu gaan de wielen het mij moeilijker maken, het fijne agile weggedrag is er niet meer.
Renault Bob
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 mar 2005 20:12

Ik heb 195/50 r 15 met een ET van 28 onder mijn R5. Gaat prima, zolang je nie te hard over drempels gaat met 5 man erin....
Ziet er wel kicke uit :smoke:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

sja, maar zowel de ET als de Bandenmaat is niet echt ok,
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Johan schreef:op autobandenmarkt zijn ze iid uitverkocht. maar je hebt in die maat dunlop SP 9000, continental sportcontact 2, en pirelli 'nogiest'.

edit: ik zie dat ze bij autobandenmarkt zo ie zo niet veel meer hebben: toyo's zijn in verschillende maten ook al uitverkocht (195/45/16 en 15).
pirelli zero nero?
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

vwoila:
13" 8.5 en 9.5 breedt met 175/50 13

trekt goed moet ik zeggen :)

iemand intresse in ruil met mooier oogende 16ers?

[img]http://img127.echo.cx/img127/5518/sammetje1311sw.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

pierre schreef:Nu ik dan overgestapt ben naar 15 inch is te merken dat de stuurprecisie echt minder is, de grote velgen en banden hebben een eigen leven en dat kost extra correctie, voorheen stuurde ik de auto met 2 vingers, nu gaan de wielen het mij moeilijker maken, het fijne agile weggedrag is er niet meer.
Minder stuurprecisie? Volgens mij klopt er toch iets niet bij jou hoor Pierre :p

Ik heb hier nu 2 GT's voor de deur, 1 geheel standaard op 4 zgan Semperits en 1 die 40mm verlaagd is met koni geel rondom, 15"-7J, rainsports 45 hoogte.

het verschil:
De standaard GT stuurt idd wat lichter, maar als ik eens fors de rotonde op duik dan voel je em gewoon dansen over die dikke wangen. Ook plotselinge stuurbewegingen voel je gewoon absorberen in die banden.
Verder helt ie uiteraard ook wat meer over.

Maar de andere GT kan ik gewoon veel preciezer sturen, meer controle in de bocht, veel harder uiteraard. Qua wegligging is dat echt een wereld van verschil. (qua motor ook, maar das een ander verhaal :p ).
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

lagere banden zal altijd een hoger stuur percisie geven, je auto hangt veel minder over de wangen van de banden en zal dus sneller reageren op eens tuur beweging. ik heb mijn gtt ook wel eens terug op de 13 inch gezet, maar dan merk je echt goed dat ie met 195/45 r15 toch een stuk lekkerder instuurt. zelfde verhaalt gaat ook op voor verlagen en/of stuggere schokbrekers de auto zal minder overhellen en minder inveren en daardoor strakker sturen en je heb meer gevoel in je auto
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zeggik :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

paz-maniac schreef:lagere banden zal altijd een hoger stuur percisie geven, je auto hangt veel minder over de wangen van de banden en zal dus sneller reageren op eens tuur beweging. ik heb mijn gtt ook wel eens terug op de 13 inch gezet, maar dan merk je echt goed dat ie met 195/45 r15 toch een stuk lekkerder instuurt. zelfde verhaalt gaat ook op voor verlagen en/of stuggere schokbrekers de auto zal minder overhellen en minder inveren en daardoor strakker sturen en je heb meer gevoel in je auto

Hmm

Ik ga toch echt voor de 13" velgen, liefst met de 195 banden die er origineel op liggen. Stuurt echt perfect hoor. De afstelling van de auto maakt meer als een setje 15" velgen. Bovendien lever je behoorlijk in op trekkracht.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

13 inch von ik ook niet verkeerd sturen, maar ik vind wel dat je goed kan merken dat bij 15 inch de auto niet meer hangt over de wang van de band bij insturen met hogere snelheid. en daardoor dus een stuk strakker aanvoelt
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

tja, dan moet ik eens proefrijden in steven's auto op een of andere zondag.

het is waar dat de 15 inch banden strak stuurt, maar het is te direkt, zodat ook rechtuit regelmatig gecorrigeerd moet worden.
ook sporing in de weg en tramrails heeft een flinke afwijking tot gevolg.

in feite rijd ik nu langzamer als voorheen, een bocht stuur ik nu in zonder gas bij te geven, voorheen kon ik met het gas sturen, nu niet meer, want als ik gas bijgeef krijg ik fors onderstuur en ga ik de bocht als het ware uit, tenzij ik flink aan het stuur ga trekken.
dus het is allemaal nogal relatief, platter is direkter maar niet altijd beter.

kan ook zijn dat mijn carosserie gewoon gaar is na meer dan 400.000 km.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik hoop het niet voor je (N)

misschien een idee om eens een veerpoot brug (tijdelijk) te monteren?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Nou mensen, wat zit er tussen 13 en 15" in? Idd 14". Volgens mij heb je met welke maat velg dan ook dezelfde discussie. Alleen gaat het niet om de velgmaat, maar om de hoogte vd banden.
Mijn mening is dat ik wel comfort wil hebben als ik (te) oud ben. Nu wil ik het liefst ieder zandkorrel voelen :wink:
Dus geen dikke banden (ben toch geen Donald Duck), maar lekker laag en als het ff kan ook nog getrokken :D . Dus te smalle banden op te brede velgen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat ritje is prima hoor Pierre (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik rij op 14 en 15
ben het wel met pierre eens dat de 15 ook rechtuit en met name met snel optrekken uit een bocht zenuwachtiger zijn dan de 14 waar ik op rij
maar daarintegen is het bochtengedrag van de 15 beter alleen bij ons merk je dat niet omdat de 15 niet verlaagd is en de 14 extreem verlaagd
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie