Even voorstellen, ik ben Zanderz.
Ben hier terechtgekomen omdat een vriend van mij een mooie 19 heeft gekocht met een startprobleempje. Startmotor bleek rot te zijn. Kee, geen probleem. Hij haalt redelijk goed draaiende startmotor bij de sloop (heeft niet zoveel ) en levert daar zijn kapotte startmotor in (oei).
Dus als vriend bouw ik voor hem die startmotor in, alles past, alles aangesloten, starten.... startmotor draait als een zonnetje, maar raakt de starterkrans op het vliegwiel niet??? Okee, even uitbouwen (lekker klusje trouwens), testen rechtstreeks op een accu en hij werkt prima: bendix schiet naar buiten en elektromotor draait ook prima.
Duzz, naar mijn idee: verkeerde model startmotor. Vriend weer terug naar sloop. Vraagt daar naar zijn oude startmotor en die blijkt niet meer aanwezig te zijn (jaja). Krijgt van de lokaal dienst doende schroothandelaar te horen dat ie de startmotor niet vast moet draaien, maar eerst een paar keer moet starten en dan moet vastzetten. Dit klinkt mij echt als kul in de oren. Een startmotor past of past niet. Als ie recht gemonteerd is met de pasbus op zijn plek, doet ie het of doet ie het niet. Ik kan m niet vergelijken met de oude, maar ik weet bijna zeker dat ie een ander tandwiel heeft (kleiner dus) en dat ie daardoor gewoon de starterkrans niet raakt. Navraag bij een garage heeft nog niks opgeleverd.
Heeft iemand kennis van de verschillende startmotoren die in deze 19 gebruikt kunnen zijn? En of mijn vermoeden klopt?
Heel erg bedankt als iemand mij verder kan helpen!
[R19 TXE 1.7 mod. '91] startmotor te klein?
Thanx Riël!
en voor de rest zijn ze uiterlijk identiek?
Dan ga ik ditmaal zelf even een andere starter halen en
heel errug goed tellen!
Thanx again!
groet Zanderz
en voor de rest zijn ze uiterlijk identiek?
Dan ga ik ditmaal zelf even een andere starter halen en
heel errug goed tellen!
Thanx again!
groet Zanderz
Okee, dan weet ik zeker dat ik niet gek ben geworden (of gekker)
en waar ik nu naar moet zoeken.
groet, Zanderz
en waar ik nu naar moet zoeken.
groet, Zanderz
-
Voor de 19,5,clio zijn ze allemaal gelijk,alleen het vermogen is soms anders.
Kijk bijv eens op http://www.havam.nl en zoek maar eens een willekeurige 19 of clio startmotor op.
Allen die van een r5 hebben wat minder kilowatts
Alleen de diesel zijn dacht ik 10 tands, zal wel van een diesel zijn dus.
Kijk bijv eens op http://www.havam.nl en zoek maar eens een willekeurige 19 of clio startmotor op.
Allen die van een r5 hebben wat minder kilowatts
Alleen de diesel zijn dacht ik 10 tands, zal wel van een diesel zijn dus.
We hebben inmiddels 3 (drie) startmotoren uitgeprobeerd, alle drie met 10 tandjes (zelfde als origineel, zo lijkt het). De eerste startmotor is natuurlijk kapot (want anders ga je m niet vervangen tuurlijk). De andere twee zijn identiek, maar allebei hebben hetzelfde symptoom: bendix schuift en elektromotor draait, maar grijpt niet in op starterkrans.
Na uitgebreid zoeken op partsbase van Havam (met complimenten!) lijkt het er op dat er maar één startmotor veelvuldig is gebruikt en deze hebben we ook.
Er is één andere potentiële kandidaat en dat is die van 1.9 diesel.
Bestaat de mogelijkheid dat Renault bij wijze van slechte grap op enkele modellen de startmotor van de diesel heeft gemonteerd?
Graag hulp, want inmiddels 6 mensen hebben naar de auto gekeken en niks geks geconstateerd. worden hier langzaam gek ...
Na uitgebreid zoeken op partsbase van Havam (met complimenten!) lijkt het er op dat er maar één startmotor veelvuldig is gebruikt en deze hebben we ook.
Bestaat de mogelijkheid dat Renault bij wijze van slechte grap op enkele modellen de startmotor van de diesel heeft gemonteerd?
Graag hulp, want inmiddels 6 mensen hebben naar de auto gekeken en niks geks geconstateerd. worden hier langzaam gek ...
Verbind de + van de startmotor (de dikke dus) met een dikke geisoleerde schroevendraaier eens door met de kleine stekker (die de startmotor dus aanstuurt). Kijk of hij dan wel goed aanslaat.
Het kan namelijk zo zijn dat de stuurstroom op het startrelais wat klein is, bijv. door slecht contact bij het contactslot.
Het kan namelijk zo zijn dat de stuurstroom op het startrelais wat klein is, bijv. door slecht contact bij het contactslot.
Nee, de startmotoren op diesels zijn naar mijn weten anders, en die vind je niet terug op benzinemotoren. Ze zijn wel uitwisselbaar, alleen wederom zou je dan even op de tanden moeten letten.zanderz schreef:We hebben inmiddels 3 (drie) startmotoren uitgeprobeerd, alle drie met 10 tandjes (zelfde als origineel, zo lijkt het). De eerste startmotor is natuurlijk kapot (want anders ga je m niet vervangen tuurlijk). De andere twee zijn identiek, maar allebei hebben hetzelfde symptoom: bendix schuift en elektromotor draait, maar grijpt niet in op starterkrans.
Succes