Erik Olijnsma schreef:wie kan er voor mij een kort verslagje hier typen? ik heb hier geen tv dus ik kan niets zien
Fisichella wint in Melbourne
Uitgegeven: 6 maart 2005 05:58
Laatst gewijzigd: 6 maart 2005 17:52
MELBOURNE - De Italiaan Giancarlo Fisichella heeft zondag de Grand Prix van Australië gewonnen. De coureur van Renault startte in Melbourne in de eerste race van het seizoen van pole-position en hield de hele race de koppositie.
De Franse racestal leverde met Fernando Alonso ook de nummer drie in de eindrangschikking. Rubens Barrichello (Ferrari) eindigde als tweede. Het was voor Fisichella de tweede GP-zege in zijn loopbaan.
Albers
De Nederlander Christijan Albers viel bij zijn debuut in zijn Minardi voortijdig uit. Ook voor zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher begon het seizoen in mineur. Met nog vijftien ronden te gaan viel de rijder van Ferrari uit nadat hij in aanraking kwam met zijn landgenoot Nick Heidfeld van Williams/BMW.
Tevreden
De teleurstellende start van Schumacher stond in schril contrast met vorig jaar waarin hij met overmacht zijn zevende wereldtitel pakte. Toch bleef de Duitser optimistisch over de succesvolle verdediging van het kampioenschap. "Door ongelukkige omstandigheden is het hier misgegaan. Ik geef Nick ook nergens de schuld van. Er zijn zeker ook positieve dingen mee te nemen uit deze race. We kunnen toch tevreden zijn. Dit is een goed teken voor de rest van het seizoen."
Podium
Voor Fisichella was het de eerste keer dat hij zijn overwinning daadwerkelijk op het podium mocht vieren. In 2003 ging hij de boeken in als winnaar van de door zware regenval getroffen Grand Prix van Brazilië, maar die zege, de eerste uit zijn loopbaan in de Formule 1, kwam pas enkele dagen na afloop tot stand nadat een fout in tijdwaarneming was hersteld.
"Ik ben heel erg gelukkig dat ik hier heb gewonnen", zei de Italiaan na afloop. "Ik wil iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt."
Versnelling
Albers had in Melbourne de twijfelachtige eer om als eerste uit te vallen. De rijder van Minardi hield het in Australië zestien ronden vol. De Larenaar reed vanaf de start zonder tweede versnelling en raakte bij zijn eerste pitsstop ook de eerste versnelling kwijt.
Bijhouden
Albers reageerde teleurgesteld: "Je wilt een race natuurlijk altijd uitrijden, maar al bij de start viel mijn tweede versnelling uit. Daardoor kom je tekort in de bochten die je daarin moet rijden. Ik ben in ieder geval blij dat ik ondanks de problemen mijn teammaatje Friesacher kon bijhouden. Toen bij de eerste pitsstop ook mijn eerste versnelling uitviel, kon ik niet meer wegrijden", aldus de coureur voor de microfoon van SBS6.
Finish
Opvallend was dat in Melbourne liefst zeventien wagens de finish haalden. Alleen Albers viel uit met een technisch probleem, de andere twee uitvallers Schumacher en Heidfeld moesten hun bolides aan de kant parkeren na een botsing.
Saaier
De maatregelen van de FIA om de Formule 1 veiliger te maken, lijken dus hun uitwerking niet gemist te hebben. Teams mogen nog maar één setje banden verbruiken in een raceweekeinde en moeten twee wedstrijden doen met hun motor. "Of het daardoor saaier wordt?", vroeg Albers zich af.
"Ik denk van wel. De autosportfederatie FIA heeft wel veel meer controle dan andere jaren. Dan wordt het automatisch saaier. Een pluspunt was daarentegen de kwalificatie. Die was wel enorm spannend."
De uitslag:
1. Fisichella, Renault
2 Barrichello, Ferrari
3 Alonso, Renault
4 Coulthard, Red Bull
5 Webber, Williams
6 Montoya, McLaren
7 Klien, Red Bull
8 Räikkönen, McLaren
9 Trulli, Toyota
10 Massa, Sauber
11 Button, BAR