hallo mensen
ik ben nieuw met een renault clio 16v en heb de mijne pas een maandje.. maar ik heb er wel een probleem mee.. als hij koud is dan loopt hij echt heel erg raar stationair.. dan gaat hij van 500 toeren naar 1100, en dat tot i wat warmer is..
en als die warm is doet hij het ook nog niet goed, want dan doet hij ook dat springen alleen dan een heel stuk minder.. dus misschien van 800 naar 700 toeren... ik weet dat stationair normaal 900 moet zijn.. dus dat doet i ook verkeerd, hoe kan ik dit corrigeren? zodat hij toch op 900 draait? want dat dansen komt ook omdat hij veel te laag stationair draait...
alvast bedankt!!
jeroen
raar stationair, wat te doen??
Misschien je stappenmotor die kapot is? Ff schoonmaken? Vervangen? Er zijn meerdere topics over.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=11698
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=11698
Ik heb juist begrepen dat een clio 16V die niet heeft, die werkt met behulp van een MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor. Maar die zou je evt ook na kunnen kijken, ook het slangetje dat aan de passagierskant van het inlaat spruitstuk naar de sensor op het schutbord loopt. Hoe je de sensor na zou kunnen meten zou ik niet weten.shift00 schreef:luchtweger?
Omdat de map sensor de onderdruk in het spruitstuk meet kan je alleen met een motortester of scope het singnaal bij een bepaalt toerental vergelijken met een vaste waarde die meestal in een tabel van het werkplaatshandboek. (ben zelf ook nieuw met renault, maar dit is bij bijna alle merken een normale testfase).
Clio 16V & GSX-R 600
Dat scheelt dan weer!
Maar klinkt als een goedkoop simpel uit te voeren testje bij een willekeurige garage?...
Ik begreep ook dat hij vooral met een koude motor erg onregelmatig loopt.
Met warme motor zet de boel wat uit en sluit wat beter af, zou het dan niet ook valse lucht kunnen zijn ergens bij de inlaat "weg"?

Maar klinkt als een goedkoop simpel uit te voeren testje bij een willekeurige garage?...
Ik begreep ook dat hij vooral met een koude motor erg onregelmatig loopt.
Met warme motor zet de boel wat uit en sluit wat beter af, zou het dan niet ook valse lucht kunnen zijn ergens bij de inlaat "weg"?
Heyzz,
Wat je ook nog even na kunt kijken is de stekker-aansluiting van de positie sensor, deze heb ik bij mijn kameraad afgeknipt en door gesoldeerd.
probleem is daarmee bij hem opgelost. het kan zijn dat er vocht in die stekker zit of carossie.
groeten anthony
Wat je ook nog even na kunt kijken is de stekker-aansluiting van de positie sensor, deze heb ik bij mijn kameraad afgeknipt en door gesoldeerd.
probleem is daarmee bij hem opgelost. het kan zijn dat er vocht in die stekker zit of carossie.
groeten anthony