Even wat tips gevraagd.....

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
GSXjaspeR

Hoi!

Ik ben Jasper en ben nieuw op het forum. Ik heb nog geen clio, maar ben er met 1 (eig 2) bezig. Ik heb redelijk veel sleutel ervaring (aan vooral motorfietsen), en kan goede clio's vaak wel van slechte onderscheiden.
Toch wil ik graag wat advies van de mensen die al een tijdje ervaring hebben met een clio 16v, jullie dus....

Mijn vragen:

-Kan ik gewoon een onderhoudsinterval van 15.000 km aanhouden? Of is om de 10.000km een beurt beter voor een clio 16v?

-Waneer moet ik de distributie riem vervangen?

-Zijn er punten die vaak zwak zijn of kapot gaan, en waar ik dus op moet letten als ik er een ga kopen?

Als het nog mocht uitmaken, ik ga naar een 95er kijken.

Groeten! :wink:
Clio 16V & GSX-R 600
Thierry

Enkele tips:
Carrosserie

· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.

Interieur

· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.

Motor

· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.

Versnellingsbak

· Clio's voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.

Overige onderdelen

· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.

Proefrit

· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt (geen enkele auto trouwens) !!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.

Overige opmerkingen

· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand; een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden
GSXjaspeR

dank je! :worship:
Clio 16V & GSX-R 600
GSXjaspeR

Na met 4 verschillende te hebben gereden, bleven er 2 over die ik wel zag zitten. Maar vandaag de knoop doorgehakt, en dit is em geworden!

[img]http://www.autotrack.nl/car-img/2006664.jpg[/img]

Hij is van 1995, heeft als optie een airbag en een devil uitlaatdemper. Veder standaard. :)
Clio 16V & GSX-R 600
Thierry

Mooie wagen! (Y)
Klinkt goed he, zo'n Devil :wink: 8)
GSXjaspeR

Thierry schreef:Mooie wagen! (Y)
Klinkt goed he, zo'n Devil :wink: 8)
Tijdens t proefritje klonk hij wel leuk, maar t valt alleen op als je echt gas gaat geven. Zaterdag de 12e kan ik mn bolide pas ophalen want eerst krijgt hij nog even een grote beurt met distributie en koppeling. Laatste was nog niet nodig, maar de dealer doet het erbij omdat de motor er toch ff uit gaat. Vond t erg netjes (Y)
En vind de kleur erg mooi, ook al ist geen willie :smile:
Clio 16V & GSX-R 600
Frits Clio 16v

Mooie clio (Y)
Heb je hem bij de dealer gekocht?

Gr, Frits.
Calle

Schweeeeeeet! (Y)
RoyW

heeeel vet!! een Grand Prix denk?
vind die velgen echt onwijs gaaf staan bij een clio :worship:
Riël
Über-Spammer

Een clio 16v heeft graag elke 10.000 een beurt. Zeker bij dat type auto's en van die leeftijd eigenlijk een must in mijn ogen. Eerder is altijd goed. Zeker frisse olie kan m geen kwaad.
GSXjaspeR

Clio Baccara 16v schreef:Mooie clio (Y)
Heb je hem bij de dealer gekocht?

Gr, Frits.
Ja, bij de dealer. Ik fiets daar elke dag langs (motor gaat met dit weer niet naar buiten, das zonde), en zag hem staan. En toevallig was ik op zoek naar een leuk autotje :D

RoyW schreef:heeeel vet!! een Grand Prix denk?
Geen idee wat voor uitvoering het is (S) Mischien dat iemand het hier weet?
Clio 16V & GSX-R 600
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Nette Clio! Heel veel plezier ermee!
GSXjaspeR

RoyW schreef:heeeel vet!! een Grand Prix denk?
Heb net even gekeken, het is idd een grand prix uitvoering. Maar wat is daar eig anders aan dan andere 16v's ?
Clio 16V & GSX-R 600
PtrGte
Contacteer:

$$$ :wink:
MarcoG
Contacteer:

GSXjaspeR schreef: Heb net even gekeken, het is idd een grand prix uitvoering. Maar wat is daar eig anders aan dan andere 16v's ?
Hij is duurder! :wink:
Frits Clio 16v

Zover ik weet is de Grand Prix alleen in Duitsland geleverd, dus deze is geimporteerd?
Er zijn er 500 van gemaakt, die ook allemaal een nummertje op het dashbord hebben.
Ze zijn standaard geleverd met ABS, Airbag, alles electrisch (raam/spiegel) en volgens mij ook stuur bekrachtiging.
En natuurlijk de velgen van de 19 16v, en de Grand Prix stickertjes.
Kan best dat er nog meer dingetjes zijn, maar die weet ik niet :)

Gr, Frits.
RoyW

Clio Baccara 16v schreef:Zover ik weet is de Grand Prix alleen in Duitsland geleverd, dus deze is geimporteerd?
Er zijn er 500 van gemaakt, die ook allemaal een nummertje op het dashbord hebben.
Ze zijn standaard geleverd met ABS, Airbag, alles electrisch (raam/spiegel) en volgens mij ook stuur bekrachtiging.
En natuurlijk de velgen van de 19 16v, en de Grand Prix stickertjes.
Kan best dat er nog meer dingetjes zijn, maar die weet ik niet :)

Gr, Frits.
en een williams interieur.... :)
Frits Clio 16v

RoyW schreef:en een williams interieur.... :)
Ja het type stoel bedoel je?
Toch niet het logo in de stoel, tellerplaten, gordels, enz.?

De latere 16v's hadden dacht ik allemaal die type stoelen.
En volgens mij zijn de Grand Prix clio's ook meteen de 500 laatste die geleverd zijn in Duitsland, maar dat weet ik niet zeker.

Gr, Frits.
GSXjaspeR

Clio Baccara 16v schreef:
RoyW schreef:en een williams interieur.... :)
Ja het type stoel bedoel je?
Toch niet het logo in de stoel, tellerplaten, gordels, enz.?

De latere 16v's hadden dacht ik allemaal die type stoelen.
En volgens mij zijn de Grand Prix clio's ook meteen de 500 laatste die geleverd zijn in Duitsland, maar dat weet ik niet zeker.

Gr, Frits.
De mijne is idd in 2003 uit duitsland geïmporteerd, ik heb nummer 095 volgens t plaatje :p Alles is idd ook elektrisch, abs, stuurverkrachting, enz. Er zitten mooi kuipjes in, maar of dit een willie interieur is weet ik niet. Tis mn eerste clio pas he (S)
Volgende week kan ik hem ophalen, ik maak er dan wel wat foto's van voor de kenners hier.
Clio 16V & GSX-R 600
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

het is een willie intreur met een ander stofje (Y) :worship:

mooie bak :p
GSXjaspeR

Volgende vraag: Wat zijn de inbouwmaten van speakers in een clio? Dan kan ik deze week al gaan inslaan :wink:
Clio 16V & GSX-R 600
Frits Clio 16v

10 cm in het dashbord, en 13 cm in de deuren.
Maar in de deuren kun je ook wel 16,5 kwijt, als je het een beetje aanpast.

Gr, Frits.
GSXjaspeR

Dank je!
Clio 16V & GSX-R 600
GSXjaspeR

Alweer een vraag :D

Een clio uit '95 (de mijne dus) das toch een clio 1, phase 1 ? Of toch phase 2? :s
Clio 16V & GSX-R 600
Bram

EEn Clio 1 Phase 2
Plaats reactie